2017-12-17, 10:22
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Just det där med "riktigt" reservhjul var det ju ett jävla liv om när nödreservhjulen började komma, folk mer eller mindre krävde att det skulle finnas ett "riktigt" hjul. Själv har jag inte riktigt sett poängen med att ha ett riktigt gummidäck på aluminiumfälg som reservhjul. Skulle jag köpa tre nya däck och lägga på dessa plus det gamla reservhjulet som bara hängt och torkat? Troligtvis inte, så varför är det inte bättre att ha ett hjul som inte behöver luft och som står emot torka betydligt bättre?

Numera är ju till och med reservhjulen borta till stor del och ersatta av en mobiltelefon.
Ett nödhjul har ju taskiga vägegenskaper och begränsningar i hastighet och mil. Säg att du är på semester i ett annat land där du inte fixar språket och personalen på verkstaden inte kan Engelska.
(Talar av egen erfarenhet). Då uppskattar du ett riktigt extra hjul.
Citera
2017-12-17, 13:13
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0rganet
Man kan ju tro att Fransmän lär sig men icke!

På Renault Clio utvecklade de idén så att förutom att reservdäcket är under bilen så måste du dessutom PLOCKA UT BAGAGEUTRYMMET föra att kunna komma åt verktyg och frigöra reservdäcket!!

Video som visar hur

Detta är en bil från 2012 (vet inte om det fixat detta efter det)

Jag gillar det. Man vill ju inte ha ett skitigt punkterat hjul inne i bilen och inga rena verktyg utanför bilen. Man slipper också pussla och hålla på för att försöka få tillbaka domkraften och de andra verktygen utan att något sticker upp eftersom allt är snyggt organiserat i verktygslådan.
Citera
2017-12-17, 14:01
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orolfstolle
Tänk om 4-punktsbälte ens vore tillåtet...blev själv bötfälld för 4-punktsbälte och fick en lång förklaring som gick ut på att om man SAMTIDIGT har 3-punktsbälte är det ok med 4-punkt!! I praktiken 7-punkt... Fick dock aldrig förklarat varför. Skillnaden mellan 3-punkt och 4-punkt är enorm vid en kollision.
Anledningen till att det inte är tillåtet med fyrpunktsbälte är helt enkelt den att det inte finns några infästningspunkter för dessa i en "vanlig" bil. Infästningarna till trepunktsbältena är däremot konstruerade, testade och godkända av tillverkaren av bilen.
I en tävlingsbil är det en annan sak då de inte är avsedda för vanlig trafik och ansvaret för säkerheten under tävling till stor del ligger på bilägaren.

Jag vet inte om reglerna har ändrats, men tidigare var det iaf så att i en rallytävling skall originalbälte användas under transportsträckor på allmänna vägar. Vid ett flertal tillfällen har det gjorts bälteskontroller på transportsträckor under tävling, vilket kan tyckas vara löjligt, men då de flesta knäpper upp tävlingsbältet under transporten så är det likvärdigt med att köra obältad.

Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Ett nödhjul har ju taskiga vägegenskaper och begränsningar i hastighet och mil. Säg att du är på semester i ett annat land där du inte fixar språket och personalen på verkstaden inte kan Engelska.
Ja, man kan ju dra en massa halvknepiga scenarion där det kunde varit bättre med än det ena och än det andra. Självklart så hade det varit bättre med ett riktigt hjul i det läget du beskriver, men är det realistiskt för en biltillverkare att förutse och anpassa bilarna till allt som kan tänkas hända?

Om man gör en riskanalys på ovanstående scenario så blir utfallet att det är inte särskilt ofta det skulle hända, och skulle det ändå hända så blir konsekvenserna (för biltillverkaren) väldigt små. Att du står i ett annat land utan att kunna språket och kanske blir lite försenad är ju närmast att betrakta som ett I-landsproblem.
Citera
2017-12-17, 15:44
Medlem
Citat:

Du menar att när du kommer in med ditt punkterade däck på däckfirman i Polen så sätter dom in fryspizzan asap och skal tvinga på dig middag. Ja jag vet det är skitjobbigt....
Citera
2017-12-17, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Bensintank bak har de flesta bilar.
Problemet var att bensintanken punkterades av en bult, som samtidigt skapade en gnista som använde bensinen.
Men man kan ju fortfarande fly bilen!
Nej, dörrarna klämdes fast, stängda, så du kom inte ut.

Tack för info, dock är det ju en aldeles förfärlig konstruktion.
Citera
2017-12-17, 17:56
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
Såg filmen, Haha jag dör, de har en vajer som lyfter tillbaka reservhjulet LOL !
Tror du att det funkade bra... nä man var tvungen att vara 2 pers, en under bilen som trycker upp däcket och plattan på plats och den andre säkrar vajern på plats..
Citera
2017-12-17, 18:29
Medlem
Facades avatar
Citat:

Kommer du in på en däck verkstad med punktering på ditt däck och har bilen ståendes på reservhjulet så kommer dom inte börja byta olja i din motor.
Dom må tala ett för dig okänt språk men dom är inte dumma i huvudet.
Jag har fått saker och ting lagat utan att kunna ett enda ord på det språket i det landet jag var i.
Citera
2017-12-17, 18:46
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Kommer du in på en däck verkstad med punktering på ditt däck och har bilen ståendes på reservhjulet så kommer dom inte börja byta olja i din motor.
Dom må tala ett för dig okänt språk men dom är inte dumma i huvudet.
Jag har fått saker och ting lagat utan att kunna ett enda ord på det språket i det landet jag var i.

Det påminner mig om en rolig anekdot här i Sverige förrförra året när min bror ville få vinterdäcken skiftade på sin bil och den icke-svenskspråkiga personalen istället började tvätta vinterfälgarna. Visserligen var det på en biltvätt, men jag menar bilställe som bilställe.

Och för att nämna en ogenomtänkt tekninsk lösning; tanken var att jag skulle ha bytt hans däck, men garagedomkraften gick inte in under hans nya BMW eftersom den INTE FICK PLATS UNDER BILEN! Idiotiskt mode det där med sänkta bilar. Man behövde dessutom någon rektangulär adapterkloss för BMW som vi inte hade, även om vi hade lyckats palla upp bilen några centimeter till för att få marginal. Därför fick han panikleta ett "bilställe" som hade öppet på en söndag vilket ledde till ovan nämnda biltvätt.
Senast redigerad av Paddan1000 2017-12-17 kl. 18:53.
Citera
2017-12-18, 00:47
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Såg filmen, Haha jag dör, de har en vajer som lyfter tillbaka reservhjulet LOL !

Det har de även i min video:
https://www.youtube.com/watch?v=mFwIIy2meGc

Det märkliga var att han fick filma två gånger för att inte reservhjulet ramlade ner som det skulle i första filmen. Anledningen var vaj på vajern i däckhissen. Måste ha använts flitigt.
Citera
2017-12-19, 00:15
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Klimatet för biltillverkarna idag är sån att de tvingas jaga kilo'n och då blir det som det blir sen har det kommit däck som en kort sträcka kan köras utan luft.

Du menar sånt här
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/storage.cybersite.se/files/e53462ae-f98b-4b2a-ab03-9b8c087fd1cd/327679ab-0057-4f05-a875-2a4414ad0ebc3.jpg

Haha, den bilden påminner om deformationszonerna som amerikanarna införde på sportbilar i slutet av 70-talet, ungefär som att 10cm skumgummi funkar.
Citera
2017-12-19, 00:24
Medlem
Baconlasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Anledningen till att det inte är tillåtet med fyrpunktsbälte är helt enkelt den att det inte finns några infästningspunkter för dessa i en "vanlig" bil. Infästningarna till trepunktsbältena är däremot konstruerade, testade och godkända av tillverkaren av bilen.
I en tävlingsbil är det en annan sak då de inte är avsedda för vanlig trafik och ansvaret för säkerheten under tävling till stor del ligger på bilägaren.

Jag vet inte om reglerna har ändrats, men tidigare var det iaf så att i en rallytävling skall originalbälte användas under transportsträckor på allmänna vägar. Vid ett flertal tillfällen har det gjorts bälteskontroller på transportsträckor under tävling, vilket kan tyckas vara löjligt, men då de flesta knäpper upp tävlingsbältet under transporten så är det likvärdigt med att köra obältad.

Ja, man kan ju dra en massa halvknepiga scenarion där det kunde varit bättre med än det ena och än det andra. Självklart så hade det varit bättre med ett riktigt hjul i det läget du beskriver, men är det realistiskt för en biltillverkare att förutse och anpassa bilarna till allt som kan tänkas hända?

Om man gör en riskanalys på ovanstående scenario så blir utfallet att det är inte särskilt ofta det skulle hända, och skulle det ändå hända så blir konsekvenserna (för biltillverkaren) väldigt små. Att du står i ett annat land utan att kunna språket och kanske blir lite försenad är ju närmast att betrakta som ett I-landsproblem.

Väl skrivet men om det var krav på 4-punktsbälte redan då så hade det givetvis funnits infästningar i taket plus att det hade vart en liten inbyggd rollbar, bara den hade räddat liv.
Citera
2017-12-19, 05:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Haha, den bilden påminner om deformationszonerna som amerikanarna införde på sportbilar i slutet av 70-talet, ungefär som att 10cm skumgummi funkar.
10cm skumgummi hade varit bättre än plastkofångarna som finns idag, en volvo 140 kunde du köra 5km/h in i en vägg utan en skråma, gör samma sak med en modern bil och det kostar bra många tusenlappar att återställa fordonet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in