2017-11-28, 00:53
Medlem
Ford Pinto.

Den hade bensintanken där bak vilket gjorde att vid påkörning bakifrån kunde bilen börja brinna.
Citera
2017-11-28, 05:05
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Aldrig gillat streaming i någon form. Utan saker ska vara nerladdade. Och då är ju en kassett med auxingång som man kan kopppla in i sin telefon eller mp3spelare ävldigt bra. Så såkalrt är en stereo med både cd och kassett det bästa. Ser dessutom snyggt ut.

Dålig lösning där man går igenom kassettspelarens dåliga komponenter för överföring.
Bättre att koppla in via aux-ingång på förstärkaren.
Citera
2017-11-28, 06:03
Medlem
browneyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Har en Volvo 850 som blev tillverkad 18 år efter konstruktionen påbörjades så min bil är fulländad. Kan faktiskt inte komma på någon idiotisk konstruktion. Lite smådumt är dock den klena låsmekanismen till batteriet, ngt som kan orsaka skador. Och så är det dumt att filippinska industriarbetare nte kunde löda i ABS-styrenheten (men det är inte en konstruktionsmiss).

Hmm. 850 tillverkades bara i fem-sex år, hur kan du ha en bil som tillverkats 18 år efter att konstruktionen påbörjades? 🤔
Citera
2017-11-28, 08:19
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Definiera vettiga biltillverkare? De bilar jag har sett detta på är BMW och MB.

Vettiga tillverkare är de som inser att envägsventiler existerar och kamkedja är bra.
Citera
2017-11-28, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Hmm. 850 tillverkades bara i fem-sex år, hur kan du ha en bil som tillverkats 18 år efter att konstruktionen påbörjades? 🤔

Tror du planering och ritning av bilen startade dagen innan bandet började rulla på Torslanda? Volvo påbörjade utvecklingen av 850 i 1978. Därför är bilen i 1996 fulländad och skapelsen krona. Seriöst så tror jag Volvo 850 var en av de mer genomarbetade billanseringarna vi sett....
Citera
2017-11-28, 13:49
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Vettiga tillverkare är de som inser att envägsventiler existerar och kamkedja är bra.

Glömde Audi. Tre tyska skitmärken som väl knappt vet hur man konstruerar bilar....öh....
Citera
2017-11-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det är ju en ren säkerhetsdetalj så om man glömmer dra handbromsen så börjar bilen inte rulla.

Kom att tänka på en liknande sak i min Cadillac, för att kunna använda växelväljaren så måste man hålla nere bromsen. Mkt smartare än att ha en knapp på själva väljaren då man aldrig kan riskera att bilen drar iväg.

Däremot begriper jag inte varför Saab envisats med att startnyckeln ska sitta mellan sätena.

Iomed att nyckeln sitter nere mellan sätena så är det även en säkerhetsdetalj som låser växelspaken likadant som man annars har rattlås på bilar med tändningslåset vid ratten.

Vad jag läst om att dom har nyckeln mellan sätena är för att man kan göra "allt" i en rörelsen.
Har du nyckeln i högerhanden, sen sätter dig i bilen, tar tag i bältet med högerhanden och knäpper fast det, o då har du redan handen där nere och kan stoppa i nyckeln samtidigt och vrida om, sen när du gjort det har du handen i närheten av handbromsen så du kan lossa den, och även närhet till växelspaken.

Om det stämmer eller ej, är en annan sak.
Citera
2017-11-28, 16:26
Medlem
Facades avatar
Citat:
Glömde Audi. Tre tyska skitmärken som väl knappt vet hur man konstruerar bilar....öh....

Så du säger att alla de sänker ned rutorna när airbags löser ut? Skulle inte tro det.
Citera
2017-11-28, 16:28
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
Så du säger att alla de sänker ned rutorna när airbags löser ut? Skulle inte tro det.

Nä, verkligen inte. Dom sänker ner rutorna någon cm när man ska ut och in. Vet inte om det är för att utjämna trycket eller om det finns någon annan funktion för detta.
Citera
2017-11-28, 16:30
Medlem
Facades avatar
Citat:
Nä, verkligen inte. Dom sänker ner rutorna någon cm när man ska ut och in. Vet inte om det är för att utjämna trycket eller om det finns någon annan funktion för detta.

Så vitt jag vet brukar man sänka rutorna för att komma runt listen vidd öppning och stängning av dörr, inte tryck.
Men trycket bör gå genom flapperventiler. Det har det iallafall gjort på alla bilar jag skruvat med.
Citera
2017-11-28, 16:32
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomerSoprano
Ford Pinto.

Den hade bensintanken där bak vilket gjorde att vid påkörning bakifrån kunde bilen börja brinna.

Bensintank bak har de flesta bilar.
Problemet var att bensintanken punkterades av en bult, som samtidigt skapade en gnista som använde bensinen.
Men man kan ju fortfarande fly bilen!
Nej, dörrarna klämdes fast, stängda, så du kom inte ut.
Citera
2017-11-28, 16:39
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
850 blev väl sedermera V70? Alltså samma koncept men med smärre utseendemässiga förändrongar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in