2017-12-03, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nä 7-serien och Cadillac Fleetwood är det som borde jämföras i sådana fall. Ha upp till 1997 då. Nån gång in på 00-talet tror jag inredningen ändrades radikalt på de amerikanska bilarna. Rejält till det sämre med massa plast och så. DeVille var hursomhelst Cadillacs mellanstora och overall mellanbilen i allt så borde ju jämföras med BMWs mellanbil 5-serien. Personligen har jag erfarenhet av min 96a Concourse och den STS -98 jag åkt.Kommer aldrig skaffa mig en bil tillverkad efter -00 då bnästan alla ser ut som hej kom och hjälp mig.

BMW har garanterat bättre rostskydd hursomhelst. Och berätta gärna om idiotgrejen som svenska generalagenten satte in. Min egen är ju importerad 03 så se om jag känner igen det.

Fleetwood verkar ju inte ens finnas som årsmodell -97, utan senaste ser ut att vara -96. BMW E38 7-serie fanns fram t o m -01.

Fleetwood -96 har ynka 15 mm längre hjulbas än E38 740iL, men mer överhäng så den är en bra bit längre totalt. Innerutrymmena är inte särskilt märkvärdiga i Fleetwood sett till hur stor bilen är i övrigt. Lite bredare invändigt, lite större benutrymme fram men likvärdig eller lite mindre bak, och lägre invändig takhöjd jämfört med 7-serien. Betydligt antikare tröttare och törstigare motor mot BMWn. Inredningen håller garanterat rejält mycket lägre kvalitet och ergonomi än BMW. Större bagageutrymme dock

På den DTS -07 jag körde här om dagen, så hade sätesvärme monterats och knapparna satt under locket till askkoppen fram. Knapparna var av liten runt vipptyp med en sätessymbol på. Men symbolen var upp o ned och jag funderade varför. Svaret fick jag när jag slog på en av knapparna. När jag sen stängde locket så var det så trångt att locket slog av sätesvärmen igen. Därför hade man satt knapparna upp o ned, för annars hade man ju slagit på båda värmarna om man stängde askkoppens lock. Man kan ju undra om de verkligen inte kunde hitta nån bättre plats för knapparna än just där....
Citera
2017-12-05, 07:07
Medlem
Rafos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benkebunke
Tanken var att man skulle kunna byta däck utan att behöva plocka ur bagageutrymmet. En typisk fransk lösning . Men numera sitter reserven i bagaget som vanligt (om det finns en reserv öht).

Llustigt tänk att man ej skall behöva plocka ut bagaget när jag ändå var tvungen åt höra det för att komma åt och veva ner skiten. :P

Någon lade fram en "bra" tanke men den som implementerade missade poängen typ. ^^
Citera
2017-12-06, 23:19
Medlem
Baconlasses avatar
3-punkts bälte.

Tänk om 4-punkts bälte vore en standard från början och hur många personer som hade överlevt.
Citera
2017-12-15, 09:33
Medlem
pantywankers avatar
Vet att det finns/ funnits bilar som tankmätaren visar hur mycket bränsle det är i tanken. Som gjort för den som vill slanga och hitta en bil med mycket bensin i.
Citera
2017-12-15, 11:39
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Vet att det finns/ funnits bilar som tankmätaren visar hur mycket bränsle det är i tanken. Som gjort för den som vill slanga och hitta en bil med mycket bensin i.

Hmm, ALLA tankmätare visar hur mycket bensin det är i tanken. Men du menar nog japanska 80-talsbilar vars mätare alltid visade nivån, oavsett om bilen var igång eller ej. Inte för att det spelar nån roll överhuvudtaget för bensintjuvar då dessa sällan är intelligenta nog för att bry sig om en sån detalj.
Citera
2017-12-16, 05:49
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Hmm, ALLA tankmätare visar hur mycket bensin det är i tanken. Men du menar nog japanska 80-talsbilar vars mätare alltid visade nivån, oavsett om bilen var igång eller ej. Inte för att det spelar nån roll överhuvudtaget för bensintjuvar då dessa sällan är intelligenta nog för att bry sig om en sån detalj.
Japp exakt vad jag menade. Blev lite fel där
Citera
2017-12-16, 11:31
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconlasse
3-punkts bälte.

Tänk om 4-punkts bälte vore en standard från början och hur många personer som hade överlevt.
Hur många liv hade det räddat?

Vi har ju två aspekter av detta:

1. Fyrpunktsbältet skyddar säkert bättre då man har bälte över båda axlarna (människokroppens axlar alltså, de som är till för att hindra mjäll och öronvax från att förorena golvet, inte bilens axlar) och inte bara den ena. Frågan är hur mycket bättre det skyddar i normala kollisioner. Har du någon uppskattning av hur många liv som hade sparats om man haft fyr- istället för trepunktsbälte?

2. Fyrpunktsbältet kräver fler handgrepp för att ta på sig. Det finns en uppenbar risk att fler skulle slarva och inte använda bältet med det ökade krånglet jämfört med det smidigare trepunktsbältet. Eftersom personbilar aldrig haft fyrpunktsbälten finns tyvärr ingen statistik så att ta reda på hur det skulle påverka bältesanvändningen är nog omöjligt att ta reda på. Vi kan nog ändå vara säkra på att bältesanvändningen hade varit lägre än vad den är idag.

Då skillnaden mellan att ha trepunktsbälte eller inget bälte alls är enorm och jag inte tror fyrpunktsbälte ger så mycket bättre skydd så lutar jag ändå åt att trepunktsbälten har bidragit till fler räddade liv än vad som varit fallet om fyrpunktsbälten varit standard.
Citera
2017-12-16, 11:53
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rafo
Denna har garanterat sagts men måste slå ett slag för denna idioti. Renault 307 2005 årsmodell (säker andra med).

Reservhjulet sitter under bilen och firas ned av en vajjer. Minns ej varför jag var på och pillade för längre men var ett helvete att hissa tillbaka.

Citat:
Tanken var att man skulle kunna byta däck utan att behöva plocka ur bagageutrymmet. En typisk fransk lösning . Men numera sitter reserven i bagaget som vanligt (om det finns en reserv öht).

Nu finns ju ingen Renault som heter 307. Antagligen en Peugeot eller annan Renault.

På min Peugeot 306 har man något liknande fast värre. Reservdäcket ligger i en korg under bagagerummet. Korgen fälls ner genom att en lång gängad stång skruvas upp innifrån bagagerummet. Så långt ganska OK för att slippa lasta ur bagaget

Men skruvskallen borde gjorts sexkantig för att kunna använda hylsnyckel. Nu är den rund med ett spår som passar till verktyget man lossar hjulmuttrarna med. Eftersom skruven sitter alldeles intill bakväggen i bagageutrymmet får man skruva 180 grader åt gången om det överhuvudtaget går runt p.g.a. rost i gängorna.

På däckverkstaden hade de ett specialverktyg i form av en vev i storlek som en isborr.

Bilder
https://images54.fotki.com/v451/photos/1/102941/8087656/0014-vi.jpg

Detalj #2 på bilden sitter inspänd i fälgen och klämmer åt däcket mot karossen och fungerar också som bärhandtag. Man har tänkt på allt men för länge och fel.
https://www.pug306.net/forum/images/imported/2014/05/00033774_zps38312100-1.jpg

Kombiverktyget man förväntas använda till skruven.
http://images.esellerpro.com/2489/I/519/6/671708.jpg

Hahaha. På 307 har de tänkt ännu längre. Uppfinnar Jaques i sitt esse.
https://www.youtube.com/watch?v=dPbnybTmC4g
https://www.youtube.com/watch?v=mFwIIy2meGc
Senast redigerad av PeterNoster 2017-12-16 kl. 12:46.
Citera
2017-12-16, 12:11
Medlem
Evaristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

1. Fyrpunktsbältet skyddar säkert bättre då man har bälte över båda axlarna (människokroppens axlar alltså, de som är till för att hindra mjäll och öronvax från att förorena golvet, inte bilens axlar) och inte bara den ena. Frågan är hur mycket bättre det skyddar i normala kollisioner. Har du någon uppskattning av hur många liv som hade sparats om man haft fyr- istället för trepunktsbälte?

2. Fyrpunktsbältet kräver fler handgrepp för att ta på sig. Det finns en uppenbar risk att fler skulle slarva och inte använda bältet med det ökade krånglet jämfört med det smidigare trepunktsbältet. Eftersom personbilar aldrig haft fyrpunktsbälten finns tyvärr ingen statistik så att ta reda på hur det skulle påverka bältesanvändningen är nog omöjligt att ta reda på. Vi kan nog ändå vara säkra på att bältesanvändningen hade varit lägre än vad den är idag.

Då skillnaden mellan att ha trepunktsbälte eller inget bälte alls är enorm och jag inte tror fyrpunktsbälte ger så mycket bättre skydd så lutar jag ändå åt att trepunktsbälten har bidragit till fler räddade liv än vad som varit fallet om fyrpunktsbälten varit standard.
Om jag tilllåter mig spekulera lite så gör nog fyrpunktsbälte mycket större nytta än trepunktsbälte i bilar som i 200 km/h flyger av vägen och rullar runt 10 varv innan de landar på taket. Man sitter kvar i stolen vad som än händer. Rallykörning och dylikt alltså. Gissar att skillnaden i säkerhet är betydligt mindre om ens någon i normal trafik och de olyckor som utgör 99 procent där.

Men varför stanna vid fyrpunktsbälte? I formel 1 sitter väl förarna idag i en egen säkerhetsbur, som lossnar från bilen om den kraschar. Om bara det bästa är gott nog, menar jag...
Citera
2017-12-16, 12:29
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Fyrpunktsbälte kräver dessutom speciella stolar om de skall fylla sin funktion fullt ut. Övre infästningen för bältena bör också sitta rakt bakom nacken, vilket innebär att något baksäte inte är att tänka på. Alternativt kan bälten fästas i stolen, men det kräver betydligt stadigare stol och infästning än vad en stol har idag.
Senast redigerad av zepofan 2017-12-16 kl. 12:32.
Citera
2017-12-16, 14:13
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evaristo
Om jag tilllåter mig spekulera lite så gör nog fyrpunktsbälte mycket större nytta än trepunktsbälte i bilar som i 200 km/h flyger av vägen och rullar runt 10 varv innan de landar på taket. Man sitter kvar i stolen vad som än händer. Rallykörning och dylikt alltså. Gissar att skillnaden i säkerhet är betydligt mindre om ens någon i normal trafik och de olyckor som utgör 99 procent där.

Men varför stanna vid fyrpunktsbälte? I formel 1 sitter väl förarna idag i en egen säkerhetsbur, som lossnar från bilen om den kraschar. Om bara det bästa är gott nog, menar jag...
Varför stanna vid fyrpunkt när det finns sjupunkt skämt osidp men skunkjobb har en poäng, människor överlag är lata så är bälte krångligt att använda kommer färre att använda det och då blir effekten kontraproduktiv.
Citera
2017-12-16, 14:15
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Man kan ju tro att Fransmän lär sig men icke!

På Renault Clio utvecklade de idén så att förutom att reservdäcket är under bilen så måste du dessutom PLOCKA UT BAGAGEUTRYMMET föra att kunna komma åt verktyg och frigöra reservdäcket!!

Video som visar hur

Detta är en bil från 2012 (vet inte om det fixat detta efter det)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in