Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-17, 15:39
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 299792458
Det är en sak till, han är lite framåtlutad, när han lunkar iväg, som om han har något framför sig. Vad kan det vara? är han på väg att förlora vapnet ? Eller har han något tungt på bröstet ?

Är det inte lätt att man går just så om det är halt, plus om man ska springa korrekt och "ekonomiskt" så ska man ha överkroppen något lutad fram över höfter och knän, men man kan tänka sig en rät linje vid avtramp med bakre fot från axel, höft, knän och ankel, för en sprinter kanske 45 grader i förhållande till marken? Framåtlutningen stärker drivet i steget.
Citera
2017-12-17, 15:57
Medlem
Citat:
Så vad hon ser, är det här ?

http://oi68.tinypic.com/2hs4v8k.jpg

Fast där syns han mer i sidled till dem?
Citera
2017-12-17, 16:00
Medlem
riskybizzys avatar
Göran Lambertz trovärdighet är ju minst sagt lite naggad i kanten Intressant ändå att ta del av hans tankar bl. a. kring Stay-behinds ev. inblandning i Palmemordet.

"---Även om det kan finnas naturliga förklaringar till ett par av punkterna är tecknen, sammantaget, ovanligt tydliga. Och år 1999 fick Palmeutredningen hård kritik av den s.k. Granskningskommissionen för att omständigheterna inte hade utretts. Enligt kommissionen borde det ske snarast.

Har omständigheterna utretts sedan dess? När jag frågade den ansvariga åklagaren Kerstin Skarp för ca fyra år sedan blev svaret att det var hemligt.Men om det nu var en konspiration som låg bakom mordet, då är det kanske bäst att vi inte får veta det? För hur ska vi kunna hantera en sådan sanning?
Så svaret på den inledande frågan är nog nej. Eller?"

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-117/#menu
Citera
2017-12-17, 16:01
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller att de skulle se varandras positioner. För mig låter det lite osannolikt att så många på plats skulle ingå i en konspiration om skjutning, men jag har inte specifik erfarenhet av sådant så jag kan ju ha fel, det kanske finns något rationellt att involvera halva kvarteret för detta.
Däremot kan jag tänka mig att man följer OP vid tiden. Nog skulle det väl vart mer fjäder i hatten om man lyckats få fast OP för spioneri än att ha en statsminister skjuten utan någon säker indikation på vare sig var GM kom ur och vart hen tog vägen?
Och vittnen ser inte mycket klart av GM. För de håller fokus på LOP (?). De som verkar se mest är de som befinner sig i bilar på något större distans; Delsborn, Morelius och Svensson.
Min teori är att ingen i Barbrogruppen var på det klara med att ett riktigt mord var på gång. De trodde att de övade för ett framtida krig. Exakt vilken funktion de hade kan man spekulera kring, men det är påtagligt många personer norr om Dekorima vid tiden för mordet. Ingen var vad man vet söder om Dekorima - i skottsektorn.
Citera
2017-12-17, 16:10
Medlem
299792458s avatar
Citat:
Är det inte lätt att man går just så om det är halt, plus om man ska springa korrekt och "ekonomiskt" så ska man ha överkroppen något lutad fram över höfter och knän, men man kan tänka sig en rät linje vid avtramp med bakre fot från axel, höft, knän och ankel, för en sprinter kanske 45 grader i förhållande till marken? Framåtlutningen stärker drivet i steget.

Kanske det är sämre syn ?

1. han missar ett skott
2, han håller offeret med sin vänstra arm
3. han måste ta en extra titt på offret efter skotten
4. han måste titta ner framför sig när han lunkar iväg

OBS: Han ser inte vem han skjuter
Senast redigerad av 299792458 2017-12-17 kl. 16:18.
Citera
2017-12-17, 16:28
Medlem
Gothuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Göran Lambertz trovärdighet är ju minst sagt lite naggad i kanten Intressant ändå att ta del av hans tankar bl. a. kring Stay-behinds ev. inblandning i Palmemordet.

"---Även om det kan finnas naturliga förklaringar till ett par av punkterna är tecknen, sammantaget, ovanligt tydliga. Och år 1999 fick Palmeutredningen hård kritik av den s.k. Granskningskommissionen för att omständigheterna inte hade utretts. Enligt kommissionen borde det ske snarast.

Har omständigheterna utretts sedan dess? När jag frågade den ansvariga åklagaren Kerstin Skarp för ca fyra år sedan blev svaret att det var hemligt.Men om det nu var en konspiration som låg bakom mordet, då är det kanske bäst att vi inte får veta det? För hur ska vi kunna hantera en sådan sanning?
Så svaret på den inledande frågan är nog nej. Eller?"

http://goranlambertz.se/sondagsbetraktelse-nr-117/#menu
Håller med dig.
Skarp och PU går inte på sådant struntprat om Stay behind, vilket hedrar dem.

Varifrån kommer dessa idéer från början?
Senast redigerad av Gothus 2017-12-17 kl. 16:34.
Citera
2017-12-17, 16:36
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothus
Håller med dig.
Skarp och PU går inte på sådant struntprat om Stay behind, vilket hedrar dem.

Hänger inte med riktigt? Håller med om vad?

Det som var intressant tycker jag var att Lambertz frågat huruvida punkterna han anger har utretts varpå Skarp svarar att det är hemligt? Är väl förundersökningssekretessen hon hänvisar till antar jag.

Skarpen och gamla PU ger jag inte mycket för. Nuvarande PU gör förhoppningsvis ett bättre jobb.
Citera
2017-12-17, 16:41
Medlem
Citat:
Kanske det är sämre syn ?

1. han missar ett skott
2, han håller offeret med sin vänstra arm
3. han måste ta en extra titt på offret efter skotten
4. han måste titta ner framför sig när han lunkar iväg

OBS: Han ser inte vem han skjuter

Njä, jag tror inte det är så dålig syn att hen må stanna och titta för att se vem hen skjutit. Möjligtvis en försiktighet att inte snubbla på ev ojämna betongplattor, bråte vid byggbaracker eller liknande.
Men snarare tror jag personen är framåtlutad för det är en person som kan springa, även om hen av någon anledning lunkar (för att det är frosthalt? Inte behöver springa?).
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-17 kl. 16:45.
Citera
2017-12-17, 16:51
Medlem
Citat:
Så vad hon ser, är det här ?

http://oi68.tinypic.com/2hs4v8k.jpg
Du som är duktig på att fixa med foton, kan du inte göra ett från Inges perspektiv i ögonblicket då andra skottet avlossas. Rita in bilarna ungefär som det ser ut när Delsborn har kört ut i korsningen Hans J och Leif L strax bakom.

Sitter med mobiltelefon och vet inte hur man gör det på något proffsigt sätt.
Om det inte är för mycket begärt.
Bilden på sid 31

https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMdGUwbjJ1WVNuOXc/view
Senast redigerad av gida 2017-12-17 kl. 16:58.
Citera
2017-12-17, 17:20
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Fast jag tror signatur Fallmo menade att det möjligt kan vara så att GM klev ut från Tunnelgatan ut på trottoaren ungefär vid Dekorimas avfasning ( min fortsättning: vände ett kvarts varv när LOP passerade, sköt två skott, stod någon sekund för att konstatera mission complete, vände om och stack samma väg hen kom till platsen?).

Annars är en möjlighet att GM klev ut ur samma port där AB tar sin tillflykt ett par sekunder senare?

Ja precis så.

Men om man detaljstuderar foton från mordplatsen så ser man:

Det är snö och is, endast en mindre del av trottoaren ser bra nog ut att gå på. förmodligen där LOP gick.

Men, det är ju även en port mitt emellan banken och Dekorimas dörr. Rakt under där det står "42", rakt in från pelaren. Vad är det för port? Den ser dessutom ut att ligga in bit in i fasaden? Här kan ju faktiskt en person stått utan att förbipasserande lagt märke till denne?

Har GM klivit ut här?
Citera
2017-12-17, 17:22
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
👍

Då återstår bara det lilla problemet att leta rätt på den här killen. Han bör väl vara ungefär 70-75 år idag. 180-185 cm lång. Kraftigt byggd. Stirrande blick. Går lite underligt. Troligen mörkhårig. Högerhänt. Vapenkunnig. Hittar bra i centrala Sthlm. Kompetent mördare med goda anatomiska kunskaper.

Lierad med folket som övervakade och avlyssnade. Militär? Polis? Saknar alibi för mordkvällen.

Två vittnen vid Grand som är intressanta är de unga kvinnorna MS och AK. De kanske kan förhöras på nytt så här 32 år senare?

Särskilt MS som såg en man som stämmer rätt bra med signalementet. Hon såg honom i 2-3 minuter.

GMs agerande där han kan hålla sig i bakgrunden under flera minuter visar på hans egenskaper som spanare. Tycker detta är minst lika viktigt som signalementet.

I de inledande vittnesmålen fanns inget om underlig gång . Det är en efterhandskonstruktion som skulle främja snärjandet av Christer Pettersson. Den stirrande blicken härrör från Lisbeth Palmes ögonkontakt med Anders Björkman direkt efter skotten.

Signalementen mellan grandmän och GM divergerar kraftigt . Är Grandmännen inblandade är det som övervakare spotters.

Ulla Strömbäck-Larssons gubbar sticker ut och dom finns det bra signalement på. Övervaknings-PM säger att OP är övervakad från torsdag kväll. Jag tror den store blonde finns med där. Har någonstans läst att han skulle funnits utanför Rosembad vid 1630 torsdag 27/2, men hittar inte vart detta härför ifrån.
Citera
2017-12-17, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja precis så.

Men om man detaljstuderar foton från mordplatsen så ser man:

Det är snö och is, endast en mindre del av trottoaren ser bra nog ut att gå på. förmodligen där LOP gick.

Men, det är ju även en port mitt emellan banken och Dekorimas dörr. Rakt under där det står "42", rakt in från pelaren. Vad är det för port? Den ser dessutom ut att ligga in bit in i fasaden? Här kan ju faktiskt en person stått utan att förbipasserande lagt märke till denne?

Har GM klivit ut här?

Fast även barmark kan vara jäkligt halt. Särskilt slätt underlag som betongplattorna vid trottoaren. Det är det jag menar med frosthalka, vad var det, några minusgrader och öppet vatten? Fel sorts mönster under sulan eller material så är det som bambi på glashal is.

Jo, kan nog vara troligt att GM dök fram från vänster sett till LOPs position.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in