2017-12-17, 11:54
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
Ja, jag är också inne på att det är AB som Cecilia A ser bakom paret Palme - det måste ha varit någon manöver där kring reklampelaren som gav henne det intrycket. Hon tittade väl inte i många sekunder och hade ju ingen anledning att tänka på folk på trottaren egentligen.

Eller så var det GM som följde efter runt reklampelaren - och AB befann sig ett stycke norrut endast en bit söder om Bankomaten?

AB säger väl att han märkte att det rörde sig folk på trottoaren men att han inte noterade några personer särskilt?

Det här slutar väl med att vi får försöka göra det mest rimliga antagandet.

Är det så att det endast CA som talar om en vandring från reklampelaren snett in mot Dekorima?
Om det är det så är ju det rätt tunt - en hastig blick på trottoaren som hon berättar om långt senare.

Kanske bättre att bygga ett scenario kring vad AB berättar i kombination då med IM, bankomattider, reklampelarens position, avstånd mellan bankomaten och Dekorima mm?

Det är som du säger fortfarande fullt möjligt att paret Palme bara gick rakt fram på trottoaren.

Man får en kedja av iakttagelser genom vittnen, svagt, men en antydan av något annat än det som hävdas av polis.

1. NF ser LOP först av vittnena på Sveavägens östra sida. Utanför Skandias huvudentrè, med en man som följer efter. LOP är intill fasaden, medans förföljaren är ute vid körbanan.

2. CA ser 3 personer komma runt pelaren, på den yttre sidan av den, först 2 st med en person alldeles bakom. ( Det stämmer inte med den position AB har med LOP vid mordet, då är han så långt bakom att han inte kan tas som ett "sällskap"?

3. AB ser 3 personer i bredd, i minst 5 meters promenad.

4. AD ser 3 personer samtala, 2 med ryggen åt Sveavägen och en ståendes mot med ryggen åt Dekorimas fasad. Även vittnet CV uppger detta.

5. IM ser delar av händelseförloppet, under den tid de andar vittnena gör sina iakttagelser. Inget vittne verkar dock ha sett det något av de andra ser, man får ett fragment av en vittneskedja, tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av gida
Läs mitt tidigare inlägg postar 22.08.
Jag har kollat igenom förhören med AB och kommit fram till att de två inledande förhören inte är värda pappret de är skrivna på. Avgörande delar bygger på falsarier och utelämnar avgörande detaljer som bankomatens läge och vittnets rörelser runt mordplatsen. Därför skär sig Morelius vittnesmål fullständigt mot AB.
I det kompletterande förhöret framkommer däremot en bild som ger en förklaring till Morelius iakttagelser.

Läs och begrunda.
Det är f.ö 15 m mellan bankomaten och Dekorimas ingång.

Uppenbart är AB klart chockad, samtidigt som han, helt naturligt, hade tankarna på annat. Jag kan inte säga att jag hade reagerat på annat sätt.
Det som är märkligt är, att om det är så som det antas, att både AB och GM befunnit sig på så kort avstånd på en öppen trottoar, att han inte lägger märke till den personen. Dock kan det vara så att det som vi har som utgångspunkt att de faktiskt stod där båda 2 under denna långa tid är felaktig, vilket naturligtvis ändrar allt vad gäller det AB sett eller inte sett.

Citat:
Ursprungligen postat av sulfint
AB´s rörelser är oklara, troligen vet han ej själv exakt hur han rört sig. Han tvekar på hur han ska göra och går i sina egna tankar. Då vet man oftast inte själv exakt om man rört sig 10 meter hit eller dit. IM ser honom och om vi ännu en gång påminner oss om IM´s dåliga ljusförhållande http://fbportnoy.webs.com/apps/photos/photo?photoid=31086766
Ärligt talat om man ej blivit påtalad att minnas detaljer så kan man ej se ålder, färg, märke på jacka osv. Människan skapar sig bilder efter vad vi anser vara logiskt, och det skiljer sig givetvis från våra egna livserfarenheter.

Det naturliga är att skytten korsar Sveavägen när han ser att paret Palme korsat gatan. Han har observerats vid gathörnet och vittne säger att han har en WT. Han kan omöjligt förutse parets Palmes övergång på Sveavägen. Paret OP stannar vid Sari och GM börjar gå över. När de är vid Dekorima så kommer han upp bakom dem och skjuter. Han kanske är några steg efter och därför uppfattas det som att han går med paret Palme.

Detta är bara en gissning, men ska man ta hänsyn till sannolikheter så är det fan så mycket troligare än många andra gissningar.

Ja det naturligaste är som du säger, att GM bytt position när LOP byter sida. Det är dock märkligt att ingen, inte ett enda vittne ser någonting av denne mans rörelser. Han bara dyker upp ur tomma inte vad det verkar.

Det finns då 2 logiska förklaringar.

1. GM intar position mordplatsen utefter den väg LOP väljer att gå. Detta har dock inte observerat av någon.

2. Att ingen har sett GMs rörelser innan mordet kan förklaras med att han kommit från den plats som syns minst i denna stora korsning, som man från västra sidan har relativt bra översyn över i nordlig, sydlig och västlig riktning. Däremot under rådande omständigheter syntes vid tidpunkten nästan ingenting av Tunnelgatan österut.
Citera
2017-12-17, 11:54
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basfakta
👍

Då återstår bara det lilla problemet att leta rätt på den här killen. Han bör väl vara ungefär 70-75 år idag. 180-185 cm lång. Kraftigt byggd. Stirrande blick. Går lite underligt. Troligen mörkhårig. Högerhänt. Vapenkunnig. Hittar bra i centrala Sthlm. Kompetent mördare med goda anatomiska kunskaper.

Lierad med folket som övervakade och avlyssnade. Militär? Polis? Saknar alibi för mordkvällen.

Två vittnen vid Grand som är intressanta är de unga kvinnorna MS och AK. De kanske kan förhöras på nytt så här 32 år senare?

Särskilt MS som såg en man som stämmer rätt bra med signalementet. Hon såg honom i 2-3 minuter.

Jag undrar om det verkligen är så att GM är "kraftigt byggd"?
En del vittnen uppger att hen är bred över axlar och ryggen. Uppgifter finns också från några vittnen att GM bar en lång jacka eller rock.
Det kan väl vara så att rocken eller jackan är såpass rymlig att GM bär kavaj eller annan typ av jacka under?

Hen kanske heller inte går lite underligt i normala fall, det var några minusgrader och fläckvis barmark på betongplattorna, det kanske var lite frosthalka och därför GM verkar röra sig underligt (och inte springer utan snarare lunkar).?
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-17 kl. 11:59.
Citera
2017-12-17, 12:05
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Möjligheten finns att AB & Co väntade vid banken ganska precis tills LOP gick förbi. Då stämmer praktiskt taget allt.

Ja, men då borde kamraterna ha varit mer offentliga via sina förhör, som de andra vittnena är.

AB säger att "kamraterna kommer ut igen efter en kort stund".

Sen står han kvar "en bra stund".

Visst, allt är relativt beroende på vad man refererar till.

Men, om man då antar att AB refererar till sig själv, sina egna upplevelser, så blir ju slutsatsen att han upplever sig stå kvar och vänta efter det att kamraterna har gått, till en mycket längre tid än den tid som han väntar medans kamraterna gör sina uttag?

Kamraterna inne vid bankomaten = "en kort stund"

Kamraterna går, väntar på de andra kamraterna "en bra stund"

Det förefaller dessutom vara så att klockorna i bankomaterna har gått lika mycket fel, kamraterna går direkt när de kommer ut, vilket man får förmoda vara då 23.16, den felaktiga tiden. AB står kvar när HL gör sitt uttag 23.18, enligt samma felaktiga tid.
Senast redigerad av PeoFallmo 2017-12-17 kl. 12:07.
Citera
2017-12-17, 12:05
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Utvecklingen under sjuttiotalet fram till åttiotalet är intressant men fördold. Dock innehåller den inga nätverk av typen att man bytte ut amatörnätverken SAP:s Arbetsplatsnätverk mot politiskt fantatiska amatörer som Sagnells gäng. Skulle SAP göra det ???? Eller den S-märkte ÖB:n eller du kortvariga staffageregeringarna Fälldin?

Sapo levde kvar inom partiet (särskilt då man under de åren man formellt sett var i opposition under de svaga och handlingsförlamade Fälldinregeringarna) Nya former och uppdrag formades med resurser typ företagsskyddsgrupper etc...

Ib formerades om varvid vissa rensades ut till sitt eget förtret och andra "omplacerades" som i fallet DF. Den starkt Palmefientliga gruppen som såg KGB i varje politiker som inte delade deras syn hamnade i bakvatten.

Wahlund visar i vilka vatten man fiskade och inte var det i frivilligförsvaret man fiskade inte utan på helt annan nivå!

Där hittar vi OF:s "Barbro".
Du framställer frågeställningar som ingen har frågat och ger svar som inte är några svar. Det är väl alldeles uppenbart att Wahlund och Sagnell inte var socialdemokrater - och att IB inte var socialdemokratiskt.
Citera
2017-12-17, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Man får en kedja av iakttagelser genom vittnen, svagt, men en antydan av något annat än det som hävdas av polis.

1. NF ser LOP först av vittnena på Sveavägens östra sida. Utanför Skandias huvudentrè, med en man som följer efter. LOP är intill fasaden, medans förföljaren är ute vid körbanan.

2. CA ser 3 personer komma runt pelaren, på den yttre sidan av den, först 2 st med en person alldeles bakom. ( Det stämmer inte med den position AB har med LOP vid mordet, då är han så långt bakom att han inte kan tas som ett "sällskap"?

3. AB ser 3 personer i bredd, i minst 5 meters promenad.

4. AD ser 3 personer samtala, 2 med ryggen åt Sveavägen och en ståendes mot med ryggen åt Dekorimas fasad. Även vittnet CV uppger detta.

5. IM ser delar av händelseförloppet, under den tid de andar vittnena gör sina iakttagelser. Inget vittne verkar dock ha sett det något av de andra ser, man får ett fragment av en vittneskedja, tyvärr.

Uppenbart är AB klart chockad, samtidigt som han, helt naturligt, hade tankarna på annat. Jag kan inte säga att jag hade reagerat på annat sätt.
Det som är märkligt är, att om det är så som det antas, att både AB och GM befunnit sig på så kort avstånd på en öppen trottoar, att han inte lägger märke till den personen. Dock kan det vara så att det som vi har som utgångspunkt att de faktiskt stod där båda 2 under denna långa tid är felaktig, vilket naturligtvis ändrar allt vad gäller det AB sett eller inte sett.

Ja det naturligaste är som du säger, att GM bytt position när LOP byter sida. Det är dock märkligt att ingen, inte ett enda vittne ser någonting av denne mans rörelser. Han bara dyker upp ur tomma inte vad det verkar.

Det finns då 2 logiska förklaringar.

1. GM intar position mordplatsen utefter den väg LOP väljer att gå. Detta har dock inte observerat av någon.

2. Att ingen har sett GMs rörelser innan mordet kan förklaras med att han kommit från den plats som syns minst i denna stora korsning, som man från västra sidan har relativt bra översyn över i nordlig, sydlig och västlig riktning. Däremot under rådande omständigheter syntes vid tidpunkten nästan ingenting av Tunnelgatan österut.

Vittnet Svensson bort ju ha sett om GM kom från Tunnelgatan österut, men möjligt är väl att GM anlände strax innan Svensson kör in för rödljuset och kanske väntar in LOP (vid avfasningen på Dekorima, porten, eller reklampelaren? Men uppgiften att det ser ut som att GM lägger en hand på OPs axel framstår för mig som att det är någon som möter dem och snabbt vänder sig om för att skjuta, vänsterhanden läggs inte på någon axel för att ta i BO utan fungerar som ett riktmärke? Jämför armrörelsen hos en baseballspelare vid pitch, eller amerikansk fotboll vid throw.).

Din punkt 2 med AB släntrande längre bak stämmer med uppgifterna Svensson lämnat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-17 kl. 12:11.
Citera
2017-12-17, 12:08
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Ja, men då borde kamraterna ha varit mer offentliga via sina förhör, som de andra vittnena är.

AB säger att "kamraterna kommer ut igen efter en kort stund".

Sen står han kvar "en bra stund".

Visst, allt är relativt beroende på vad man refererar till.

Men, om man då antar att AB refererar till sig själv, sina egna upplevelser, så blir ju slutsatsen att han upplever sig stå kvar och vänta efter det att kamraterna har gått, till en mycket längre tid än den tid som han väntar medans kamraterna gör sina uttag?

Kamraterna inne vid bankomaten = "en kort stund"

Kamraterna går, väntar på det andra kamraterna "en bra stund"

Det förefaller dessutom vara så att klockorna i bankomaterna har gått lika mycket fel, kamraterna går direkt när de kommer ut, vilket man får förmoda vara då 23.16, den felaktiga tiden. AB står kvar när HL gör sitt uttag 23.18, enligt samma felaktiga tid.
Jag förmodar att AB & Co tillhörde grupp Barbro och att den röriga situationen med många blå jackor är konstruerad. Något skulle döljas, rimligen någon skytt.
Citera
2017-12-17, 12:17
Medlem
Citat:
Jag förmodar att AB & Co tillhörde grupp Barbro och att den röriga situationen med många blå jackor är konstruerad. Något skulle döljas, rimligen någon skytt.

Så skapar man en hejdlös konspiration utan minsta verklighetsförankring av att blått i olika nyanser var en av de vanligaste färgerna på jackor som desperat avledning från att DF med lång historik inom IB är bekant med men svär fria WT observationerna utan att vilja ge deras identitet. Snacka om fantasi och tydlig motivation och uthållighet i att promota allt som leder till förvirring...
Citera
2017-12-17, 12:22
Medlem
Citat:

Eller att de skulle se varandras positioner. För mig låter det lite osannolikt att så många på plats skulle ingå i en konspiration om skjutning, men jag har inte specifik erfarenhet av sådant så jag kan ju ha fel, det kanske finns något rationellt att involvera halva kvarteret för detta.
Däremot kan jag tänka mig att man följer OP vid tiden. Nog skulle det väl vart mer fjäder i hatten om man lyckats få fast OP för spioneri än att ha en statsminister skjuten utan någon säker indikation på vare sig var GM kom ur och vart hen tog vägen?
Och vittnen ser inte mycket klart av GM. För de håller fokus på LOP (?). De som verkar se mest är de som befinner sig i bilar på något större distans; Delsborn, Morelius och Svensson.
Citera
2017-12-17, 12:25
Medlem
Citat:
Det är väl alldeles uppenbart att Wahlund och Sagnell inte var socialdemokrater - och att IB inte var socialdemokratiskt.

Lika uppenbart som att Wahlund och Sagnell är helt olika vatten.

Vem har sagt att IB är s-märkt? Arbetsplatsnätverket som hörde till IB var det men vem kan påstå att pajasfolket inom IB som Ekberg mfl var S-folk? De som agerade kring den sk Sjukhusspionaffären var i flera fall när knutna till Partiet liksom Ebbe, Holmer mfl. Nej det var både och. Men aldrig så illustra gäng som Sagnells. Det är blott ihåliga bortförklarningar och fantasier.
Citera
2017-12-17, 12:31
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eller att de skulle se varandras positioner. För mig låter det lite osannolikt att så många på plats skulle ingå i en konspiration om skjutning, men jag har inte specifik erfarenhet av sådant så jag kan ju ha fel, det kanske finns något rationellt att involvera halva kvarteret för detta.
Däremot kan jag tänka mig att man följer OP vid tiden. Nog skulle det väl vart mer fjäder i hatten om man lyckats få fast OP för spioneri än att ha en statsminister skjuten utan någon säker indikation på vare sig var GM kom ur och vart hen tog vägen?
Och vittnen ser inte mycket klart av GM. För de håller fokus på LOP (?). De som verkar se mest är de som befinner sig i bilar på något större distans; Delsborn, Morelius och Svensson.

Du tycker inte att det är lite märkligt att de vittnen, av en händelse klädda i blåa täckjackor, att deras vittnesmål gör att det blir svårt att knyta ihop säcken?

Varför är det osannolikt att man skulle använda sig av desinformatörer i form av vittnen?

De som ser minst och till viss del märkligt är de som befinner sig närmast händelsen.

Inte osannolikt att de närmaste vittnena ingick i Barbro, bra lokalkännedom, förmåga att kommunicera, kan smälta in i gatumiljön, de var tränade för detta.
Citera
2017-12-17, 13:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Jag tror att AB, likt alla andra vittnen, hade önskat att de var någon helt annan stans den där kvällen.
Citera
2017-12-17, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Du tycker inte att det är lite märkligt att de vittnen, av en händelse klädda i blåa täckjackor, att deras vittnesmål gör att det blir svårt att knyta ihop säcken?

Varför är det osannolikt att man skulle använda sig av desinformatörer i form av vittnen?

De som ser minst och till viss del märkligt är de som befinner sig närmast händelsen.

Inte osannolikt att de närmaste vittnena ingick i Barbro, bra lokalkännedom, förmåga att kommunicera, kan smälta in i gatumiljön, de var tränade för detta.

Jag ser det inte som specifikt otänkbart att "man" skulle kunna använt desinformatörer. MEN... jag råkar händelsevis känna till lite om att vittnen inte alltid ger uppgifter som är objektivt sanna. Detta kan ske även om vittnet absolut inte harför avsikt att ljuga eller tala osanning. Jag har ett yrke där jag delvis haft till uppgift att begära uppgifter av andra, påvår arbetsplats har vi också gjort tester med oss själva, där man då alltså vet attman ska utfrågas och verkligen är observant men ändå fick alla deltagare (alla deltagare hade högre utbildning från kvalificerade akademiska institutioner) några fel när de återgav vad som skett och sagts.

Blå är och var en väldigt vanlig färg på kläder och därför ser jag inte det som specifikt skumt, konstigt, osannolikt att såväl många vittnen bar blå kläder och även att dessa hade sett andra vittnen och ev även GM klädd i blått.

Jag nämnde precis i ett inlägg att vittnen i bilar längre bort verkat sett mer. Men å andra sidan, såväl AB som LJ i vart fall verkat varit på galej, LJ menar sig inte ha druckit mycket men vart på pub i alla fall. SE ryktas ha en flaska på jobbet så han kanske också tagit sig en stänkare eller två. De kanske bara framstår som sett mindre just för att bilisterna, yrkesförare, i sitt yrke måste observera mer och just därför ser mer. Fotgängarna i närheten är kanske de ordinära vittnena, om man ska göra någon kvalitetsskattning, de kanske bara verkar sämre för att bilisterna är extraordinära vittnen?

Edit: korrigerade JP till LJ. Jag är usel på att minnas namn.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-12-17 kl. 13:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in