Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-31, 14:22
Medlem
Kloakkrigarens avatar
Du behöver nog inte oroa dig. Brinkmann och Lundström har säkert monies så att det räcker.
Citera
2017-12-15, 00:05
Medlem
Grodfrityrs avatar
Med reservation för att jag kanske läser in lite för mycket mellan raderna så verkar det vara någonting på gång inom en snar framtid.

Ungefär 20 minuter in i podden:
https://denkoktagrodan.podbean.com/e/90-lasa-skriva-rakna/

"Alternativ för Sverige", vilket anspråkslöst namn ...
"Partiet" eller eventuellt "PARTIET" hade varit ett bättre partinamn, så att folk begriper att de menar allvar.
Citera
2017-12-15, 00:43
Medlem
mrvorheess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfheim
Jag har svårt att se de positiva effekterna av en sen lansering, men utgår ifrån att det dröjer på grund av Kasselstrands utlandsstudier. Ett parti som vill tas på allvar i riksdagsvalet kan knappast ha en ledare på distans i Helsingfors.

Genom att dra ut på tiden, låta SDU dö ut och hålla sig undan den politiska debatten så har ledningen troligtvis förlorat många av de SDU-are och sympatisörer som annars skulle kunnat fungera som parti- och kampanjarbetare. Nu får AfS förlita sig till alternativhögern och liknande nätaktivister.

Visserligen finns det partier med minimala partiorganisationer som gjort raketstarter - som Ny demokrati i Sverige och Macrons parti i Frankrike - men dessa har i gengäld haft en gedigen finansiering. Det återstår att se om AfS har lyckats skaffa någon liknande.

Vilken alternativhöger? Dulnys blogg?
Citera
2017-12-15, 12:18
Bannlyst
Sedan några dagar är partibeteckningen registrerad för hela Sverige och inte bara Stockholm som tidigare.
http://www.val.se/det_svenska_valsystemet/partier/lista_registrerade_partibeteckningar/index.html
Citera
2017-12-15, 17:10
Medlem
Om det nu blir AFS, tror ni folk vågar rösta? Känns som det är riskabelt för vissa då det är stor chans att de hamnar under spärren och tar med sig en kaka av SDs opinion.
Citera
2017-12-15, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn
Om det nu blir AFS, tror ni folk vågar rösta? Känns som det är riskabelt för vissa då det är stor chans att de hamnar under spärren och tar med sig en kaka av SDs opinion.
Vågar och vågar. Tror att intresset hos SD:s väljare att byta till AFS skulle vara i princip noll. Väljarna är nöjda med SD.
Citera
2017-12-15, 21:54
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VivreSaVie
Vågar och vågar. Tror att intresset hos SD:s väljare att byta till AFS skulle vara i princip noll. Väljarna är nöjda med SD.
Jag tror att ungefär hälften av SD:s väljare är missnöjda med partiet, och missnöjesröstar på dem i brist på andra invandringskritiska alternativ. Därmed inte sagt att AFS i dagsläget skulle attrahera 50 procent av SD:s väljare, men 25 procent skulle nog kunna tänka sig att rösta på AFS.

Frågan är hur de ska nå ut till potentiella väljare. Vilka alternativa medier kan tänkas ställa sig positiva till AFS?

Nej - Samhällsnytt (fd Avpixlat) verkar vara kontrollerade av SD, de kommer sannolikt att tiga. Kontra jihadism för nästan hela slanten.

Kanske - Fria Tider lyfter ofta fram oegentligheter inom SD, är mot högt skattetryck, vilket även AFS är. Fria Tider ser nog gärna att det kommer en konkurrent till SD.

Kanske - Nya Tider har jag uppfattat som radikalare än SD när det kommer till invandringspolitiken, vilket även AFS är.

Nej - Nyheter Idag, kontra jihadism för hela slanten.

Kanske - Pettersons blogg har relativt stor spridning för att vara en blogg. 2016 hade de drygt 60.000 unika besökare och drygt 350.000 besök per vecka, ingenting tyder på att de har minskat sedan dess, snarare tvärtom.
I vissa avseenden är de tuffare än Samhällsnytt och Fria Tider. De stryker inte alltid SD medhårs.

Kanske - Nya Dagbladet är än så länge en relativt liten sajt, men de är relativt proffsiga och har potential att växa.

Sedan finns det några podcasts som sammanslagna når ut till några tiotusental lyssnare.
Senast redigerad av Grodfrityr 2017-12-15 kl. 21:57.
Citera
2017-12-15, 23:02
Medlem
zethgogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr
Jag tror att ungefär hälften av SD:s väljare är missnöjda med partiet, och missnöjesröstar på dem i brist på andra invandringskritiska alternativ. Därmed inte sagt att AFS i dagsläget skulle attrahera 50 procent av SD:s väljare, men 25 procent skulle nog kunna tänka sig att rösta på AFS.

Frågan är hur de ska nå ut till potentiella väljare. Vilka alternativa medier kan tänkas ställa sig positiva till AFS?

Nej - Samhällsnytt (fd Avpixlat) verkar vara kontrollerade av SD, de kommer sannolikt att tiga. Kontra jihadism för nästan hela slanten.

Kanske - Fria Tider lyfter ofta fram oegentligheter inom SD, är mot högt skattetryck, vilket även AFS är. Fria Tider ser nog gärna att det kommer en konkurrent till SD.

Kanske - Nya Tider har jag uppfattat som radikalare än SD när det kommer till invandringspolitiken, vilket även AFS är.

Nej - Nyheter Idag, kontra jihadism för hela slanten.

Kanske - Pettersons blogg har relativt stor spridning för att vara en blogg. 2016 hade de drygt 60.000 unika besökare och drygt 350.000 besök per vecka, ingenting tyder på att de har minskat sedan dess, snarare tvärtom.
I vissa avseenden är de tuffare än Samhällsnytt och Fria Tider. De stryker inte alltid SD medhårs.

Kanske - Nya Dagbladet är än så länge en relativt liten sajt, men de är relativt proffsiga och har potential att växa.

Sedan finns det några podcasts som sammanslagna når ut till några tiotusental lyssnare.
Hmm... Tror säkert att alla från Nya Dagbladet, till Nya och Fria Tider till Samhällsnytt kan komma att hänga på. Beror väl lite på vad "AfS" kör med för profil, men att nån är "counter jihad" behöver ju inte betyda att nån vill ha ett parti som samarbetar och kompromissar snarare än agiterar.

Och det behöver inte vara negativt för endera part. Av de där 20% som röstar på SD är det... kanske inte hälften som du påstår, men ändå ett antal som önskar nåt radikalare och mer "dogmatiskt". Är väl jättebra om de får en plats för sig, så får de som vill samarbeta med andra partier och kompromissa sin..?
Citera
2017-12-16, 08:29
Medlem
Grodfrityrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zethgog
Hmm... Tror säkert att alla från Nya Dagbladet, till Nya och Fria Tider till Samhällsnytt kan komma att hänga på. Beror väl lite på vad "AfS" kör med för profil, men att nån är "counter jihad" behöver ju inte betyda att nån vill ha ett parti som samarbetar och kompromissar snarare än agiterar.

Och det behöver inte vara negativt för endera part. Av de där 20% som röstar på SD är det... kanske inte hälften som du påstår, men ändå ett antal som önskar nåt radikalare och mer "dogmatiskt". Är väl jättebra om de får en plats för sig, så får de som vill samarbeta med andra partier och kompromissa sin..?

Jag påstod inte att hälften av SD:s väljare önskar nåt radikalare och mer "dogmatiskt".
Jag skrev:
"Jag tror att ungefär hälften av SD:s väljare är missnöjda med partiet, och missnöjesröstar på dem i brist på andra invandringskritiska alternativ. Därmed inte sagt att AFS i dagsläget skulle attrahera 50 procent av SD:s väljare, men 25 procent skulle nog kunna tänka sig att rösta på AFS."

Det finns fler frågor än invandringsfrågan som SD:s väljare inte är överens med partiet om. SD har samlat upp röster från samtliga sjuklöverpartier. En stor andel av SD:s väljare skulle hellre ha röstat på sina gamla partier om det inte vore för att de prioriterar invandringsfrågan högt. En del vill ha vinster i välfärden, andra inte, en del vill ha lägre skattetryck, andra inte o.s.v.
Senast redigerad av Grodfrityr 2017-12-16 kl. 08:32.
Citera
2017-12-16, 10:09
Medlem
Returpappers avatar
Afs kan ju ta moderaternas väljare det gör ingenting, snarast när det bra att ge alla invandringskritiska tydlig avgränsning mot de som inte är det. Afd 10% M 10%
Liberala gänget blir då L, C, M splittrade på tre partier.

Att plocka Sd;s väljare det tror jag inte de kan. Många är nöjda med att vara i mitten och vill inte bli en del av "högern".

PS Liberala är "högern" i ekonomisk politik.
Citera
2017-12-16, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxyn

Ifall de visar sig vara ett seriöst parti som inte ger upp efter ett val kan jag tänka mig att rösta på dem. Men blir det som med Svenskarnas Parti 2014 och de helt enkelt ger upp efter ett val är jag inte intresserad för fem öre.

Med det sagt tror jag inte att AFS kommer lanseras nationellt, hade det varit en möjlighet hade det nog redan skett.

Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Afs kan ju ta moderaternas väljare det gör ingenting, snarast när det bra att ge alla invandringskritiska tydlig avgränsning mot de som inte är det. Afd 10% M 10%
Liberala gänget blir då L, C, M splittrade på tre partier.

Att plocka Sd;s väljare det tror jag inte de kan. Många är nöjda med att vara i mitten och vill inte bli en del av "högern".

PS Liberala är "högern" i ekonomisk politik.

Hur tänkte du här? Ska inte AFS vara till höger om SD, rent politiskt? Isåfall är det rätt orimligt att tro att några moderater kommer gå direkt därifrån till dem.
Senast redigerad av TheStriptease 2017-12-16 kl. 12:49.
Citera
2017-12-16, 16:26
Medlem
Alfheims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodfrityr

AfS kommer säkert att behandlas positivt av Fria Tider, Nya Tider och allehanda etnonationalistiska poddar och youtubare.

Om det ska ha någon chans i riksdagsvalet kommer det dock inte att räcka med stöd från viss alternativmedia. Partiet kommer till största delen vara beroende av exponeringen i mainstreammedia.

Även om MSM naturligtvis inte kommer att ställa sig positiva till Afs, så lär all uppmärksamhet kring partiet att gagna det. Ett nytt parti behöver helt enkelt bred publicitet för att bli känt för allmänheten. Därför kommer även vinklade skandalreportage om AfS fascistkopplingar att vara av godo för partiet. Det värsta som kan hända AfS är att det tigs ihjäl i gammelmedia.

Vad som talar till AfS fördel är att mainstreammedia älskar att konflikten mellan SD och dess gamla ungdomsförbund, liksom att hänga ut "rasister" av olika slag. Eftersom AfS främst kommer att ta röster från SD så kommer MSM troligtvis ha intresse av att uppmärksamma partiet - så länge det inte närmar sig riksdagsspärren.

Så det bästa sättet att nå ut till potentiella väljare är förmodligen att ordna spektakulära evenemang och göra kontroversiella uttalanden som kan inspirera gammelmedia att skriva indignerade artiklar. Sedan är det bara att hoppas på att de nappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in