2017-12-16, 03:52
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var det inte någon som verkligen satt på livstid, dvs han dog rätt nyligen, fortfarande kvar i fängelset?

Hitintills har en enda livstidsdömd person dött under livstidsstraffet. Alla andra har förr eller senare blivit frigivna - eller sitter fortfarande.

Men största sannolikhet har JM en/flera grava personlighetsstörningar. Om livstidsstraffet fastställs kommer hon inte kunna få tidsbestämt straff utan att man samtidigt noga överväger återfallsrisken. Med hennes personlighetsprofil borde hon under överskådlig tid fortfarande utgöra en fara som frigiven. Hennes personlighetsstörning är ju just en störning och ingen sjukdom, därför inte heller behandlingsbar. Det går inte att förändra henne, möjligen dämpa eller träna att dölja.

Riktigt hur hon med sin personlighetsprofil skulle kunna anses som så harmlös att hon kan få ett tidsbestämt straff och friges efter 2/3 är svårt att se. Hon kan ju om hon skulle bli sängbunden och handikappad fortfarande manipulera folk...
Skulle hon bli mentalt svårt handikappad kanske en frigivning skulle kunna bli aktuell - men då är hon ju liksom fängslad på annat sätt. Om hon skulle bli sjuk och döende kommer hon absolut inte kunna bli frigiven - risken för hämnd är enormt stor om hon inte längre har något att förlora själv.

Stalltippset är väl att JM därför kommer sitta forever!

OT. Den som dog var den livstidsdömde "Bombmannen" Lars Tingström, dömd 1984 och avliden 1993 59 år gammal. Nåd och frigivningsansökan avslogs trots att han var döende i cancer.
Senast redigerad av Solglittret 2017-12-16 kl. 04:10.
Citera
2017-12-16, 09:46
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Hitintills har en enda livstidsdömd person dött under livstidsstraffet. Alla andra har förr eller senare blivit frigivna - eller sitter fortfarande.

Men största sannolikhet har JM en/flera grava personlighetsstörningar. Om livstidsstraffet fastställs kommer hon inte kunna få tidsbestämt straff utan att man samtidigt noga överväger återfallsrisken. Med hennes personlighetsprofil borde hon under överskådlig tid fortfarande utgöra en fara som frigiven. Hennes personlighetsstörning är ju just en störning och ingen sjukdom, därför inte heller behandlingsbar. Det går inte att förändra henne, möjligen dämpa eller träna att dölja.

Riktigt hur hon med sin personlighetsprofil skulle kunna anses som så harmlös att hon kan få ett tidsbestämt straff och friges efter 2/3 är svårt att se. Hon kan ju om hon skulle bli sängbunden och handikappad fortfarande manipulera folk...
Skulle hon bli mentalt svårt handikappad kanske en frigivning skulle kunna bli aktuell - men då är hon ju liksom fängslad på annat sätt. Om hon skulle bli sjuk och döende kommer hon absolut inte kunna bli frigiven - risken för hämnd är enormt stor om hon inte längre har något att förlora själv.

Stalltippset är väl att JM därför kommer sitta forever!

OT. Den som dog var den livstidsdömde "Bombmannen" Lars Tingström, dömd 1984 och avliden 1993 59 år gammal. Nåd och frigivningsansökan avslogs trots att han var döende i cancer.

Ja, för hennes anhöriga som fortfarande lever när det börjar bli aktuellt med tidsbestämning så torde livet bli fan så mycket säkrare och behagligare ju längre Johanna Möller sitter inlåst, som du skriver, Möller lider av en störning som inte är behandlingsbar, hon kan inte förändras.

Förhoppningsvis blir hon inlåst lika länge som Axmyr, det ska inte löna sig att försöka omsätta sina nära och kära till kontanter.
Citera
2017-12-16, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag blir irriterad för att de inte skrivit korrekt svenska. Som de skrivit så har jag tolkat det som att förhör med tilltalad skulle äga rum 18 december och att uppspelningen gällde förhör med två målsägande. Går ju inte att tolka det på annat sätt och jag hade planerat att gå dit. Men, med det du nu tog upp så inser jag att de nog helt enkelt skrivit åt helvete fel

Läser man hur dagen efter ser ut så får dagen innan en helt annan betydelse:
Dag 17, 20/12 Förmiddagen ägnas åt fortsatt uppspelning av förhör med tilltalad

Och, att det i dag stod i Expressen: Det nya förhöret med Johanna Möller är preliminärt satt att hållas den 10 januari. En knapp vecka senare är två av hennes vuxna barn kallade att lämna nya vittnesmål.

Det tråkiga är att man inte kan veta till 100% att det bara är uppspelningar nu på måndag. Men, borde ju vara så. Jag hade inte ens tänkt på det här förrän jag nu kollade i tråden och går inte att ringa och kolla med hovrätten förrän 8.00 på måndag.
Surt!

'Det är dåligt att de skriver på ett sätt som kan missförstås. Jag var helt inställd på 18/12 men kommer nu skrota den planen och gå 10/1 i stället.
Citera
2017-12-16, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det var alltså inte en fängelsedom det handlade om i det fallet utan RPV.

Leif Axmyr satt dock 34 år i fängelse.
Citera
2017-12-16, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Undra vad det är nu hon skall berätta?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-i-tarar-kraver-att-fa-beratta/

Story nummer 10 kanske? Ska bli intressant att höra det vittnesmålet den 10/1. MR är nog inte trovärdig till 100%. Då tänker jag främst på den omtalade inspelningen, som jag mycket länge varit tveksam till om den ens existerar. Samt den blodiga tröjan som han påstod sig ha grävt ner i skogen. Hade det varit sant så hade polisen hittat den för länge sen, utifrån MRs anvisningar.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-16 kl. 16:55.
Citera
2017-12-16, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag tror att det bara är gammal skåpmat, sådant hon redan har tagit upp i sina "brev", speciellt det hon skrev 10 juli med sändlista: "Domare, Åklagare, Nämndemän, Advokat, Advokat Moh, Aftonbladet".
Där hon försökte tillrättavisa polisen genom att kalla dem idioter. Hur smart som helst (ironi).
Hon är så enfaldigt envis i sina försök att banka in sina lögner i omvärlden, hon är minsann van att få bättre respons än hon fått här. Hur kunde de - helt enkelt - döma henne till livstid trots (tack vare hehe) att hon så tydligt beskrivit polisens alla "felbedömningar" och presenterat sina egna, briljanta teorier. Vad fan, är väl bara för rätten att tacka och ta emot, tänker kanske MördarJohanna.
Hon är ju van att kunna tjata sönder folk, få sin vilja fram genom tjat, tårar eller hot.
Men vad hände nu? Hon kommer aldrig att bli riktigt klok på detta.
"Bena ut och komplettera" är nog ett finare uttryck för "tjata mer om, idioterna har ju inte lyssnat". Blir "önskereprisen" av sådant hon tagit upp i sina brev. Sen tror jag också att hon kanske förstått - via mediarapportering - att det vore passande (d.v.s lönande, tänker hon) att försöka spela djupt sorgsen när hon pratar om båda sina föräldrar. Att liksom försöka spela både förfärad över brottet och sorgsen och gråtmild över det hennes föräldrar "råkade ut för". Så, en kombination av gammal skåpmat och en spelad sorgsen attityd.

Sen, när livstidsstraffet fastställs så återgår hon till sitt normala jag igen. Den stackars, kränkta, tjurskalliga, brevskrivande Johanna. Såååå korkad, såååå elak.
Farlig och ödesdiger kombination, i detta fall.

Om hon över huvud taget kan känna ånger så ångrar hon nog bittert alla de ytterst avslöjande lapparna hon skrev i häktet...
Citera
2017-12-16, 19:36
Medlem
vem ska ha längsta straffet den som utförde dåden eller hon som ville detta ? jag tycker hon pratar illa eftersom hon vet vad sin pappa tyckte om typ ensamkommande och att det blev hans död tänkte på det hon ville göra fond för ensamkommande pojkar med arvsmedel från fadern sin . väldigt utstuderat jävligt sagt med tanke på mamman och de andra som sörjer honom .man kan tro hon vill på¨honom igen efter sin grymma död , visst fan är hon utstuderat jävla rubbad .
inte förstå att hon kränker sin far efter sin död offentligt med såna uttalanden .
Jag har svårt för att läsa mer om detta jävla avskyvärda dubbelmord , mycket pga att så upprörande mycket av det man läst grymma kallblodiga våldsbrott som kostat två människoliv som nu hånas av henne . vissa saker säger man inte tror inte många skulle komma på tanken den med fond och mycket annat personen är förargelseväckande sällsynta ideer .
Senast redigerad av MiBeth 2017-12-16 kl. 19:57. Anledning: tillägg
Citera
2017-12-16, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
vem ska ha längsta straffet den som utförde dåden eller hon som ville detta ? jag tycker hon pratar illa eftersom hon vet vad sin pappa tyckte om typ ensamkommande och att det blev hans död tänkte på det hon ville göra fond för ensamkommande pojkar med arvsmedel från fadern sin . väldigt utstuderat jävligt sagt med tanke på mamman och de andra som sörjer honom .man kan tro hon vill på¨honom igen efter sin grymma död , visst fan är hon utstuderat jävla rubbad .
inte förstå att hon kränker sin far efter sin död offentligt med såna uttalanden .
Jag har svårt för att läsa mer om detta jävla avskyvärda dubbelmord , mycket pga att så upprörande mycket av det man läst grymma kallblodiga våldsbrott som kostat två människoliv som nu hånas av henne . vissa saker säger man inte tror inte många skulle komma på tanken den med fond och mycket annat personen är förargelseväckande sällsynta ideer .

Lugn, bara lugn. Nu lär det inte bli någon fond, eftersom det mesta av hennes pengar går till skadestånd.
Ja, hon är en ytterst vriden person. (Tänkte skriva "människa", men ångrade mig).
Citera
2017-12-16, 20:50
Medlem
Citat:

Dessa uttalande är för att såra sin mamma, som "hade fräckheten" att överleva. Det var inte JMs tanke. Båda skulle dö.
Citera
2017-12-16, 21:11
Medlem
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Dessa uttalande är för att såra sin mamma, som "hade fräckheten" att överleva. Det var inte JMs tanke. Båda skulle dö.
Ja men skulle inte det vara mera lämpligt med vård eftersom det är det med hon . alltså många sätt är bra utom de dåliga att skaffa pengar skilja sig på .
Citera
2017-12-17, 00:28
Medlem
Citat:
Ja men skulle inte det vara mera lämpligt med vård eftersom det är det med hon . alltså många sätt är bra utom de dåliga att skaffa pengar skilja sig på .

JM har en personlighetsstörning som inte går att bota, men hon är inte psykiskt sjuk och är fullt ansvarig för sina handlingar. Det är både fel och totalt meningslöst att ens försöka bota henne.

Många har lidit svårt av hennes härjningar. Två av dessa är mördade...och en är skadad fysiskt och psykiskt för livet, flera andra (barnen) är uppväxta i en svårt störd (anti)- social miljö.

Det enda som hjälper är att skilja JM åt från släkten och andra människor i hennes omgivning och i samhället i stort, genom fängelse på livstid.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-17 kl. 00:33.
Citera
2017-12-17, 00:54
Medlem
Citat:

Livstid för båda skulle kännas bra, tyvärr så blir det ju inte så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in