2017-12-15, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av michieff
Livstids fängelse är ej tidsbestämt. Det går alltså inte att säga "Livstid är XX många år". Därför har han ju rätt i att det inte är tidsbestämt.

Ja. T.ex Lasermannen har suttit i ca 25 år och honom släpper de inte ut. Tommy Alexandersson är en annan. Leif Axmyr släpptes 2016 efter över 30 år. Han är ca 72-73 år nu...
Citera
2017-12-15, 11:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Ja. T.ex Lasermannen har suttit i ca 25 år och honom släpper de inte ut. Tommy Alexandersson är en annan. Leif Axmyr släpptes 2016 efter över 30 år. Han är ca 72-73 år nu...
Var det inte någon som verkligen satt på livstid, dvs han dog rätt nyligen, fortfarande kvar i fängelset?
Citera
2017-12-15, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Var det inte någon som verkligen satt på livstid, dvs han dog rätt nyligen, fortfarande kvar i fängelset?

Kanske tänker du på den 85-årige mördarpedofilen som satt på psyket över 50 år? Han dog nyligen.
Citera
2017-12-15, 13:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Följt resonemanget ett tag - mkt vettigt skrivet av många.

Men en stilla undrar - kan verkligen en livstidsdömd person fortsätta att behålla vårdnaden om ett barn?
Utesluter inte de facto själva straffet vårdnadshavaransvaret?
En vårdnadshavare ska bl a delta i barnets skolgång, göra läxor, ta till sjukhus om barnet är sjukt, skriva under intyg och information från skola, sätta mat på bordet och köpa och tvätta kläder.

Nu är ju JM fortfarande i häkte och ingen dom har vunnit laga kraft. Men framöver - kan man verkligen kvarstå som formell vårdnadshavare om man är livstidsdömd?

Det finns ju sk neglekt straff om man ex inte tar ett sjukt litet barn till sjukvård. En livstidsinternerad kan ju inte utföra detta - ska vederbörande ändå anses vara vårdnadshavare? Hur ska föräldrarpenning fördelas om det är två vårdnadshavare - och den ena inte kan ta ut? Om det bara finns en vårdnadshavare få ju denne hela potten.

Borde det inte vara så att JMs vårdnadshavarroll för alla minderåriga barn automatiskt upphör och överförs till lämpliga andra personer när livstidsdomen vinner laga kraft?

Jag vet inte om livstidsdom annulerar vårdnaden, men jag tror inte det. Kan ha fel dock. Sett från barnets perspektiv så är en sådan automatik inte med nödvändighet det bästa – utan det måste i så fall försöka klargöras. Men jag förstår vad du menar. Dock så är ju "vårdnad" inte en livsstidssyssla utan slutar vid 18. Vilket man kan vända på och påpeka är en begränsad tidrymd som inte alltid tjänar till att pilla med. Relationen mellan förälder och barn är dock ofta livslång.

Gode män o.a. lär ha sin beskärda del av rötägg sett över en två decenniers tid, medan 97 av 100 föräldrar sätter sina barn före sig själva till döden. Det gör man inte lika frekvent med "andras ungar". Föräldraskap kan vara förödande av samma skäl, men är eg. oersättligt.

Ett svar kan vara att en lösning passar inte för alla, och barnet (och det senare vyxna barnet) bör inte straffas eller fara illa av förälderns livsstidsstraff.

Vårdnaden är dock att skilja från blöjbyte och klädköp och tv-kvällar, och allt det roliga – det handlar om det yttersta ansvaret för barnets fostran. Man kan sitta i ett slott i England och vara vårdnadshavare. Men "kulturellt kapital" i form av nätverk av familj och släkt och vänner som redan är en del av barnens liv lär ju underlätta för att åstadkomma ngt sådant. Man kan inte sätta barn i händerna på vem som. Det ligger liksom i sakens natur. Men om barnet trivs och inte far illa så är det ju möjligt. Det beror ju på barnets karaktär och ålder och mognad också.

Jag skulle tro stt en förmyndare eller representant för vårdnadshavare kan utses, som befogenheterna läggs hos, men som förälder vill man ju välja noga där tänker jag. Men då endast vårdnadshavare och deras representanter har rätt att vistas på skola, hämta o lämna och vara på föräldramöten så krävs ju en laglig befogenhet förstås.

Annars återstår fosterföräldrar, men då har andras vårdnad inhibirerats/ "skjutits upp". Tvillingarna skulle jag tro står inför bortadoption, om det inte är det som skett. Men där har ju di vuxne ifråga ett beslut stt ta.

Man måste också förstå att föräldraskapet s.a.s. inte kan göras ogjort, eller vanligen inte, men beroende på en radda omständigheter så får det allmänna ta de beslut som krävs. Barn har man ju hört talas om numera. Och hela tiden följa upp.

Det ger sig liksom.

Men jag tror inte man kan förverka sin föräldrarätt automatiskt, det är liksom fel fokus. Men i praktiken kan man göra det långt mycket tidigare än så genom att vara en dålig förälder. Men är man en bra förälder som barnen mår bra av (ssk jämfört med alternativen) så har man det bra förspänt om man åker in. Torkar man sockorna på fel ledd (jämfört med alternativen) så kan man bli luggad på vårdnaden även som flrvervärvsarbetande och laglydig. Det beror liksom på...
Citera
2017-12-15, 14:04
Medlem
Citat:
Såg igår på ett gammalt avsnitt av "Krimkvarten" med Hasse Aro. Det har tydligen med att göra vem/hur/varför - hur mordet sett ut - som är avgörande för om mördaren kan återfå vårdnaden.

Okej.
Intressant.
Citera
2017-12-15, 17:08
Medlem
joxarns avatar
Citat:
Det Kan Bli livstid, eller i.a.f mycket länge. Efter 10 år kan en livstidsdömd söka tidsbestämt straff men få hur som helst ändå alltid minst 18 år. Det finns fångar som suttit både 35 år och längre. Beror på hur svårt brottet var och hur fången sköter sig på kåken.

"..Axmyr var den fånge av dem som då var fängslade som oavbrutet suttit längst i fängelse. Örebro tingsrätt tidsbestämde Axmyrs straff till 51 år. Den 2 juni 2016 frigavs han villkorligt, efter drygt 34 år i fängelse"
Citera
2017-12-15, 17:18
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joxarn
"..Axmyr var den fånge av dem som då var fängslade som oavbrutet suttit längst i fängelse. Örebro tingsrätt tidsbestämde Axmyrs straff till 51 år. Den 2 juni 2016 frigavs han villkorligt, efter drygt 34 år i fängelse"

51 år låter ju som en lagom längd för lilla Johanna att avtjäna, då ska hon väl vara lagom spak och foglig för att vistas i samhället igen.

Fastställs livstidsdomen vilket jag tror att den gör kan Johanna mycket väl bli den kvinna som får avrjäna längst tid innan hon släpps, visserligen finns det fler kandidater som sitter på livstid i dags läget men på något vis tycker jag Johanna Möller spelar i en egen liga.
Citera
2017-12-15, 17:22
Medlem
Citat:
Kanske tänker du på den 85-årige mördarpedofilen som satt på psyket över 50 år? Han dog nyligen.
Det var alltså inte en fängelsedom det handlade om i det fallet utan RPV.
Citera
2017-12-15, 19:49
Medlem
Undra vad det är nu hon skall berätta?
Citat:
Johanna Möller i tårar – kräver att få berätta

Citat:
Johanna Möller kräver nytt förhör
Hon vill lämna uppgifter om händelser dagarna kring sommarstugemordet samt en tid efter då hon och Mohammad Rajabi reste till Stockholm, enligt försvarsadvokat Amanda Hikes.
– Det finns några saker som vi vill bena ut och komplettera. Allt har inte kommit fram. Mer kan jag inte säga nu, säger Amanda Hikes.
Är det uppgifter som ska visa att hon är oskyldig?
– Ja, och som talar mot Mohammad Rajabis trovärdighet, säger Hikes.
Det nya förhöret med Johanna Möller är preliminärt satt att hållas den 10 januari. En knapp vecka senare är två av hennes vuxna barn kallade att lämna nya vittnesmål.

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-i-tarar-kraver-att-fa-beratta/
Citera
2017-12-15, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Undra vad det är nu hon skall berätta?

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-i-tarar-kraver-att-fa-beratta/
Hur blir det på måndag - förhör eller inte förhör ? Har någon ringt och bett dem förklara vad de försökt skriva i rättegångsplanen ? Mot bakgrund av artikeln, där förhör i januari planeras, låter det väl knappast som om annat än uppspelningar planeras till på måndag.
Citera
2017-12-16, 00:43
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Frågan är om de skriver korrekt svenska eller inte:
Uppspelning av förhör från tingsrätten med två målsägande samt förhör med tilltalad
betyder att de ska ha förhör med tilltalad. Om de bara ska spela upp förhör i tingsrätten borde det stå:
Uppspelning av förhör från tingsrätten med två målsägande samt av förhör med tilltalad

Bäst att fråga först.

EDIT:
Jag ser nu att de för dagen efter skriver:
Dag 17, 20/12 Förmiddagen ägnas åt fortsatt uppspelning av förhör med tilltalad

Detta talar för att de inte kan svenska och att den 18/12 helt ägnas åt uppspelningar. Då stryker jag detta evenemang ur min almanacka och gör något roligare !

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hur blir det på måndag - förhör eller inte förhör ? Har någon ringt och bett dem förklara vad de försökt skriva i rättegångsplanen ? Mot bakgrund av artikeln, där förhör i januari planeras, låter det väl knappast som om annat än uppspelningar planeras till på måndag.
Jag blir irriterad för att de inte skrivit korrekt svenska. Som de skrivit så har jag tolkat det som att förhör med tilltalad skulle äga rum 18 december och att uppspelningen gällde förhör med två målsägande. Går ju inte att tolka det på annat sätt och jag hade planerat att gå dit. Men, med det du nu tog upp så inser jag att de nog helt enkelt skrivit åt helvete fel

Läser man hur dagen efter ser ut så får dagen innan en helt annan betydelse:
Dag 17, 20/12 Förmiddagen ägnas åt fortsatt uppspelning av förhör med tilltalad

Och, att det i dag stod i Expressen: Det nya förhöret med Johanna Möller är preliminärt satt att hållas den 10 januari. En knapp vecka senare är två av hennes vuxna barn kallade att lämna nya vittnesmål.

Det tråkiga är att man inte kan veta till 100% att det bara är uppspelningar nu på måndag. Men, borde ju vara så. Jag hade inte ens tänkt på det här förrän jag nu kollade i tråden och går inte att ringa och kolla med hovrätten förrän 8.00 på måndag.
Surt!
Citera
2017-12-16, 01:42
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Undra vad det är nu hon skall berätta?https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-i-tarar-kraver-att-fa-beratta/
Jag tror att det bara är gammal skåpmat, sådant hon redan har tagit upp i sina "brev", speciellt det hon skrev 10 juli med sändlista: "Domare, Åklagare, Nämndemän, Advokat, Advokat Moh, Aftonbladet".
Där hon försökte tillrättavisa polisen genom att kalla dem idioter. Hur smart som helst (ironi).
Hon är så enfaldigt envis i sina försök att banka in sina lögner i omvärlden, hon är minsann van att få bättre respons än hon fått här. Hur kunde de - helt enkelt - döma henne till livstid trots (tack vare hehe) att hon så tydligt beskrivit polisens alla "felbedömningar" och presenterat sina egna, briljanta teorier. Vad fan, är väl bara för rätten att tacka och ta emot, tänker kanske MördarJohanna.
Hon är ju van att kunna tjata sönder folk, få sin vilja fram genom tjat, tårar eller hot.
Men vad hände nu? Hon kommer aldrig att bli riktigt klok på detta.
Citat:
Hon vill lämna uppgifter om händelser dagarna kring sommarstugemordet samt en tid efter då hon och Mohammad Rajabi reste till Stockholm, enligt försvarsadvokat Amanda Hikes.
Det finns några saker som vi vill bena ut och komplettera. Allt har inte kommit fram. Mer kan jag inte säga nu, säger Amanda Hikes.
"Bena ut och komplettera" är nog ett finare uttryck för "tjata mer om, idioterna har ju inte lyssnat". Blir "önskereprisen" av sådant hon tagit upp i sina brev. Sen tror jag också att hon kanske förstått - via mediarapportering - att det vore passande (d.v.s lönande, tänker hon) att försöka spela djupt sorgsen när hon pratar om båda sina föräldrar. Att liksom försöka spela både förfärad över brottet och sorgsen och gråtmild över det hennes föräldrar "råkade ut för". Så, en kombination av gammal skåpmat och en spelad sorgsen attityd.

Sen, när livstidsstraffet fastställs så återgår hon till sitt normala jag igen. Den stackars, kränkta, tjurskalliga, brevskrivande Johanna. Såååå korkad, såååå elak.
Farlig och ödesdiger kombination, i detta fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in