2017-12-15, 07:08
Medlem
Honan6s avatar
Eftersom Johannas tre vuxna barn har varit i klammeri med rättvisan, kan man undra hur mycket av sin mor de har i sig. Problem med att hålla ordning på räkningar och sortera strumpor är ju inte samhällsfarligt, men att beställa misshandel och mord är ju skäl till inlåsning. Vilka kontrollerar barnens inställning till rätt och fel? Ok, att äldsta dottern påvisar sig välja rätt väg, men jag tycker ändå att barnens mentala tillstånd borde undersökas. Vi Vet inte vad som gror i deras hjärnor och hur mycket de har påverkats av sin mor - såväl genetiskt som socialt.
Citera
2017-12-15, 07:10
Medlem
michieffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fashwave
Trollar du?
Livstids fängelse är inte livstid.

Livstids fängelse är ej tidsbestämt. Det går alltså inte att säga "Livstid är XX många år". Därför har han ju rätt i att det inte är tidsbestämt.
Citera
2017-12-15, 08:02
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Trollar du?

Om du anser fakta vara att trolla så...

https://www.kriminalvarden.se/fangelse-frivard-och-hakte/fangelse/

Citat:
Livstids fängelse är den svenska lagens strängaste straff. Livstids fängelse är inte tidsbestämt, den dömde vet därför inte hur länge han eller hon kommer att sitta i fängelse.

Vi får väl se hur hon sköter sig och vad de gör för bedömning den dagen hon ansöker om tidsbestämt anar att de inte kommer gå något vidare baserat på nutidens svårigheter och kopplat beteende (lappar å hot)

Citat:
Alla beslut om att omvandla livstidsstraff till tidsbestämt straff avgörs i Örebro tingsrätt. Kriminalvården och Rättsmedicinalverket yttrar sig bland annat om hur den dömde skött sig under strafftiden respektive risken för återfall i grov brottslighet.

För den som får livstidsstraffet omvandlat till tidsbestämt straff, gäller samma regler som för övriga fängelsedömda. Till exempel när det gäller villkorlig frigivning.
Citera
2017-12-15, 08:17
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Det fetade. Så borde det fungera. Finns det någon här som kan juridiken kring vem som ser till barnens bästa i sådana här fall?
Om vårdnadshavare inte kan tillgodose barnens behov kan en förmyndare tillsättas. Är det barn som går i skola och inte kan bo med förälder landar de i fosterhem för att få den hjälp de behöver.
Citera
2017-12-15, 08:27
Medlem
Bewitcheds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Om vårdnadshavare inte kan tillgodose barnens behov kan en förmyndare tillsättas. Är det barn som går i skola och inte kan bo med förälder landar de i fosterhem för att få den hjälp de behöver.

Kan svara för mig själv...

Mitt barns förälder bodde på andra sidan atlanten, dvs omöjligt att vara delaktig i signaturer, vården etc. Dessutom hitta vi inte föräldern.
Tingsrätten utsåg en person som fick vara den förälderns gode man (idioti efter 6 års frånvaro men bra? Att man skyddar allas intressen..... obefintlig) Då bedömdes de inte rimligt att ha gemensam vårdnad, dels avstånd men även tillgänglighet. Jag fick ensam vårdnad
Utgår man från min process och att man därtill tar med att JM skrivit under så är det helt rätt för barnet. Däremot är det oerhört viktigt att vara medveten om att umgesrätten skall INTE förväxlas med vårdnaden.
Citera
2017-12-15, 08:37
Medlem
Var det ngn på plats i HR igår?
Citera
2017-12-15, 08:41
Medlem
Från Kurirer: https://www.ekuriren.se/eskilstuna/live-09-30-sommarstugemorden-i-hovratten/
Citera
2017-12-15, 09:52
Medlem
Artikeln är låst 😢
Citera
2017-12-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bewitched
Vad är det som talar FÖR att hon blir fri? Livstid är livstid dvs livstid icke tidsbestämt.

Om man, mot förmodan och mot allt sunt förnuft, skulle ändra livstidsstraffet till t.ex 18 år så skulle JM komma ut efter 12 år (vid Gud förbjude!) ...och då är väl tvillningarna precis fyllda 18 år och därmed myndiga? De lär vara 5 år vid det här laget.
Citera
2017-12-15, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, men trots att AG bott stadigvarande hos pappan har JM behållit vårdnaden om honom. Tills nu, då pappan tilldömts vårdnaden. Tack och lov!
JM släpper inte "rätten" (makten) till sina barn (ägodelar) i första taget.

Dock har väl vare sig DB eller JB haft någon annan än JM att ty sig till. DB har fördelen att han alltid haft tryggheten hos morföräldrarna, vilket JB misskötte så till den milda grad att dom till slut tog sin hand från henne.

Mormor sökte återupprätta kontakten med alla barnbarn men oklart hur det gått med framför allt JB.

Läser man JBs BUP så förstår man hur lik JM hon är....
Citera
2017-12-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Jag vet inte riktigt hur det ligger till så jag spekulerar.
Tvillingarna har väl kommit till en fosterfamilj, har jag läst någonstans som de blivit placerade hos.
Sedan när de är 18 år får de bestämma vad de vill göra själva med sina liv.
Johanna borde inte ha någon vårdnad om dem om hon varit med och mördat deras pappa.
Men jag vet inte som sagt ur det ser ut.

Såg igår på ett gammalt avsnitt av "Krimkvarten" med Hasse Aro. Det har tydligen med att göra vem/hur/varför - hur mordet sett ut - som är avgörande för om mördaren kan återfå vårdnaden.
Citera
2017-12-15, 11:31
Medlem
Citat:
Trollar du?

Det Kan Bli livstid, eller i.a.f mycket länge. Efter 10 år kan en livstidsdömd söka tidsbestämt straff men få hur som helst ändå alltid minst 18 år. Det finns fångar som suttit både 35 år och längre. Beror på hur svårt brottet var och hur fången sköter sig på kåken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in