2017-12-15, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Hahaha. Inte för att det spelar någon roll, men jag tror dig inte. Skrev du inte att du jobbar i IT-branschen?
Nej. Får vi ett exempel på när jag sagt något felaktigt om korrelation och kausalitet?
Citat:
Så alla gånger de hade fel om sina "bombsäkra" påståenden? Skall vi bara låtsas som att dessa inte finns? Du resonerar som en efterbliven, bara för att korrelation i ett sammanhang visade sig vara ett kausalt sammanband så betyder det inte att det är det varje gång.
Citat:
Ja, det är vanligt att idioter, eh skribenter, på internet som inte
har något bättre att komma med upprepar "correlation does not imply
causation" som om det vore något Hare Krishnamantra.
Du är verkligen en idiot.
Citat:
Med "indirekt stöd" menar Oantastlig samma typ av korrelationsstudier som han här diskvalificerar.
Nej, det menar jag inte. Vi har ju redan gjort tester som visar att skillnaden, om den finns, är försvinnande liten.
Citat:
Problemet med dessa korrelationsstudier är att de inte kan avgöra om låg intelligens beror på afrikanska gener, eller om en uppväxt i ett fattigt afrikanskt land orsakar låg intelligens.
Nej, eftersom vi har svarta som växt upp i rika västländer, adopteras till rika vita familjer etc. och resultaten är fortfarande densamma.
Citat:
Du räknar fel. En genomsnittlig lön är i runda slängar 35,000 kr/mån. "Några tiotals kronor" av det är 0,1% men lönediskrimineringen kan orsaka ett tapp på 1-3% eller c:a 300 - 900 kr/mån
Ja, 0.1% är ungefär vad den rent statiskt kan vara i genomsnitt. Annars skulle vi med största sannolikhet kunna upptäcka den.
Citat:
Sambandet mellan intelligens och lön är knappast klarlagt. Och i studie efter studie har det visats att socioekonomiska faktorer spelar en betydligt högre roll för en persons framgång än ren intelligens. Dessutom var skillnadnerna väldigt stora i den studie jag länkade till:
Är du helt efterbliven? Det är mycket väl klarlagt och nej, SES spelar inte större roll än intelligens.
Citat:
Om en person som är tio centimeter längre inte också är sex procent intelligentare, kan inte "längres högre intelligens" förklara löneskillnaden. Det visar i så fall att lönediskriminering baserat på längd förekommer.
Så behöver det givetvis inte vara, det räcker att hans högre intelligens gjort att han samlat på sig ex. 6% mer humankapital etc. Du kan inte göra något som helst påstående kring vad som baseras på vilken typ av diskriminering innan du har något vetenskapligt stöd för det.
Citat:
Dåså! När försvann lönediskrimineringen?
Förmodligen någon gång efter det men innan 1990.

Citat:
Du antar här att a) män är mer produktiva än kvinnor. b) högre produktivitet medför högre lön. Har du några bevis för endera påstående? Min egen anekdotiska erfarenhet av arbetslivet säger mig att "produktivitet" inte går att mäta (exklusive säljare som jobbar på provision) och därför inte påverkar ens lön.
Ja, bland annat den största studien som gjorts på området och som vi diskuterade tidigare
Vill du ha bevis för att högre produktivitet leder till högre lön? Om du någon gång skulle bli chef över några anställda kommer det framgå med extrem tydlighet att vissa är mer produktiva än andra.

Citat:
Hur ska man "kontrollera" för "sociala färdigheter (ex. förhandlingsförmåga, samarbetsförmåga, attityd)"?
Det är ju så klart svårt, vilket är orsaken till att man oftast inte kontrollerat för det.
Citera
2017-12-15, 18:01
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Du menar en maktposition helt enkelt? Om så, hur förhåller den sig till strukturerna du skriver? Vad bestämmer dessa strukturer? Det är lite svårt att bilda en uppfattning, har du någon vetenskaplig uppbackning som jag skulle kunna få läsa?

Först och främst handlar det om det som brukar kallas ”differentieringsprinciper”. Vanliga inom den sociala vetenskapen är klass, kön, etnicitet, sexualitet funktionalitet men är i grund och botten en empirisk fråga.

Differentieringsprinciperna säger i sig ingenting om maktrelationer (även om klass är svårt att tänka sig horisontellt). Men visst är det så att det i verkligheten handlar om maktrelationer. Jag har dock ganska svårt för begreppet maktposition. Jag skulle till exempel inte säga att en vit heterosexuel man befinner sig i någon generell maktposition. Huruvida det är så bestäms av många andra faktorer, tex andra differentieringsprinciper som klass men också av vilken situation man talar om. Begreppet maktposition är också besvärligt eftersom det får det att låta som att det råder fullständig makt. Är motsatsen maktlösposition? Nja. Sällan.

Vad gäller relationen mellan aktörer och strukturer så skulle jag vilja hålla det så enkelt som att strukturer villkorar och föregår aktörers handlande. Men, och det är viktigt, strukturen ”bestämmer” ingenting.

Vetenskaplig uppbackning för vad?
Citera
2017-12-15, 18:05
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Citera ordentligt.

http://www.pnas.org/content/112/17/5360.abstract

Jag fabulerar aldrig. Att du påstår att jag fabulerar "som vanligt" säger rätt mycket.

Anser du att det är bevis för "att män diskrimineras på arbetsmarknaden i Sverige idag"?

Citat:
Jag känner att det är på det viset.

Feministisk forskning har visat att känslor är viktigare än fakta.

Ingen forskning jag känner till. Men länka gärna.
Citera
2017-12-15, 18:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Anser du att det är bevis för "att män diskrimineras på arbetsmarknaden i Sverige idag"?
Vad babblar du om? Du frågade om bevis som talar för mina anekdoter. Där har du. Jag har aldrig påstått att män diskrimineras på arbetsmarknaden.
Citat:
Ingen forskning jag känner till. Men länka gärna.
Det har jag gjort alldeles nyss: (FB) Vita heterosexuella män har för höga krav på ingenjörskap
Citera
2017-12-15, 18:33
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag talar mig själv och inte för genusvetenskapen. Att vita, heterosexuella män delar vad det innebär att vara vita heterosexuella män innebär ju inte att det också finns skillnader mellan vita heterosexuella män. Men det är ju nästan för banalt för att påpekas. Man anledningen till att man talar om avgränsade kategorier så som män, kvinnor, hetero, homo, vit, svart osv osv är för att man tänker sig att dessa är socialt betydelsefulla.

Eller menar du att en förståelse av verkligen kräver vulgärkonkretion? Då kan vi bara tala om Lisa, Stefan, Anna etc etc utan några öht abstrakta begrepp.
Vi delar alla vad det innebär att vara människor , att sedan feminism och genusvetenskap vill pådyvla mig diverse egenskaper , åsikter eller påhittade sociala förmåner baserat på det kön och den hudfärg jag fötts med får stå för dem ......
Citera
2017-12-15, 18:35
Medlem
Unfabricables avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej, man översätter det bara så i Sverige. Det är liksom det som är poängen.
Här låter vi tomtarna hållas i stället för att skicka in dem på hispan där de hör hemma med sina vanföreställningar.

Och du, skippa ordsalladen nästa gång. Jag föredrar kött och potatis, med en liten sidorder av språk vi alla känner igen.
Måste du hitta på nyspråk för att förklara det du säger, så är du redan ute på djupt vatten.
Du kan bli professor i vad som helst i Sverige, eller doktor och docent, för våra universitet och högskolor har redan kastat in handduken gentemot de mest autistiska och har de dessutom regeringens backup och kan förklara att de blir utan pengar om inte, så är den nya statliga överkyrkan spikad och klar.
https://www.svd.se/genusvetenskapen-tar-over-svenska-universitet
Utan betalvägg: https://web.archive.org/web/20171215173433/https://a.pomf.cat/zlmrby.html
Citera
2017-12-15, 18:46
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Vi delar alla vad det innebär att vara människor , att sedan feminism och genusvetenskap vill pådyvla mig diverse egenskaper , åsikter eller påhittade sociala förmåner baserat på det kön och den hudfärg jag fötts med får stå för dem ......

Det är nog inte bara genusvetare som inte är överens med dig i frågan om det går att kategorisera nivåer under ”mänskligheten”. Sen vad gäller egenskaper, åsikter och förmåner är det en empirisk fråga.

Det är väl vad sociala vetenskaper över huvud taget sysslar med. Relationen mellan klass och utbildning för att bara nämna ett enkelt exempel. Eller mellan klass och åsikter, utbildning och åsikter. Utbildning och sociala förmåner. Klass och sociala förmåner.
Citera
2017-12-15, 18:50
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Eh, nej det var det inte. Det var ett exempel som visade hur mer information ger mer noggrant resultat.

Eh, jo det var det. "Jag ser det hela tiden i IT-branschen. Företag slåss om kvinnor och det räcker med minsta möjliga baskunskaper" Det kallas för anekdotisk bevisföring.
Citera
2017-12-15, 18:53
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Eh, jo det var det. "Jag ser det hela tiden i IT-branschen. Företag slåss om kvinnor och det räcker med minsta möjliga baskunskaper" Det kallas för anekdotisk bevisföring.
Eh, nej.

Vet du inte hur man följer en konversation så prova pilarna vid citaten.
Citera
2017-12-15, 18:54
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Ingen har påvisat någon oskälig löneskillnad , däremot en oförklarad .

Om det funnits en gilting anledning till denna krympande löneskillnad, varför har inte anledningen hittats? Det är det som är bestickande.

Citat:
Eftersom du inte kunnat redovisa för vilka parametrar de olika undersökningarna haft ( samt eventuella skillnader i dessa ) är det i praktiken omöjligt att veta orsakerna till den eventuella skillnaden i utfall.

Du får själv granska undersökningarna eller så får du lita på att de slutsatser forskarna säger sig ha funnit är giltiga. Jag gör inte skitjobbet åt dig.
Citera
2017-12-15, 18:55
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Nej, inte ett enda ord i detta citat stämmer. Inte ett enda.

Wow! Vilken strålande argumentation....
Citera
2017-12-15, 19:01
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
1. Det beror på storleken på företaget.
I större företag, nej, där sätts lönerna av en personalavdelning även om det påstås att den närmsta chefen sätter lönen.

2. Individuell lönesättning fungerar på mindre företag med bra chefer/ägare.
Kollektiva löner dödar all flit och allt engagemang.

Det här är anekdotisk bevisföring, men... I mitt eget långa yrkesliv har jag inte noterat att de mest driftiga, de mest utbildade eller de som arbetar flitigast är de som får högst lön. Varför skulle jag då köpa att det gäller för män och kvinnor som Celeno och Oantastlig påstår?

Om jag själv hade två slumpvis valda män framför mig skulle jag inte med någon som helst säkerhet kunna avgöra vem av dem som tjänar mest genom att titta på deras gymnasie- eller högskolebetyg. Därför skulle jag heller inte söka förklara skillnaden mellan mäns och kvinnors löner i prestationsförmåga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in