Citat:
Nej. Får vi ett exempel på när jag sagt något felaktigt om korrelation och kausalitet?
Citat:
Så alla gånger de hade fel om sina "bombsäkra" påståenden? Skall vi bara låtsas som att dessa inte finns? Du resonerar som en efterbliven, bara för att korrelation i ett sammanhang visade sig vara ett kausalt sammanband så betyder det inte att det är det varje gång.
Tack, det var jag som länkade till artikeln du nu citerar. Jag har läst texten.
Ett "bombsäkert" påstående är i ett vetenskapligt sammanhang ett påstående som mycket sannolikt är sant. Det hade kunnat vara avgaser eller andra föroreningar som orsakade lungcancer, som tobaksbolagen påstod. Det hade kunnat vara bara osannolika sammanträffanden som gjorde att rökare i mycket högre grad än andra drabbades av lungcancer.
Dessa undanflykter köpte dock inte de flesta läkare på 70-talet utan de var "bombsäkra" på att rökning orsakade lungcancer och rekommenderade därför patienter att sluta röka.
Ett "bombsäkert" påstående är i ett vetenskapligt sammanhang ett påstående som mycket sannolikt är sant. Det hade kunnat vara avgaser eller andra föroreningar som orsakade lungcancer, som tobaksbolagen påstod. Det hade kunnat vara bara osannolika sammanträffanden som gjorde att rökare i mycket högre grad än andra drabbades av lungcancer.
Dessa undanflykter köpte dock inte de flesta läkare på 70-talet utan de var "bombsäkra" på att rökning orsakade lungcancer och rekommenderade därför patienter att sluta röka.
Citat:
Du är verkligen en idiot.
Ja, det är vanligt att idioter, eh skribenter, på internet som inte
har något bättre att komma med upprepar "correlation does not imply
causation" som om det vore något Hare Krishnamantra.
har något bättre att komma med upprepar "correlation does not imply
causation" som om det vore något Hare Krishnamantra.
Citat:
Nej, det menar jag inte. Vi har ju redan gjort tester som visar att skillnaden, om den finns, är försvinnande liten.
Med "indirekt stöd" menar Oantastlig samma typ av korrelationsstudier som han här diskvalificerar.
Citat:
Nej, eftersom vi har svarta som växt upp i rika västländer, adopteras till rika vita familjer etc. och resultaten är fortfarande densamma.
Problemet med dessa korrelationsstudier är att de inte kan avgöra om låg intelligens beror på afrikanska gener, eller om en uppväxt i ett fattigt afrikanskt land orsakar låg intelligens.
Citat:
Ja, 0.1% är ungefär vad den rent statiskt kan vara i genomsnitt. Annars skulle vi med största sannolikhet kunna upptäcka den.
Du räknar fel. En genomsnittlig lön är i runda slängar 35,000 kr/mån. "Några tiotals kronor" av det är 0,1% men lönediskrimineringen kan orsaka ett tapp på 1-3% eller c:a 300 - 900 kr/mån
Citat:
Är du helt efterbliven? Det är mycket väl klarlagt och nej, SES spelar inte större roll än intelligens.
Sambandet mellan intelligens och lön är knappast klarlagt. Och i studie efter studie har det visats att socioekonomiska faktorer spelar en betydligt högre roll för en persons framgång än ren intelligens. Dessutom var skillnadnerna väldigt stora i den studie jag länkade till:
Citat:
Så behöver det givetvis inte vara, det räcker att hans högre intelligens gjort att han samlat på sig ex. 6% mer humankapital etc. Du kan inte göra något som helst påstående kring vad som baseras på vilken typ av diskriminering innan du har något vetenskapligt stöd för det.
Om en person som är tio centimeter längre inte också är sex procent intelligentare, kan inte "längres högre intelligens" förklara löneskillnaden. Det visar i så fall att lönediskriminering baserat på längd förekommer.
Citat:
Förmodligen någon gång efter det men innan 1990.
Dåså! När försvann lönediskrimineringen?
Citat:
Ja, bland annat den största studien som gjorts på området och som vi diskuterade tidigare
Du antar här att a) män är mer produktiva än kvinnor. b) högre produktivitet medför högre lön. Har du några bevis för endera påstående? Min egen anekdotiska erfarenhet av arbetslivet säger mig att "produktivitet" inte går att mäta (exklusive säljare som jobbar på provision) och därför inte påverkar ens lön.

Vill du ha bevis för att högre produktivitet leder till högre lön? Om du någon gång skulle bli chef över några anställda kommer det framgå med extrem tydlighet att vissa är mer produktiva än andra.
Citat:
Det är ju så klart svårt, vilket är orsaken till att man oftast inte kontrollerat för det.
Hur ska man "kontrollera" för "sociala färdigheter (ex. förhandlingsförmåga, samarbetsförmåga, attityd)"?
Skrev du inte att du jobbar i IT-branschen?