2017-12-15, 17:00
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Anekdotisk bevisföring. ZZZzzzz....
Eh, nej det var det inte. Det var ett exempel som visade hur mer information ger mer noggrant resultat.

Men din nivå börjar framgå så smått i denna tråd. Trodde du låg lite högre, du kan ibland vara underhållande.
Citera
2017-12-15, 17:03
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Hahaha. Inte för att det spelar någon roll, men jag tror dig inte. Skrev du inte att du jobbar i IT-branschen?
Jag jobbar i IT-branschen. Jag har också undervisat. Ja, jag har kört bud-bil en gång i tiden. Det ena har inte hindrat det andra.

Frågor på det?

Kan du hålla isär olika användare?
Citera
2017-12-15, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Var har jag skrivit något om ”bestämd form?
Skrev fel, bestämd position. Så, nu kan du svara.

Varför får jag inget svar på min fråga om deduktion och empiri?
Citera
2017-12-15, 17:10
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
NEJ DET "SALUFÖR" JAG INTE.

Det är DU och övriga feminister som "saluför" något som fakta när det
inte är det.

Jo. Du har hävdat att den oskäliga löneskillnaden inte beror på diskriminering. Om den inte beror på det, då måste den bero på att män (enligt dig) presterar bättre.

Citat:
Att det existerar andra anledningar än "diskriminering" bevisar att diskriminering inte alls är DEN ENDA MÖJLIGA FÖRKLARINGEN, något ni hävdar.

Nej, inte den enda möjliga. Det har jag heller aldrig påstått. Däremot den enda sannolika.
Citera
2017-12-15, 17:15
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Haha, vilket icke-svar. En oskälig löneskillnad mellan män och kvinnor
fanns på 50-talet men har sedermera minskats. Vad, förutom
lönediskriminering, kan minskningen bero på?

Ingen har påvisat någon oskälig löneskillnad , däremot en oförklarad .

Eftersom du inte kunnat redovisa för vilka parametrar de olika undersökningarna haft ( samt eventuella skillnader i dessa ) är det i praktiken omöjligt att veta orsakerna till den eventuella skillnaden i utfall .

Citat:
Medlingsinstitutet skriver att det inte går att visa att den oförklarade löneskillnaden beror på kön utan den kan även bero på andra faktorer som inte kan observeras i statistik, exempelvis "meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har"

Citat:
Anekdotisk bevisföring. ZZZzzzz....
Jag försökte att i all enkelhet förklara hur man ( grovt förenklat ) går till väga för att söka orsaker till löneskillnader inom arbetslivet , det var visst ändå för avancerat för dig .

Vilken del av
Citat:
Ett exempel :
var det som du inte förstod ?
Citera
2017-12-15, 17:17
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Skrev fel, bestämd position. Så, nu kan du svara.

Varför får jag inget svar på min fråga om deduktion och empiri?

I den mån sexualitet, kön och hudfärg är socialt betydelsefulla (vilket dom är) så intar en vit, heterosexuell man en viss social position. I relation till sexualitet, kön och hudfärg är den ”bestämd” eftersom den kan sägas vara fix.

Svaret på den frågan är ja.
Citera
2017-12-15, 17:21
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Jo. Du har hävdat att den oskäliga löneskillnaden inte beror på diskriminering. Om den inte beror på det, då måste den bero på att män (enligt dig) presterar bättre. Nej, inte den enda möjliga. Det har jag heller aldrig påstått. Däremot den enda sannolika.
Nej, inte ett enda ord i detta citat stämmer. Inte ett enda.

Apropå att fabulera.
Citera
2017-12-15, 17:34
Medlem
Pungterings avatar
Citat:
Är det samma personer som "vet vem man ska gå till" som är ansvariga för lönesättningen?

Wow, grattis. Jag tror du är något stort på spåren...

Jag tycker synd om er ungdomar som tror att hårt arbete kommer göra er framgångsrika.
1. Det beror på storleken på företaget.
I större företag, nej, där sätts lönerna av en personalavdelning även om det påstås att den närmsta chefen sätter lönen.

2. Individuell lönesättning fungerar på mindre företag med bra chefer/ägare.
Kollektiva löner dödar all flit och allt engagemang.

3. Tack för att du ser mig som ungdom.
Citera
2017-12-15, 17:36
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
I den mån sexualitet, kön och hudfärg är socialt betydelsefulla (vilket dom är) så intar en vit, heterosexuell man en viss social position. I relation till sexualitet, kön och hudfärg är den ”bestämd” eftersom den kan sägas vara fix.

Så dessa två herrar har enligt genusvetenskapen samma fixa sociala position eftersom de är vita heterosexuella män ?

https://w.cdn-expressen.se/images/3f/3c/3f3cb3b6ec8f4e848bed5bb51c44e0f2/980.jpg

https://i.ytimg.com/vi/8zoERvsyFvI/hqdefault.jpg
Citera
2017-12-15, 17:36
Bannlyst
Citat:

Du menar en maktposition helt enkelt? Om så, hur förhåller den sig till strukturerna du skriver? Vad bestämmer dessa strukturer? Det är lite svårt att bilda en uppfattning, har du någon vetenskaplig uppbackning som jag skulle kunna få läsa?
Citera
2017-12-15, 17:46
Medlem
Citat:
Pekar på? Det finns inte en enda studie som påstår den oförklarliga löneskillnaden skulle bero på kön. Eftersom det vore fullständigt felaktigt ur vetenskaplig synpunkt. Det är därför Medlingsinstitutet skriver rakt ut att: "det inte går att visa att den oförklarade löneskillnaden beror på kön utan den kan även bero på andra faktorer som inte kan observeras i statistik, exempelvis "meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har"

Citat:
Eftersom skillnaden påvisats i ingångslöner kan den inte
förklaras med att män skulle prestera bättre.
Nej, men med att män begär högre ingångslön Vilket är en delförklaring till varför män tjänar mer. Skall jag länka till en studie som visar detta (du läser ju uppenbarligen aldrig några studier vilket förklarar varför du resonerar som en efterbliven).

Citat:
Förstår du att ordet "liten" medför raka motsatsen till det du påstår?
Det var extremt få som diskriminerades i JämO:s studie, däribland män som fick lägre lön än jämförbara kvinnor. Skall vi konstatera att män som grupp också är utsatta för lönediskriminering utifrån detta? Det är ingen som nekar till att det finns enskilda kvinnor och män som är utsatta för lönediskriminering men är det detta vi diskuterar?
Citat:
Det har du inte belägg till att påstå. Men svaret på min fråga får jag
anta är "Ja, det är något du gripit helt ur luften."
Jag citerade ju Medlingsinstitutet där de själva skriver: "Det är dock viktigt att komma ihåg att jämförelser av hur löneskillnaden förändrats över tiden, i synnerhet från ett år till nästa, måste göras med stor försiktighet. Förutom effekter av till exempel förändringar i urvalet av de företag som ingår i lönestrukturstatistiken och revideringar av kontrollvariabler kan den beräknade löneskillnaden påverkas av utformningen av kollektivavtal och av om de avtalsmässiga löneökningarna har hunnit betalas ut vid mättillfället. Förändringar av arbetskraftens sammansättning är ytterligare en faktor som kan påverka löneskillnadens förändring över tid". "

Citat:
Du har alltså inte något som helst belägg för att påstå att
Arbetsgivarverket har bättre tillgång till data än
Medlingsinstitutet...
Är du helt dum i huvudet? Jag skrev ju vilken yrkesindelning de använder Arbetsgivarverket använder BESTA och Medlingsinstitutet av SSYK. Det står ju på Wiki och i deras egna rapporter. Spelar du bara dum i huvudet nu?
Citat:
Jo, det gör det. På exakt samma sätt som det stora antalet studier som
korrelerade rökning med lungcancer gjorde kopplingen mycket sannolik,
gör det stora antalet studier som korrelerar kvinnor med lägre lön
lönediskriminering sannolik.
Nej.
Citat:
Jag skulle självklart kunna fråga dig samma sak...
Därför jag kan citera direkt ur de vetenskapliga rapporterna för att visa var du har fel medans du inte kan komma med någon som helst relevant invändning mot det jag skriver?
Citera
2017-12-15, 17:52
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Så dessa två herrar har enligt genusvetenskapen samma fixa sociala position eftersom de är vita heterosexuella män ?

https://w.cdn-expressen.se/images/3f/3c/3f3cb3b6ec8f4e848bed5bb51c44e0f2/980.jpg

https://i.ytimg.com/vi/8zoERvsyFvI/hqdefault.jpg

Jag talar mig själv och inte för genusvetenskapen. Att vita, heterosexuella män delar vad det innebär att vara vita heterosexuella män innebär ju inte att det också finns skillnader mellan vita heterosexuella män. Men det är ju nästan för banalt för att påpekas. Man anledningen till att man talar om avgränsade kategorier så som män, kvinnor, hetero, homo, vit, svart osv osv är för att man tänker sig att dessa är socialt betydelsefulla.

Eller menar du att en förståelse av verkligen kräver vulgärkonkretion? Då kan vi bara tala om Lisa, Stefan, Anna etc etc utan några öht abstrakta begrepp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in