Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Den frågan man kan ställa sig är om USA med sin administration och hela sin underrättelseverksamhet och nätverk i regionen samt CIA saknar den kunskap och kompetens för att förutse att vapnen skulle hamna i händerna på jihadister och Daesh. Jag överlämnar denna fråga till publikum.

Vi vet ju faktiskt att de visste att en stor del av vapenleveranserna hamnade hos IS, detta diskuterades i media. Amerikanska politiker och journalister var bekymrade...
Så jag tycker att den relevanta frågan är: Varför kunde inte supermakten med hela sin apparat och sina nätverk förhindra transporterna till IS? Vapenhandeln kringgås ju av restriktioner just för de inte skall hamna i fel händer.
Och här har alltså terrorister varit mottagare av stora mängder. Om det är ett misstag, så är det pinsamt oskickligt och ansvarslöst.
Sånt får inte hända och skall inte hända. Och det skall inte pågå i 3 år!
Den givna slutsatsen är naturligtvis att IS skulle ha dessa vapen. Och de levererades ju till "rebeller", alltså till Jabhat al-Nusra. De är ju samma skrot och korn som IS, men döljs fortfarande av media. Kan man ge vapen till Nusra, så kan man så klart ge vapen till IS. Deras mål är ju samma, störta Assad.
Jag tycker att detta är bara ytterligare bevis på att särskiljandet av IS från rebellerna bara är en konstruktion för att skapa förvirring.