2017-12-15, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
nej, i mars började nedgången, sen att du inte upptäckte den förrän i november är en anna sak.

I mars var det marginellt, vid klubbningen blev det tvåsiffrig nedgång.
2017-12-15, 18:22
Medlem
Tar de bort ränteavdraget kan vi nog se en nedgång på mer än 50% eftersom många räknar med det i sina kalkyler.
2017-12-15, 18:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av herrArmbandsur
I mars var det marginellt, vid klubbningen blev det tvåsiffrig nedgång.

Eftervärlden väljer alltid en särskild händelse som "utlösare". Skotten i Sarajevo tex. Det är nog mycket godtyckligt vad man fokuserar på. Det hade skett förr eller senare oavsett.
2017-12-15, 18:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ja men nu är det inte det vi ser. Nu tokrasar priserna trots högkonjunktur. Trots låg arbertslöshet, trots ränteavdrag, trots världshistoriens lägsta ränta, trots politikernas desperata åtgärder för att hålla pyramidspelet flytande. Priserna rasar ändå. Ergo. vi har en bubbla.

Och när priserna steg så var det bevis på en bubbla, finns det något marknadsläge som enligt dig inte bevisar att det är en bubbla?
2017-12-15, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Eftervärlden väljer alltid en särskild händelse som "utlösare". Skotten i Sarajevo tex. Det är nog mycket godtyckligt vad man fokuserar på. Det hade skett förr eller senare oavsett.

Givetvis bygger det ena på det andra men det accelererade vid det nya taket.
2017-12-15, 18:33
Medlem
Bostadsministern lär vid ett branschmöte i veckan ha sagt att:

1) Priserna i Stockholm har gått ned 10 % hittills i år.

2) Priserna i Stockholm ska ned 10 % nästa år.

3) Det är bra.

TOP KEK!
2017-12-15, 18:41
Avslutad
Studentrum Stockholm, hyra 2 821 kr, 10-månadershyra.

https://www.sssb.se/soka-bostad/sok-ledigt/lediga-bostader/lagenhet/?refid=6553614e4b7337317739303149774e6448314a41397 24b4f2b4e476258496744

Sex personer köar, längst kötid: 7 månader. (varje person kan stå i tre köer)

---

Studentrum Linköping, lägsta hyra 3 035 kr, 10-månadershyra (mer än två år i kö på den. Varje person kan stå i fem köer.)
Studentrum Linköping, kortaste kötid: 608 dagar
https://www.studentbostader.se/sv/sok-bostad/lediga-bostader?sortering=poang

---
Ytterligare tusentals studentrum färdigställs 2018 i.....Stockholm.

=>
Grattis Stockholmsstudenter, hos er blir det billigt och bekvämt.
Beklagar sorgen Linköpings- och Göteborgsstudenter, ni får fortsätta i svindyra inneboenden, eller leta efter nåt dyrt andrahandskontrakt.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-15 kl. 18:48.
2017-12-15, 18:48
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av different_trip
Jag förstår verkligen inte varför säljare får panik och "MÅSTE SÄLJA TILL VARJE PRIS".

Det är bara att rida ut denna stormen. Behöver man inte sälja så känns det här som trams
Fast de som inte säljer, säljer ju inte. Därmed uppstår en låsning. De som drabbas nu i första hand är byggbolagen för de måste sälja.
2017-12-15, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem

Frågan är vad skotten gjorde där, just då. Om han åkte till Sarajevo av ren princip...

..skämt åsido, du har helt rätt. Historien skrivs alltid i efterhand.
2017-12-15, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Hm, oro för "annan fördelning" lär väl här då va en oro för bristande segregation

Trist för den som lagt sex miljoner på en lägenhet i ett ”fint område för oss som har råd” och istället hamnar i ett halvtomt hyresområde som myndigheterna fyller med Sveriges högutbildade framtidshopp från tredje världen.
2017-12-15, 18:54
Avslutad
Antal studentbostäder som färdigställs 2017

Stockholm: 3 192
Göteborg: 0
Linköping: 291

och 2018

Stockholm: 3 488
Göteborg: 418
Linköping: 0

http://studentbostadsforetagen.se/publikationer/lagesrapport-nyproduktion-2017/

Rapporten skrevs i maj och mycket som skulle bli klart 2017 försenades och kommer ut först 2018. Åtminstone i Stockholm.

=>
Härligt att se denna utveckling i Stockholm, där man nu i hög fart rör sig mot balans på bostadsmarknaden. Priser och (marknads)hyror kommer att rasa, till båtnad för dem som behöver bo.

I Göteborg däremot kan fastighetsägare fortsätta att "idka utpressning" mot stackars bostadsbehövande ytterligare en tid.
Senast redigerad av PresidentBahama 2017-12-15 kl. 19:09.
2017-12-15, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Marknaden för uthyrda BRF styrs inte av kostnaden utan betalnings viljan/förmågan.

Så hur härleder du att viljan/förmågan att betala för att hyra någons BRF minskar när priset för att köpa en BRF går ner?
Priset styrs ju också av hur mycket hyresgäster behöver betala, inte bara av hur mycket de kan betala? Om Ica lägger upp mjölk i hyllan för 8 kr för en liter och en likvärdig för 12 kr så kommer jag ju köpa den billigare även om jag har råd köpa den dyrare.

Citat:
Ursprungligen postat av atfc
Nu tycker jag att du är helt ute och cyklar. En bostadsrätts värde har ingen direkt relevans för hyran, den styrs av hur många hem som är tillgängliga för uthyrning och respektive hyresnivå samt hur många personer som är ute efter en lägenhet att hyra.

I Stockholm, i synnerhet i innerstaden, är efterfrågan på bostadsrätter att hyra nästan oändlig i förhållande till utbudet. Ifall försäljningspriserna fortsätter ticka neråt är det stor sannolikhet att av flera potentiella säljare som inte har någon press på sig att sälja avvaktar och istället hyr ut sin BR vilket så klart kommer öka utbudet. Det nya amorteringskravet kommer i sin tur göra det dyrare att ta sig in på marknaden (det är först efter ett fall på 25-30 % från dagens nivå som priset blir det samma med det nya kravet) vilket kommer öka efterfrågan att hyra i andrahand i viss mån som troligtvis kommer bidra till en balans som håller andrahandshyrorna upp eller ökar på dem ännu mer.

Om du tvivlar tycker jag att du ska prova att försöka hyra en BR i andrahand i innerstaden och upptäcka vilken konkurrens du har. Eller varför inte ta tempen på marknaden genom att lägga ut en annons genom att hyra ut? För mig egen del har jag nyligen hyrt ut en minitvåa i Vasastan under hösten och med en hyra i annonsen på 15 000 kr i månaden blev jag nerlusad med svar.
Ingen relevans? Jag säger inte att det är den enda faktorn, men det har en stor relevans.

Amorteringskravet kommer inte att göra det så mycket dyrare att ta sig in på marknaden. Det kommer att prisas in i lägenhetspriserna då utbudet är för stort för bostadskarriärister att suga upp allt som tidigare.

Ja, det är fortfarande stor efterfrågan på att hyra, men utbudet är på väg upp samtidigt som efterfrågan (dvs folk som söker ngt att hyra) är på väg ner då de får tag i boende och det finns ett uppdämt behov. Jag kan relatera till hur otroligt mkt lättare det var för mig hitta andrahandshyrning i november mot samma tid för två år sedan. Då fick jag nästan ingen respons alls och de som svarade hade flera före i sin "pax-ordning". Nu fick jag hur många erbjudanden som helst (runt 30 - 40 st).

Priserna är fortfarande de samma men jag utgår från att de kommer att långsamt följa efter bostadspriserna neråt.

https://www.svd.se/fler-hyr-ut-sin-bostad-nar-bopriserna-sjunker

30% fler annonser om uthyrningar i nov i år mot 2015.

Vidare så är inte efterfrågan "nästan oändlig". Kom ihåg att många av de som behöver hyra inte är önskvärda hyresgäster och att det därför i princip alltid kommer att finnas en efterfrågan hos de som ingen/få vill hyra ut till. Särskilt när privatpersoner står för risken och hyr ut sina brf:er.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in