Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Marknaden för uthyrda BRF styrs inte av kostnaden utan betalnings viljan/förmågan.
Så hur härleder du att viljan/förmågan att betala för att hyra någons BRF minskar när priset för att köpa en BRF går ner?
Priset styrs ju också av hur mycket hyresgäster behöver betala, inte bara av hur mycket de kan betala? Om Ica lägger upp mjölk i hyllan för 8 kr för en liter och en likvärdig för 12 kr så kommer jag ju köpa den billigare även om jag har råd köpa den dyrare.
Citat:
Ursprungligen postat av
atfc
Nu tycker jag att du är helt ute och cyklar. En bostadsrätts värde har ingen direkt relevans för hyran, den styrs av hur många hem som är tillgängliga för uthyrning och respektive hyresnivå samt hur många personer som är ute efter en lägenhet att hyra.
I Stockholm, i synnerhet i innerstaden, är efterfrågan på bostadsrätter att hyra nästan oändlig i förhållande till utbudet. Ifall försäljningspriserna fortsätter ticka neråt är det stor sannolikhet att av flera potentiella säljare som inte har någon press på sig att sälja avvaktar och istället hyr ut sin BR vilket så klart kommer öka utbudet. Det nya amorteringskravet kommer i sin tur göra det dyrare att ta sig in på marknaden (det är först efter ett fall på 25-30 % från dagens nivå som priset blir det samma med det nya kravet) vilket kommer öka efterfrågan att hyra i andrahand i viss mån som troligtvis kommer bidra till en balans som håller andrahandshyrorna upp eller ökar på dem ännu mer.
Om du tvivlar tycker jag att du ska prova att försöka hyra en BR i andrahand i innerstaden och upptäcka vilken konkurrens du har. Eller varför inte ta tempen på marknaden genom att lägga ut en annons genom att hyra ut? För mig egen del har jag nyligen hyrt ut en minitvåa i Vasastan under hösten och med en hyra i annonsen på 15 000 kr i månaden blev jag nerlusad med svar.
Ingen relevans? Jag säger inte att det är den enda faktorn, men det har en stor relevans.
Amorteringskravet kommer inte att göra det så mycket dyrare att ta sig in på marknaden. Det kommer att prisas in i lägenhetspriserna då utbudet är för stort för bostadskarriärister att suga upp allt som tidigare.
Ja, det är fortfarande stor efterfrågan på att hyra, men utbudet är på väg upp samtidigt som efterfrågan (dvs folk som söker ngt att hyra) är på väg ner då de får tag i boende och det finns ett uppdämt behov. Jag kan relatera till hur otroligt mkt lättare det var för mig hitta andrahandshyrning i november mot samma tid för två år sedan. Då fick jag nästan ingen respons alls och de som svarade hade flera före i sin "pax-ordning". Nu fick jag hur många erbjudanden som helst (runt 30 - 40 st).
Priserna är fortfarande de samma men jag utgår från att de kommer att långsamt följa efter bostadspriserna neråt.
https://www.svd.se/fler-hyr-ut-sin-bostad-nar-bopriserna-sjunker
30% fler annonser om uthyrningar i nov i år mot 2015.
Vidare så är inte efterfrågan "nästan oändlig". Kom ihåg att många av de som behöver hyra inte är önskvärda hyresgäster och att det därför i princip alltid kommer att finnas en efterfrågan hos de som ingen/få vill hyra ut till. Särskilt när privatpersoner står för risken och hyr ut sina brf:er.