Citat:
Ursprungligen postat av
ganjaslummen
Jag undrar verkligen hur vissa här tänker när de tror att de höga priserna kan bestå eller till och med stiga ännu mer.
1. Bankerna kan inte låna ut mer pengar.
2. Amorteringskravet kopplas till löneutvecklingen, som är helt obefintlig. Detta bör indirekt betyda att priserna på bostäder inte kommer kunna stiga mer än lönerna framåt. Observera att detta endast gäller fasta löner även, amorteringskravet tar inte hänsyn till rörliga löner. De med höga rörliga löner kommer alltså förmodligen omfattas av kravet om de då inte slantar upp en rejäl insats.
3. Politiker har vilselett människor att det kommer X-antal bussar med personer till huvudstaden varje dag. Det stämmer nog att det kommer väldigt mkt människor, bara det att 90% av busslasten är flyktingar utan pengar. De missade att informera om den detaljen.
4. De senaste åren har det byggts mer än någonsin sedan miljonprogrammens dagar.
5. Kronan går skit. USA höjer räntan (omvärlden kommer behöva ta rygg). Fortsätter nedgången på bostäder är det en tidsfråga innan institutioner överger svenska bostadsobligationer till förmån av säkrare tillgångar som ger samma/bättre avkastning.
6. Vi befinner oss förmodligen slutet av konjunkturcykeln. Efter sol kommer regn.
Bla dessa punkter gör det väldigt svårt för mig att se att nuvarande prisnivåer ska kunna upprätthållas.
Det är för att du har har fel på en del av punkterna.
1. Det finns inget tak för hur mycket fiat valuta som kan skapas och lånas ut. Det är därför det kallas fiat valuta.
2. Lönerna ökar stadigt. Speciellt i de större städerna. När en ny regel införs så rasar det till sin nya nivå sedan fortsätter tidigare trend.
3. De höga priserna är en effektiv metod att mota ut fattiga invandrare på landsbygden.
4. Det är korrekt. Jag tor det dröjer minst till nästa höst innan de lyckats bromsa produktionen och vi får uppgång igen.
5. Om kronan tappar värde så kommer tillgångars relativa värde att öka. Mätt i kronor så ökar priserna men om du mäter i dollar så tappar de.
6. Världen är större än Sverige. Övriga världen tuffar på ganska bra just nu. Det är bättre att få ett ras i Sverige nu än det hade varit när andra också har problem som vid 2008