2017-11-18, 13:03
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
En dag när jag jobbade som personlig assistent hemma hos Tomas hade den jag tipsat om ritat en spelplan på ett stort pappersark. Man skulle med hjälp av tärning flytta fram pjäsen på spelplanen. De två inneboende och jag började flytta våra pjäser med tärningens hjälp. Tomas som var blind satt med utan att spela.

Spelplanen var tecknat i stil graffiti och det var klurigt att se vad bilderna föreställde. Men en sak stod klart: om Monopol handlar om att köpa hus och hotell så handlade det här spelet om mord!

Plötsligt går det upp för mig vad den största teckningen mitt på spelplanen föreställde, dit vi flyttade våra pjäser för att vinna, var en ung kvinna med långt vågigt hår tecknad som en prinsessa med krona på huvudet: den som först kom dit med sin pjäs mördade henne och vann spelet.

Den jag tipsat om och som ritat spelplanen hade iakttagit mig under spelets gång och när han ser på mig att jag tolkat "det högsta målet" för spelet som de sa, rafsade han hastigt ihop spelet och viker noga ihop spelplanen med orden till amerikanen: "han har förstått". Spelet upphörde helt tvärt!

Vi började prata om annat och spelet nämndes aldrig mer.

Den kvällen när jag gick och lade mig hörde jag en kyrkogårdsgrind gnissla och jag minns vem jag tänkte på.

Amerikanen hade i sin plånbok ett passfoto som han på uppmaning av den andre visade mig på en ung beundrarinna i Göteborg som påstods förfölja honom. Det händer kanske att unga tonårstjejer blir så kära i lite äldre killar att de uppvaktar dem med foton på sig själva, men hur många homokillar bär på ett foto på en ung beundrarinna de inte alls är intresserad av? Det var han som inte kunde återvända till USA p.g.a. något han gjort där, enligt Tomas.

Dessa två "genier" närde en dröm att öppna ett ölhak för mördare. Där de som kom dit bar synliga tecken på mordet de utfört, tecken som de andra mördarna kunde tolka.

Det fanns en utomstående som varnade mig för miljön jag arbetade i och att personer fanns i de kretsarna man absolut inte skulle ha något otalt med.

edit: Efterlyst fick denna historia när jag lämnade tipset efter ett inslag om mordet på Östra kyrkogården - men risken är förstås att de tyckte den var lite för fantasifull. Den är 100 % sann! Ibland krävs det att man sparkar folk i arslet för att få dem att börja arbeta.

Men snälla.
Berätta/skriv samma sak till polisen? Eller varför inte?

Och vem är denne Tomas med vänner?
Näst intill omöjligt att nysta i det nätet från 1999.
För det är det FB är till för egentligen, så hit med mer info!
Citera
2017-11-18, 22:42
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollsvans
Men snälla.

Tack för att du fattar! Jag har lämnat tillräckligt med info på den här tråden. Det fanns många runt Tomas inom kommunen, missbrukarleden och andra i Göteborg som skulle kunna nappat och ta vid men så blev det inte i denna tråd.

Leif GW Persson har fått info till ett av sina TV-program och en journalist på Expressen som intresserat sig för mordet på Malin har fått flera e-mail av mig innan jag skrev här på tråden. Journalisten tackade för informationen och skulle höra av sig till mig men jag hörde aldrig något från honom. Jag har påmint honom med e-mail men talar där för helt döva öron. Han är mol tyst och svarar inte ens.

Det var när inget hände - trots tipsen till professorn och journalisten på Expressen - som jag beslöt mig för att dumpa hela tipset på Flashback.

Polisen gör inget i detta fall för de har fullt upp med samtida brott att utreda, så säger polisprofessorn Leif GW Persson till tidningarna.

Kruxet är sannolikt att inget DNA-finns från mördaren. Den kille jag tipsat om är intelligentare än de flesta. Då är det förstås svårt att fälla någon. Å andra sidan är detta ett brott som är så allvarligt att det är tjänstefel att inte ta mitt tips på allvar.

Poängen med mitt tips är att personen jag tipsat om har en historia berättat om sig varför han lämnat Göteborg efter mordet på Malin och sedan var borta från stan tre-fyra år. Det sades av Tomas att den jag tipsar om satt i fängelse för att ha strypt en neger med en telefonsladd i en säng. Om den historien inte är sann så är han gärningsmannen i mina ögon. Punkt slut.

Det är många oförklarliga pusselbitar som faller på plats runt just honom i fallet med Malin, sådant som varit svårt att förklara.

1) Bältet som gm lämnat kvar är speciellt vad gäller modestilen som är punk och det smala midjemåttet. Kanske mästerrymmaren rumänen Ursut skulle kunnat haft det förutom den jag tipsat om.
2) Att ett foto på Malin fattas av Malins alla foton är mycket signifikativt på just honom.
3) Det faktum att Malin troligtvis frivilligt följde med mördaren självmant in på kyrkogården sitter som hand i handske på den jag tipsat om. Killen hade nämligen ett utseende som tonårstjejer faller för.

Vad jag idag tror är att den jag tipsat om är död och inget DNA fanns på mordplatsen från mördaren.
Senast redigerad av MossTrums 2017-11-18 kl. 23:15.
Citera
2017-11-24, 22:26
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Men snälla.

Veckans brott/SVT fick tipset av mig den 2016-02-09.

Det är drygt 1 och 1/2 år sedan de fick tipset. Om tipset gått vidare till polisen vet jag inte.

Det finns en mycket stark koppling i tid och platsen Östra kyrkogården till den jag tipsat om.

Östra kyrkogården var "pusher street" som förenade knarkare från Redbergsplatsen, Gamlestaden, Kortedala och Bergsjön.

Mördaren är med större sannolikhet en knarkare än den klassiska "fula gubben" med cykel.
Citera
2017-11-24, 23:52
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Men snälla.

Senare fick journalisten Er*k Göthl*n (*=i) på Expressen tipset av mig efter att ha skrivit en artikel om fallet. https://www.expressen.se/gt/mordet-pa-malin-16--en-gata-efter-22-ar/ Han tackade för info och skulle höra av sig men jag hörde inget från honom.

I Expressens artikel säger Leif GW att det "finns det tre personer som är intressanta i utredningen. Samtliga bodde i närområdet när mordet begicks."

I artikeln sägs också att "Malins id-handling hittades ute i Kortedala flera dagar efteråt. Fotografiet på Malin saknades."

Att det sista fyndet gjordes ute i Kortedala motsäger att mördaren bodde i närområdet, det stärker istället tesen att mördaren är en knarkare hemma på "pusher street" Östra kyrkogården.

Leif GW tror att "det är en oplanerad gärning som går över styr".

Men om så varit fallet borde mördaren snabbt skyndat sig därifrån frågande sig "vad har jag gjort?"

Istället har mördaren tagit god tid på sig att ordningsamt lägga upp offrets kläder bredvid kroppen och lägga beslag på en jeansjack. Sedan går mördaren igenom offrets plånbok med fotografier fortfarande kvar på kyrkogården.

Där gick inget över styr utan det var snarare ett planerat mord rent känslomässigt. Den mördaren var inte ointelligent som undgått polisen i så många år.
Citera
2017-11-25, 21:24
Medlem
Trollsvanss avatar
Citat:
Senare fick journalisten Er*k Göthl*n (*=i) på Expressen tipset av mig efter att ha skrivit en artikel om fallet. https://www.expressen.se/gt/mordet-pa-malin-16--en-gata-efter-22-ar/ Han tackade för info och skulle höra av sig men jag hörde inget från honom.

I Expressens artikel säger Leif GW att det "finns det tre personer som är intressanta i utredningen. Samtliga bodde i närområdet när mordet begicks."

I artikeln sägs också att "Malins id-handling hittades ute i Kortedala flera dagar efteråt. Fotografiet på Malin saknades."

Att det sista fyndet gjordes ute i Kortedala motsäger att mördaren bodde i närområdet, det stärker istället tesen att mördaren är en knarkare hemma på "pusher street" Östra kyrkogården.

Leif GW tror att "det är en oplanerad gärning som går över styr".

Men om så varit fallet borde mördaren snabbt skyndat sig därifrån frågande sig "vad har jag gjort?"

Istället har mördaren tagit god tid på sig att ordningsamt lägga upp offrets kläder bredvid kroppen och lägga beslag på en jeansjack. Sedan går mördaren igenom offrets plånbok med fotografier fortfarande kvar på kyrkogården.

Där gick inget över styr utan det var snarare ett planerat mord rent känslomässigt. Den mördaren var inte ointelligent som undgått polisen i så många år.

Tycker det låter högst intressant. Men det är svårt för flashback att gå vidare på
de knappa uppgifterna.
Eftersom det var såpass längesen också.
Jag är inte så insatt. Ska läsa mer nr jag känner mig färdig med faller Reijo Daag.
Citera
2017-12-15, 08:11
Medlem
MossTrumss avatar
Mordet på Malin har blivit ett fall för Kalla-fall gruppen Syd.

Källa: http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ny-jakt-p%C3%A5-malins-m%C3%B6rdare-1.4628339

I den artikeln sägs att man saknar forensiska spår men att NFC nu letar spår av mördaren på Malins kläder.

Vad gäller bältet som fanns på mordplatsen och inte tillhörde Malin borde det ha prioritet men NFC tittar inte alls på detta därför att det har hanterats ovarsamt, enligt polisen.

På ett bälte kan finnas givna fingergrepp som finns kvar från det när man ska dra åt bältet: tummen i spetsen på framsidan av bältet och där bakom fyra fingrar är ett ganska vanligt grepp bland män när man drar åt livremmen.

På spännet till bältet finns en pigg som låser i ett hål och det borde rimligen ingen - eller få - ha fingrat på annat än den som bar bältet och det varje gång bältet ska på eller av.

Ändå letar NFC inte spår på bältet

NFC = Nationellt Forensiskt Centrum i Linköping

edit: Det är bara för NFC/Polisen att jämföra fingeravtrycken från alla de fått tips om som tänkbara gm och jämföra med fingeravtryck från bältet. Eller är det bara DNA-spår man letar efter nuförtiden?
Senast redigerad av MossTrums 2017-12-15 kl. 08:23.
Citera
2017-12-18, 20:32
Medlem
Citat:
Vad gäller bältet som fanns på mordplatsen och inte tillhörde Malin borde det ha prioritet men NFC tittar inte alls på detta därför att det har hanterats ovarsamt, enligt polisen.

På ett bälte kan finnas givna fingergrepp som finns kvar från det när man ska dra åt bältet: tummen i spetsen på framsidan av bältet och där bakom fyra fingrar är ett ganska vanligt grepp bland män när man drar åt livremmen.

På spännet till bältet finns en pigg som låser i ett hål och det borde rimligen ingen - eller få - ha fingrat på annat än den som bar bältet och det varje gång bältet ska på eller av.

Ändå letar NFC inte spår på bältet

En annan användare här i tråden har ju tidigare föreslagit att bältet kan ha används som en stas i samband med injicering av narkotika. Om du tittar noggrant på bilden av bältet så kan du faktiskt se att sprinten i spännet är bortplockad av just den anledningen. Köper du det resonemanget så får du ju dessutom en väldigt bra förklaring till varför Polisen hela tiden har riktat in sig på att det är en missbrukare som är gärningsmannen.

Personligen tror jag dock att det är ett misstag att låsa fast sig vid tanken att det är gärningsmannen som har lämnat kvar bältet på mordplatsen, det kan lika gärna vara en missbrukare som varit på kyrkogården vid ett tidigare tillfälle för att injicera droger och som då har lämnat kvar bältet i närheten av mordplatsen.
Senast redigerad av MysteryRunner 2017-12-18 kl. 20:34.
Citera
2017-12-20, 07:21
Medlem
MossTrumss avatar
Som jag tolkat bilden av livremmen är sprinten uppfälld. Se bild 9 den nedre med linjalen: där ser det ut som att sprinten eventuellt är uppfälld.

http://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/ny-jakt-p%C3%A5-malins-m%C3%B6rdare-1.4628339
Citera
2018-01-02, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av praeteritum
Han må vara avförd men "avförd" är inte samma sak som "oskyldig". Tänk på hur många misstänkta som blivit avförda för att bevisningen inte räcker till åtal.

Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Om en fotgängare i centrala Göteborg frågade dig efter vägen till "Här.." någonting...skulle du tänka på "Härryda" då?? "Härlanda" låg väl trots allt mer nära...eller vad kallade man den stadsdel som Härlanda kyrka och fängelse låg i för över 20 år sedan då??

Nej, men det förklarar varför hon över huvudtaget kom till området runt Östra Kyrkogården, alldeles åt fel håll.

Fel finns ju hållplats för spårvagn vid härlanda fängelse. Men i övrigt så skulle man kunna säga jag ska till Härlanda.
Citera
2018-01-02, 14:04
Medlem
Citat:
LGW säger ofta att gm bodde i närområdet. T.ex. då han rekonstruerade seriemördaren Jack the Ripper i London ritade han cirkel på en karta inom vilken Jack uppskäraren skulle ha bott; samma sak sa LGW vid dubbelmordet i Linköping; detsamma har LGW upprepat vad gäller mordet på Östra Kyrkogården. Jag har hört honom säga att detta är grundat på ren statistik.

På den punkten håller jag inte med LGW vad gäller mordet på Malin i Göteborg. Gm bodde enligt min tolkning av rörelsemönstret inte i närområdet.
  • Han rör sig bort från mordområdet söder ut
  • Han rör sig i en halvcirkel
  • Han återvänder i riktning mot mordområdet, men förbi mordområdet
  • Sista fynden görs norröver mordområdet, i Kortedala.

Det har i media sagts att fyndet i Kortedala gjorts vid en spårvagnshållplats, men en polis i ett TV-program säger att fyndet gjorts nere på spåren in mot en tunnel.

Frågan är vad gm först gjorde i Lunden, söderöver, innan han tog sig norröver till Kortedala?

Scenariot med gm:s vilseledande förflyttning låter kanske som en tagit ur en deckare, men ibland överträffar verkligheten filmen.

Vad gäller pumpen är det bara att hoppas på att polisen har spår där: att de ha säkrat gm:s fingeravtryck på pumpen. Polisen håller en del fakta för sig själva.

Mordplatsen med gravens utformning är ett intressant spår. Vad får en ung kvinna att följa med gm till en upphöjd grav där man kan sitta på kanten till den, som det här varit frågan om?

Mordet är alldeles förfärligt, för den här mycket unga kvinna har blivit lurad av en gm hon haft ett förtroende för i den varma sommarnatten.

Detta är min hypotes. Och jag tror inte gm hade en cykel med sig, utan avtrycket på graven är lika klurigt det som mycket annat i det här fallet.
Det är vägen till spårvagnshållplatsen. Så han promenerade o tittade på hennes tillhörigheter, hans trofeer och hoppade på spårvagnen till Kortedala. Där slängde han resten/tappade.

Så troligtvis bor/bodde han i Kortedala.
Citera
2018-01-07, 19:28
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Det är tveksamt om det är den utpekade mannen från den ökända släkten som är mördaren i det här fallet.

Han är förvisso dömd för många brott men sällan mot kvinnor, kanske till och med aldrig. Han brukar inte begå våldsbrott vad jag vet. Han åker mest fast för stölder och olovliga körningar verkar det som.
Citera
2018-05-19, 01:11
Medlem
Hittade en intressant sida med lite ny info om Malinmordet som jag inte läst tidigare. Innehåller även andra utredningar.
http://coldcases.se/default/90talet/malinmordet-1994/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in