2017-08-30, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums

Artikeln om snatteriet på ICA Lilla Munkebäcksgatan fanns införd i någon tidning runt 2001.

https://www.fri-kopenskap.se/article/view/355631/kvantum_nummer_126_invigd#
Citera
2017-08-30, 17:30
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
https://www.fri-kopenskap.se/article/view/355631/kvantum_nummer_126_invigd#
Det var inte en ICA kvantum 2001 men likväl en ICA och stor var den.

Edit: de där mataffärerna bygger om och byter ägare stup i kvarten. Det fanns även stora matvaruaffärer vid Redbergsplatsen.
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-30 kl. 17:35.
Citera
2017-08-30, 17:43
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 460430-0014
Det var först 10 år efter mordet, som det öppnades en större livsmedelsbutik på Lilla Munkebäcksgatan. Närområdet vid Redbergsplatsen hade inte 1994 några större livsmedelsaffärer.

Gångbroarna som går över järnväg och motorväg och utgör en förbindelse mellan Malmsjögatan och Idrottsgatan innebär en rejäl omväg med många trappsteg, om du skulle ta dig till Redbergsplatsen från Gamlestan.
Om du går in på satellitkartan så ser du en gångbro som leder över järnvägsspåren - 2001 fanns ingen motorväg där - in mot Tabergsstigen, den gångbron hade ett smeknamn i missbrukarkretsar. Det är två gångbroar som förbinder Malmsjögatan och Tabergsstigen. Vid 2001 gick båda broarna över järnvägsspåren, idag har motorväg tillkommit under den ena bron. De som kom från Gamlestaden eller Kortedala med avstigning vid SKF och skulle köpa knark gick väl raka vägen till Östra kyrkogården och inte förbi ICA på Lilla Munkebäcksgatan.
https://www.hitta.se/kartan!~57.72393,12.01450,18.000000000000004z/tr!i=YlYpcjEg/search!q=idrottsgatan%20g%C3%B6teborg!b=57.72332:1 2.01201,57.72454:12.01699!sg=true!t=combined/geocode!l=57.72274:12.01476/tileLayer!l=1
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-30 kl. 17:55.
Citera
2017-08-31, 10:37
Medlem
MossTrumss avatar
Efterlyst fick ett tips av mig efter ett inslag om mordet på Malin. Jag tänker dela med mig av det tipset här för att stämma av om jag missförstått något.

Saken är den att jag under ett år runt 1999 hade ett jobb som personlig assistent åt en ung narkoman vid namn Tomas som bodde på Hisingen i en 2:a och hade två "inneboende" knarkare hos sig.

Tomas var känd som killen som stal en motorcykel på Hisingen och kraschade så våldsamt att han blev blind och något litet hjärnskadad. Han fick ett stort miljonbelopp i skadestånd därför att han så lätt kunde stjäla mc:n från en mc:firma och dra iväg och krascha i runt 200 knyck. Hans mamma rådde över pengarna som good-man - pengar Tomas knarkande vänner snabbt skulle lagt beslag på - och värnade om sin son i flera tidningsartiklar.

En av de inneboende har jag tipsat till Efterlyst om. Jag håller honom som en i hög grad tänkbar gm.

Jag återkommer men hoppas att någon på denna tråd kan bekräfta sin kännedom om Tomas för att jag inte ska stå helt oemotsagd.

Namn annat namn än Tomas lämnar jag inte ut.
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-31 kl. 10:39.
Citera
2017-08-31, 11:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Efterlyst fick ett tips av mig efter ett inslag om mordet på Malin. Jag tänker dela med mig av det tipset här för att stämma av om jag missförstått något.

Saken är den att jag under ett år runt 1999 hade ett jobb som personlig assistent åt en ung narkoman vid namn Tomas som bodde på Hisingen i en 2:a och hade två "inneboende" knarkare hos sig.

Tomas var känd som killen som stal en motorcykel på Hisingen och kraschade så våldsamt att han blev blind och något litet hjärnskadad. Han fick ett stort miljonbelopp i skadestånd därför att han så lätt kunde stjäla mc:n från en mc:firma och dra iväg och krascha i runt 200 knyck. Hans mamma rådde över pengarna som good-man - pengar Tomas knarkande vänner snabbt skulle lagt beslag på - och värnade om sin son i flera tidningsartiklar.

En av de inneboende har jag tipsat till Efterlyst om. Jag håller honom som en i hög grad tänkbar gm.

Jag återkommer men hoppas att någon på denna tråd kan bekräfta sin kännedom om Tomas för att jag inte ska stå helt oemotsagd.

Namn annat namn än Tomas lämnar jag inte ut.

Eh, du kanske redan sagt lite för mycket om din huvudmans personliga och ekonomiska förhållanden.
Citera
2017-08-31, 14:50
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Eh, du kanske redan sagt lite för mycket om din huvudmans personliga och ekonomiska förhållanden.
Det intressanta med honom jag tipsat Efterlyst om är att han lämnade Göteborg en tid efter mordet på Östra kyrkogården och återkom först fyra år senare.

När jag försökte nysta i varför han lämnade Göteborg och inte kom tillbaka på ca fyra år, berättade Tomas för mig att han suttit av ett straff under 3 1/2 år för mord på en neger som han skulle ha strypt med en telefonslagg i en säng.

Personen berättade för mig att han flyttade till Helsingborg och eftersom jag är bekant med stan så berättade han för mig vilka vägar han tog in till centrum där och det var längs med järnvägsspåren.

Tillbaka i Göteborg ca. fyra år efter mordet på Östra kyrkogården återtog han kontakten med Tomas, som han varit bekant med, och blev inneboende hos honom tillsammans med en amerikan också han missbrukare.

Tomas berättade för mig att denna man hade ett SM-brons i judo och var mycket populär bland unga tonårstjejer. Tomas skrattade åt detta därför att han visste att de båda inneboende hatade kvinnor. Amerikanen var homosexuell och utnyttjade Tomas sexuellt mot narkotika som betalning: Tomas lät mig förstå ett och annat i den vägen.

En dag kom det till knarkarkvarten upp en av många unga tjejer som blivit brutalt misshandlad med ett basebollträ. Den här tjejen ville ha hjälp och vi ringde ambulans åt henne. När ambulansmännen lagt henne på en bår och lämnat lägenheten började alla tre i lägenheten att kalla henne för en j-la sugga som var förtjänt av stryket hon fått.

Den här mannen som Efterlyst fick ett utförligt tips om var i mina ögon supertrevlig. Om Malin skulle följt med någon frivilligt in på Östra kyrkogården en sen kväll i ett scenario som Leif GW berättar om, gm skulle visa henne en hållplats och ville gena genom kyrkogården - ja - då är den mannen den enda jag kan tänka mig Malin skulle följt med. Speciellt om hon haft sällskap med honom under en kortare promenad innan så hade hon inte tvekat en sekund att göra honom sällskap in på kyrkogården.

Amerikanen och den här mannen med hockeyfrilla och utseende a la Rod Stewart berättade för mig att de ville öppna en pub i Göteborg bara för mördare. De sa om man mördat någon så brukade man bära något synligt tecken som visade på detta och andra mördare var "öppna" för att tolka tecknen.

Malins jacka försvann och jag kan tänka mig att gm som skulle besöka den tänkta puben för mördare gärna tagit på sig den försvunna jeansjackan vid ett besök.

De här två "herrarna" var väl insatta i flera mord i Göteborg, berättade Tomas för mig och amerikanen kunde inte återvända till USA för något han gjort sig skyldig till där.

Efterlyst har fått veta detta och lite till men det finns ingen som helst återkoppling. Tipset kan ha hamnat i vilken j-la papperskorg som helst.

Eller så gick tipset vidare till Polisen som kunde se att denna mans flytt från Göteborg efter mordet på Malin verkligen hänger samman med att han suttit av ett 3 1/2 år långt fängelsestraff för att ha strypt en neger med en telefonsladd i en säng.

Eller om inte så har jag kanske hört en bekännelse där "negern" är Malin.

MVH
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-31 kl. 14:58.
Citera
2017-08-31, 20:12
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Det intressanta med honom jag tipsat Efterlyst om är att han lämnade Göteborg en tid efter mordet på Östra kyrkogården och återkom först fyra år senare.

När jag försökte nysta i varför han lämnade Göteborg och inte kom tillbaka på ca fyra år, berättade Tomas för mig att han suttit av ett straff under 3 1/2 år för mord på en neger som han skulle ha strypt med en telefonslagg i en säng.

Personen berättade för mig att han flyttade till Helsingborg och eftersom jag är bekant med stan så berättade han för mig vilka vägar han tog in till centrum där och det var längs med järnvägsspåren.

Tillbaka i Göteborg ca. fyra år efter mordet på Östra kyrkogården återtog han kontakten med Tomas, som han varit bekant med, och blev inneboende hos honom tillsammans med en amerikan också han missbrukare.

Tomas berättade för mig att denna man hade ett SM-brons i judo och var mycket populär bland unga tonårstjejer. Tomas skrattade åt detta därför att han visste att de båda inneboende hatade kvinnor. Amerikanen var homosexuell och utnyttjade Tomas sexuellt mot narkotika som betalning: Tomas lät mig förstå ett och annat i den vägen.

En dag kom det till knarkarkvarten upp en av många unga tjejer som blivit brutalt misshandlad med ett basebollträ. Den här tjejen ville ha hjälp och vi ringde ambulans åt henne. När ambulansmännen lagt henne på en bår och lämnat lägenheten började alla tre i lägenheten att kalla henne för en j-la sugga som var förtjänt av stryket hon fått.

Den här mannen som Efterlyst fick ett utförligt tips om var i mina ögon supertrevlig. Om Malin skulle följt med någon frivilligt in på Östra kyrkogården en sen kväll i ett scenario som Leif GW berättar om, gm skulle visa henne en hållplats och ville gena genom kyrkogården - ja - då är den mannen den enda jag kan tänka mig Malin skulle följt med. Speciellt om hon haft sällskap med honom under en kortare promenad innan så hade hon inte tvekat en sekund att göra honom sällskap in på kyrkogården.

Amerikanen och den här mannen med hockeyfrilla och utseende a la Rod Stewart berättade för mig att de ville öppna en pub i Göteborg bara för mördare. De sa om man mördat någon så brukade man bära något synligt tecken som visade på detta och andra mördare var "öppna" för att tolka tecknen.

Malins jacka försvann och jag kan tänka mig att gm som skulle besöka den tänkta puben för mördare gärna tagit på sig den försvunna jeansjackan vid ett besök.

De här två "herrarna" var väl insatta i flera mord i Göteborg, berättade Tomas för mig och amerikanen kunde inte återvända till USA för något han gjort sig skyldig till där.

Efterlyst har fått veta detta och lite till men det finns ingen som helst återkoppling. Tipset kan ha hamnat i vilken j-la papperskorg som helst.

Eller så gick tipset vidare till Polisen som kunde se att denna mans flytt från Göteborg efter mordet på Malin verkligen hänger samman med att han suttit av ett 3 1/2 år långt fängelsestraff för att ha strypt en neger med en telefonsladd i en säng.

Eller om inte så har jag kanske hört en bekännelse där "negern" är Malin.

MVH

Kontaktade du polisen eller bara tv programmet? Den där typen av kriminella brukar väl heller inte gå spårlöst förbi, så hade de lyckas koppla någon till platsen så är det väl hyfsade chans att de skulle tagit hen.
Citera
2017-08-31, 22:49
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Citat:
Polisen har haft några - jag har läst tre - misstänkta men förmodligen har inga av dessa personers DNA hittats på föremålen. Däremot behöver inte dessa tre vara helt avskrivna från utredningen, men att fälla utan teknisk bevisning är nästintill omöjligt.

Den tekniska bevisningen skulle inte räcka, var det någon polis som berättade i media för ca 10 år sedan eller så. Det behövdes annat för att binda gärningsmannen också.

Hur tror du den tekniska bevisningen ser ut i dagsläget?

Jag tror det var polischefen Sven Ahlbin som sa detta i media men kan inte söka rätt på artikeln nu. Är inte bekväm med att surfa med telefonen.
Citera
2017-08-31, 23:22
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kontaktade du polisen eller bara tv programmet? Den där typen av kriminella brukar väl heller inte gå spårlöst förbi, så hade de lyckas koppla någon till platsen så är det väl hyfsade chans att de skulle tagit hen.
Jag har inte kontaktat polisen utan bara programmet Efterlyst och därefter en journalist på Expressen som skrivit om mordet på senare tid.

Mitt tips är lätt att följa upp för det finns papper hos de sociala myndigheterna i Göteborg om Tomas, och en polisrapport då de gjorde ett tillslag mot hans lägenhet och flyttade honom till ett boende för handikappade och slängde ut de två "inneboende" knarkarna.

Polisen har också ett brottsregister där de kan avläsa huruvida Tomas vän suttit av ett drygt 3-år långt straff för mord på en "neger som ströps med en telefonsladd i en säng". Jag tror inte alls längre på det utan tror snarare att det kan ha varit en omskrivning av mordet på Malin Olsson.

Att någon fick med sig Malin in på kyrkogården utan vare sig våld eller övertalning, sen beteendet på mordplatsen efteråt med att ordningsamt upprada kroppen och kläderna samt systematisk gallra foton; jeansjackan som inte återfunnits och bältet (punkmodet) som kvarlämnades allt pekar entydigt mot personen jag tipsat om.

Lägg därtill att just han lämnade Göteborg efter mordet för en tid på fyra år och enligt Tomas aldrig återsågs i Göteborg under de åren.

Tipset går lätt att följa upp om man bara får ändan ur kälken. Jag tror ingen lyft på röva vare sig på Efterlyst eller Expressen och tvivlar på att mordutredarna i Göteborg fått in tipset.

Att jag nu slänger ut tipset här på tråden beror på att många i Göteborg vet vem Tomas och hans två inneboende var. De flesta i den stora bekantskapskretsen var förstås missbrukare, det vet jag och att de håller varandra om ryggen vet jag också. Men... kanske någon är villig att dela med sig vad de vet. Där fanns även utanförstående som kände Tomas och hans två inneboende.

Är det någon jag skulle vilja återknyta kontakten med i Göteborg så är det den där glada och trevliga killen jag tipsat om - Malins mördare (?) - en hyfsat duktig gitarrist med sångröst och ett SM-brons i judo. En öppen och glad person man lätt gillar när man träffar honom, men Tomas berättade också för mig på tu man hand då vi fikade på något café att det var mycket synd om honom för han var ensam som Tomas sa. Men vänner hade han, så den där ensamheten är en annan djupare historia jag inte vet något om.

Jag gillade honom och tonårstjejer i Göteborg gjorde detsamma. Min sista minnesbild av honom är från sommaren 2000 när han som ensam kille gick på ett av strögen i stan i ett sällskap med tre mycket unga tonårstjejer. Jag flyttade strax därefter från stan och har inte återvänt.

Har jag helt fel så bjuder jag på den här hästsparken - den får han faktiskt tåla - och önskar honom allt väl.
Senast redigerad av MossTrums 2017-08-31 kl. 23:34.
Citera
2017-09-03, 22:00
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluetramp
Det som är lite märkligt är att Tommy Magnusson / Sahlenkvist släktingar som flera ingår i Romano Göteborg (egen tråd) inte varit inne här i denna tråd och förnekat, såsom man gjort i tråden Romano Göteborg..... De som vet lite har full koll på att Tommy Magnusson / Sahlenkvist har växt upp på Räntmästaregatan, som ligger ca ett par hundra meter från mordplatsen.

Den här Tommy som många säger gjorde det är han dömd för några andra våldsbrott? Nånstans tror jag mig ha läst att han begick en våldtäkt?? Kan det stämma eller blandar jag ihop med nått annat fall??
Citera
2017-09-04, 01:12
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jag gillade honom och tonårstjejer i Göteborg gjorde detsamma. Min sista minnesbild av honom är från sommaren 2000 när han som ensam kille gick på ett av strögen i stan i ett sällskap med tre mycket unga tonårstjejer. Jag flyttade strax därefter från stan och har inte återvänt.

Har jag helt fel så bjuder jag på den här hästsparken - den får han faktiskt tåla - och önskar honom allt väl.

En dag när jag jobbade som personlig assistent hemma hos Tomas hade den jag tipsat om ritat en spelplan på ett stort pappersark. Man skulle med hjälp av tärning flytta fram pjäsen på spelplanen. De två inneboende och jag började flytta våra pjäser med tärningens hjälp. Tomas som var blind satt med utan att spela.

Spelplanen var tecknat i stil graffiti och det var klurigt att se vad bilderna föreställde. Men en sak stod klart: om Monopol handlar om att köpa hus och hotell så handlade det här spelet om mord!

Plötsligt går det upp för mig vad den största teckningen mitt på spelplanen föreställde, dit vi flyttade våra pjäser för att vinna, var en ung kvinna med långt vågigt hår tecknad som en prinsessa med krona på huvudet: den som först kom dit med sin pjäs mördade henne och vann spelet.

Den jag tipsat om och som ritat spelplanen hade iakttagit mig under spelets gång och när han ser på mig att jag tolkat "det högsta målet" för spelet som de sa, rafsade han hastigt ihop spelet och viker noga ihop spelplanen med orden till amerikanen: "han har förstått". Spelet upphörde helt tvärt!

Vi började prata om annat och spelet nämndes aldrig mer.

Den kvällen när jag gick och lade mig hörde jag en kyrkogårdsgrind gnissla och jag minns vem jag tänkte på.

Amerikanen hade i sin plånbok ett passfoto som han på uppmaning av den andre visade mig på en ung beundrarinna i Göteborg som påstods förfölja honom. Det händer kanske att unga tonårstjejer blir så kära i lite äldre killar att de uppvaktar dem med foton på sig själva, men hur många homokillar bär på ett foto på en ung beundrarinna de inte alls är intresserad av? Det var han som inte kunde återvända till USA p.g.a. något han gjort där, enligt Tomas.

Dessa två "genier" närde en dröm att öppna ett ölhak för mördare. Där de som kom dit bar synliga tecken på mordet de utfört, tecken som de andra mördarna kunde tolka.

Det fanns en utomstående som varnade mig för miljön jag arbetade i och att personer fanns i de kretsarna man absolut inte skulle ha något otalt med.

edit: Efterlyst fick denna historia när jag lämnade tipset efter ett inslag om mordet på Östra kyrkogården - men risken är förstås att de tyckte den var lite för fantasifull. Den är 100 % sann! Ibland krävs det att man sparkar folk i arslet för att få dem att börja arbeta.
Senast redigerad av MossTrums 2017-09-04 kl. 01:19.
Citera
2017-09-13, 17:42
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
12:05 in på klippet berättar Leif GWP om hur gm tog sig från kyrkogården och då använde vattenpumpen.
https://www.youtube.com/watch?v=KwTLLxiH-Fg

I klippet framgår att polisen och Leif är ense om att gm bodde i närområdet till Östra kyrkogården, trots att sista fyndet av hennes tillhörigheter fanns i Kortedala.

Ett litet aber är på plats. Ett par år efter mordet stod att läsa i en tidning att den stora ICA-affären som ligger vid Lilla Munkebäcksgatan var den av alla ICA-matvaruaffärer i Göteborg som det snattades mest från: svinnet var anmärkningsvärt stort därför att närområdet är välartat och inga missbrukare bor just där. I tidningsartikeln förklarades svinnet med att det var missbrukare som hade vägarna förbi som stod för snatteriet.

Vad jag lärde mig då jag bodde i närområdet och hade den ICA-affären som det snattades från som "min" mataffär var att missbrukare hade ett eget "stråt" från Gamlestaden - inklusive Kortedala via spårvägsförbindelsen utanför SKF i Gamlestaden - över järnvägsspåren (broar som inte allmänheten frekvent använde) förbi ICA på Lilla Munkebäcksgatan och vidare till Östra kyrkogården och Redbergsplatsen.

Att gm bodde i närområdet tvivlar jag starkt på.

Går du bara på vad GW säger om vattenkranen?? Han har ju haft fel förr...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in