Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-21, 22:27
  #361
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Haha, om teorin inte stämmer överens med verkligheten så kanske man ska fråga sig varför ?
Det kanske är på tiden att du gör det, ja. Bra att budskapet äntligen hittade fram

Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Om det inte stämmer så ändrar man teorin. I det här fallet så ändrar vi ingenting. Du har ju totalt helt fel i dina åsikter.
Om du har teorin på din sida och jag har praktiken på min, vem har rätt? Precis. Du har fortfarande inte motbevisat varken att plastfolie är starkare och segare än aluminiumfolie, eller att plastflaskor är starkare och segare än aluminiumburkar. Större föremål som t ex datorer är mer komplexa, men aluminium är helt klart mer känsligt för bucklor och töjningar på sätt som inte alls kan relateras till plastföremål.

Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Du kan inte bygga en hållbarare dator i plast än av aluminium. Detta börjar bli intressant på allvar (var bor du i landet ?). Det är alltid kul att se någon som gör bort sig fullständigt..
Men lol, din efterblivna idiot, fattade du verkligen inte att jag drev med dig?
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-11-21 kl. 22:32.
Citera
2017-11-25, 17:56
  #362
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Det kanske är på tiden att du gör det, ja. Bra att budskapet äntligen hittade fram


Om du har teorin på din sida och jag har praktiken på min, vem har rätt? Precis. Du har fortfarande inte motbevisat varken att plastfolie är starkare och segare än aluminiumfolie, eller att plastflaskor är starkare och segare än aluminiumburkar. Större föremål som t ex datorer är mer komplexa, men aluminium är helt klart mer känsligt för bucklor och töjningar på sätt som inte alls kan relateras till plastföremål.

Men lol, din efterblivna idiot, fattade du verkligen inte att jag drev med dig?

sorry, uppfattade inte det..

tillbaks till topic:
Du inser inte att draghållfasthet är det som definierar styrkan i ett material ?

Jag har både teorin och praktiken på min sida. Varför inte prova att se hur många kilo du kan dra i en lika tjock lina av aluminium respektive plast....
Det är samma sak som att påverka materialet mha en hammare..
Du kan möjligen ha en poäng med att bucklor inte är proportionella mot draghållfastigheten...
Citera
2017-11-25, 18:01
  #363
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Thunderbolt = Åskbult. Tycker namnet är så jävla WT så låter roligare att säga det på svenska (liksom, vadfan har en åskbult ens med någonting att göra?)

Teorier i all ära, men om teorin så säger 10.000 gånger högre än plast spelar ingen roll om det motbevisas av verkligheten. Jag kan garanterat bygga en hållbarare dator av en pantflaska än vad du kan med en hel jävla foliegruva, ditt troll

Lycka till. Om du använder pantflask-plast som material så får du tyvärr ingen stabilitet i grundkonstruktionen. Om man belastar den det minsta skevt kommer kretskorten gå sönder (då dessa får ta upp de yttre belastningarna helt). Om din ide är så genial, varför gör ingen producent detta ? Du kanske borde patentera din ide...
Citera
2017-11-26, 11:05
  #364
Medlem
Draghållfasthet och tryckhållfasthet är olika saker. Stål har bra draghållfasthet. Betong är ett material som tål tryck, men har dålig draghållfasthet. Därför armerar man betong.

Elasticitet är en annan egenskap. Ett elastiskt material, exempelvis plast, återtar sin ursprungliga form när påfrestningen upphör. Material med god elasticitet står emot bucklor.
__________________
Senast redigerad av skruvdrag 2017-11-26 kl. 11:12.
Citera
2017-11-26, 15:46
  #365
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
tillbaks till topic:
Inte topic nu heller. Topic är att Macdatorer är skräp i hemmiljöer.

Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Du inser inte att draghållfasthet är det som definierar styrkan i ett material ?
Nej, jag inser däremot att dina teorier inte håller i verkligheten. Fler kopior av samma svar hänvisas till mer relevanta forum, då vi redan skräpat ner tråden tillräckligt.
Citera
2017-12-04, 19:30
  #366
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Inte topic nu heller. Topic är att Macdatorer är skräp i hemmiljöer.


Nej, jag inser däremot att dina teorier inte håller i verkligheten. Fler kopior av samma svar hänvisas till mer relevanta forum, då vi redan skräpat ner tråden tillräckligt.


Mina teorier ? Detta är välkända fakta. Jag har gett dig länkar om att hållfastigheten för aluminium är 40 ggr större än för plast. Du har inte direkt kommit med några nya rön inom området...
Jag tycker det är ganska meningslöst att diskutera hållfastighetslära med någon som inte ens har grundläggande gymnasiekompetens i ämnet.
Citera
2017-12-05, 02:51
  #367
Medlem
Scarlettstorms avatar
Tangentbordskrigaren i den här tråden är bara avundsjuk för att Apple Power MacG4 blev klassad som ett farligt vapen och inte fick sälja till flera länder på grund av att den var så otroligt kraftfull på den tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=lb7EhYy-2RE

https://www.tekrevue.com/apples-1999...sified-weapon/
Citera
2017-12-07, 18:36
  #368
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Tangentbordskrigaren i den här tråden är bara avundsjuk för att Apple Power MacG4 blev klassad som ett farligt vapen och inte fick sälja till flera länder på grund av att den var så otroligt kraftfull på den tiden.

https://www.youtube.com/watch?v=lb7EhYy-2RE

https://www.tekrevue.com/apples-1999...sified-weapon/
Avundsjuk, där kommer den igen från en stereotypisk iPhonefjortis (med den obetydliga skillnaden att vi Android- och WP-användare alltid varit "avundsjuka" på iPhones underlägsenhet )

Men visst, Scarlettstorm, du har helt rätt. Du förstår så väl som jag den världsligt utbredda avundsjukan på gammal hederlig 90-talsteknologi. Kan verkligen inte leva med att Apple någonsin haft en så överlägsen produktlinje, inte minst parallellt med en av tidernas erkänt största spelkonsolfloppar (som inte ens pallade med sina egna spel) och ett Apple som Jobban redan då körde i graven, som den marknadsföringsinkompetenta loser han var. Det råkar inte heller vara så att PowerMac G4 är den enda fullt fungerande Macdatorn jag någonsin ägt, och att jag nämnt det i flera trådar där du förmodligen redan deltagit (känner mycket väl igen ditt nick). Stort tack för sympatin.

Det spelar ingen roll om PowerIBMotorola G4 hade 1 024 yottaflops beräkningskapacitet år 1999, eftersom de precis som idag var ockerprisade skitdatorer som handikappats ner till absurdum av Apples äckliga skitmjukvara. Detta gjorde de precis som idag omogna för hemanvändare (läs: Köpa en mac dator är bortkastade pengar för hemma användare), men med skillnaden att Windows idag blivit så dåligt att många t.o.m. ser Apple som alternativ. Är det verkligen så jobbigt att Apple suger getpung så du måste ta till stenåldersteknologi för att diskutera detta?
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-12-07 kl. 18:43.
Citera
2017-12-07, 19:02
  #369
Medlem
Tycker att Mac har överlägset bäst bärbara datorer. De håller också i evigheter för det som de är byggda för.

När jag gick på högskolan kom folk släpande ibland med Lenovo och Acer-datorer till seminarium och där verkligen dog tanken på att köpa annat än Mac laptop.

MacBook Pro och Air är helt underbara.

Har en MacBook Pro från 2011 med SSD disk som kör senaste operativet (High Sierra) och funkar superbra. Vill jag ha större skärm kopplar jag in den i min 24" BenQ-skärm.

De funkar inte för spel och är inte heller till för spel, men kan köra film och sånt utan problem.

Att köpa en stationär Mac kan jag däremot tycka är bortkastat. Som sagt bättre att koppla en bärbar till skärm.
Citera
2017-12-08, 17:41
  #370
Medlem
MDMAfags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
sorry, uppfattade inte det..

tillbaks till topic:
Du inser inte att draghållfasthet är det som definierar styrkan i ett material ?

Jag har både teorin och praktiken på min sida. Varför inte prova att se hur många kilo du kan dra i en lika tjock lina av aluminium respektive plast....
Det är samma sak som att påverka materialet mha en hammare..
Du kan möjligen ha en poäng med att bucklor inte är proportionella mot draghållfastigheten...

Nu kommer jag säkert och förstör er spännande konversation. Men, vad spelar det egentligen för roll om den är gjord av alu eller plast. Tror att materialet håller oavsett eller är det någon som planerar att dansa salsa på sin laptop?
Citera
2017-12-14, 20:57
  #371
Avstängd
Köpte en macbook för snart 10 år sedan, typ 10.000 kr, och jag använder den fortfarande dagligen. Särskilt det senaste året har man märkt att den är inne på ålderns höst, vilket också har mycket att göra med att alla hemsidor och uppdateringar gör att den blir totalt obsolet när det gäller både hård- och mjukvara. Men bortkastade pengar? Nej. Förmodligen de bästa pengarna jag någonsin spenderat.

När det gäller att köpa en för 27.000... Där kan vi snacka bortkastade pengar. De säljer fortfarande bärbara datorer för runt 10k (vilka borde vara typ dubbelt så mycket bättre som den jag köpte för samma pris).
Citera
2017-12-14, 21:35
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MDMAfag
Nu kommer jag säkert och förstör er spännande konversation. Men, vad spelar det egentligen för roll om den är gjord av alu eller plast. Tror att materialet håller oavsett eller är det någon som planerar att dansa salsa på sin laptop?

Om man bortser från att det faktiskt håller bättre, så är det enormt trevligt material. Tänk en bil med plast kaross vs plåt eller aluminium. Eller en bil med plastig inredning vs läder och fint trä.
Precis som du säger så är det absolut inte nödvändigt, men det är jävla trevligt med vissa material. Lite som att det är roligare med glada färger än beige och grått.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback