Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 21:36
  #373
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beglert
Köpte en macbook för snart 10 år sedan, typ 10.000 kr, och jag använder den fortfarande dagligen. Särskilt det senaste året har man märkt att den är inne på ålderns höst, vilket också har mycket att göra med att alla hemsidor och uppdateringar gör att den blir totalt obsolet när det gäller både hård- och mjukvara. Men bortkastade pengar? Nej. Förmodligen de bästa pengarna jag någonsin spenderat.

När det gäller att köpa en för 27.000... Där kan vi snacka bortkastade pengar. De säljer fortfarande bärbara datorer för runt 10k (vilka borde vara typ dubbelt så mycket bättre som den jag köpte för samma pris).

Precis så jag anser också, att det förmodligen är det bästa jag har spenderat pengar på när jag köpte min macbook pro 2011. Samt min ipad pro 2 12,9 är ett väldigt bra köp också.
Min macbook pro är fortfarande som ny. Vilken pc-laptop från 2011 kan man säga det om.

27000kr är för mycket tycker jag. Men 13000-14000kr funkar
https://www.netonnet.se/art/fyndvaro.../X239422.5085/
Citera
2017-12-14, 23:45
  #374
Medlem
Jag tänker att Microsofts hegemoni till stora delar bröts när Apple övergav PowerPC-arkitekturen 2006 samt emigrerade till Intel-baserade processorer varvid användarna kunde köra både Windows och Mac OS X.

Numera använder jag PC – med en Linux distribution (dual boot) vilket inte är så tokigt ur ett säkerhetsperspektiv. Apples datorer passar bra till användare som inte vill tweaka sin dator speciellt mycket utan saker och ting ska bara ”fungera” vidare får du betala ett överpris för deras datorer. Om du inte kör en PC med Hackintosh installerat.

OT: Bra råd, använd VPN + Tor.
Citera
2017-12-14, 23:57
  #375
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beglert
Köpte en macbook för snart 10 år sedan, typ 10.000 kr, och jag använder den fortfarande dagligen. Särskilt det senaste året har man märkt att den är inne på ålderns höst, vilket också har mycket att göra med att alla hemsidor och uppdateringar gör att den blir totalt obsolet när det gäller både hård- och mjukvara. Men bortkastade pengar? Nej. Förmodligen de bästa pengarna jag någonsin spenderat.

När det gäller att köpa en för 27.000... Där kan vi snacka bortkastade pengar. De säljer fortfarande bärbara datorer för runt 10k (vilka borde vara typ dubbelt så mycket bättre som den jag köpte för samma pris).

Ja det kanske är bortkastade slantar för dig om du inte har det behovet, men behöver inte vara bortkastat för andra om de har större behov och vill ha en högpresterande smidig laptop i premiumsegmentet
Citera
2018-02-20, 17:41
  #376
Medlem
Man akn sammanfatta det så här.
En familjemedlem köpt en bärbar mac - den höll i tio år. Numera utbytt mot en nyare bärbar mac.
En familjemedlem köpte en billig bärbar PC - den höll i sex månader.
Hade PC:n kostat 500 kronor hade det gått jämnt upp, nu kostade PC:n 3.000 kronor. Det blir en slutnota på 60.000 om man måste byta den en gång i halvåret under tio år. Så frågan är – vad avser TS med bortkastat?
Citera
2018-02-20, 18:10
  #377
Medlem
Vi leker med tanken då 15tum är den som alla köper i pc medan folk inte har råd o köpa mac 15tum laptop så de köper 13tum men även den e ganska så över prisad

Vi säger så här. En 15tum laptop från mac kostar 30 tusen medan en värsting pc laptop går på 15 tusen som jämförelse då båda dessa har likvärdig i cpu, gpu, ram, ssd alltså de 4viktiga saker som folk tittar på inför köp. Visst har macen lite bättre ljud, väger lite mindre, materialet e kanske bättre byggt men det är smaksak då många pc laptops i 15k klassen är kvalité även dom. Sen har även mac laptop massa negativa saker oså som inga portar då den bara har 4st typc c kontakter. Riktigt uruselt för en laptop i 30k klassen. Borde funnits 2 usb kontakter även sd.kort.

Vi säger att pc laptopen för 15k håller i minst 4år då måste macen hålla 8år den den kostar det dubbla för samma prestanda. Håller mac inte i 8år så är det ett mycket dåligt köp och det håller nog alla med om utom de mest inbitna och blåsta apple användare fanboys
Citera
2018-02-20, 18:18
  #378
Medlem
Apple dator 2012-2015 modellen Retina 15tum var oså dyr men den låg ändå runt 20 tusen men dagens 15tum är 30 tusen alltså 10 tusen mer. Alltså 10 tusen för mycket. Så mycket bättre är den inte än 2012-2015modellerna. Varför man betalar 10k mer vet jag inte

Så dagens 15tum laptops jämförs med pc laptops i 15k klassen för var 5tusen acceptablet men aldrig i livet det dubbla för samma prestanda från windows. Apple ledningen e fan i blåsta i huvudet hur de ens kan överväga dessa priser. Det e så sjukt så man har inga ord längre. Att folk fortfarande står bakom det här vansinnet är för fan inte friska. Måste ju vara något fel eller så är de bara massa troll här på mac forumet för mer blåst kan man inte bli

Man undrar vem deras laptop e till för. Vem som köper en så över prisad modell. De har nog inte sålt så många 15 laptops världen över. Jag ville köpa själv en ny mac laptop endast 15tum men aldrig för dessa priser. Har just nu en retina 15tum late 2013 och den fungerar bra men hade velat byta upp mig men nu så vill jag bara bli av med den för den suger verkligen i prestanda. Allt kanske e bra och snabbt men grafik korten riktigt suger balle. Gt750m kortet klarar ju knappt något. Laggar i sönder och fläkten går på högvarv så fort man testar något krävande. Apple säljer ju fortfarande modellen än idag för 22tusen. Det e så sjukt att jag hittar inga ord om stackars människor som blir blåsta av apple försäljarna
__________________
Senast redigerad av Majongq 2018-02-20 kl. 18:22.
Citera
2018-02-20, 18:22
  #379
Medlem
eggshellss avatar
Har inte läst 15 sidor precis men tänk på andrahandsvärdet. En PC som är 4 år gammal kan man i princip slänga. En 4åring Mac kan man lätt få 30% av org. priset.
Citera
2018-02-20, 18:57
  #380
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Man akn sammanfatta det så här.
En familjemedlem köpt en bärbar mac - den höll i tio år. Numera utbytt mot en nyare bärbar mac.
En familjemedlem köpte en billig bärbar PC - den höll i sex månader.
Hade PC:n kostat 500 kronor hade det gått jämnt upp, nu kostade PC:n 3.000 kronor. Det blir en slutnota på 60.000 om man måste byta den en gång i halvåret under tio år. Så frågan är – vad avser TS med bortkastat?

Fast nu är det ju ytterst sällan så illa att ens en lågprisPC håller bara i 6 månader, och då ska det ju finnas garanti som ska gå in som konsumentens skydd. Ja om ditt exempel nu inte var helt fiktivt då.

Men i grunden håller jag med dig, att en tillsynes dyr Mac ofta inte blir så jäkla dyr i långa loppet.

Kör själv fortfarande på en MBP från 2009 som jag då gav runt 19-20K för och med några uppgraderingar med ett nytt batteri för ett par år sen, RAM och SSD, fortfarande funkar jäkligt bra och både känns och ser nästan ny ut. Jag torde kunna runt 3-4 tusen idag för den.

Slår man ut de säg 25k den kostat mig så blir det inte så mycket per år under snart 9 år. Kör förresten High Sierra på den sen förra året, fast det inte är kompatibelt och inte ska gå att installera enligt Apple.
Citera
2018-02-20, 19:12
  #381
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Apple dator 2012-2015 modellen Retina 15tum var oså dyr men den låg ändå runt 20 tusen men dagens 15tum är 30 tusen alltså 10 tusen mer. Alltså 10 tusen för mycket. Så mycket bättre är den inte än 2012-2015modellerna. Varför man betalar 10k mer vet jag inte

Så dagens 15tum laptops jämförs med pc laptops i 15k klassen för var 5tusen acceptablet men aldrig i livet det dubbla för samma prestanda från windows. Apple ledningen e fan i blåsta i huvudet hur de ens kan överväga dessa priser. Det e så sjukt så man har inga ord längre. Att folk fortfarande står bakom det här vansinnet är för fan inte friska. Måste ju vara något fel eller så är de bara massa troll här på mac forumet för mer blåst kan man inte bli

Man undrar vem deras laptop e till för. Vem som köper en så över prisad modell. De har nog inte sålt så många 15 laptops världen över. Jag ville köpa själv en ny mac laptop endast 15tum men aldrig för dessa priser. Har just nu en retina 15tum late 2013 och den fungerar bra men hade velat byta upp mig men nu så vill jag bara bli av med den för den suger verkligen i prestanda. Allt kanske e bra och snabbt men grafik korten riktigt suger balle. Gt750m kortet klarar ju knappt något. Laggar i sönder och fläkten går på högvarv så fort man testar något krävande. Apple säljer ju fortfarande modellen än idag för 22tusen. Det e så sjukt att jag hittar inga ord om stackars människor som blir blåsta av apple försäljarna

Den senaste MBP 15” är dyr ja, men överprisat blir det först när den inte lyckas sälja. Så länge folk köper nåt i drägliga volymer så är det inte överprisat, för folk anser ju då trots allt att de är beredda att betala för det som erbjuds.

Sen är den nya betydligt bättre än den gamla på en rad punkter vilket kan förklara en del av prisskillnaden, men om sen du inte tycker det är värt det för dig är en annan sak.

Den ha har bl.a.

Mycket snabbare SSD
Betydligt ljusstarkare skärm
Betydligt bättre färgåtergivning
Snabbare grafikkort
Betydligt bättre högtalare
Bättre tangentbelysning
Bättre tangentbord rent tekniskt även om det gnälls en del på den korta slaglängden (mest en vanesak) och att det är mer ljudligt (vilket även det kan bero en del på vanesak för folk knattrar på fast det bara behövs tryckas lättare och kortare)
Fler och flexibla portar som ger möjlighet till expansion som inte de gamla klarade (tyvärr försvann MagSafen)
Touch ID
TouchBar
Betydligt större TouchPad
Klart lättare och tunnare vilket inte är nån nackdel på en portabel
Citera
2018-02-20, 19:50
  #382
Medlem
Vem är intresserad utav ha en o samma dator i över 5år för det blir ju skit tråkigt i längden för då vill jag hellre ha några stycken olika blir ju mycket roligare att ha många olika datorer och tror de flesta tänker likadant för hur roligt är det att ha en dator från 2009 nu idag 2018. Kan ju inte vara roligt med en sån gammal design och gamla saker iden, blä säger jag bara. Man kan köpa en mac om man har råd och vill lägga dessa pengar alltså 30tusen. Men jag kan köpa allt från 2 till 5-6 datorer för endast 1 mac laptop. Blir ju många pc det där under 10års tid medan mac användarna endast kan köra en modell. Skulle mac datorn gå i sönder så har man inget val utan gå tillbaka till windows för man hittar ju inget prisvärt i apples sortiment då allt är överprisat. Alla kan gå in i teknik butiken o köpa en windows dator för 5tusen men det kan man inte säga om apple

Även en pc laptop i 5-7tusen klassen räcker för 9 utav 10 människor då de bara surfar, mailar, läser nyheter, lyssnar på musik, streamar 1080p filmer, kollar börsen mm dagligen. Simpla saker som en dator i 4k klassen klarar av nu 2018. En 8k dator har redan ett grafik kort i närheten av apples 15tummare, steget under även ram minne får man minst 8gb idag, sedan en quad core cpu precis som macen. Det är bara bygg kvalitén som inte matchar apples design alltså 5-8k klassen medan pc laptops för 10-15k där börjar även pc komma in i leken och tävlar medan 15-20k klassen springer vändor om mac datorn i det mesta. Har varit med där och sett med egna ögon och pillat runt

Man betalar 15tusen endast för deras os alltså operativ systemet men man måste fråga sig själv om det är värt så mycket pengar då windows 10 är bättre på typ det mesta. Folk e vana vid windows då alla har vuxit upp med windows i hela världen. Alla skolor, företag och privat människor har windows. Folk vill inte lägga 30 tusen för en dator som man bara surfar med. Sen vill många spela spel och då finns ingen mac att köpa då alla deras datorer laggar i sönder i dagens spel. Apples grafik kort suger, fattar inte varför en ny dator från apple inte klarar av fräscha spel utan lagg. Den klarar knappt 1080p och det är uruselt när det har funnits nu i över 10år.

Mac är bara till för företag inom hollywood branschen, wall street o liknande
__________________
Senast redigerad av Majongq 2018-02-20 kl. 19:52.
Citera
2018-02-20, 20:08
  #383
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Vem är intresserad utav ha en o samma dator i över 5år för det blir ju skit tråkigt i längden för då vill jag hellre ha några stycken olika blir ju mycket roligare att ha många olika datorer och tror de flesta tänker likadant för hur roligt är det att ha en dator från 2009 nu idag 2018. Kan ju inte vara roligt med en sån gammal design och gamla saker iden, blä säger jag bara. Man kan köpa en mac om man har råd och vill lägga dessa pengar alltså 30tusen. Men jag kan köpa allt från 2 till 5-6 datorer för endast 1 mac laptop. Blir ju många pc det där under 10års tid medan mac användarna endast kan köra en modell. Skulle mac datorn gå i sönder så har man inget val utan gå tillbaka till windows för man hittar ju inget prisvärt i apples sortiment då allt är överprisat. All kan gå in i teknik butiken o köpa en windows dator för 5tusen men det kan man inte säga om apple

Även en pc laptop i 5-7tusen klassen räcker för 9 utav 10 människor då de bara surfar, mailar, läser nyheter, lyssnar på musik, streamar 1080p filmer, kollar börsen mm dagligen. Simpla saker som en dator i 4k klassen klarar av nu 2018. En 8k dator har redan ett grafik kort i närheten av apples 15tummare, steget under även ram minne får man minst 8gb idag, sedan en quad core cpu precis som macen. Det är bara bygg kvalitén som inte matchar apples design alltså 5-8k klassen medan pc laptops för 10-15k där börjar även pc komma in i leken och tävlar medan 15-20k klassen springer vändor om mac datorn i det mesta. Har varit med där och sett med egna ögon och pillat runt

Man betalar 15tusen endast för deras os alltså operativ systemet men man måste fråga sig själv om det är värt så mycket pengar då windows 10 är bättre på typ det mesta. Folk e vana vid windows då alla har vuxit upp med windows i hela världen. Alla skolor, företag och privat människor har windows. Folk vill inte lägga 30 tusen för en dator som man bara surfar med. Sen vill många spela spel och då finns ingen mac att köpa då alla deras datorer laggar i sönder i dagens spel. Apples grafik kort suger, fattar inte varför en ny dator från apple inte klarar av fräscha spel utan lagg. Den klarar knappt 1080p och det är uruselt när det har funnits nu i över 10år.

Mac är bara till för företag inom hollywood branschen, wall street o liknande

Svårt att förstå vad du är ute efter, men att säga att alla skolor, företag och privatpersoner kör Windows är givetvis helt fel. Det skulle ju innebära att inga skolor, företag eller privatpersoner kör Mac. Är det så verkligheten ser ut, tror du?

Om du vill köpa en massa nya datorer för att det är kul att ha nytt och du tycker det är dyrt att köpa en Mac, bra, det är upp till dig. Köp några PC-datorer då istället.

Mac har aldrig varit den bästa speldatorn. Så har det varit i typ 30 år så köp en PC om du vill ha en bra speldator.

Skulle själv lätt lägga runt 10.000 kr för en begagnad 15” MacBook Pro från 2013-2014 än att köpa en ny PC för samma pengar. Bara styplattan på MacBook Pro gör köpet betydligt mer värt än motsvarande PC. För att inte tala om batteritid, skärmkvalite’ det gedigna chassit, mm.
Citera
2018-02-20, 20:45
  #384
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Majongq
Vem är intresserad utav ha en o samma dator i över 5år för det blir ju skit tråkigt i längden för då vill jag hellre ha några stycken olika blir ju mycket roligare att ha många olika datorer och tror de flesta tänker likadant för hur roligt är det att ha en dator från 2009 nu idag 2018. Kan ju inte vara roligt med en sån gammal design och gamla saker iden, blä säger jag bara. Man kan köpa en mac om man har råd och vill lägga dessa pengar alltså 30tusen. Men jag kan köpa allt från 2 till 5-6 datorer för endast 1 mac laptop. Blir ju många pc det där under 10års tid medan mac användarna endast kan köra en modell. Skulle mac datorn gå i sönder så har man inget val utan gå tillbaka till windows för man hittar ju inget prisvärt i apples sortiment då allt är överprisat. Alla kan gå in i teknik butiken o köpa en windows dator för 5tusen men det kan man inte säga om apple

Även en pc laptop i 5-7tusen klassen räcker för 9 utav 10 människor då de bara surfar, mailar, läser nyheter, lyssnar på musik, streamar 1080p filmer, kollar börsen mm dagligen. Simpla saker som en dator i 4k klassen klarar av nu 2018. En 8k dator har redan ett grafik kort i närheten av apples 15tummare, steget under även ram minne får man minst 8gb idag, sedan en quad core cpu precis som macen. Det är bara bygg kvalitén som inte matchar apples design alltså 5-8k klassen medan pc laptops för 10-15k där börjar även pc komma in i leken och tävlar medan 15-20k klassen springer vändor om mac datorn i det mesta. Har varit med där och sett med egna ögon och pillat runt

Man betalar 15tusen endast för deras os alltså operativ systemet men man måste fråga sig själv om det är värt så mycket pengar då windows 10 är bättre på typ det mesta. Folk e vana vid windows då alla har vuxit upp med windows i hela världen. Alla skolor, företag och privat människor har windows. Folk vill inte lägga 30 tusen för en dator som man bara surfar med. Sen vill många spela spel och då finns ingen mac att köpa då alla deras datorer laggar i sönder i dagens spel. Apples grafik kort suger, fattar inte varför en ny dator från apple inte klarar av fräscha spel utan lagg. Den klarar knappt 1080p och det är uruselt när det har funnits nu i över 10år.

Mac är bara till för företag inom hollywood branschen, wall street o liknande
Nu förstår jag inte vad du menar.... Om du ändå bara surfar och mailar - varför kan du då inte ha en tio år gammal dator? Du säger ju emot dig själv. Det är ju endast om du har högre krav som du måste byta oftare. Men visst - en normal PC har ju en förhållandevis väldigt kort livslängd för den blir som beskriver - ful, tråkig och dålig ganska fort. Mac har däremot en mer tidlös degens, och funkar helt enkelt längre. Varför byta för bytandes skull?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback