Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-11-12, 12:26
  #349
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Ja, är källkoden öppen är det open source. Det är däremot inte per automatiskt fri mjukvara. Och Stallman själv avskyr "open source" som begrepp. Varför? För att open source inte alltid är detsamma som fri mjukvara. Det är dock, tack och lov, inte alla som är så extrema som Stallman. För återigen, Stallman är extrem.
Grattis! Äntligen har du förstått skillnaden mellan källkods- och affärsmodell. Som tidigare sagt, man lär så länge man lever

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nu matar jag iofs trollet
Gör det du; jag kommer aldrig få nog av att trolla sönder er troll som lever i sagodjungeln där äpplet är härskare.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
men det är inte bara MacOS som sparar inställningarna för program i användarmappen. Vet du vad? Linux och BSD gör också det.
No shit, Sherlock! Skall du inte förklara att både Linux och BS(O)D är operativsystem som installeras på hårddisken också? Du är den överlägset sämsta pseudo-elitistiska "nörd" jag haft olyckan att debattera med, JokeSuzuki.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Fördelen är såklart att om jag vill spara mina inställningar så kopierar ja bara min hemma-mapp. Done!
Imponerande! Snacka om att tillhöra en intellektuell elit med den ytterst sällsynta kunskapen att skriva %appdata% i adressfältet, och trycka på Enter. Som att man nu måste göra det väldigt ofta

Såna här rudimentära skitinlägg från ditt håll får mig fan att tappa hoppet för mänsklighetens utveckling.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Precis. Ett externt program.
So what? Vad försöker du säga? Att Windows varit sämre än BögOS för att användaren har möjlighet att välja sitt eget tredjepartsprogram för skivavbildningar? What's next, att telefoner man kan byta batteri eller bilar man kan öppna motorhuven på ger en sämre livskvalité än en proprietär pisstillvaro där man ligger fastgjuten i sin egen säng?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Var har någon klagat på att Android har kommit med två email klienter?
Du som är så världsinformerad kan väl inte ha levt under en sten i hela ditt liv? Ta en titt här och vakna:

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Ja, UAC går att stänga av. Och vet du vad? En stor del av den skit som är inkluderad med Windows 10 går att avinstallera med powershell, det finns script för att ta bort Edge osv. Fast det orkar la inte du bry dig om, så du sitter med Windows 7 istället.
Det handlar inte om att jag "inte orkar bry mig", utan det handlar om att jag i sanning bryr mig mer än er iLosers som alltid skall ha det senaste för principsakens skull. Sådant skitförespråkande går alltsomoftast hand i hand med förespråkande av konsumtionssamhället. Man skall prompt ha det nyaste av allt, det är fel att uppskatta sådant som redan producerats, och det är definitivt fel att ställa sig frågan vad man egentligen behöver, istället för att vara en lojal företagsslav och skamlöst våldta miljön på köpet. Lycka till att argumentera med sådan sinnesslö skit mot en samlare av retrodatorer och -spelkonsoler.

Jag använde Windows Vista som mitt favorit-Windows ända till det slutade uppdateras, då skaffade jag Windows 7, och saknar trots detta efter 4-5 år fortfarande Vista. Windows 10 har jag som sagt provat på, då DX12 var intressant; tyvärr sög det alldeles för hårt, var alldeles för bloatat med surfplatteläge och liknande (även om sådan skit kan stängas av ligger det fortfarande kvar mentalt att det ligger kvar där och skräpar). Vetskapen att Mega$hit dessutom tar sig friheten att snoka igenom min dator gör att det dröjer bra länge innan jag tittar på Windows 10 igen. Don't fix what ain't broken, hört talas om sådana djupa vetenskapliga begrepp förut?

Dina rekommendationer till mig att skaffa Mac kan du köra upp i röven. Om något är din kassa argumentation övertygande att inte skaffa Mac, för att undvika att bli associerad med den hjärntvättade åsnesekten á la Apple. Att du tycker två veckors användning är otillräckligt för en rättvis uppfattning är det dummaste jag läst. Hört talas om shareware och ställt dig frågan varför man inte får testa sisådär något halvår innan man bestämmer sig?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Jag är inne på Gnome för att du inte fattar att mycket av det som du antagligen tycker är "identiskt med MacOS" inte har någonting med Ubuntu att göra. Det är p.g.a. skrivbordsmiljön Gnome. Om du ens vet vad Gnome är. Det verkar inte så.
Om jag inte visste vad det var efter att du gång på gång förklarat det vore jag lika efterbliven som dig, och det är jag inte eftersom jag inte använder Apple. Däremot trollar jag ditt definitionstrollande då det inte tillför någonting till diskussionen. Diskussionen rörde svårighetsgraden att radera program i Windows (Explorer) vs Ubuntu (Gnome) vs Mac OS (Finder).
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-11-12 kl. 12:47.
Citera
2017-11-12, 12:28
  #350
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nej, det menar jag inte. Jag menar att jag har betydligt mer problem med Google än både Microsoft och Apple, p.g.a. Google inte går att undvika genom att helt enkelt välja bort deras produkter.
Och varför vill man undvika Google? Har du ens något giltigt skäl till det? Google om något stort företag är drivande inom open source-satsningar, så vem som hatar istället för att objektivt bojkotta på rättfärdiga grunder är ju helt uppenbart här.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Ja, men då har du köpt en iPhone. Ingen tvingar dig att köpa en iPhone. Du kan köpa en Android istället, och därmed är problemet löst. Samma sak med Windows, har du problem med Microsoft övervakning så installera Linux istället. Problemet löst. Har du däremot problem med Googles övervakning, så är alternativet i princip att inte använda internet. Inte att t.ex. skita i att använda tjänster från Google. Förstår du skillnaden?
När du skrev att man kan använda Appledatorer utan iCloudkonto så drog jag helt naturligt parallellen att du menade att man inte kan använda Windows utan M$-konto, eftersom du verkar hata Microsoft så mycket. Google är ett reklamföretag, och det är du själv som mycket riktigt väljer att besöka sidor som Google sponsrar. Gillar du det inte, använd inte skiten. Mejla sajtägarna och whine:a, så kanske de blir utan reklam och plockar ner sina sidor helt så du inte kommer åt dem överhuvudtaget istället. Det är väl ett bättre alternativ?

Det enda problemet jag själv har med Google är att de är för stora i nuläget. Framför allt YouTube skulle behöva konkurrens.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Senast jag kollade, så får Linus Torvald en jävla massa credd. Det är dock lite svårt att ge credd för "Linux" iövrigt.
Det handlar om att massmarknaden inte ens känner till Linux, eftersom den består av iDioter som bara känner till Mac OS och Windows.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nej, har jag sagt det? Du skrev däremot att du bara installerat Ubuntu en gång och kör Windows.
Exakt, då har jag alltså en uppfattning om Ubuntu. Så skitsnack som att antalet likheter i Linux och MacOS' interface skulle variera beroende på hur många gånger en person har använt det är bara primitivt och efterblivet.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
"Ubuntu har identiskt GUI"
"När "peka och klicka" är grejen så ja, då är UI:t för användaren identiskt. "

Så jo, du har åstått att GUI är identiskt.
GUI, ja. Du som pratar om Gnome hela tiden måste väl känna till skillnaden mellan ett grafiskt användargränssnitt och ett operativsystem?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Har jag påstått något annat? Läs om. Läs rätt.
Läste slarvigt, som att MacOS skulle ha GIMP men att det inte finns för Linux.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Nej, det berodde inte på att Apple gick över till Intel. Men det var där som Apple började bli ordentlig populära, och vita MacBook syntes både här och där. Apple har dock även innan det fått uppmärksamhet p.g.a. iPod, speciellt iPod Mini som under en period var otroligt populär. Fast detta minns nog inte du.
Jodå, brorsan hade en Nano och jag själv skaffade också en (sämsta mp3-spelaren jag ägt för övrigt, av de tre stycken jag hade brändes förstärkarkretsen i två med helt vanliga lurar, dålig ljudkvalitet, de hängde sig titt som tätt etc). iPod var förmodligen anledningen till iPhone's genomslag, men när iPhone lanserades var det knappast som varenda fjortis gick runt och flashade med Macdatorer (jag hade precis börjat gymnasiet då, och det var inte en jävel på skolan som hade en), eftersom PC-datorerna fortfarande såg bra ut.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Och så tar vi och går tillbaka till hårdvaran igen..
Det är ett måste eftersom du inte kan köpa lös BögOS mjukvara.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Hade det faktiskt varit så, så borde ju folk rimligen valt att inte köpa en Apple produkt nästa gång de köper en dator eller telefon? Eller? Varför gör inte folk det? Trots att en Mac inte direkt går att få speciellt billigt, så väljer många att ändå köpa en Mac igen.
Läs om, läs rätt

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Och så var det ju det där med användarupplevelsen. Ja, du kan betala räkningar, surfa och spela musik på en Raspberry Pi. Säg mig, varför gör inte alla det? Varför köper så många idioter likförbannat en Windows dator för flera tusenlappar mer än en Raspberry Pi? Jävla Widiots alla måste vara, eller hur?!
Wiidioter, haha den var bra I bet my ass att du är en Nintendon't Wiidiot.

Dock är det ju så. Många köper Windowsdatorer för det är denna apparatur de åskådar på stormarknaden. De flesta köper dessutom bärbart, och de som köper stationärt är vi nördar som spelar; och i båda fallen faller såväl Raspberry Pi som Linux utanför ramen för kompatibilitet, funktionalitet och prestanda.

Det är även en stor del iGnorans som faller in i spelet. Många köper nytt för att det skall vara nytt, till skillnad från mig som hellre köper en 2 år gammal monsterspeldator som är rejält mycket snabbare till fyndpris. Hand i hand går också att pris = kvalitet, i synnerhet hos iDioterna (fakta som att iPhone, iMac osv. inte alls har bättre kvalitet för priset, biter inte ett dugg på iDårarna).

Sedan finns det säkerligen en viss andel som knappt har pengar alls, och inte är medvetna om Pi's existens. Hur många tror du ens av spelnördarna känner till märken som Sager/Clevo?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Tror du att Microsoft bryr sig om miljön och inte eftersträvar maximal profit?
Uppenbarligen mer som åtminstone följer de-factostandards (nåväl, Microsoft har kanske inte varit helt bättre genom åren, med WMV, WMA och liknande proprietära skitformat, men Apple's nivå med egna kontakter för t.o.m. tangentbord så tidigt som på 90-talet kommer ingen i närheten av)

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Ja? Det har ingenting med antalet anslutningar som upprättas till Google att göra. Är la Google Analytics som anslutningarna upprättas till kanske. Vilket som, Google samlar in ohälsosamt mycket data trots att man inte besöker sidor som tillhör Google. Det anser jag är ett problem.
Det är inte Google's problem att du besöker dessa sidor. Är det mitt problem om jag driver ett övervakningsbolag och kan se när du besöker gayporrklubben helt frivilligt?

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Återigen, du kan välja att inte äga en iPhone. Du kan välja att inte köra Windows. Men det är lite svårare att välja att "inte använda internet".
Om du har sådana problem med Google och Google trackar varenda sida som finns på hela internet, så visst.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Får se om man ens orkar svara mer, då du är ett uppenbart troll som ordbajsar skit på personer du har en diskussion med. Du anser att du är objektiv, men har själv knappt använd Linux och antagligen än mindre MacOS samt kallar folk för all möjlig skit.
Ger man sig in i leken...
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-11-12 kl. 13:06.
Citera
2017-11-12, 17:32
  #351
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Ger man sig in i leken...

Har jag sagt något annat? Däremot vill jag inte diskutera med någon som ägnar sig åt att trycka ner alla som inte tycker som honnom själv. Det är j-vla diskutionsnivå som missanpassade mobbare i grundskolan ägnade sig åt. Du är en såndär missanpassad idiot, där oavsett vad man säger och oavsett om man har rätt, så kommer du ändå slänga ur dig någon idiotisk kommentar för att visa att du minsann ändå är bäst. Vilket du inte är. Du är ett patetiskt kräk som ägnar dig åt sådann nivå framför en j-va datorskärm.

(PS - Med tanke på din extrema upphängning på homosexualitet, så får man hoppas att du snart kommer ut ur garderoben. För du verkar inte så lite osäker på dig sjäv, din stackare.)
__________________
Senast redigerad av yokisuci 2017-11-12 kl. 17:48.
Citera
2017-11-19, 18:35
  #352
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Du var uppenbarligen den som hade fel, eftersom dina teorier inte överensstämmer med verkligheten. Nej, Thunderbolt floppade ordentligt, precis som alla andra töntiga pseudo-standarder Apple försöker tvinga på oss (ta bort 3.5mm-kontakten på iPhone t.ex., vad i...?)

Jag diskuterade hållfastighet (inte om Thunderbolt blev marknadsledande).
När har jag påstått att det blev en jättehit ?
Själv tycker jag inte om iPhones alls.
Du har fel angående hållfastighet (men försöker flytta diskussionen till Thunderbolt)...
Aluminium har bättre hållfastighet än plast. Plast är bättre om man tar hänsyn till pris eller vikt.
Citera
2017-11-20, 22:59
  #353
Medlem
Winwords avatar
Fan, glömde bort den här skittråden, eller ja, tråden du fyller ut med skit.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Har jag sagt något annat? Däremot vill jag inte diskutera med någon som ägnar sig åt att trycka ner alla som inte tycker som honnom själv. Det är j-vla diskutionsnivå som missanpassade mobbare i grundskolan ägnade sig åt.
Trycka ner? Nejnej, jag idiotförklarar dina åsikter, och din pro-Appleevangelism. Helt skilda saker. Jag tycker inte illa om dig för du råkar vara fanboy för ett märke som suger, och tar inte heller åt mig av att M$ enligt dig suger. Men om du nu påstår något sådant, förväntar jag mig att du kan ställa dig upp för dina åsikter, istället för att bara vara mainstream och tycka likadant som alla andra (vilket ju är hela anledningen till Apple's mainstreamstämpel: folk vågar inte tycka annorlunda, trots "think different"-propagandan). Det är just därför jag inte köper Apple; ni förespråkare är otroligt dåliga på att övertyga och om något levande bevis på Apple's egentliga brister, för att inte nämna estettönten Steve Jobs med sin klassiska "it just works"-antilogik. Jag är inte pro-Google, pro-Android, pro-Microsoft eller liknande, däremot stör jag mig på folk som gnäller på dessa företag bara för att alla andra gör det, samtidigt som de höjer Apple till skyarna. Man kan inte vara så kåt på allt vad Apple heter, och sedan antyda att man är helt neutral och självständig, och dessutom vill bli tagen seriöst bara för man kör Linux.

Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Du är en såndär missanpassad idiot, där oavsett vad man säger och oavsett om man har rätt, så kommer du ändå slänga ur dig någon idiotisk kommentar för att visa att du minsann ändå är bäst. Vilket du inte är. Du är ett patetiskt kräk som ägnar dig åt sådann nivå framför en j-va datorskärm.

(PS - Med tanke på din extrema upphängning på homosexualitet, så får man hoppas att du snart kommer ut ur garderoben. För du verkar inte så lite osäker på dig sjäv, din stackare.)
Tramspelle. Ditt anti-elitistiska tramsprat börjar bli tröttsamt, JokeSuki. Du är bara ett självutnämnt offer som är butthurt av det faktum att Apple inte är (och aldrig varit) bäst på marknaden. Jag må ta Apple seriöst som pesten, men inte fan gråter väl jag blod över att de inte lyckats lura mig?

Har man inte högre krav än att det skall fungera kan man lika gärna köpa en Atari 2600.

Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Jag diskuterade hållfastighet (inte om Thunderbolt blev marknadsledande).
När har jag påstått att det blev en jättehit ?
Själv tycker jag inte om iPhones alls.
Du har fel angående hållfastighet (men försöker flytta diskussionen till Thunderbolt)...
Aluminium har bättre hållfastighet än plast. Plast är bättre om man tar hänsyn till pris eller vikt.
Snarare du som försöker förvirra med parallella diskussionsämnen (jag nämnde aldrig Åskbult överhuvudtaget innan du började tramsa). Motbevisa att en 50cl PET-flaska tål mer och är mer vridstyv än en 33cl aluminiumburk så visst.
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-11-20 kl. 23:01.
Citera
2017-11-21, 07:35
  #354
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Snarare du som försöker förvirra med parallella diskussionsämnen (jag nämnde aldrig Åskbult överhuvudtaget innan du började tramsa). Motbevisa att en 50cl PET-flaska tål mer och är mer vridstyv än en 33cl aluminiumburk så visst.

Din slutkläm avslöjar hur okunnig oseriös du är....

Det är vetenskapligt helt irrelevant att göra en jämförelse mellan material så som du försöker göra. I ditt exempel kommer ev skillnader att orsakas av i första hand design och materialtjocklek och inte materialen i sig.

För att jämförelsen ska ha något vetenskapligt värde så får man testa att tillverka burken i exakt samma design och materialtjocklek men i samma material som flaskan. Och sen tillverka flaskan med samma design och mått som den har med plasten, fast med aluminium. Då först ser man de skillnader som materialen utgör i samma design.

Att aluminiumburkar är gjorda i just aluminium och tål så mycket som de gör, är för att man kommit fram till att det bara är med just aluminium man kan göra burken så lätt och tunn och den ändå håller för det man vill den ska hålla. Hade man försökt göra den lika tunn och lätt i PET-plast så hade den hållit sämre och haft högre vikt etc.

Hade man gjort flaskan i aluminium med samma design och materialtjocklek som med PET, så hade flaskan varit betydligt mer tålig och vridstyv etc.

Att man valt som man nu gjort beror på att båda materialen har sina för och nackdelar, vilka man kan dra nytta av i de aktuella designerna. Man vill ha flaskan transparent, det blir svårt med aluminium, för att nämna ett exempel.

Samma sak kan tillverkare av laptops grunna på i sina materialval. Vad för det kosta, hur vill man det ska se ut och kännas, hur tåligt ska det vara och för vilka belastningar etc etc etc. Detta gör att man kan välja olika material för olika detaljer. Ibland får bara priset styra, i andra fall kan hållfastheten vägas högre än priset etc.
Citera
2017-11-21, 15:46
  #355
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Din slutkläm avslöjar hur okunnig oseriös du är....

Det är vetenskapligt helt irrelevant att göra en jämförelse mellan material så som du försöker göra. I ditt exempel kommer ev skillnader att orsakas av i första hand design och materialtjocklek och inte materialen i sig.

För att jämförelsen ska ha något vetenskapligt värde så får man testa att tillverka burken i exakt samma design och materialtjocklek men i samma material som flaskan. Och sen tillverka flaskan med samma design och mått som den har med plasten, fast med aluminium. Då först ser man de skillnader som materialen utgör i samma design.

Att aluminiumburkar är gjorda i just aluminium och tål så mycket som de gör, är för att man kommit fram till att det bara är med just aluminium man kan göra burken så lätt och tunn och den ändå håller för det man vill den ska hålla. Hade man försökt göra den lika tunn och lätt i PET-plast så hade den hållit sämre och haft högre vikt etc.

Hade man gjort flaskan i aluminium med samma design och materialtjocklek som med PET, så hade flaskan varit betydligt mer tålig och vridstyv etc.

Att man valt som man nu gjort beror på att båda materialen har sina för och nackdelar, vilka man kan dra nytta av i de aktuella designerna. Man vill ha flaskan transparent, det blir svårt med aluminium, för att nämna ett exempel.

Samma sak kan tillverkare av laptops grunna på i sina materialval. Vad för det kosta, hur vill man det ska se ut och kännas, hur tåligt ska det vara och för vilka belastningar etc etc etc. Detta gör att man kan välja olika material för olika detaljer. Ibland får bara priset styra, i andra fall kan hållfastheten vägas högre än priset etc.
Du menar alltså på fullaste allvar att en 33cl burk är avsevärt mycket tunnare än 50cl PET-flaska? Bullshit. I Apple's fall handlar det huvudsakligt och primärt om design samt kvalitetskänsla.
Citera
2017-11-21, 16:59
  #356
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Du menar alltså på fullaste allvar att en 33cl burk är avsevärt mycket tunnare än 50cl PET-flaska? Bullshit. I Apple's fall handlar det huvudsakligt och primärt om design samt kvalitetskänsla.

Ok, skär isär t ex en Cola petflaska och en aluburk, mät tjockleken på olika ställen och jämför och återkom sen. Hittar du ett enda ställe ställe där Aluburken har tjockare godstjocklek så har du hittat en minst sakgt unik burk, eller missbildad...

I Apples fall handlar det givetvis om design, kvalitetskänsla etc, men även om hållfasthet kontra vikt etc.

Du kan ju kika på hur konkurrerande laptops såg ut invärtes när MBP Unibody kom. De var som plockepinn invändigt med div ihopskruvade pressade plåtprofiler, plast här o var, och sen ett plastsjok som yttre skal. Medan de såg ut som ett virrvarr med jox invändigt så MBP såg ut som cleana tekniska konstverk i jämförelse.

Med Apple Unibody så började man fräsa ut hela chassiet från ett enda stycke Aluminium. Denna stomme blev då en enda i princip självbärande stomme, en monocoque där man kunde slippa en massa ytterligare stuvningar av plåt etc som var vanligt hos plastkonkurrenterna. Tekniken är förstås dyrare att tillverka men då det är en premiumprodukt så kan man ta betalt för det.

Du kan ju göra som vanligt, strunta i att kolla länkar som motbevisar dina påståenden...
http://appleinsider.com/articles/08/...turing_process

http://www.techradar.com/news/mobile...unibody-476165

https://gizmodo.com/5063277/a-brief-...y-construction
Citera
2017-11-21, 17:44
  #357
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ok, skär isär t ex en Cola petflaska och en aluburk, mät tjockleken på olika ställen och jämför och återkom sen. Hittar du ett enda ställe ställe där Aluburken har tjockare godstjocklek så har du hittat en minst sakgt unik burk, eller missbildad...

I Apples fall handlar det givetvis om design, kvalitetskänsla etc, men även om hållfasthet kontra vikt etc.

Du kan ju kika på hur konkurrerande laptops såg ut invärtes när MBP Unibody kom. De var som plockepinn invändigt med div ihopskruvade pressade plåtprofiler, plast här o var, och sen ett plastsjok som yttre skal. Medan de såg ut som ett virrvarr med jox invändigt så MBP såg ut som cleana tekniska konstverk i jämförelse.

Med Apple Unibody så började man fräsa ut hela chassiet från ett enda stycke Aluminium. Denna stomme blev då en enda i princip självbärande stomme, en monocoque där man kunde slippa en massa ytterligare stuvningar av plåt etc som var vanligt hos plastkonkurrenterna. Tekniken är förstås dyrare att tillverka men då det är en premiumprodukt så kan man ta betalt för det.

Du kan ju göra som vanligt, strunta i att kolla länkar som motbevisar dina påståenden...
http://appleinsider.com/articles/08/...turing_process

http://www.techradar.com/news/mobile...unibody-476165

https://gizmodo.com/5063277/a-brief-...y-construction
Ditt Appleförfäktan är lika övertygande som vanligt, öronsus. En plastflaska är inte oerhört mycket tjockare, det är ju knappast som att burken är tillverkad av aluminiumfolie (som återigen motbevisar dina teorier: aluminiumfolie är mindre segt och hållbart än plastfolie; detta lärde de flesta av oss i småbarnsålder). Att datorchassin i plast gått sönder är ett pseudoproblem som inte existerat innan Crapple's antågande på mainstreammarknaden, precis som pseudo-problemet med touchpads på vanliga PC-laptops som du å Apple's sida också haft något flummigt försvarstal för.

Slutligen kommer det alltid en dag då prylarna går sönder, oavsett om det är IBM PC eller Apple PC; men till skillnad från IBM-PC:n måste du slänga och köpa nytt när det är valfri iBögbok det handlar om. Det finns därmed mycket goda anledningar till att ingen PC-tillverkare valt att gå Apple's väg tidigare (IBM använde kolfiber i sina Thinkpads med plastskal innan Bögbody-antidesignen blev mainstream), fram till Apple bevisat för andra tillverkare att kunder faktiskt ändå är anti-rationella, anti-logiska och värdesätter kortsiktighet i allra högsta grad. Detta har renderat i sämre produkter från i princip alla tillverkare, med tråkigare design, svårare reparationer och ofta sämre hårdvarumässig livslängd.
Citera
2017-11-21, 21:09
  #358
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Fan, glömde bort den här skittråden, eller ja, tråden du fyller ut med skit.


Snarare du som försöker förvirra med parallella diskussionsämnen (jag nämnde aldrig Åskbult överhuvudtaget innan du började tramsa). Motbevisa att en 50cl PET-flaska tål mer och är mer vridstyv än en 33cl aluminiumburk så visst.

Har aldrig nämn åskbult, det är ditt ord.

Angående hållfastighet:

PET-plast
Draghållfastighet (GPa) 2.7 från:
http://www.matweb.com/reference/tensilestrength.aspx

Aluminium:
https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2863
Draghållfastighet (GPa) 68.3

Det är cirka 20 ggr högre än plast. Hoppas du inser skillnaden...
Citera
2017-11-21, 21:39
  #359
Medlem
Winwords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Har aldrig nämn åskbult, det är ditt ord.

Angående hållfastighet:

PET-plast
Draghållfastighet (GPa) 2.7 från:
http://www.matweb.com/reference/tensilestrength.aspx

Aluminium:
https://www.azom.com/article.aspx?ArticleID=2863
Draghållfastighet (GPa) 68.3

Det är cirka 20 ggr högre än plast. Hoppas du inser skillnaden...
Thunderbolt = Åskbult. Tycker namnet är så jävla WT så låter roligare att säga det på svenska (liksom, vadfan har en åskbult ens med någonting att göra?)

Teorier i all ära, men om teorin så säger 10.000 gånger högre än plast spelar ingen roll om det motbevisas av verkligheten. Jag kan garanterat bygga en hållbarare dator av en pantflaska än vad du kan med en hel jävla foliegruva, ditt troll
__________________
Senast redigerad av Winword 2017-11-21 kl. 21:54.
Citera
2017-11-21, 22:10
  #360
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Winword
Thunderbolt = Åskbult. Tycker namnet är så jävla WT så låter roligare att säga det på svenska (liksom, vadfan har en åskbult ens med någonting att göra?)

Ok, helt ok, du har helt rätt!

Teorier i all ära, men om teorin så säger 10.000 gånger högre än plast spelar ingen roll om det motbevisas av verkligheten. Jag kan garanterat bygga en hållbarare dator av en pantflaska än vad du kan med en hel jävla foliegruva, ditt troll

Haha, om teorin inte stämmer överens med verkligheten så kanske man ska fråga sig varför ?
Om det inte stämmer så ändrar man teorin. I det här fallet så ändrar vi ingenting. Du har ju totalt helt fel i dina åsikter. Du kan inte bygga en hållbarare dator i plast än av aluminium. Detta börjar bli intressant på allvar (var bor du i landet ?). Det är alltid kul att se någon som gör bort sig fullständigt..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback