Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Intressant logik, vad händer när utbudet ökar? Kommer priserna stiga då?
Lägger folk ut sina bostäder lite på måfå? Asch nu fick vi inte 9 milj för radhuset på Lidingö, vi testar igen I februari.
Att en rekyl kan komma visst, men att den skulle bero på att utbudet ökar?
Vad som händer i framtiden kan man bara spekulera om. Men vi kan väldigt enkelt konstatera att det inte finns någon Bubbla som håller på att brista just nu i Stockholm som är hetaste marknaden i Sverige.
Och det är ett väldigt komplicerat problem med vart vi nu hamnat. För vi som sitter i denna sits att vi har köpt en lägenhet betalar extremt lite jämfört med våran lön.
Så för mig som exempel måste räntan gå upp iaf 10% innan jag börjar tycka att "Fan nu är det dyrt". Vilket är direkt orimligt nära i tid.
Ja absolut säljer/köper ju många för att uppgradera sig, flytta ihop osv. Uppgraderingarna har slutat och där sitter man nu kvar i sitt boende och väntar i stället.
Flyttar man ihop är man ännu mindre benägen att släppa enas lägenhet till marknaden när du kan hyra ut den för 2-3ggr kostnaden. Du får ju i princip gemensamma kostnaderna betald
Som jag skrivit tidigare är endast den lilla grupp av singlar som pressade sig in på marknaden i innerstan som hänger löst och farligt just nu. De kommer inte klara några procent ökning i räntan heller.
Sen har vi val nästa år och då kan mycket hända åt båda håll.
Händer ingenting kan man mycket väl tänka sig en liten prisnedgång över sikt som går ner ganska makligt i takt med att folk inte vill vänta med att sälja längre.
Men någon panik eller rusch är föga troligt. Och således ingen bubbla.
Men vi som haft lägenhet några år har ju redan en enorm prisuppgång att "ta igen" i fallet. Själv har min lägenhet gått upp mer än 50% i värde över ungefär 5-6 år i tid.
Så även om priset fallet 1miljon har jag fortfarande mycket kvar i vinst.
Ja som du ser är vi lååångt ifrån någon direkt bubbla för folk överlag. Bara en liten grupp pressade individer som kommer hamna i kläm med paniksälj och skulder på köpet.
Sossarna gjorde nog en av de största tabbarna de gjort med de nya reglerna. Slog inte alls som det var tänkt.