Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-12-14, 14:49
Medlem
judenhetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
För det första så faller alla eventuella dråpteorier direkt (om det nu inte redan har gjort) för det andra så växlar man inte på en direkt allvarligare del och i kombination med utdraget lidande,dödsångest,möjlighet till besinning vilket jag tror kan vara lättare att bevisa.

Med risk för onödig dryghet: Att BF skulle bli dömd för dråp är helt omöjligt med tanke på hur Tova dött och skadorna på henne kropp. Om BF är så dum att han hävdar att han slagit T 22 gånger i huvudet med en hammare utan uppsåt att döda, då drar bara åklagaren till med likgiltighetsuppsåt.
Citera
2017-12-14, 14:55
Medlem
Allt annat än livstid är ett hån mot de anhöriga som förlorat sin dotter på livstid. Att hon hade ett umgänge som inte var det bästa är nog alla rörande överens om. Sen kan såklart föräldrarna agera mera kraftfullt så länge hon inte är myndig. Men oavsett så har Byfånen ingen rätt att mörda oavsett föräldrarn. Tragiskt oavsett.
Så lås in fanskapet och släng nyckeln.
Citera
2017-12-14, 14:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var ingen bra artikel utan den fortsätter i samma stil som många andra ohederliga artiklar hittills. Man vrider och vänder på sanningen därför att sanningen inte passar med det man vill förmedla.

Victoria Örnberg skrev till sin pojkvän:
Jag vill inte att det ska ta slut pga att du inte kan hantera alkohol..”

Tova ville inte göra "livet till ett helvete" för expojkvännen och avböjde att medverka i utredningen.”

Sonja Sabas Costich hade ett av- och på-förhållande med Omar Basim, 36, under ett antal år. Hon valde att dra tillbaka sin medverkan i utredningen och Basim dömdes enbart till tre månaders fängelse för misshandel. Omar Basim fick kontaktförbud utfärdat mot sig, men Sonja valde att häva det i augusti i fjol.

Sen hävdas det i artikel rena lögner t.ex. att Lotta Rudhom och Lena Tigerholms skulle ha gjort slut med sina respektive – vilket inte stämmer med verkligheten. De uppmanades av sin närmiljö att göra detta – men de vägrade. Lotta visade dessutom kraftig svartsjuka när Martin strulade med en annan dam och frågade rakt ut ifall Lotta ville fortsätta eller inte. Lena Tigerholm kallade mannen för ”psykopat” inför sina vänner - men fortsatte att ta emot dyra presenter av honom.

Polisens största utmaningen är ”att få målsäganden att vilja medverka. Det handlar mycket om deras sociala situation, ekonomi och ibland deras barn, säger han.”

På vilket sätt var Tova beroende av sin gärningsman när det gäller ekonomin eller sin sociala situation? Några barn fanns inte med i bilden.

”Om man jämför med någon som blir misshandlad på krogen så är skillnaden enorm.*
Där är det en människa som man aldrig mer behöver träffa och det påverkar inte ens övriga liv.”

Tova behövde inte träffa den här mannen någonsin mera under resten av sitt liv – om hon själv inte så önskade.

Det är svårt att hjälpa dessa kvinnor utan att omyndigförklara dem samtidigt. För antingen respekterar man deras fria vilja att välja sitt umgänge själv – eller sen säger man att de saknar omdöme och att staten/kommunen/en god man ska fatta detta beslut åt dem.

I Tovas fall borde föräldrarna ha fattat det beslutet redan för länge sedan. Tova var trots allt en tonåring när hon började träffa idioten och som det stod i tidningen har idioten ett mångårigt missbrukshistoria. Killen är 22år gammal. Många år är minst 3 år. Alltså var Tova högst 16 år när killen började missbruka. Varför inte båda barnens föräldrar reagerade med kraft då är för mig ett mysterium.

Hur som helst kommer vi inte att hjälpa den här sortens brottsoffer genom att ljuga om verkligheten.

Men sno, det finns ju forskning på detta.

Det handlar inte om att Tova och många andra misshandlade kvinnor väljer aktivt till sist. De är så nedtryckta och rädda, att de inte ser hur de ska ta sig ur det hela.

Har du hört talas om hur en sekt kan hjärntvätta dess medlemmar? Och hur svårt det kan vara att ta sig ur en sekt om man vill. Finns liknelser mellan den psykologiska processen för den misshandlade kvinnan och den som blir fast i en sekt.

Håkan Järvå är psykolog och vet vad han pratar om. Han har själv varit med i en sekt, men lyckats ta sig ur den:

"Kärleken är blind, brukar man säga. Att gå med i en sekt har stora likheter med att bli kär. Skillnaden mellan en normal förälskelse och att gå med i en sekt är att du under den fasen då du är blind påverkas och manipuleras att ge upp ditt självbestämmande. Man kan likna det med en misshandelsrelation. Alla sekter har sina metoder för det men i slutändan handlar det alltid om att du som medlem måste överlåta makten över dig själv till en högre makt eller lära.

Det här är en process som sker gradvis, som du blundar för eftersom du är kär, men som ganska snabbt brukar bli tydlig för din omgivning. Det kallas att man utvecklar en sektpersonlighet och det är en process som kan gå väldigt snabbt. För mig tog det mindre än ett år.
"

https://www.svt.se/opinion/att-ga-med-i-scientologerna-var-som-att-bli-kar

Jag kan absolut förstå hur rädd ett offer kan bli en liknande relationer som Tova och Lotta hade. Hur farligt det är, och att de verkligen har anledning till att vara rädda, ser man genom att de idag är mördade.

De vågar inte göra slut, de vågar inte säga nej, de lyder som en rädd hund som vet att den kommer att få stryk men ändå kommer till sin plågoande. För de vet att de med döden kan bestraffas.

Du och jag har helt olika uppfattning i denna fråga. Vi kommer aldrig att kunna enas, så vi får släppa denna diskussion.
Citera
2017-12-14, 15:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomissarieBeck
Om det är planerat och om åklagaren också kan bevisa detta så är det oerhört graverande för Kaos-Billy. För det första så faller alla eventuella dråpteorier direkt (om det nu inte redan har gjort) för det andra så växlar man inte på en direkt allvarligare del och i kombination med utdraget lidande,dödsångest,möjlighet till besinning vilket jag tror kan vara lättare att bevisa. Då osar det definitivt livstid. Dock som jag har uppfattat rättegången så har inte åklagaren lagt så mycket krut på försöka få fram att det hela skulle vara planerat???

Nej, har inte hört något om det. Så jag förmodar att det inte går att bevisa?

Möjligt att det förmodade planerandet används som ett led i en indiciekedja. Hur mordet kunde ske genom att Billy skapade "fri väg" för att kunna utföra det, ensam på gården?
Citera
2017-12-14, 15:15
Medlem
Jag tror att Billy lovade T skjuts till festen. Det trodde även T's kompis Isab*lla (sid 483).
Känns lite konstigt att hon inte gick ut när gänget hämtade Fredrik.

Varje gång när Billy tog stryptag på T, så låtsades hon svimma. Då lugnade han ner sig. Den här gången funkade inte det tricket, utan hon blev till slut tvungen, att försöka få bort hans händer. Därav hennes egna rivmärken på halsen. Sådana skador har hon inte uppvisat tidigare.
Den dödsångest som hon måste ha upplevt, går inte att beskriva i ord.
Lider så in i helvete med hennes anhöriga.
Citera
2017-12-14, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stubbrace
Jag tror att Billy lovade T skjuts till festen. Det trodde även T's kompis Isab*lla (sid 483).
Känns lite konstigt att hon inte gick ut när gänget hämtade Fredrik.

Varje gång när Billy tog stryptag på T, så låtsades hon svimma. Då lugnade han ner sig. Den här gången funkade inte det tricket, utan hon blev till slut tvungen, att försöka få bort hans händer. Därav hennes egna rivmärken på halsen. Sådana skador har hon inte uppvisat tidigare.
Den dödsångest som hon måste ha upplevt, går inte att beskriva i ord.
Lider så in i helvete med hennes anhöriga.

Hade hon rivmärken på halsen? Det har jag missat i Fupen.

Jag tror också det kan ha gått till så, eller att han ströp henne och hon slog sig fri, sprang iväg (därför hon har jacka och skor på sig) och så hinner han ifatt henne på gårdsplanen med hammaren.

Otroligt sorgligt alltihop oavsett.
Citera
2017-12-14, 15:49
Medlem
weegministers avatar
Tjejen var ju omöjlig att hjälpa.
Är hon inte klok nog att fråga om hjälp hos närstående så får det fan vara.
Förstår inte hur någon av dom ens hade kompisar att umgås med. Verkade som att alla visste hur killen behandlade henne?
Vem fan umgås med en sån människa?
Och vad gör föräldrarna, ingenting?
Är dom också rädda för honom eller?
Har svårt att känna sympati när det är ren idioti som hindrar rättvisan.
Citera
2017-12-14, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, har inte hört något om det. Så jag förmodar att det inte går att bevisa?

Möjligt att det förmodade planerandet används som ett led i en indiciekedja. Hur mordet kunde ske genom att Billy skapade "fri väg" för att kunna utföra det, ensam på gården?

Alltså givetvis är "viss planering" eller "kortare planering" mer försvårande än ett plötsligt förlopp. Men jag undrar ändå om det rent juridiskt inte är tillräckligt? Skall man t ex dömas för "förberedelse till mord" så skall man ju konkret ha planerat det, skaffat fram hjälpmedel/verktyg för mordet etc.
Hur som helst blir (är) det svårt att bevisa - Vilket även åklagare Sammens verkar tycka.

I övrigt känns det INTE troligt att B.F planerat det hela - Och då lagt till i beräkningarna att tillfälligt lägga ut T.M en kortare bit ut i vattnet. För att sedan en annan dag fixa båten så han kan transportera ut kroppen ännu längre. Givetvis hade han sett till att ha klart båten först!
Senast redigerad av Haaaaag 2017-12-14 kl. 16:36.
Citera
2017-12-14, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men sno, det finns ju forskning på detta.

Det handlar inte om att Tova och många andra misshandlade kvinnor väljer aktivt till sist. De är så nedtryckta och rädda, att de inte ser hur de ska ta sig ur det hela.

Har du hört talas om hur en sekt kan hjärntvätta dess medlemmar? Och hur svårt det kan vara att ta sig ur en sekt om man vill. Finns liknelser mellan den psykologiska processen för den misshandlade kvinnan och den som blir fast i en sekt.

Håkan Järvå är psykolog och vet vad han pratar om. Han har själv varit med i en sekt, men lyckats ta sig ur den:

"Kärleken är blind, brukar man säga. Att gå med i en sekt har stora likheter med att bli kär. Skillnaden mellan en normal förälskelse och att gå med i en sekt är att du under den fasen då du är blind påverkas och manipuleras att ge upp ditt självbestämmande. Man kan likna det med en misshandelsrelation. Alla sekter har sina metoder för det men i slutändan handlar det alltid om att du som medlem måste överlåta makten över dig själv till en högre makt eller lära.

Det här är en process som sker gradvis, som du blundar för eftersom du är kär, men som ganska snabbt brukar bli tydlig för din omgivning. Det kallas att man utvecklar en sektpersonlighet och det är en process som kan gå väldigt snabbt. För mig tog det mindre än ett år.
"

https://www.svt.se/opinion/att-ga-med-i-scientologerna-var-som-att-bli-kar

Jag kan absolut förstå hur rädd ett offer kan bli en liknande relationer som Tova och Lotta hade. Hur farligt det är, och att de verkligen har anledning till att vara rädda, ser man genom att de idag är mördade.

De vågar inte göra slut, de vågar inte säga nej, de lyder som en rädd hund som vet att den kommer att få stryk men ändå kommer till sin plågoande. För de vet att de med döden kan bestraffas.

Du och jag har helt olika uppfattning i denna fråga. Vi kommer aldrig att kunna enas, så vi får släppa denna diskussion.

Mycket bra inlägg med talande liknelser! Tack.
Citera
2017-12-14, 18:05
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamborino
18 år!!!!!!!!!!
Om inte allt som B har gjort räcker till livstidsstraff, vad skall då till för det?
18 år vore katastrof, monstret skulle vara ute efter 12, det får bara inte hända.

Monster eller inte livstid kan sättas till 14 år sen om hans återfallsrisk är låg. Så att han skulle få livstid är ingen garanti för att han inte kommer ut igen!
Citera
2017-12-14, 18:08
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja i det här fallet finns många försvårande omständigheter. Jag har tidigare tagit upp dessa:
grov kvinnofridskränkning, ett svagare offer, ett utdraget dödsförlopp med dödsångest, utfört med grymhet/bestialitet, han har haft tid att besinna sig, han har gömt kroppen och varit en till offret närstående person.

Att gömma ett lik är griftefridsbrott men här konsumeras det av det grövre brottet mord.

Jag tycker också det finns olika försvårande omständigheter för GM. Först kvinnofridskränkningarna och många slag med hammaren (dödsångest) och att han gömt undan kroppen. Så lägger man samman allt borde det bli 18 år.
Citera
2017-12-14, 18:22
Medlem
mod3styblais3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Klart det är brottsligt/straffbart. Men döms du för mord/dråp och det även står klart att du flyttat/gömt kroppen så bakas "Brott mot griftefriden" in i Mordet/Dråpet.

Men däremot kan åklagaren ha "Brott mot griftefriden" som alternativyrkande. Och skulle då personen frias för mord/dråp, men det anses styrkt att han varit med vid bortforslande av kroppen, så kan personen dömas till (endast) "Brott mot griftefriden" (Lex Linda Chen.)

Ah ok, tack för förtydligande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in