Citat:
Ursprungligen postat av
Haaaaag
Alltså det finns väl inte jättemycket i detta fallet som pekar på att B.F planerat detta? Åtminstone så finns det inte mycket bevis/indicier för detta. Då skulle det snarare vara "over kill" av åklagaren att satsa på att måla upp en sådan bild, för om försvaret slår hål på det/om rätten inte håller med har liksom inte åklagaren någonting att luta sig tillbaks på. Dessutom har ju åklagaren objektivitetsplikt och dessutom måste tro på en fällande dom. Så åklagaren kan ju inte "slå till på ett planerande" för att så att säga trissa upp straffet vid en fällande dom. Han måste tro på det själv och han måste ha relevant bevisning!
Det där med alibit förstår jag inte? Om han sagt till någon EFTER Tovas försvinnande så har han väl knappast "planerat sitt alibi"??
Nej, att bevisa att det är planerat är säkert svårt som jag sa. Jag undrade om det kan ha någon betydelse i rättegången och slutligen domen, eftersom min kunskap runt detta är liten. Det går mot mitt rättsmedvetande att Billy kanske kommer undan med det.
Ska man få planera att döda någon utan att det ska ge konsekvenser? Svaret är ju nej om jag förstår det rätt, bara man kan bevisa det.
Av vilken anledning skulle det vara hemligt för Billys kompisar att Tova är där? Så hemligt så att man måste dra ihop lögnaktiga historier och arrangera så att alla lämnar gården?
De saker som jag tycker pekar på planerande är:
(-
Någon vecka innan mordet kontaktar Billy Ludde och ber honom att komma på en grillfest. Ludde tycker det är konstigt, eftersom de aldrig umgås. Det blir dock aldrig av. Skulle kunna vara något som ingick i planen)
(- Konversartionen med en tjejkompis, där Billy önskar att en person bara ska "försvinna" (minns inte ordagrant))
Flera timmar innan och innan Tova ens är på gården:
- Jimmy, Anton och Antons flickvän blir "ivägskickade", med förevändning om att Billy ville vara "ensam med Fredrik"
- att Billy redan innan Fredrik och han åker till ICA för att hämta Tova säger till Fredrik att han inte får säga något till kompisarna om att Tova är där
- att Fredrik också blir "ivägskickad", trots att han var trött och kunde varit i sin husvagn
- lögn till Fredrik om att en tjej skulle komma efter Tova
- att ingen, ingen vet om att Tova ska till Billy utom Fredrik (som inte heller har hela sanningen)
- enligt min uppfattning att Billy planerat "alibi" i förväg, genom han har sagt till Fredrik att han inte får tala om att för någon att Tova varit där.
Med det menar jag Billy säger
i förväg till Fredrik, redan innan Tova har hämtats till gården, att Fredrik inte får tala om för någon att Tova varit där. Det betyder ju att om Billy planerat att döda Tova i förväg, då har han sett till att inte kan vara han som har med hennes försvinnande att göra, eftersom hon ska ju inte ens ha varit med Billy på hans gård. Att hon sedan hittas vid hans gård, det ingick inte i planen. Så riktigt alibi har han inte fixat, det var fel av mig att säga så. (Men Fredrik skulle ju intyga att Tova inte varit där. Och alla de andra också, eftersom de ska säga att de var tillsammans hela kvällen. Detta blir förstås i efterhand).
När Tova är på gården och innan 01.16,Tovas sista samtal, dvs lever:
- många sms om att gänget inte får återvända
- nya lögner, nu om Ludde
Synd bara att all konversation mellan Billy och Tova inte finns kvar. Även detta kan vara ett tecken på att Billy planerade något, att han sett till att de kommunicerat på ställen som inte sparar meddelandena. Vilken förevändning hade han till henne för att få henne dit??? Lurat, hotat?