Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-14, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mod3styblais3
Det måste väl vara försvårande att hon troligtvis fick lida i samband med mordet. Samt att han försökt dölja var han gjort.

Förresten, att gömma en kropp sådär, varför är inte det straffbart i sig, skändande? Hindrar familj från begravning?

Klart det är brottsligt/straffbart. Men döms du för mord/dråp och det även står klart att du flyttat/gömt kroppen så bakas "Brott mot griftefriden" in i Mordet/Dråpet.

Men däremot kan åklagaren ha "Brott mot griftefriden" som alternativyrkande. Och skulle då personen frias för mord/dråp, men det anses styrkt att han varit med vid bortforslande av kroppen, så kan personen dömas till (endast) "Brott mot griftefriden" (Lex Linda Chen.)
Citera
2017-12-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
En artikel i Expressen idag om Tova och andra kvinnor som blivit mördade av sina partners. Och om den skräck de levt i innan.
Inget nytt, men bra att belysa.

Tyvärr verkar några i tråden fortfarande tycka att Tova fick skylla sig själv. Precis som gärningsmännen tycker......

" Det innebär att kvinnan manipuleras till att tro att det är hon som är problemet – trots att det är hon som är utsatt för våld. Och att det är hon som är anledningen till att han slår. "

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/kvinnornas-liv-i-skrack-mordades-av-sina-kara/

Det var ingen bra artikel utan den fortsätter i samma stil som många andra ohederliga artiklar hittills. Man vrider och vänder på sanningen därför att sanningen inte passar med det man vill förmedla.

Victoria Örnberg skrev till sin pojkvän:
Jag vill inte att det ska ta slut pga att du inte kan hantera alkohol..”

Tova ville inte göra "livet till ett helvete" för expojkvännen och avböjde att medverka i utredningen.”

Sonja Sabas Costich hade ett av- och på-förhållande med Omar Basim, 36, under ett antal år. Hon valde att dra tillbaka sin medverkan i utredningen och Basim dömdes enbart till tre månaders fängelse för misshandel. Omar Basim fick kontaktförbud utfärdat mot sig, men Sonja valde att häva det i augusti i fjol.

Sen hävdas det i artikel rena lögner t.ex. att Lotta Rudhom och Lena Tigerholms skulle ha gjort slut med sina respektive – vilket inte stämmer med verkligheten. De uppmanades av sin närmiljö att göra detta – men de vägrade. Lotta visade dessutom kraftig svartsjuka när Martin strulade med en annan dam och frågade rakt ut ifall Lotta ville fortsätta eller inte. Lena Tigerholm kallade mannen för ”psykopat” inför sina vänner - men fortsatte att ta emot dyra presenter av honom.

Polisens största utmaningen är ”att få målsäganden att vilja medverka. Det handlar mycket om deras sociala situation, ekonomi och ibland deras barn, säger han.”

På vilket sätt var Tova beroende av sin gärningsman när det gäller ekonomin eller sin sociala situation? Några barn fanns inte med i bilden.

”Om man jämför med någon som blir misshandlad på krogen så är skillnaden enorm.*
Där är det en människa som man aldrig mer behöver träffa och det påverkar inte ens övriga liv.”

Tova behövde inte träffa den här mannen någonsin mera under resten av sitt liv – om hon själv inte så önskade.

Det är svårt att hjälpa dessa kvinnor utan att omyndigförklara dem samtidigt. För antingen respekterar man deras fria vilja att välja sitt umgänge själv – eller sen säger man att de saknar omdöme och att staten/kommunen/en god man ska fatta detta beslut åt dem.

I Tovas fall borde föräldrarna ha fattat det beslutet redan för länge sedan. Tova var trots allt en tonåring när hon började träffa idioten och som det stod i tidningen har idioten ett mångårigt missbrukshistoria. Killen är 22år gammal. Många år är minst 3 år. Alltså var Tova högst 16 år när killen började missbruka. Varför inte båda barnens föräldrar reagerade med kraft då är för mig ett mysterium.

Hur som helst kommer vi inte att hjälpa den här sortens brottsoffer genom att ljuga om verkligheten.
Citera
2017-12-14, 12:37
Medlem
litenpandas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Alltså det finns väl inte jättemycket i detta fallet som pekar på att B.F planerat detta? Åtminstone så finns det inte mycket bevis/indicier för detta. Då skulle det snarare vara "over kill" av åklagaren att satsa på att måla upp en sådan bild, för om försvaret slår hål på det/om rätten inte håller med har liksom inte åklagaren någonting att luta sig tillbaks på. Dessutom har ju åklagaren objektivitetsplikt och dessutom måste tro på en fällande dom. Så åklagaren kan ju inte "slå till på ett planerande" för att så att säga trissa upp straffet vid en fällande dom. Han måste tro på det själv och han måste ha relevant bevisning!

Det där med alibit förstår jag inte? Om han sagt till någon EFTER Tovas försvinnande så har han väl knappast "planerat sitt alibi"??

Jag börjar tro mer på att Billy har planerat mordet i förväg. Men jag håller med om att det inte finns jättemycket bevisning angående det. Mycket ger intryck av att vara planerat även om det kanske inte kan räknas som planering.

Hans agerande kring påhittade alibin är nog det tydligaste tecknet för planering. Redan en vecka före mordet tog han kontakt med Ludde vilket Ludde själv tyckte var väldigt märkligt då de inte umgicks på det sättet utan bara kände till varandra. Att han sen använder Ludde som alibi(men sen ändrar sig om vem det är) tyder på planering. Även att Billy innan mordet sa till sina kompisar att en annan tjej skulle komma dit senare. Ingen vet vem denna tjej är och det har inte framkommit på något sätt att denna tjej ska ha varit där eller att Billy skulle ha haft kontakt med någon tjej som skulle komma dit men att det uteblev.
Citera
2017-12-14, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda
Jag börjar tro mer på att Billy har planerat mordet i förväg. Men jag håller med om att det inte finns jättemycket bevisning angående det. Mycket ger intryck av att vara planerat även om det kanske inte kan räknas som planering.

Hans agerande kring påhittade alibin är nog det tydligaste tecknet för planering. Redan en vecka före mordet tog han kontakt med Ludde vilket Ludde själv tyckte var väldigt märkligt då de inte umgicks på det sättet utan bara kände till varandra. Att han sen använder Ludde som alibi(men sen ändrar sig om vem det är) tyder på planering. Även att Billy innan mordet sa till sina kompisar att en annan tjej skulle komma dit senare. Ingen vet vem denna tjej är och det har inte framkommit på något sätt att denna tjej ska ha varit där eller att Billy skulle ha haft kontakt med någon tjej som skulle komma dit men att det uteblev.

Men jag måste bara fråga, så jag förstår…
1. Om B.F nu skulle ha planerat detta varför ser han då till att timmarna innan mordet umgås med J.E och F.H?
2. Var det inte så att J.E och F.H lämnade gården på eget initiativ? (Det talar ju isåfall mot att B.F skulle ha planerat detta.)
Citera
2017-12-14, 13:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Alltså det finns väl inte jättemycket i detta fallet som pekar på att B.F planerat detta? Åtminstone så finns det inte mycket bevis/indicier för detta. Då skulle det snarare vara "over kill" av åklagaren att satsa på att måla upp en sådan bild, för om försvaret slår hål på det/om rätten inte håller med har liksom inte åklagaren någonting att luta sig tillbaks på. Dessutom har ju åklagaren objektivitetsplikt och dessutom måste tro på en fällande dom. Så åklagaren kan ju inte "slå till på ett planerande" för att så att säga trissa upp straffet vid en fällande dom. Han måste tro på det själv och han måste ha relevant bevisning!

Det där med alibit förstår jag inte? Om han sagt till någon EFTER Tovas försvinnande så har han väl knappast "planerat sitt alibi"??

Nej, att bevisa att det är planerat är säkert svårt som jag sa. Jag undrade om det kan ha någon betydelse i rättegången och slutligen domen, eftersom min kunskap runt detta är liten. Det går mot mitt rättsmedvetande att Billy kanske kommer undan med det.

Ska man få planera att döda någon utan att det ska ge konsekvenser? Svaret är ju nej om jag förstår det rätt, bara man kan bevisa det.

Av vilken anledning skulle det vara hemligt för Billys kompisar att Tova är där? Så hemligt så att man måste dra ihop lögnaktiga historier och arrangera så att alla lämnar gården?

De saker som jag tycker pekar på planerande är:

(- Någon vecka innan mordet kontaktar Billy Ludde och ber honom att komma på en grillfest. Ludde tycker det är konstigt, eftersom de aldrig umgås. Det blir dock aldrig av. Skulle kunna vara något som ingick i planen)
(- Konversartionen med en tjejkompis, där Billy önskar att en person bara ska "försvinna" (minns inte ordagrant))

Flera timmar innan och innan Tova ens är på gården:

- Jimmy, Anton och Antons flickvän blir "ivägskickade", med förevändning om att Billy ville vara "ensam med Fredrik"
- att Billy redan innan Fredrik och han åker till ICA för att hämta Tova säger till Fredrik att han inte får säga något till kompisarna om att Tova är där
- att Fredrik också blir "ivägskickad", trots att han var trött och kunde varit i sin husvagn
- lögn till Fredrik om att en tjej skulle komma efter Tova
- att ingen, ingen vet om att Tova ska till Billy utom Fredrik (som inte heller har hela sanningen)
- enligt min uppfattning att Billy planerat "alibi" i förväg, genom han har sagt till Fredrik att han inte får tala om att för någon att Tova varit där.

Med det menar jag Billy säger i förväg till Fredrik, redan innan Tova har hämtats till gården, att Fredrik inte får tala om för någon att Tova varit där. Det betyder ju att om Billy planerat att döda Tova i förväg, då har han sett till att inte kan vara han som har med hennes försvinnande att göra, eftersom hon ska ju inte ens ha varit med Billy på hans gård. Att hon sedan hittas vid hans gård, det ingick inte i planen. Så riktigt alibi har han inte fixat, det var fel av mig att säga så. (Men Fredrik skulle ju intyga att Tova inte varit där. Och alla de andra också, eftersom de ska säga att de var tillsammans hela kvällen. Detta blir förstås i efterhand).

När Tova är på gården och innan 01.16,Tovas sista samtal, dvs lever:

- många sms om att gänget inte får återvända
- nya lögner, nu om Ludde

Synd bara att all konversation mellan Billy och Tova inte finns kvar. Även detta kan vara ett tecken på att Billy planerade något, att han sett till att de kommunicerat på ställen som inte sparar meddelandena. Vilken förevändning hade han till henne för att få henne dit??? Lurat, hotat?
Citera
2017-12-14, 13:46
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Men jag måste bara fråga, så jag förstår…
1. Om B.F nu skulle ha planerat detta varför ser han då till att timmarna innan mordet umgås med J.E och F.H?
2. Var det inte så att J.E och F.H lämnade gården på eget initiativ? (Det talar ju isåfall mot att B.F skulle ha planerat detta.)

1.Ligger något i det du säger.

Det enda jag kan komma upp med skulle kunna vara att han är impulsiv och aggressiv (t ex att han
plötsligt fått veta att Tova ska på denna fest, kanske via Tova själv) och det blir svårt att få iväg alla utan att först tänka igenom lite hur han ska göra.

Har också tänkt på Fredrik som hastigt och lustigt kom med sin husvagn. Kanske Billy inte kunde komma på någon vettig förklaring varför han inte kunde ha husvagnen där.

Billy kanske också är van med att komma undan med både lögner och annat. Att han har en förskönad bild av sig själv och sin förmåga. Tar risker. Stor tilltro till att klara av saker och ting.

Går det inte med manipulation, så går det med lögner, så går det med hot, så går det med våld.....

2. Nej. Billy bad vännerna lämna gården för att han ville vara ensam med Fredrik.
Citera
2017-12-14, 13:49
Medlem
Citat:
Nej, att bevisa att det är planerat är säkert svårt som jag sa. Jag undrade om det kan ha någon betydelse i rättegången och slutligen domen, eftersom min kunskap runt detta är liten. Det går mot mitt rättsmedvetande att Billy kanske kommer undan med det.

Ska man få planera att döda någon utan att det ska ge konsekvenser? Svaret är ju nej om jag förstår det rätt, bara man kan bevisa det.

Av vilken anledning skulle det vara hemligt för Billys kompisar att Tova är där? Så hemligt så att man måste dra ihop lögnaktiga historier och arrangera så att alla lämnar gården?

(- Någon vecka innan mordet kontaktar Billy Ludde och ber honom att komma på en grillfest. Ludde tycker det är konstigt, eftersom de aldrig umgås. Det blir dock aldrig av. Skulle kunna vara något som ingick i planen)
(- Konversartionen med en tjejkompis, där Billy önskar att en person bara ska "försvinna" (minns inte ordagrant))

- Jimmy, Anton och Antons flickvän blir "ivägskickade", med förevändning om att Billy ville vara "ensam med Fredrik"
- att Billy redan innan Fredrik och han åker till ICA för att hämta Tova säger till Fredrik att han inte får säga något till kompisarna om att Tova är där
- att Fredrik också blir "ivägskickad", trots att han var trött och kunde varit i sin husvagn
- att ingen, ingen vet om att Tova ska till Billy utom Fredrik (som inte heller har hela sanningen)
- enligt min uppfattning att Billy planerat "alibi" i förväg, genom han har sagt till Fredrik att han inte får tala om att för någon att Tova varit där.

Med det menar jag Billy säger i förväg till Fredrik, redan innan Tova har hämtats till gården, att Fredrik inte får tala om för någon att Tova varit där. Det betyder ju att om Billy planerat att döda Tova i förväg, då har han sett till att inte kan vara han som har med hennes försvinnande att göra, eftersom hon ska ju inte ens ha varit med Billy på hans gård. Att hon sedan hittas vid hans gård, det ingick inte i planen. Så riktigt alibi har han inte fixat, det var fel av mig att säga så. (Men Fredrik skulle ju intyga att Tova inte varit där. Och alla de andra också, eftersom de ska säga att de var tillsammans hela kvällen. Detta blir förstås i efterhand).

Synd bara att all konversation mellan Billy och Tova inte finns kvar. Även detta kan vara ett tecken på att Billy planerade något, att han sett till att de kommunicerat på ställen som inte sparar meddelandena. Vilken förevändning hade han till henne för att få henne dit??? Lurat, hotat?

Hmm rätt intressant! Men har han planerat detta så har han planerat det jäääääääävligt dåligt:
1. Döda och dumpa T.M i trakterna kring bostaden - Vart letar man först efter en försvunnen person? Jo, där hon senast sågs (dvs i trakterna kring B.F bostad.)
2. Använda sig av föremål (t ex skottkärran och hammaren) som kan kopplas ihop med gården/bostaden.
3. Elda upp bevis mitt på gården - 100 poliser av 100 i ett sådant här fall skulle bli intresserade av en "eld-tunna" mitt på gården.
4. Använda sig av en skottkärra som sänke, som i princip inte går att sänka.
Citera
2017-12-14, 13:53
Medlem
Etrades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litenpanda

Jag står nog fortfarande fast vid att "bägaren rann över", alltså inget planerat mord.
Mycket handlar nog om vad Tova sade till Billy under deras timmar på gården. Eller snarare sista 30 minuterna.
Tova avslöjade ju aldrig några detaljer i sin dagbok, pratade helst inte om Billy med familjen och gav sken av att allting är okey för sina vänner.
Hade hon helt enkelt repat mod och faktiskt skulle avsluta detta med Billy en gång för alla?
Eller fick drogen hon tog / fick i sig henne att agera?

Jag tror att Tova sade någonting som helt enkelt inte Billy kunde ta!!
- Efter idag kommer jag aldrig umgås med dig igen!
Billy kanske delade ut ett slag på Tova:
- Nu får det vara nog, nu KOMMER jag att ta kontakt med polisen!
(Det finns många eventuella meningar som kan ha räckt som utlösande faktor men jag tror ni fattar grejer).

Tova tar upp telefonen och ska ringa sina föräldrar, någon vän, efter skjuts eller dylikt och så smäller det.
Strypgrepp, hammaren används och resten vet vi ju.

-----

Sen finns det så många andra saker som gör att jag inte tror att det är planerat.
- Jag låg och spydde över holken halva natten.
- Jag satt och spelade dator.
- Jag minns inte.

Men ändå har han pratat i telefon, skickat sms och sprungit ett maraton enligt stegräknaren.
(Öh stegräknaren måste ha registrerar när jag satt och studsade med benen).
Varför ens ha telefonen på sig när han springer runt som en skållad gris på gården?
Stängt av den och lagt den inne hade ju varit en aningen smartare lösning om man nu planerar ett mord. Då hade han ju kunnat påstå att han gått och lagt sig och stängt av / laddat ur mobilen.
Nej han va tvungen att ha mobilen tillgänglig så att han kunde avstyra eventuella besök till gården av kompisar.

Sen att dumpa kroppen på gårdens område får ju anses som panikartat. Trodde han inte att han skulle vara den första misstänkta? Han måste ju ändå förstått att kroppen kommer hittas inom 2 dagar där? Han hade helt enkelt inte tid att planera en bra dumpningsplats.

Sen att han på söndagen tvingar polarna att ljuga för polisen känns också aningen panikartat.

Njaaee känns inte planerat.
Citera
2017-12-14, 13:56
Medlem
Citat:

2. Nej. Billy bad vännerna lämna gården för att han ville vara ensam med Fredrik.

Sen så han även till Fredrik att inte berätta för dom andra att tova va på gården eller att dom hämtat henne under tiden han skickade iväg dom övriga från gården för att kunna prata med Fredrik
Citera
2017-12-14, 14:03
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Hmm rätt intressant! Men har han planerat detta så har han planerat det jäääääääävligt dåligt:
1. Döda och dumpa T.M i trakterna kring bostaden - Vart letar man först efter en försvunnen person? Jo, där hon senast sågs (dvs i trakterna kring B.F bostad.)
2. Använda sig av föremål (t ex skottkärran och hammaren) som kan kopplas ihop med gården/bostaden.
3. Elda upp bevis mitt på gården - 100 poliser av 100 i ett sådant här fall skulle bli intresserade av en "eld-tunna" mitt på gården.
4. Använda sig av en skottkärra som sänke, som i princip inte går att sänka.

Håller med!

Tror att anledningen till hans dåliga planerande till stor del kan bero på att han har psykopatiska drag. Han agerar impulsivt med aggressivitet (kokar över) direkt och klarar inte av att vänta och planera långsiktigt. Men jag tror att det "verkliga" planerandet inte har börjat så tidigt, utan samma dag strax innan Jimmy och de andra motades bort från gården.

sid 440 FUP:
kl 17.20 messar Emma till Tova att Miranda har fest
kl 17.58 skriver Tova att hon vill hänga med

Kanske Tova och Billy hade konversation i anslutning till detta? Efter 17.20 eller efter 17.58?

Så jag tror som några andra här i tråden att det är möjligt att han haft något i tankarna en tid, att han bra gärna skulle vilja döda henne egentligen. Men han kanske inte riktigt menar det eller hoppas på försoning.

Men så är det något som får honom att agera lite väl hastigt och utan eftertanke.
Senast redigerad av notknapparen 2017-12-14 kl. 14:13.
Citera
2017-12-14, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade

Sen att dumpa kroppen på gårdens område får ju anses som panikartat. Trodde han inte att han skulle vara den första misstänkta? Han måste ju ändå förstått att kroppen kommer hittas inom 2 dagar där? Han hade helt enkelt inte tid att planera en bra dumpningsplats.

Sen att han på söndagen tvingar polarna att ljuga för polisen känns också aningen panikartat.

Njaaee känns inte planerat.

Tror det blev panik då Billy inte räknade med att polisen skulle göra så mycket första 48 timmarna, hade sökandet börjat måndag em eller tisdag hade båten varit sjösatt och tova utsläpad på djupare vatten innan polisen började söka.
Billy räknade nog inte heller med att blodpölarna han täckt över skulle hittas,
Citera
2017-12-14, 14:40
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:

Om det är planerat och om åklagaren också kan bevisa detta så är det oerhört graverande för Kaos-Billy. För det första så faller alla eventuella dråpteorier direkt (om det nu inte redan har gjort) för det andra så växlar man inte på en direkt allvarligare del och i kombination med utdraget lidande,dödsångest,möjlighet till besinning vilket jag tror kan vara lättare att bevisa. Då osar det definitivt livstid. Dock som jag har uppfattat rättegången så har inte åklagaren lagt så mycket krut på försöka få fram att det hela skulle vara planerat???
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in