2017-12-14, 10:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Nej det skulle det inte.... Det är samma ämne - men förfallet bland amerikanska universitet har ännu inte gått så långt att man kallar nonsens för forskning.

Där håller jag med dig.
Det är fortfarande samma sak man "studerar".
Men skillnaden är att man kan doktorera i det i Sverige och få penningstöd för forskning.
Fortfarande samma skit förstås!
Citera
2017-12-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Där håller jag med dig.
Det är fortfarande samma sak man "studerar".
Men skillnaden är att man kan doktorera i det i Sverige och få penningstöd för forskning.
Fortfarande samma skit förstås!
Jag misstänker att vi tycker samma sak - men att du nog missade vad jag svarade på ursprungligen...
Jag är starkt för att genus"vetenskap" avförs som ämne från våra akademier. På sin höjd kan man driva det som folkhögskolekurser eller studiecirklar - men även då kommer man behöva betala ut statliga bidrag för eländet.
Citera
2017-12-14, 16:12
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Efter att ha läst abstract så finns det inte mycket mer att säga än att den är autogenererad av en flosklegenerator. Det hela verka vara en tävling i att stapla ord man inte riktigt vet vad de betyder på varandra i tron om att det ska imponera. Snömos för hela slanten.
Den bevisar också att svenska universitet borde få fler att skriva på sitt modersmål. Undermålig engelska finns det ändå gott om där ute och en avhandling förväntas hålla en viss språklig nivå.
Kort: totalt ointressant.

Alltså:

1. Autogenererad av floskelgenerator.
2. Tävling i att stapla ord man inte riktigt vet vad de betyder.
3. Snömos för hela slanten.
4. Undermålig engelska.
5. Totalt ointressant.

Intressanta synpunkter för hela slanten.
Citera
2017-12-14, 16:20
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Jag misstänker att vi tycker samma sak - men att du nog missade vad jag svarade på ursprungligen...
Jag är starkt för att genus"vetenskap" avförs som ämne från våra akademier. På sin höjd kan man driva det som folkhögskolekurser eller studiecirklar - men även då kommer man behöva betala ut statliga bidrag för eländet.

Problemet ni tycker er se kommer inte lösas på detta vis. Det förkommer precis samma typ av forskning utifrån samma typ av teorier inom andra akademiska discipliner. Lösningen på ert problem skulle vara att skära bort stöd till all forskning 1) på vissa ämnen eller 2) utifrån specifika teoretiska utgångspunkter.
Citera
2017-12-14, 16:22
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Alltså:

4. Undermålig engelska.
5. Totalt ointressant.

Stämmer på mer än 70% av arbetena vissa avdelningar släpper. På vissa håll är det mer.
De får betalt för mängden, inte för kvalitén och peer review-systemet har falerat där.

Värdet på arbetet borde gå efter hur mycket arbetet citeras i stället.
Forskning för ordstapling ger absolut ingenting och just den detaljen är ganska nyligen testad med ett arbete som hette "The conceptual penis as a social construct"
https://www.skeptic.com/downloads/conceptual-penis/23311886.2017.1330439.pdf
Citera
2017-12-14, 16:22
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrassesTigrar
Vad fyller du för funktion som vit heterosexuell man i genusrörelsens penetration och inseminering utav samhället? Har kvinnorna du umgås med varit misstänksamma mot dig i och med Me too kaoset?

Jag tänker inte på mig själv som uppfyllande av någon specifik "funktion" i det du kallar "genusrörelsen".

Jag har inte frågat kvinnor jag umgås med ifall de varit eller blivit "misstänksamma mot mig" i och med det.
Citera
2017-12-14, 16:27
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Stämmer på mer än 70% av arbetena vissa avdelningar släpper. På vissa håll är det mer.
De får betalt för mängden, inte för kvalitén och peer review-systemet har falerat där.

Forskning för ordstapling ger absolut ingenting och just den detaljen är ganska nyligen testad med ett arbete som hette "The conceptual penis as a social construct"

En avhandling är inte underkastad peer review-systemet.

Huruvida "värdet av arbetet" bör knytas till hur välciterat det är vet jag inte om jag håller med om. Det är möjligen en bland flera faktorer som kan avgöra just det "värde" du pratar om.
Citera
2017-12-14, 17:37
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Citat:
Jag ser helst att frågorna berör genusvetenskap och feministisk teori.
Nämn ett banbrytande framsteg.
Det verkar som att du har missat mitt inlägg. Lätt hänt. Jag provar igen, bara.

Min enkla fråga drunknar tydligen bland alla andras inlägg. Förståeligt. Jag är dock lite nyfiken och då du startar en tråd som du döper till "Feministisk teori och genusvetenskap - en frågetråd" så tänker jag att min ödmjuka fråga inte kan vara allt för svår att besvara. Men har du missat den så är det givetvis inte så enkelt. Så jag uppmärksammar dig igen, helt enkelt.

Citera
2017-12-14, 19:16
Avslutad
Citat:
Problemet ni tycker er se kommer inte lösas på detta vis. Det förkommer precis samma typ av forskning utifrån samma typ av teorier inom andra akademiska discipliner. Lösningen på ert problem skulle vara att skära bort stöd till all forskning 1) på vissa ämnen eller 2) utifrån specifika teoretiska utgångspunkter.

Nej, forskning ska ges stöd.
Uppsatser baserat på upplevelser ska inte ges stöd.
Det verkar tom skilja ganska mycket även mellan ren sociologi och genusvetenskap när det gäller uppsatser eller avhandlingar.
Och då är ändå sociologi det närmaste området, ev av de "mjukaste" inriktningarna.
Det har ju protesterats från olika humanistiska inriktningar här (inklusive sociologi) att dom inte vill förknippas med genusvetenskap så att all humanistisk forskning dras över en kant.
Och det med rätta!
Finns många saker som talar för att man inte ska ge genusstudier en status som "genusvetenskap", men framförallt:

1. Det bedrivs inte utomlands och där det gjorts det (Norge) så ansågs det inte hålla måttet och lades ned (bedrivs som del av andra institutioner, dock ej i sig självt).
2. Avhandlingar/uppsatser citeras alldeles för lite. Oftast aldrig.
3. Det är starkt ideologiskt färgat.
4. Grundantaganden som "Genus är en social konstruktion" är falsifierat.
5. Det leder till sämre möjligheter för forskning som är mer produktiv.
Citera
2017-12-14, 19:38
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket

Judith Butler vann första pris i "the bad writing contest" 1998, ett mycket roligt initiativ. Man borde upprätta något liknande igen:

motivering:

Citat:
1998

We are pleased to announce winners of the fourth Bad Writing Contest, sponsored by the scholarly journal Philosophy and Literature.

The Bad Writing Contest celebrates the most stylistically lamentable passages found in scholarly books and articles published in the last few years. Ordinary journalism, fiction, departmental memos, etc. are not eligible, nor are parodies: entries must be non-ironic, from serious, published academic journals or books. Deliberate parody cannot be allowed in a field where unintended self-parody is so widespread.

Two of the most popular and influential literary scholars in the U.S. are among those who wrote winning entries in the latest contest.

Judith Butler, a Guggenheim Fellowship-winning professor of rhetoric and comparative literature at the University of California at Berkeley, admired as perhaps “one of the ten smartest people on the planet,” wrote the sentence that captured the contest’s first prize. Homi K. Bhabha, a leading voice in the fashionable academic field of postcolonial studies, produced the second-prize winner.

“As usual,” commented Denis Dutton, editor of Philosophy and Literature, “this year’s winners were produced by well-known, highly-paid experts who have no doubt labored for years to write like this. That these scholars must know what they are doing is indicated by the fact that the winning entries were all published by distinguished presses and academic journals.”

Professor Butler’s first-prize sentence appears in “Further Reflections on the Conversations of Our Time,” an article in the scholarly journal Diacritics (1997):

The move from a structuralist account in which capital is understood to structure social relations in relatively homologous ways to a view of hegemony in which power relations are subject to repetition, convergence, and rearticulation brought the question of temporality into the thinking of structure, and marked a shift from a form of Althusserian theory that takes structural totalities as theoretical objects to one in which the insights into the contingent possibility of structure inaugurate a renewed conception of hegemony as bound up with the contingent sites and strategies of the rearticulation of power.

Jag har ägnat ett par timmar åt att försöka förstå det här resonemanget. Då har jag ändå läst en hel del filosofi (även kontinental sådan), men här vet jag inte vart man ska börja? Jag menar om läser Sartre, Gadamer och Dilthey kan man ändå förstå vad de menar - de använder sig överlag av begripliga meningsuppbyggnader. Det är klart att avancerade resonemang kan vara svårbegripliga, men den här typen av raljerande känns som något annat.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-12-14 kl. 19:48.
Citera
2017-12-14, 20:32
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Citat:
Nej. Det har visats i studie efter studie att kvinnligt kön korrelerar med lägre lön. Att hitta ett kausalt samband är inte nödvändigt. Ungefär som med lungcancer och rökning. Forskare har visat att det finns en korrelation mellan rökning och lungcancer, men exakt varför rökning orsakar lungcancer vet man inte. Modern forskning kanske äntligen visat att det finns ett kausalt samband, men för 30 år sedan "visste" man att rökning orsakar cancer även om kausaliteten inte var känd.
Det där är var nog bland det märkligaste jag har läst.

Suck. I en annan tråd (den om kvinnor är sämre på matematik) lyckades du inte alls förstå skillnaden mellan korrelation och kausalitet. Därför är jag inte alls förvånad över att du tycker ovanstående resonemang är märkligt.

Citat:
Att utröna om det är ett kausalt samband är såklart av yttersta vikt om du skall göra uttalanden om att det ena leder till det andra.

Nej.

Citat:
Arguably the most well known and important example of a correlation being clear but caustion being in doubt concerned smoking and lung cancer in the 1950s. There had been a sixfold increase in the rate of lung cancer in the preceding two decades. Nobody disputed that there was a correlation between lung cancer and smoking, but to prove that one caused the other would be no mean feat.

There might be a confounder that was responsible for the correlation between smoking and lung cancer. The increased rate could have been the result of better diagnosis, more industrial pollution or more cars on the roads belching noxious fumes. Perhaps people who were more genetically predisposed to want to smoke were also more susceptible to getting cancer?

https://www.theguardian.com/science/blog/2012/jan/06/correlation-causation

På 1950-var korrelationen mellan rökning och lungcancer känd, men inte det kausala sambandet. Kausaliteten bevisades inte förrän på 1990-talet: http://www.nytimes.com/1996/10/18/us/direct-link-found-between-smoking-and-lung-cancer.html Men självklart kunde man även innan den upptäckten gjordes påstå att rökning orsakade lungcancer. Bara en åsna skulle påstå något annat.

Citat:
Du kan däremot inte säg att bara för att rökning korrelerar och har ett kausalt samband med lungcancer så speglar även korrelationen mellan kön och lön ett kausalt samband.

Jag kan säga att situationerna är likartade. Som ett annat exempel kan vi ta längd som vi vet korrelerar med högre lön: https://www.svd.se/studie-kopplar-langd-till-lon. Det kan finnas hundratals anledningar till korrelationen, men den troligaste är naturligtvis längddiskriminering. På exakt samma sätt som könsdiskriminering är den troligaste förklaringen till kvinnors lägre löner.

Citat:
Det finns inget vetenskapligt stöd för att kvinna tjänar mindre än män allt annat lika.

Menar du att det inte finns något stöd för den tesen idag eller att det aldrig någonsin funnits något vetenskapligt stöd för den?

Citat:
Faktum är att utrymmet som är oförklarat, och således kan innehålla en diskrimineringsbit är försvinnande liten, mindre än en procent.

Då är vi alltså överens i sak. Det finns ett oskäligt lönegap och den troligaste förklaringen är diskriminering.
Citera
2017-12-14, 20:50
Medlem
Citat:
Alltså:

4. Undermålig engelska.
5. Totalt ointressant.

Lustigt att du hela tiden endast upprepar mina svar - det måste ju kort betyda att du helt enkelt saknar motargument och således håller med i sak.
Jag kan inte hjälpa att alla normala människor skulle hålla med mig och att den inte skulle godkännas ens på A-nivå inom andra delar av universitet. Du måste inse att du befinner dig inom ett gränslöst område där snömos - till skillnad från på många andra ställen - uppmuntras och belönas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in