2017-12-13, 10:48
  #121
Bannlyst
Vad fyller du för funktion som vit heterosexuell man i genusrörelsens penetration och inseminering utav samhället? Har kvinnorna du umgås med varit misstänksamma mot dig i och med Me too kaoset?
Citera
2017-12-13, 15:07
  #122
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det här med att bedriva "forskning" utifrån ens egna erfarenheter förefaller vara något av en specialitet inom Genus"vetenskapen". Kanske ett sätt att krossa gamla mossiga patriarkala hierarkier om verifierbarhet, logik och annat manligt trams. En av Sveriges främsta företrädare för Genusvetenskapen, keynote speaker på en stor genuskonferens för ett tag sen, Victoria Kawesa, förklarar sin egen "forskning" så här i förhörsprotokollet från hennes plagiatsaffär:
jag doktorerar på Linköpings universitet och där skriver jag själv en avhandling om svarthet och om vithet och även om feminism då. Så jag skrev en avhandling som är baserad på mina egna erfarenheter som handlar om alltså mina egna erfarenheter om vithet under de senaste 30 åren i Sverige. Och att det handlar mycket om hur man blir svart i ett vitt samhälle.
Liknande uttrycker hon sig i blaskan Feministiskt Perspektiv:
Men min grund är densamma, allt är bara uttryck för min antirasistiska feminism. Därför är arbetet med min avhandling om svart feminism och vithet väldigt viktig för mig, den belyser mina egna erfarenheter av intersektionen mellan akademin, politiken och aktivism.
Kawesas "forskning" visar också hur nära knuten genus"vetenskapen" är till studier om rasism :
Vad handlar din avhandling om?
– Om svart feminism och vithet i Sverige. Alltså både om vardagsrasism och institutionell rasism som i skola, på arbetsplatser och inom hälso- och sjukvården. Avhandlingen bygger på olika teorier utifrån bland annat svart feminism och jag grundar den även på mina egna erfarenheter av att vara svart i Sverige. Jag har bott här i 32 år.

Vad menar du med vithet?
– Hudfärg spelar roll, även i Sverige. Ju längre bort från vithet du är, ju mörkare skinn du har – desto sämre livsvillkor får du. Vi har en vitmaktordning i Sverige där vitheten görs till utgångspunkten för det som är mänskligt och rätt. Det är ingenting som vita svenskar tänker på, men som svarta människor märker väldigt tydligt. Precis som man kan prata om genusmaktordning går det också att prata om en vitmaktordning. Den vita blicken projicerar idéer grundade i rasföreställningar på dig som svart, utifrån hur vita lärt sig se på svarta människor, eller det motsatta – hur de lärt sig att se på sig själva som vita, att de är normen.
Genusmaktordningen och vitmaktordningen är alltså grundläggande postulat, och den som betvivlar dem är en sexistisk rasse. Punkt.

Hursomhelst, lycka till med att sälja ett avhandlingsprojekt i historia till ett seriöst universitet i Sverige eller USA som tar som utgångspunkt dina egna upplevelser av någonting. Men detta är man helt ok med i Sverige. Visst, ge henne en doktorsgrad, hon beskriver ju hur hon kände sig när hon växte upp här!



Vad fan är nu det här för något skruvat skämt? Det här är alltså nån helt okänd post-doc som skrivit en totalt oviktig svenneavhandling på fucking Örebros universitet, och du vill sälja det som en "upptäckt"? En post-doc har inte dignitet nog för att bli kallad en "teoretiker", din pajas. Jesus fucking Christ. Tror du någon någonsin kommer läsa den texten i USA, Tyskland, Storbritannien, eller Frankrike? Den verkar ju för fan inte ens blivit publicerad på något riktigt förlag. "On the ontology of love" -- visst, visst, filosoferna spetsar öronen.

Fan pinsamt uppenbart att det där bara är en text som äggen inom den egna pajasdisciplinen kommer läsa lite förstrött i, och sen vid tillfälle citera uppskattande från, för att hålla ekokammaren igång. Snömos som man skulle kunna låta en dator skriva.

"kan svårligen utdömas som trivialia iallafall" Skärp dig, människa.


”Även de obegåvade ska ha rätt till en doktorstitel”. Det blir väl ungefär slutsatsen när man läser om negerhonan, Kawesa, och hennes akademiska bravader. Finns det ens minsta tvivel om att akademiskt skolade genusvetare aldrig skulle ha en chans till en karriär inom någon riktig vetenskaplig disciplin?
Citera
2017-12-13, 15:17
  #123
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Det här med att bedriva "forskning" utifrån ens egna erfarenheter förefaller vara något av en specialitet inom Genus"vetenskapen". Kanske ett sätt att krossa gamla mossiga patriarkala hierarkier om verifierbarhet, logik och annat manligt trams. En av Sveriges främsta företrädare för Genusvetenskapen, keynote speaker på en stor genuskonferens för ett tag sen, Victoria Kawesa, förklarar sin egen "forskning" så här i förhörsprotokollet från hennes plagiatsaffär:
jag doktorerar på Linköpings universitet och där skriver jag själv en avhandling om svarthet och om vithet och även om feminism då. Så jag skrev en avhandling som är baserad på mina egna erfarenheter som handlar om alltså mina egna erfarenheter om vithet under de senaste 30 åren i Sverige. Och att det handlar mycket om hur man blir svart i ett vitt samhälle.
Liknande uttrycker hon sig i blaskan Feministiskt Perspektiv:
Men min grund är densamma, allt är bara uttryck för min antirasistiska feminism. Därför är arbetet med min avhandling om svart feminism och vithet väldigt viktig för mig, den belyser mina egna erfarenheter av intersektionen mellan akademin, politiken och aktivism.
Kawesas "forskning" visar också hur nära knuten genus"vetenskapen" är till studier om rasism :
Vad handlar din avhandling om?
– Om svart feminism och vithet i Sverige. Alltså både om vardagsrasism och institutionell rasism som i skola, på arbetsplatser och inom hälso- och sjukvården. Avhandlingen bygger på olika teorier utifrån bland annat svart feminism och jag grundar den även på mina egna erfarenheter av att vara svart i Sverige. Jag har bott här i 32 år.

Vad menar du med vithet?
– Hudfärg spelar roll, även i Sverige. Ju längre bort från vithet du är, ju mörkare skinn du har – desto sämre livsvillkor får du. Vi har en vitmaktordning i Sverige där vitheten görs till utgångspunkten för det som är mänskligt och rätt. Det är ingenting som vita svenskar tänker på, men som svarta människor märker väldigt tydligt. Precis som man kan prata om genusmaktordning går det också att prata om en vitmaktordning. Den vita blicken projicerar idéer grundade i rasföreställningar på dig som svart, utifrån hur vita lärt sig se på svarta människor, eller det motsatta – hur de lärt sig att se på sig själva som vita, att de är normen.
Genusmaktordningen och vitmaktordningen är alltså grundläggande postulat, och den som betvivlar dem är en sexistisk rasse. Punkt.

Hursomhelst, lycka till med att sälja ett avhandlingsprojekt i historia till ett seriöst universitet i Sverige eller USA som tar som utgångspunkt dina egna upplevelser av någonting. Men detta är man helt ok med i Sverige. Visst, ge henne en doktorsgrad, hon beskriver ju hur hon kände sig när hon växte upp här!



Vad fan är nu det här för något skruvat skämt? Det här är alltså nån helt okänd post-doc som skrivit en totalt oviktig svenneavhandling på fucking Örebros universitet, och du vill sälja det som en "upptäckt"? En post-doc har inte dignitet nog för att bli kallad en "teoretiker", din pajas. Jesus fucking Christ. Tror du någon någonsin kommer läsa den texten i USA, Tyskland, Storbritannien, eller Frankrike? Den verkar ju för fan inte ens blivit publicerad på något riktigt förlag. "On the ontology of love" -- visst, visst, filosoferna spetsar öronen.

Fan pinsamt uppenbart att det där bara är en text som äggen inom den egna pajasdisciplinen kommer läsa lite förstrött i, och sen vid tillfälle citera uppskattande från, för att hålla ekokammaren igång. Snömos som man skulle kunna låta en dator skriva.

"kan svårligen utdömas som trivialia iallafall" Skärp dig, människa.

Den är publicerad under annat namn på Routledge förlag och är relativt välsiterad i andra länder.
Citera
2017-12-13, 15:31
  #124
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Den är publicerad under annat namn på Routledge förlag och är relativt välsiterad i andra länder.
Det betvivlar jag inte .

Vi har citat från den på "skrattväggen" på verkstaden också , tillsammans med humorbilder och korkade uttalanden av Schyman , Kakan , Romson , Virtanen m.fl

En träskalle är en träskalle oavsett kön och hudfärg .

Hennes akademiska "karriär" är ett bra exempel på allt som är fel med genustänkandet och kan egentligen sammanfattas med några få ord :

"Jag tycker så här och alla som tycker något annat är rasister , sexister och röstar på SD ! Bu-Huu "
Citera
2017-12-13, 15:50
  #125
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det betvivlar jag inte .

Vi har citat från den på "skrattväggen" på verkstaden också , tillsammans med humorbilder och korkade uttalanden av Schyman , Kakan , Romson , Virtanen m.fl

En träskalle är en träskalle oavsett kön och hudfärg .

Hennes akademiska "karriär" är ett bra exempel på allt som är fel med genustänkandet och kan egentligen sammanfattas med några få ord :

"Jag tycker så här och alla som tycker något annat är rasister , sexister och röstar på SD ! Bu-Huu "

Citat av Lena Gunnarsson på er skrattvägg? För jag har inte talat om Kawesa.
Citera
2017-12-13, 16:30
  #126
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Den är publicerad under annat namn på Routledge förlag och är relativt välsiterad i andra länder.

Ok, en poäng till dig för det. Var rätt givet att de aldrig hade släppt igenom boken med den klumpigt osexiga titel den hade här. Men sen är en publikation inom ramen för nån serie på Routledge heller inte världens grej, om man säger så. Men visst, det är ett gediget förlag.

Att den däremot är "relativt välsiterad" (sic) i andra länder tror jag vad jag vill om. Nämligen att det är BS. Som jag sa, man kan alltid slänga in nån referens i en fotnot för att hålla fart i ekokammaren, men att någon verkligen bygger vidare på realt existerande tankegångar i det verket: no way.

Sen är det typiskt för det här pajasfältet att man utnämner nya "klassiker" från litteratur som knappt ens har några år på nacken. Det finns liksom ingen gedigen kanon. Om det är dylikt du tvingas läsa känner jag mig tyvärr nödgad att upprepa vad jag skrev tidigare: du slösar bort din tid och din ungdom.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
För jag har inte talat om Kawesa.

Nä, men jag har, och du kan knappast förneka att hon är en av ämnets stjärnor i Sverige. Som sagt, hon var keynote speaker på den där stora genuskonferensen i Linköping, eller var det var. Vad tycker du själv, tycker du det verkar legitimt att skriva en avhandling utifrån sina egna erfarenheter? Och har du höga förhoppningar på hennes teoretiserande kring vitmaktordningens alla förbindelser med genusordningen?
Citera
2017-12-13, 16:35
  #127
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag ser helst att frågorna berör genusvetenskap och feministisk teori.
Nämn ett banbrytande framsteg.
Det verkar som att du har missat mitt inlägg. Lätt hänt. Jag provar igen, bara.

Nämn ett banbrytande framsteg.
Citera
2017-12-13, 16:44
  #128
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Citat av Lena Gunnarsson på er skrattvägg? För jag har inte talat om Kawesa.
Cirka 3/4 av den text du citerade handlade om Kawesa

Lena Gunnarsson är tyvärr inte lika frikostig med dumma citat utan mer en "vanlig" grå marxistfeminist som troget spottar ur sig propagandaskrifter med "rätt" världsbild .


Om man får vara lite elak så misstänker jag , baserat på hennes utseende och val av inriktning för sin pseudoforskning att hon kommer att ha många katter i sin lägenhet på äldre dagar.
Citera
2017-12-13, 18:57
  #129
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Det är ju av den enkla anledningen att det inte är frågan om att "översätter" utan man
Citat:
helt enkelt benämner ämnet med ett svenskt namn kontra ett engelska namn.

Du skulle kunna säga samma sak om freestyle och walkman. Det är samma sak men när man pratar om det på svenska heter det freestyle och på engelska walkman. Man har allts inte översatt det engelska ordet "walkman" utan gett föremålet en eget svenskt benämning "freestyle" på samt sätt skulle ingen människa utanför sverige begripa det ordet utan då använder man det engelska begreppet.

Nej!

I Sverige kan man doktorera i genusvetenskap i sig och bedriva forskning om det och få stöd ifrån staten.
I Norge tex så la man ner den typen av "forskning", för att det inte höll måttet (efter att hjernevask hade sänts).
Istället så får dom doktorera på andra institutioner där man inkluderar "genusperspektiv" (urk).
Som vanligt så är dom oärliga med benämningarna. Dom kallar det för "Senter for tverrfaglig kjønnsforskning", så man får intryckt att dom forskar just där, men så är alltså inte fallet!

Så det är en klar skillnad mellan "Gender studies" och "Genusvetenskap". Skulle ha kallats för "Gender Science" om det bedrevs på samma sätt i tex USA.
__________________
Senast redigerad av intheloop 2017-12-13 kl. 19:01.
Citera
2017-12-14, 00:20
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Om jag fick nämna en ”upptäckt” inom genusvetenskapen specifikt skulle jag framhålla den svenska teoretikern Lena Gunnarssons avhandling ”On the ontology of love, sexuality and power: towards a feminist-realist depth approach”. Hon bygger vidare på idéer utvecklade av statsvetaren Anna G Jonasdottor och sociologen Carin Holmberg. Det kan jag verkligen rekommendera. Tankarna i avhandlingen kan svårligen utdömas som trivialia iallafall. I avhandlingen kritiserar hon mången genusvetenskaplig teoribildning, bland annat Judith Butler, ganska hårt.
Efter att ha läst abstract så finns det inte mycket mer att säga än att den är autogenererad av en flosklegenerator. Det hela verka vara en tävling i att stapla ord man inte riktigt vet vad de betyder på varandra i tron om att det ska imponera. Snömos för hela slanten.
Den bevisar också att svenska universitet borde få fler att skriva på sitt modersmål. Undermålig engelska finns det ändå gott om där ute och en avhandling förväntas hålla en viss språklig nivå.
Kort: totalt ointressant.
Citera
2017-12-14, 08:23
  #131
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Efter att ha läst abstract så finns det inte mycket mer att säga än att den är autogenererad av en flosklegenerator. Det hela verka vara en tävling i att stapla ord man inte riktigt vet vad de betyder på varandra i tron om att det ska imponera. Snömos för hela slanten.
Den bevisar också att svenska universitet borde få fler att skriva på sitt modersmål. Undermålig engelska finns det ändå gott om där ute och en avhandling förväntas hålla en viss språklig nivå.
Kort: totalt ointressant.
Jag skummade lite snabbt igenom den också och noterade exakt samma sak. TL;DR håller inte utan konsensus bias.
Citera
2017-12-14, 10:04
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
Så det är en klar skillnad mellan "Gender studies" och "Genusvetenskap". Skulle ha kallats för "Gender Science" om det bedrevs på samma sätt i tex USA.
Nej det skulle det inte.... Det är samma ämne - men förfallet bland amerikanska universitet har ännu inte gått så långt att man kallar nonsens för forskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in