2017-12-13, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Jojo...... barnen kommer säkert att tacka mig, men särskilt dig, för all uppmärksamhet på flashback.
Vad var det nu dom hette ? Och vad var det dom var skyldiga till ?

Vad jag vet är de inte skyldiga till något. Men 2 av dem är misstänkta för AKI-grejen. Det är stor skillnad.

Jag hoppas innerligt att alla 6 barnen går vidare och får ett bra liv i fortsättningen. De behöver ha bra människor runt sig.
Senast redigerad av zilvereko 2017-12-13 kl. 13:36.
Citera
2017-12-13, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad jag vet är de inte skyldiga till något. Men 2 av dem är misstänkta för AKI-grejen. Det är stor skillnad.

Jag hoppas innerligt att alla 6 barnen går vidare och får ett bra liv i fortsättningen. De behöver ha bra människor runt sig.
Hoppas kan man ju alltid göra.
De måste sluta med drogerna också.
Citera
2017-12-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Hoppas kan man ju alltid göra.
De måste sluta med drogerna också.

Det är det jag menar med att ha ett bra liv. De kan säkert få god hjälp. Nu inser man ju också vad de faktiskt har varit med om. Kanske de en dag kan återknyta kontakten med mormor och moster, men fattar att det kommer ta tid. Tilliten är bruten, skulle jag tro.
Citera
2017-12-13, 16:52
Medlem
Citat:
Det är det jag menar med att ha ett bra liv. De kan säkert få god hjälp. Nu inser man ju också vad de faktiskt har varit med om. Kanske de en dag kan återknyta kontakten med mormor och moster, men fattar att det kommer ta tid. Tilliten är bruten, skulle jag tro.
Okej.
Citera
2017-12-13, 23:06
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Om JM ska få träffa barnen handlar nog inte bara om "lämplighet" som förälder eller ej. För att få träffa dem krävs vanligen inte så mycket. Men jag är helt med på de bedömningar som görs eftersom det nog kan bedömas som olämpligt att de ses much innan slutlig dom fallit. Detta eftersom JM ej har erkänt och är farlig för dem i sin manipulation och/eller kanske även för att hon erbjuder en sorglig uppsyn. Vad allt det kan vara. Under mer normala omständigheter skulle jag inte invända mot besök, men här har hon tagit livet av familjemedlemmar, ja, de som skulle ha stått henne allra närmast ur (ur offrens perspektiv i alla fall), och använt andra (ur hennes persp) för att ta livet av de förra. Det sänder inga bra förebilder om hur man umgås o löser problem som mänsklig varelse. Och måste vara djupt skakande för alla.
Så nej, hon är inte lämplig.

Om hon "släppt" vårdnaden om AG – vad det nu exakt innebär här – så betyder väl det att pappan gjort en framstöt och krävt ensam vårdnad och någon form av utredning om hennes lämplighet. Och då kan hon ha sett sig nödgad att tills vidare ge upp vårdnaden istället för att hamna i en rättstvist där hon möjligen fråndöms vårdnaden permanent, och i väntan på vilken vårdnaden ändå skulle ligga hos pappan. Från hennes synvinkel som "odömd" och "oskyldig" så är det ju också logiskt.

Man brukar inte fråndömas vårdnaden mot sin vilja, det är svårt, och i många fall inte vare sig det önskade eller mest optimala, utan bara boendet (vilket känns ssk. logiskt i JM:s fall), men i JM:s fall kan man nog hoppas på ett undantag.
Ang. det fetade. Jag diskuterade bara om att JM gav upp vårdnaden om AG (efter en ett år långt tvist), och att hennes advokat poängterade att det inte berodde på att JM ansåg sig som en olämplig förälder (vilket jag anser att JM är), utan enligt advokaten berodde det endast på att "det skulle vara enklare och smidigare eftersom JM fortfarande har restriktioner."
Citera
2017-12-13, 23:21
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Självklart kan hon inte begripa vad som är fel. Hon vet vad hon har gjort, men ser det enbart som en nödvändighet i det prekära ekonomiska läge hon var i då hon begick brotten, men som hon inte kommer erkänna, i alla fall inte som brott. Hon vet att andra inte tycker som hon, men de är bara idiotier i hennes ögon.

En sån som hon har ö.h.t inte samma tankar och referensramar som vi "vanliga" har. Hon kommer förmodligen heller aldrig att inse det. Bara det faktum att hon sitter inne för mord och mordförsök och en massa andra brott som hon troligen blir fälld för, så tycker hon inte det är någon anledning att inte få träffa sina barn.

Hon förstår inte, och det där med barnen är bara en förevändning - det enda hon har att hålla sig kvar i nu, och att de ska hjälpa henne tycker hon helt säkert. Därför har åklagare Wenna stoppat såna besök innan domen har fallit, vilket är mycket förnuftigt.

Att AG har flyttat hem till pappa och tvillingarna är i fosterhem är bara bra. Men jag undrar hur hennes vuxna barn mår. Hoppas de kan gå vidare mot bättre liv nu. Jag hoppas de får all hjälp de behöver.
Jag vet, och förstår vad du skriver. Jag har bara blivit så jä-la berörd av vad hon utsatte AG, 11 år gammal, för. Jag vill också peka på polisens inspelning av samtalet när AG vill veta när och var han får träffa henne och hon "snoppar" av honom med att han först måste fixa en ny telefon. Och JM är inte nådig med hur hon går på och pressar honom.
Citera
2017-12-13, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Jag vet, och förstår vad du skriver. Jag har bara blivit så jä-la berörd av vad hon utsatte AG, 11 år gammal, för. Jag vill också peka på polisens inspelning av samtalet när AG vill veta när och var han får träffa henne och hon "snoppar" av honom med att han först måste fixa en ny telefon. Och JM är inte nådig med hur hon går på och pressar honom.

Precis. det är ytterst obehagligt hur hon behandlar sitt eget barn, men jag tror inte hon begriper att hon faktiskt gör det. "Det är väl helt ok? Vi måste hålla ihop, inte splittra familjen"... osv osv. Men allt handlar bara till syvende och sist om henne själv. Man behöver inte vara psykolog för att begripa det, om man läser i FUPen och lyssnar på inspelningar från rättegången för att förstå det.
Citera
2017-12-14, 04:37
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ang. det fetade. Jag diskuterade bara om att JM gav upp vårdnaden om AG (efter en ett år långt tvist), och att hennes advokat poängterade att det inte berodde på att JM ansåg sig som en olämplig förälder (vilket jag anser att JM är), utan enligt advokaten berodde det endast på att "det skulle vara enklare och smidigare eftersom JM fortfarande har restriktioner."

Jag tror jag förstod det när jag hade skrivit ett tag... 😀

Vad jag tror jag försökte få sagt i det o mitt nästa inlägg är att hon måste och lär invända med ett svar som förnekar hennes olämplighet för att inte få en dom emot sig rörande vårdnaden som, eller vars specifika detaljer, är svårare att få ogjord senare. Kan vara så.

Nu beror det ju på men men om hon tillstår att hon är olämplig så dömer de väl bort hennes vårdnad helt efter motpartens önskemål. Annars återstår det att bevisa, vilket kräver utredning. Nu undgår hon sannolikt det.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-12-14 kl. 05:08.
Citera
2017-12-14, 12:36
Medlem
Är det bara Eskilstuna kuriren som direktrapporterar idag?
Citera
2017-12-14, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag tror jag förstod det när jag hade skrivit ett tag... 😀

Vad jag tror jag försökte få sagt i det o mitt nästa inlägg är att hon måste och lär invända med ett svar som förnekar hennes olämplighet för att inte få en dom emot sig rörande vårdnaden som, eller vars specifika detaljer, är svårare att få ogjord senare. Kan vara så.

Nu beror det ju på men men om hon tillstår att hon är olämplig så dömer de väl bort hennes vårdnad helt efter motpartens önskemål. Annars återstår det att bevisa, vilket kräver utredning. Nu undgår hon sannolikt det.

Bevisa? Det borde räcka med att man inte är lämplig som mamma om man har mördat. Bland annat.
Citera
2017-12-14, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lina92
Är det bara Eskilstuna kuriren som direktrapporterar idag?
Det är nog inga media som rapporterar just nu.
Citera
2017-12-14, 16:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Bevisa? Det borde räcka med att man inte är lämplig som mamma om man har mördat. Bland annat.

Det räcker nog inte iofs. Finns ju fall där exmaken slagit ihjäl mordern och sedan fått hela vårdnaden. Praktiskt kan det låta, men det som man kan sitta och inbilla sig speglar kanske inte verkligheten, vare sig det gäller hur den vårdnaden ser eller vad som låg bakom mordet.

Saken är ju också den att alla beslut ska ju se genomtänkta ut (underbyggda) för att ansvar kan utkrävas där beslutet har fattats. Dvs. beslut tas i laga ordning. Så även i ett solklart fall så ska någon skriva på ett papper med sitt namn. En tjänsteman alltså.

Under andra omständigheter hade kanske en morddömd mamma fortfarande varit det bästa alternativet för vårdnaden. Det kan ju bero på vem hon slagit ihjäl och varför. Inget fall liknar det andra, och saker ska redas ut och sättas på papper.

Sen finns det ju säkert då fall av tillfälligt överförd praktisk vårdnad och andra inskränkningar för folk som sitter inne. Vad det kan vara. Och finns tex ingen släkt el dyl som kan ta sig an barnen under fängelsevistelsen så kanske det försvårar för bibehållen vårdnad.

Det hör ju till saken också att man kanske ska hitta ngn stackars J-l som ska ha vårdnaden om tre små slynglar bara för att en vacker dag lämna tillbaka dem till svartenbrantaren ifråga. Då vill man ju vara säker på att de inte klagar på behandlingen....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in