Citat:
Ursprungligen postat av
fluffypuffy
Hej
Jag placerar tråden i konspirationsforumet då det rör ämnet flat earth, men mod får gärna flytta till lämpligt vetenskaplig del av forumet om det passar bättre.
Hur som helst, tanken är att bevisa att jorden är rund (eller inte) genom följande scenario:
I min omnejd har jag fri sikt på 18km över en insjö.
Experimentet går ut på att placera en dslr med en sigma ex glugg 200-500mm i ena änden, platt på marken, låt säga att glugghålet hamnar ca 3cm ovanför mark.
På motsatt sida tänker jag antingen använda ett objekt dagtid, alternativt en stark bygglampa liggandes på marken i mörker. Lampan avskärmas i överkant för att hålla samma höjd från marken, dvs 3cm.
Frågan är hur mycket jordens kurvatur är på 18km? Är det tillräckligt avstånd för att märka kurvaturen med 3cm i höjd på båda sidor?
Du behöver inte krångla till det med en lampa nattetid. Fotografera helt enkelt andra sidan av sjön. Hur mycket av stranden syns? Alternativt hur högt upp på andra sidan avskärmar vattenytan? Lämpligen utvidgar du experimentet genom att placera kameran på olika, noggrant uppmätta höjder.
Så finns det felkällor. Refraktion, vars styrka jag inte känner till, gör att ljuset inte går exakt rakt. Vattenytans nivå påverkas av vind och lufttryck.
Du kan därför inte vetenskapligt bevisa att jorden är platt eller rund enbart med detta experiment. (I själva verket finns det helt övertygande andra bevis för att jorden är rund.)
PS. Räkna inte ut i förväg vad resultatet "ska" bli. Låt resultatet/resultaten tala för sig själva och tolka dem sedan.