Citat:
Förvisso sätter man alltid tilltro till auktoriteter och i mitt fall är det skapelsen. Om du ser världen som jag gör det, resultatorienterad och skapad i ett syfte så är det din auktoritet. Nu har upphovsmännen till globjorden gått in som mellanhand till auktoriteten. För att de ska vara trovärdigt måste människan tro att skaparen inte finns och det blir då nödvändigt med en modell där allting har sitt ursprung i slumpmässiga händelser.
Ställ dig frågan: varför tror människor på exempelvis gud? Om alltet är slumpmässigt varför envisas människan att tro, i en slumpmässig evolution finns ju inte tro. Men ändå finns tro och upphovsmännen till globen har upptäckt hur de ska få människan att tro, på det de vill. Globen.
Men vad har detta med jordens form att göra? Jo, kommer du någonsin få uppleva planeten Mars som Elon Musk utovar? Nej, men tanken på att upptäcka Mars är ju kittlande, men det är för långt bort och för långt fram i tiden. Människans förmåga att tro om något bortom blir lite tillfredsställd med tanken på Mars men du blir beroende av Elon Musk tex för att tillfredsställa ditt begär på tro. Du tror nu på Musk, NASA, Stephen Hawking.
Men vaddå! Är jorden platt och allt har skapats för dess invånare och jag har ett syfte? Kan jag ta mig till världens ände? Vad finns där? Vem finns där?
På en rund jord finns inte världens ände. Det slutar vid påvar, politiker, kändisar och vetenskapsmän som utlovar resor till Mars men framför allt ska du försörja dem.