2017-12-12, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad är egentligen sambandet mellan jordens form och och vår tilltro till auktoriteter? "Jaha nu vet vi att jorden är platt. Alltså skall vi inte skänka pengar till kyrkan längre."

Förvisso sätter man alltid tilltro till auktoriteter och i mitt fall är det skapelsen. Om du ser världen som jag gör det, resultatorienterad och skapad i ett syfte så är det din auktoritet. Nu har upphovsmännen till globjorden gått in som mellanhand till auktoriteten. För att de ska vara trovärdigt måste människan tro att skaparen inte finns och det blir då nödvändigt med en modell där allting har sitt ursprung i slumpmässiga händelser.

Ställ dig frågan: varför tror människor på exempelvis gud? Om alltet är slumpmässigt varför envisas människan att tro, i en slumpmässig evolution finns ju inte tro. Men ändå finns tro och upphovsmännen till globen har upptäckt hur de ska få människan att tro, på det de vill. Globen.

Men vad har detta med jordens form att göra? Jo, kommer du någonsin få uppleva planeten Mars som Elon Musk utovar? Nej, men tanken på att upptäcka Mars är ju kittlande, men det är för långt bort och för långt fram i tiden. Människans förmåga att tro om något bortom blir lite tillfredsställd med tanken på Mars men du blir beroende av Elon Musk tex för att tillfredsställa ditt begär på tro. Du tror nu på Musk, NASA, Stephen Hawking.

Men vaddå! Är jorden platt och allt har skapats för dess invånare och jag har ett syfte? Kan jag ta mig till världens ände? Vad finns där? Vem finns där?

På en rund jord finns inte världens ände. Det slutar vid påvar, politiker, kändisar och vetenskapsmän som utlovar resor till Mars men framför allt ska du försörja dem.
Citera
2017-12-12, 21:31
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Jag editerade och förtydligade mitt inlägg ovan.

Om du inte har koll på dämpning och spridning av ljuset har du svårt att avgöra om du inte ser lampan för att den är för svag eller för att jorden är rund. Så på något sätt behöver man antingen teoretiskt räkna på det eller på något annat sätt gå runt felkällan.

Det är det jag menar, lampan kommer inte att synas oavsett om jorden är rund eller platt - med reservation för att jag inte har en aning om utrustningen i övrigt som ska användas, är det en vanlig systemkamera så är den inte känslig nog. Försök ta ett foto på ett flygplan som flyger på den teoretiska höjden 20000 meter (jo, MiG-25 är väl där och sniffar, och där ser man även jordens kurvatur). Du behöver i det närmaste ett teleskop.

https://www.youtube.com/watch?v=fCVMuxx7YKY
Citera
2017-12-12, 21:39
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Förvisso sätter man alltid tilltro till auktoriteter och i mitt fall är det skapelsen. Om du ser världen som jag gör det, resultatorienterad och skapad i ett syfte så är det din auktoritet. Nu har upphovsmännen till globjorden gått in som mellanhand till auktoriteten. För att de ska vara trovärdigt måste människan tro att skaparen inte finns och det blir då nödvändigt med en modell där allting har sitt ursprung i slumpmässiga händelser.

Ställ dig frågan: varför tror människor på exempelvis gud? Om alltet är slumpmässigt varför envisas människan att tro, i en slumpmässig evolution finns ju inte tro. Men ändå finns tro och upphovsmännen till globen har upptäckt hur de ska få människan att tro, på det de vill. Globen.

Men vad har detta med jordens form att göra? Jo, kommer du någonsin få uppleva planeten Mars som Elon Musk utovar? Nej, men tanken på att upptäcka Mars är ju kittlande, men det är för långt bort och för långt fram i tiden. Människans förmåga att tro om något bortom blir lite tillfredsställd med tanken på Mars men du blir beroende av Elon Musk tex för att tillfredsställa ditt begär på tro. Du tror nu på Musk, NASA, Stephen Hawking.

Men vaddå! Är jorden platt och allt har skapats för dess invånare och jag har ett syfte? Kan jag ta mig till världens ände? Vad finns där? Vem finns där?

På en rund jord finns inte världens ände. Det slutar vid påvar, politiker, kändisar och vetenskapsmän som utlovar resor till Mars men framför allt ska du försörja dem.
Vi skulle garanterat ha lika mycket påvar och liknande på en jord som alla visste var platt så jag ser fortfarande inte din långsökta koppling till resor till Mars och kontroll av människor.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-12 kl. 21:41.
Citera
2017-12-12, 22:01
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nu har upphovsmännen till globjorden gått in som mellanhand till auktoriteten.

Väldigt lite, ja faktiskt ingenting, tyder på att det finns några upphovsmän till globjorden.

Citat:
. För att de ska vara trovärdigt måste människan tro att skaparen inte finns och det blir då nödvändigt med en modell där allting har sitt ursprung i slumpmässiga händelser.

Absolut inte.
Globen är trovärdig för att alla bevis visar att det är sant. Och på samma sätt kan man resonera om den platta jorden, den är inte trovärdig för det finns inte ett enda bevis som stödjer påhittet.
Citera
2017-12-12, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazzil
Kan någon plattjordare förklara detta:

1: Hur kommer det sig att vi har en sydlig polstjärna? Det är omöjligt i en platt jord. Men vi har nu en sydlig polstjärna. Så hur förklarar ni det?

2: Hur kommer det sig att norra polstjärnan kommer under horisonten när vi passerar ekvatorn och söder om den? Och ju mer söder om den desto längre nedanför horisonten kommer den? Detta är ett rent faktum. Det är totalt omöjligt på en platt jord att det blir så här. Hur förklarar ni det?

3: Hur kommer det sig att solen lyser upp UNDERSIDAN av molnen vid en solnedgång/soluppgång? Betyder det att molnen är högre en solen? I så fall, varför sker det enbart vid solnedgångar och soluppgångar? Och betyder det att plan som åker i dessa höjder är i samma höjd som solen? Borde vi inte då väldigt snabbt kunna krocka på solen?

4: Hur kommer det sig att vi kan se södra korsets stjärntecken rakt åt söder (med nacken rakt åt norr) både i Australien, Sydafrika och Argentina? Det är totalt omöjligt på en platt jord. Enda förklaringen är att vi har tre likadana stjärntecken som ser ut som södra korset. Men om du flyger från Argentina rakt över till Sydafrika kommer du se samma stjärntecken till höger om dig hela vägen. Den följer med dig hela vägen.

Dessa fyra punkter är det som bevisar att vi lever på en glob. Det går liksom inte att komma undan med något annat. Det är totalt omöjligt att ha en plattjord med dessa fyra punkter.

Så, plattjordare. Kan ni förklara dessa fyra punkter. OBSERVERA att jag >>>INTE<<< vill ha någon j....a länk till någon j....a youtubefilm. DU ska ta och skriva med EGNA ord. Klarar du inte av det så är det ingen idé för det är enbart bevis på att du har totalt noll koll på vad du pratar om.
Läs tråden, svar på dina frågor. Jag tror du kan lägga ner bossandet, känns onödigt.
Citera
2017-12-12, 22:18
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Läs tråden, svar på dina frågor. Jag tror du kan lägga ner bossandet, känns onödigt.

Det har inte alls varit några svar på de här frågorna. Det skulle vara bra om du kunde sluta att posta onödiga inlägg själv, det slöar ner internet.
Citera
2017-12-12, 22:19
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej det finns självklart inte några vettiga svar på frågorna.

Och som du vet så finns det ytterligare typ 99 frågor som du inte heller kan svara på.
Som t.ex varför halva byggnader är dolda bakom horisonten, varför saker faller till marken och varför GPS/WGS84 hittar på jorden.
Senast redigerad av madtop 2017-12-12 kl. 22:23.
Citera
2017-12-12, 22:31
Medlem
Jazzils avatar
Citat:

Nej, det finns inte ett enda svar på detta. Det finns vad jag vet enbart "nä, så är det inte! Titta här: (länk till youtube-klipp)". Eller så finns det "det är trams, så är det inte". Och så finns den varianten som du själv tog upp nu: "var inte så dryg", "tror du att du vet bättre än alla andra" osv.

Jag har inte bossat någonstans. Jag har ställt dom fyra frågor som INGEN någon gång här på Flachback har med egna ord svarat på.
Citera
2017-12-12, 22:35
Medlem
madtops avatar
Citat:
Varför existerar inte södra polstjärnan på en platt jord?

Ja du, du får nog börja med att förklara vad söderut är på den platta jorden.

Därefter kan du förklara hur den södra polstjärnan kan vara i söder i såväl Chile, Australien som Sydafrika.

Samt förklara varför stjärnorna roterar medurs runt stjärnan. Och moturs runt den norra polstjärnan.
Senast redigerad av madtop 2017-12-12 kl. 23:20.
Citera
2017-12-12, 22:48
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag behöver inte rita en skiss, det har hemsidan debunking flat Earth redan gjort. Vinkeln till ett objekt minskar när avståndet ökar, det visar ju du med din skiss. Du kanske får överge Polstjärnan också, som du fick göra med gyrokompassen. Gå ut och köp en gyrosrulle, det är du värd!

Ovan är INTE en förklaring till att polstjärnan är synlig lika många grader över horisonten som iakttagarens breddgrad. Det är mest svammel om jag ska vara ärlig.

Att polstjärnan är synlig 90 grader över horisonten vid nordpolen och 60 grader över horisonten 300 mil från nordpolen ger, på den platta jorden, att polstjärnan är 519 mil ovanför nordpolen.

Detta ger i sin tur att om du är 1000 mil från nordpolen så ska stjärnan teoretiskt vara synlig 27 grader ovanför horisonten. 1000 mil från nordpolen kan vi observera polstjärnan cirka 0 grader över horisonten.

Förklara varför vår observation inte stämmer överens med den teoretiska platta jorden.
Citera
2017-12-12, 23:41
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Men innan jag ger mig an att göra experimentet vore det fint med lite expertis i frågan, vad säger Snake? 😊

En annan felkälla som du måste vara medveten om är att vatten inte alltid "finds it's level" som FE:are felaktigt påstår. Vattennivån kan variera även inom en sjö, om det t.ex blåser så är vattennivån högre på pålandssidan. Läs mer under "Water Level Fluctuations"
http://www.hillsdalecounty.info/planningeduc0026.asp

Nu bör effekten av detta vara försumbar (några decimeter?) men du bör för säkerhets skull upprepa mätningen vid olika väderförhållanden.
Citera
2017-12-13, 00:28
Medlem
Jag har fortfarande inte förstått vad den här tråden går ut på. Varför försöker man att bevisa att jorden är platt resp "rund" med visuella observationer och stjärnbilder?

Till att börja med är jorden varken platt eller rund och det vet alla mellanstadieelever. Sedan går det lätt att argumenter planetens form genom vissa mätdata:

Om nu jorden är platt, såsom att y-axeln går mot 0 hur gör man då med magnetfälten och atmosfären? Om en kropp är tvådimensionell och y-axeln går mot 0 finns det inte något utrymme för rum mellan kanterna. Alltså har inte jorden någon massa, mer än en sträng. Hur stor sträng hade dessa plattfötter tänkt att jorden skulle vara?

Sedan har vi gravitationen i sig; Anledningen till att himlakroppar så stora/tunga som jorden är mer eller mindre sfäriska är för att gravitationen skapar dem så. Det går åt mindre energi att forma en sfärisk kropp än någon annan form. Hade jorden varit platt, hade inte gravitationen haft sin verkan.

Sedan har vi givetvis definitionsmässiga hinder för plattfötter; Definitionen på en planet är att de är mer eller mindre sfäriska. Himlakroppar som inte är mer eller mindre sfäriska är alltså inte planeter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in