2017-12-13, 05:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Hej

Jag placerar tråden i konspirationsforumet då det rör ämnet flat earth, men mod får gärna flytta till lämpligt vetenskaplig del av forumet om det passar bättre.

Hur som helst, tanken är att bevisa att jorden är rund (eller inte) genom följande scenario:

I min omnejd har jag fri sikt på 18km över en insjö.
Experimentet går ut på att placera en dslr med en sigma ex glugg 200-500mm i ena änden, platt på marken, låt säga att glugghålet hamnar ca 3cm ovanför mark.

På motsatt sida tänker jag antingen använda ett objekt dagtid, alternativt en stark bygglampa liggandes på marken i mörker. Lampan avskärmas i överkant för att hålla samma höjd från marken, dvs 3cm.

Frågan är hur mycket jordens kurvatur är på 18km? Är det tillräckligt avstånd för att märka kurvaturen med 3cm i höjd på båda sidor?
Du behöver inte krångla till det med en lampa nattetid. Fotografera helt enkelt andra sidan av sjön. Hur mycket av stranden syns? Alternativt hur högt upp på andra sidan avskärmar vattenytan? Lämpligen utvidgar du experimentet genom att placera kameran på olika, noggrant uppmätta höjder.

Så finns det felkällor. Refraktion, vars styrka jag inte känner till, gör att ljuset inte går exakt rakt. Vattenytans nivå påverkas av vind och lufttryck.

Du kan därför inte vetenskapligt bevisa att jorden är platt eller rund enbart med detta experiment. (I själva verket finns det helt övertygande andra bevis för att jorden är rund.)

PS. Räkna inte ut i förväg vad resultatet "ska" bli. Låt resultatet/resultaten tala för sig själva och tolka dem sedan.
Senast redigerad av pewana 2017-12-13 kl. 05:50.
Citera
2017-12-13, 07:19
Moderator
Tråd om ett experiment för att fastställa jordens form infogad. Många experiment har diskuterats tidigare i tråden, det kan även detta göra.

Länk till startinlägg till infogat ämne: Hjälp med experiment gällande jordens form

/Moderator
Citera
2017-12-13, 10:51
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag har fortfarande inte förstått vad den här tråden går ut på. Varför försöker man att bevisa att jorden är platt resp "rund" med visuella observationer och stjärnbilder?

Till att börja med är jorden varken platt eller rund och det vet alla mellanstadieelever. Sedan går det lätt att argumenter planetens form genom vissa mätdata:

Om nu jorden är platt, såsom att y-axeln går mot 0 hur gör man då med magnetfälten och atmosfären? Om en kropp är tvådimensionell och y-axeln går mot 0 finns det inte något utrymme för rum mellan kanterna. Alltså har inte jorden någon massa, mer än en sträng. Hur stor sträng hade dessa plattfötter tänkt att jorden skulle vara?

Sedan har vi gravitationen i sig; Anledningen till att himlakroppar så stora/tunga som jorden är mer eller mindre sfäriska är för att gravitationen skapar dem så. Det går åt mindre energi att forma en sfärisk kropp än någon annan form. Hade jorden varit platt, hade inte gravitationen haft sin verkan.

Sedan har vi givetvis definitionsmässiga hinder för plattfötter; Definitionen på en planet är att de är mer eller mindre sfäriska. Himlakroppar som inte är mer eller mindre sfäriska är alltså inte planeter.

Du förstår nog inte nivån på förnekelsen som existerar. En människa som tror på en platt jord förnekar (eller förtränger) allt som visar att de har fel.

Någon som tror på en platt jord förnekar följaktligen t.ex gravitation. De tror inte heller på magnetfält eller rymden. De tror inte heller på satelliter, gyrokompasser eller direktflyg mellan de södra kontinenterna. Allt som visar att jorden är en sfär är en del i en tusenårig konspiration sjösatt av satan, frimurare och judar.
Citera
2017-12-13, 11:41
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jag har fortfarande inte förstått vad den här tråden går ut på. Varför försöker man att bevisa att jorden är platt resp "rund" med visuella observationer och stjärnbilder?

Till att börja med är jorden varken platt eller rund och det vet alla mellanstadieelever. Sedan går det lätt att argumenter planetens form genom vissa mätdata:

Om nu jorden är platt, såsom att y-axeln går mot 0 hur gör man då med magnetfälten och atmosfären? Om en kropp är tvådimensionell och y-axeln går mot 0 finns det inte något utrymme för rum mellan kanterna. Alltså har inte jorden någon massa, mer än en sträng. Hur stor sträng hade dessa plattfötter tänkt att jorden skulle vara?

Sedan har vi gravitationen i sig; Anledningen till att himlakroppar så stora/tunga som jorden är mer eller mindre sfäriska är för att gravitationen skapar dem så. Det går åt mindre energi att forma en sfärisk kropp än någon annan form. Hade jorden varit platt, hade inte gravitationen haft sin verkan.

Sedan har vi givetvis definitionsmässiga hinder för plattfötter; Definitionen på en planet är att de är mer eller mindre sfäriska. Himlakroppar som inte är mer eller mindre sfäriska är alltså inte planeter.

Det du tar upp är saker som kräver en viss nivå av grundkunskaper inom tex fysik. Alla plattjordare lider av brist på kunskap och påstår att alla saker som går att räkna fram till en glob är påhittade saker för att lura oss.

Jag är mer inne att bevisa med rena konkreta observationer som plattjordarna själva kan se och uppleva. Tex att vi med blotta ögat ser att solen belyser molnen på undersidan vid soluppgång/nedgång. Att med egna ögon kan konstartera att om vi tittar åt söder så ser vi stjärnorna roterar runt något som liggder lååååångt under horisontenen.

Det är svårt att påstå jorden är platt när alla bevis för en klotformad jord finns rakt framför dom.
Citera
2017-12-13, 11:58
Medlem
FyraTorns avatar
Neil deGrasse Tyson ska debattera Eric Dubay på Joe Rogan show snart. Hoppas det blir av.
Dubays youtubekonto blev nyss nedstängt.

https://www.youtube.com/user/PowerfulJRE
Citera
2017-12-13, 12:19
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyraTorn
Neil deGrasse Tyson ska debattera Eric Dubay på Joe Rogan show snart. Hoppas det blir av.
Dubays youtubekonto blev nyss nedstängt.

https://www.youtube.com/user/PowerfulJRE
Det mest spännande är väl att YT tagit bort Eric Dubays kanal helt och hållet. Med rätta tycker jag då han/hon/den/det ändå bara spred irrlära och pseudovetenskap.

Plattskallarna tar väl nu detta som bevis på en globalistkonspiration eller dylikt.
Citera
2017-12-13, 13:15
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Hej

Jag placerar tråden i konspirationsforumet då det rör ämnet flat earth, men mod får gärna flytta till lämpligt vetenskaplig del av forumet om det passar bättre.

Hur som helst, tanken är att bevisa att jorden är rund (eller inte) genom följande scenario:

Experimentet går ut på att placera en dslr med en sigma ex glugg 200-500mm i ena änden, platt på marken, låt säga att glugghålet hamnar ca 3cm ovanför mark.

På motsatt sida tänker jag antingen använda ett objekt dagtid, alternativt en stark bygglampa liggandes på marken i mörker. Lampan avskärmas i överkant för att hålla samma höjd från marken, dvs 3cm.

Frågan är hur mycket jordens kurvatur är på 18km? Är det tillräckligt avstånd för att märka kurvaturen med 3cm i höjd på båda sidor?

Kul. Men gör inte en mätning 3cm ovan mark. Har du kameran så nära får en ”horisont” även om du gör ditt experiment på en riktigt lång helt flat korridor, så det går inte. Perspektivet.

Underligt nog är så är horisonten på ungefär på samma ställe på en platt jord som på en glob. Man kan INTE avgöra om jorden är platt eller boll genom att exempelvis mäta mot horisont (ex när en båt försvinner), för liten skillnad. Ändå upprepar vissa detta felaktiga gång på gång här. Blir inte mer rätt för det, fråga en fysiker.

På 18 km ska vattnet böja sig hela 25,43 meter (mätt vågrätt från ytan).
Citera
2017-12-13, 13:22
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kul. Men gör inte en mätning 3cm ovan mark. Har du kameran så nära får en ”horisont” även om du gör ditt experiment på en riktigt lång helt flat korridor, så det går inte. Perspektivet.

Underligt nog är så är horisonten på ungefär på samma ställe på en platt jord som på en glob. Man kan INTE avgöra om jorden är platt eller boll genom att exempelvis mäta mot horisont (ex när en båt försvinner), för liten skillnad. Ändå upprepar vissa detta felaktiga gång på gång här. Blir inte mer rätt för det, fråga en fysiker.

På 18 km ska vattnet böja sig hela 25,43 meter (mätt vågrätt från ytan).
Perspektivet kan inte höja horisonten om du har en absolut rak korridor. Perspektivet förminskar, det fungerar inte "bottom first" som många plattjordare tror. Placerar du experimentet 3cm över en sjö så kommer däremot vågorna ställa till det för dig för dom är ju i allmänhet högre än 3cm även en riktigt lugn dag så strålen skulle hindras av sjöns vågor om du placerar strålen 3cm från ytan snarare än att perspektivet skulle vara inblandat men du har ju ändå helt rätt i att 3cm över ytan är en dålig idé.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-12-13 kl. 13:25.
Citera
2017-12-13, 13:31
Medlem
RostigHinks avatar
Att mäta så lågt över vattenytan ger en massa skumma fel. Bättre ha kameran i ögonhöjd eller c:a 2 meter över ytan. Den dolda delen på andra sidan blir då med standardrefraktion c:a 10-11 meter under siktlinjen.
Citera
2017-12-13, 13:36
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Hej

Det är absolut tillräckligt då vi pratar om kurva på +77 feet. Men varför ens göra experimentet när du vet att den kurvan inte finns.
Citera
2017-12-13, 13:36
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Perspektivet kan inte höja horisonten om du har en absolut rak korridor. Perspektivet förminskar, det fungerar inte "bottom first" som många plattjordare tror. Placerar du experimentet 3cm över en sjö så kommer däremot vågorna ställa till det för dig för dom är ju i allmänhet högre än 3cm även en riktigt lugn dag så strålen skulle hindras av sjöns vågor om du placerar strålen 3cm från ytan snarare än att perspektivet skulle vara inblandat men du har ju ändå helt rätt i att 3cm över ytan är en dålig idé.

Exakt samma. Upprepar, horisonten är på ungefär samma ställe om jorden är glob vs platt. Ex en båt försvinner på samma sätt. Toppen av båten syns längst. Har vi ingen fysiker här på sidan?
Citera
2017-12-13, 13:40
Medlem
FyraTorns avatar
Citat:
Exakt samma. Upprepar, horisonten är på ungefär samma ställe om jorden är glob vs platt. Ex en båt försvinner på samma sätt. Toppen av båten syns längst. Har vi ingen fysiker här på sidan?

Lite google... fråga fysiker...

Q: If Earth was flat, would there be a horizon? If so, what would it look like? If the Earth was flat and had infinite area, would that change the answer?
Posted on August 14, 2012 by The Physicist
Physicist: There’d definitely still be a horizon if the Earth were flat. It would be in almost exactly the same place, and look essentially identical.

http://www.askamathematician.com/2012/08/q-if-earth-was-flat-would-there-be-the-horizon-if-so-what-would-it-look-like-if-the-earth-was-flat-a nd-had-infinite-area-would-that-change-the-answer/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in