Citat:
Ursprungligen postat av
PekkariP1
Det är ett exempel på att det är svårt att förstå vad du menar. Är vapenköpet olagligt eller ej?
Men hur fan tänker du dig att jag ska förhålla mig till något du INSINUERAR att jag har skrivit om något som du inte specifikt citerar från aktuell text som du INSINUANT refererar till?
Så här långt kan jag endast konstatera att, ja,
viss användning av- och inköp av
vissa vapen på
vissa sätt- av
vissa personer under
vissa omständigheter var olagligt i Texas, 1963. Något som givetvis är en stor fet s.k. truism.
Du måste således ÅTERKNYTA till relevant diskussion och därpå utifrån den, med tydliga citat, framföra vad du har på lilla hjärtat. Innan du gör det kan en diskussion endast liknas vid, ...
hur långt är ett rep? Eller, ...
goddag yxskaft.
Fattar du?
Citat:
("I rest my case".)
Vi kan säga så här:
Oswalds användning av vapnen var olaglig i och med att han mördar Kennedy och Tippit.
Fel. OM Oswald hade använt något vapen OM han mördade Kennedy och Tippit, så hade det självklart varit olagligt, ja. Och?
Citat:
Oswalds begår en olaglig gärning när han bär med sig vapnen på offentliga platser.
I Dallas, 1963? Inte för att jag kan se någon möjlig relevans för någonting, men, källa på det?
Citat:
Oswalds inköp av vapnen var inte olaglig.
Jag har inte färskt i minnet allt jag har diskuterat med dig, så jag föreslår återigen att du knyter an till relevant diskussion där du TROR att jag har skrivit något som inte stämmer med fakta. Som sagt, innan du gör det ... osv.
Citat:
Frågan som infinner sig är istället varför FBI/Dallas Polisen/CIA skulle lägga ned tid och möda på att konstruera ett påhittat vapenköp. Oswald kunde bokstavligt ha införskaffat vapnet på en loppis.
Exakt. Varför?
Det finns ett antal plausibla förklaringar till det, men faktum kvarstår, Oswalds köp av det italienska skitvapnet på det utstuderat vansinniga sätt som beskrivs i WC är en fullständig gåta. Börja där.
Citat:
Det finns ju ett bedrägligt inslag i Oswalds personlighet. I skolan förfalskar han intyg från sin mor. I vuxen ålder anger han sitt namn till O.H.Lee när han hyr sin bostad. I vissa sammanhang får Marina, hans ryska hustru, signera dokument med det påhittade aliaset Alek Hidell. Oswald förfalskar vaccinationsintyg och legitimationer etc.
Ja, han hade en hyfsat trasslig barndom, precis som miljontals andra smågrabbar i den tidens USA. Hans agerande i Marinen och efteråt, däremot, blir helt och glasklart begripligt inom ramarna för en ’low level intelligence operative’ inom ONI och/eller CIA.
Citat:
Postorder brukar generellt vara billigare. Dessutom slipper han gå in på butik och visa upp sig. Trasslar skitvapnet kan Oswald enkelt skicka tillbaka det, utan att träffa folk, som skulle kunna identifiera honom i ett senare skede.
- Nej, för ca 20 dollar kunde han få ett avsevärt bättre begagnat amerikanskt vapen snett över gatan, som han dessutom kunde provskjuta innan han köpte det. Helt anonymt.
- Hur Oswald skulle köpa vapnet ”anonymt” på det sätt som Warrenkommissionen beskriver det är dessutom en gåta i sig. Att först teckna en postbox i eget namn för att därpå förfalska en identitet (Hidell) och beställa vapnet i namnet av sin falska identitet TILL POSTBOXEN SOM HAN TECKNAT I EGET NAMN, måste vara saxat ur en tidig sketch från Monty Python-gänget. Mordvapnet = A. Hidell = Postbox = Lee Harvey Oswald.
Eller menar du att Oswald mördade JFK genom att få denne att skratta ihjäl sig?
Citat:
Så här säger Postal Inspector Holmes:
Postal Inspector Harry D. Holmes of the Dallas Post Office testified, however, that when a package is received for a certain box, a notice is placed in that box regardless of whether the name on the package is listed on the application as a person entitled to receive mail through that box. The person having access to the box then takes the notice to the window and is given the package. Ordinarily, Inspector Holmes testified, identification is not requested because it is assumed that the person with the notice is entitled to the package.
(Warrenkommisionens rapport s.121)
Jo, vi har diskuterat Postal Inspector (Sherlock) Holmes tidigare i tråden. Innan vi fortsätter här, Pekka, om nu det här citatet är sanningsenligt (vilket det inte är), hur många miljoner dollar per år tror du att USPS skulle ha förlorat i skadeståndsanspråk i den vansinniga händelse denna ”policy” faktiskt fanns där? I runda slängar?
Citat:
Det går således utmärkt att adressera en försändelse:
"Hej-hej hemskt mycket-hej"
"Post Office Box 2591, Dallas, Tx"
eller
"Kalle Karlsson"
"Post Office Box 2591, Dallas, Tx"
Båda försändelserna hamnar i Post Office Box 2591, Dallas, Tx. Tydligen görs ingen id-kontroll av personer som hämtar ut paket, utan det förutsätts att personen som besitter avin, har rätt till paketet.
Det var andra tider.
Nej, du har fortfarande inte fattat ett smack. Respektive postbox har minst ett namn som adressat. Utöver det namnet (tecknaren) kan det även finnas ett par tre fler namn, vilka också har tillträde till boxen. Nu kommer det kritiska:
Om postkontoret i fråga nu får in en försändelse till en box vars namn INTE finns på försändelsen så går denna automatiskt i retur, eftersom alternativet de facto hade inneburit att samma försändelse hamnar i fel händer.
Visst, misstag görs och visst, fel mottagare blir eventuellt betalningsskyldig, men det tillhör
ovanligheterna givet den enorma villervalla och de enorma skadestånd som annars skulle bli resultatet om det var
vanligt förekommande.
Och, viktigast, om Oswald köper geväret på angivet sätt, så måste han i så fall iskallt räknat med att,
” ... just den här gången klantar postpersonalen till det och lägger försändelsen i min postbox trots att mitt alias, A. Hidell, inte finns med som adressat.” Iskallt.
Tidig Monty Python, även här, Pekka?