2017-12-12, 19:57
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storrap
https://www.nytimes.com/2017/04/07/world/middleeast/werent-syrias-chemical-weapons-destroyed-its-complicated.html
Vill du totalt frikänna Ryssland för alla delaktighet/allt ansvar när det gäller förstörelse operationen och gasattacken så varsågod, jag avstår från att försöka omvända dig.
Jag ser likheter med det ryska agerandet när det gällde luftvärnsroboten som deras proxysoldater påstods ha avfyrat (eller snarare inte avfyrat alls) över Ukraina "utan rysk vetskap o medverkan".
Say what? Fokus på vad vi diskuterade nu.

Du skrev att FN hävdat att Ryssland var inblandat i gasattacken och hänvisade till en artikel som inte någonstans hävdar detta.

Kan du backa upp det eller inte?
Citera
2017-12-12, 20:10
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
Även om relationerna är icke-existerande just nu så underströk han att Turkiets mål inte är regimer eller andra länder. Cavusoglu påpekade att det inte kunde talas om något hot(mot Turkiet) just nu.

Orginalet är här, annars verkar det ur sin sammanhang:

Frågan som ställs är egentligen om Afrin. Han säger att PKKPYDYPGSDF upplevs som ett hot av Turkiet, inte Syrien eller Assad.
Här är lite klargöranden:

Moscow and Ankara may coordinate operation in Syria’s Afrin

Citat:
ANKARA, December 12. /TASS/. Ankara will coordinate its operation in northern Syria’s Afrin region with Russia in advance if it decides to conduct it, Turkish Foreign Minister Mevlut Cavusoglu told NTV television channel on Tuesday.

"Threats for Turkey are coming from Afrin. We may enter this region without a warning," Cavusoglu said. "If we carry out the operation there, we will agree on all its aspects with our allies, including Russia."

According to Cavusoglu, if the threats for Turkey are posed from the Syrian government army, Ankara’s goal will be to fight against Bashar Assad’s regime. "Now they are not posing any threats to us," he said, adding that the major threat comes from the Kurds of the Democratic Union Party and the People's Protection Units.

More:
http://tass.com/world/980445

Tydligen handlar missförståndet om vad som har varit och hur det är nu.
Citera
2017-12-12, 20:12
Medlem
Chris1991s avatar
Citat:
Är det därför Assange sitter fängslad i Storbritannien i en ambassad eller Guardian riskerades att stängas ner? Finns inga fria medier. Du är fri så länge du inte hotar makten, dvs oligarkerna, militär-industriella komplexet eller finansiella sektorn. I och med att dessa äger medierna i väst(detta gäller även i icke-väst länder) så hotar de inte ett skit. Sluta dagdrömma om att just västmedierna skulle vara mer trovärdig, det är de inte...

Precis så. Han avslöjade amerikanska krigsbrott och tvingas nu leva på Ecuadors ambassad. Tar han ett steg utanför så kommer han att gripas av brittisk polis och utlämnas till USA trots att han inte är någon amerikansk medborgare.
Citera
2017-12-12, 20:28
Medlem
arbetets avatar
Lite tillbakablick till 2013 för att titta lite på tankegångarna och planerna som nu har gått i stöpet. Vi börjar med en liten presentation av artikelförfattaren:

Robin Wright is the author of “Rock the Casbah: Rage and Rebellion Across the Islamic World” and a distinguished scholar at the United States Institute of Peace and the Wilson Center.

Imagining a Remapped Middle East

Citat:
THE map of the modern Middle East, a political and economic pivot in the international order, is in tatters. Syria’s ruinous war is the turning point. But the centrifugal forces of rival beliefs, tribes and ethnicities — empowered by unintended consequences of the Arab Spring — are also pulling apart a region defined by European colonial powers a century ago and defended by Arab autocrats ever since.

Forts: http://www.nytimes.com/2013/09/29/opinion/sunday/imagining-a-remapped-middle-east.html?pagewanted=all&_r=0
Citera
2017-12-12, 20:37
Medlem
Citat:
Är det därför Assange sitter fängslad i Storbritannien i en ambassad eller Guardian riskerades att stängas ner? Finns inga fria medier. Du är fri så länge du inte hotar makten, dvs oligarkerna, militär-industriella komplexet eller finansiella sektorn. I och med att dessa äger medierna i väst(detta gäller även i icke-väst länder) så hotar de inte ett skit. Sluta dagdrömma om att just västmedierna skulle vara mer trovärdig, det är de inte...

+1. Så ser det ut och tyvärr finns det många människor i västvärlden idag som är indoktrinerade kring tanken att det finns en objektiv sanning fylld av godhet och att detta förmedlas av tidningar som New York Times, CNN, DN och SvD m fl. Rapporteringen runt kriget i Syrien är ett slående exempel på hur motiv, handlingar och händelser kan vridas och vändas till att moraliskt omvända folk till att stödja olagliga bombningar och massdöd i ett land som inte har hotat eller hotar dem själva.
Citera
2017-12-12, 22:51
Medlem
storraps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
Say what? Fokus på vad vi diskuterade nu.

Du skrev att FN hävdat att Ryssland var inblandat i gasattacken och hänvisade till en artikel som inte någonstans hävdar detta.

Kan du backa upp det eller inte?
Nej jag skrev inte "att FN hävdat rysk inblandning". Fn hävdar att att Syrien är ansvariga.
Men, vad gäller Ryssland så åttog dom sig att se till att Assads kem lager tömdes, men så skedde inte helt o hållet tydligen, samt är man ansvarig f driften av flygbasen där planet startade.

http://edition.cnn.com/2017/04/12/politics/us-intelligence-syrian-chemical-weapons/index.html.

Frikänn du Ryssland, men jag kan inte se annat än att man är medansvarig, i bästa fall genom ödesdiger försumlighet.
Syriskt flyg, helt försörjt o servat av Ryssland, kan omöjligt operera självständigt fr rysk flygledning med tanke på det stora ryska engagemanget, om inte annat av flygsäkerhetsskäl.

Nu tackar jag för mig i tråden, men tugga på du...
Citera
2017-12-12, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Contrarian99
+1. Så ser det ut och tyvärr finns det många människor i västvärlden idag som är indoktrinerade kring tanken att det finns en objektiv sanning fylld av godhet och att detta förmedlas av tidningar som New York Times, CNN, DN och SvD m fl. Rapporteringen runt kriget i Syrien är ett slående exempel på hur motiv, handlingar och händelser kan vridas och vändas till att moraliskt omvända folk till att stödja olagliga bombningar och massdöd i ett land som inte har hotat eller hotar dem själva.

Svenska medier har under hela konflikten citerat Sohr. En salafist i en sunkig källare som bor i Coventry. Jag säger inte att han är sämre än någon annan men allt kvidande i tråden om fri press är kodynga.
Medier används för opinionsbildning med tydliga ägardirektiv.
Citera
2017-12-12, 22:57
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Nej jag skrev inte "att FN hävdat rysk inblandning". Fn hävdar att att Syrien är ansvariga.

Nu tackar jag för mig i tråden, men tugga på du...

Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du menar alltså att USA:s FN-ambassadör har hävdat att Assad och ryssarna i samförstånd gasat den syriska befolkningen, och det två gånger. Ska du också börja på att hänvisa till charlataner som han på Bellingcat?

Gå och göm dig!

Citat:
Inte jag som menar, det är FN.
https://www.theguardian.com/world/2017/oct/26/syria-gas-attack-bashar-al-assad-un-tillerson
Har du gjort en egen undersökning som kommer fram till någon annan ansvarig?

Ja du gör nog bäst i att packa ihop från denna tråd för gott.
Citera
2017-12-12, 23:05
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Just detta som är så besvärande. Slaget om Menagh samarbetade de så kallade FSA grupperna med al qaida och daesh.
Då var alla " moderata"

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Siege_of_Menagh_Air_Base
Grupperna ändrade sin politik och hållning under konfliktens gång. Ju längre konflikten blev, desto mer grupper absorberade jihadisterna olika moderata grupper.
Citera
2017-12-12, 23:06
Medlem
Mycket snack här och förundras över er som ständigt skriver i tråden och som inte nämner något om hur snabbt USA dragit sig tillbaka från Syrien samt deras allierade i form av, ja ni vet!

Krim till Ryssland i utbyte Jerusalem!

MOTSTÅNDET FÖRSVANN LIKA FORT SOM DEN KOM.

Likt förvånat undrar man vart all motstånd försvunnit som det uppkom så snabbt.

Båda ledarna vill ha en bit av kakan och därmed fortsätter leken..

Nu åker foliehatten av.

Godnatt
Citera
2017-12-12, 23:12
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ska vi räkna hur många politiska fångar det finns i väst? Var inte efterbliven.

Assange sitter fängslad i Storbritannien för att han har spritt hemligstämplad information. Mig veterligen sitter inte folk i Ryssland, Iran och I Assads Syrien fängslade för sådana brott. Vi pratar om enbart uttrycklig opposition till den sittande regering som man kvalificeras till fängelset i dessa länder. Försök inte dra ett likhetstecken mellan väst och dessa tyranniska stater, även om ditt inre vill fortsätta sprida lögner.

Jag har aldrig läst att The Guardian riskerades att stängas ner av staten. Kan du länka ditt underlag så jag kan ta del av den?

I princip allt ont som du vet om USA, eller Sverige för den delen, kommer just från medier ifrån respektive västland. Försök att tänka på det nästa gång du svärtar västmedia på det sättet som du gör.
Senast redigerad av Hopes.N.Dreams 2017-12-12 kl. 23:14.
Citera
2017-12-12, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pompripossan
Mycket snack här och förundras över er som ständigt skriver i tråden och som inte nämner något om hur snabbt USA dragit sig tillbaka från Syrien samt deras allierade i form av, ja ni vet!

USa har inte dragit sig tillbaka från Syrien utan har byggt ut sin truppnärvaro där på obestämd tidsbasis.

USA attackerade häromdagen också den syriska armén. More to follow...

https://southfront.org/trump-justifies-us-strikes-against-syrian-government-forces-as-lawful-measures/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in