2017-12-09, 03:44
Medlem
Har sedan 1 månad fått sobril 5mg utskrivet vid behov, skulle hellre ha stesolid även om det är 2 mg. Men min doktor är inte så förtjust i att skriva ut saker då jag vart öppen med min missbrukar historia(aldrig benzo dock). Så vill inte direkt kanske säga kan jag få stesolid ist för sobril? Säger att jag måste ta 3 st 5 mg vid ångest. Ska ja säga jag fick en stesolid 2mg av farmor och den hjälpte bättre än vad 3 st 5mg sobril gjorde?
Citera
2017-12-09, 15:26
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robotboyoo
tagit alla råd som folk gett om hur man får det utskrivet, fick diazepam vilket är rätt nice iof men xanor verkar ju omöjligt. vad ska man göra? gå till läkaren i en annan kommun/stad?

Ska du bara knarka på piller så köp på Internet där får du vad du vill annars så käkar du dina diazepam vid behov eller vad det står på ditt recept om dit liv fortfarande inte fungerar som du vill gå tillbaka till din läkare och diskutera om din situation.
Citera
2017-12-10, 00:07
Medlem
Thibideauxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Jag har Alprazolam depot krka 1mg på morgonen 1mg på kvällen.Tog mig sisådär 3-4 år. Det började med Sertralin Atarax - Lergigan-Mirtazepin sen kom Imovane och till sist så fick jag Alprazolamet utskrivet.Nu har jag ångest ibland som typ vem som helst.

Jag vandrar en liknande stig...nått tips för att få ens läkare att byta från oxascand till diazepam, temesta, eller inshallah, xanor?
Doktorn började först med 5mg oxasc. och jag låtsades vara nöjd i två veckor men nu ska kukantidepp bytas och ändras så mår helt knas. Då gick han med på 10mg ist men bara 2 uttag..

Kollade journalen för första gången nyligen och såg att någon riktigt fittig psykiatriker diagnostiserat cannabis-psykos när jag hade min första AMFETAMINÖVERDOS. Hur inkompetent får man vara? En döv-blind efterbliven analfabet kan se skillnad på cannabispsykos(?) och gammalt hederligt affe-knas.
OffTopic men ändå, jag vet att det är därför min gode doktor tvekade senast jag nämnde att oxazepam kanske inte är den bästa panikångestmedicinen (långsamt påslag, känns alltid som att det nästan klipper ångesten, men inte riktigt, vilket på ett sätt är förargligt i sig när man VET att 0,5 xanor funkar. ALLTID.
Citera
2017-12-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsarebadd
Har sedan 1 månad fått sobril 5mg utskrivet vid behov, skulle hellre ha stesolid även om det är 2 mg. Men min doktor är inte så förtjust i att skriva ut saker då jag vart öppen med min missbrukar historia(aldrig benzo dock). Så vill inte direkt kanske säga kan jag få stesolid ist för sobril? Säger att jag måste ta 3 st 5 mg vid ångest. Ska ja säga jag fick en stesolid 2mg av farmor och den hjälpte bättre än vad 3 st 5mg sobril gjorde?

Nån? Ska till läkaren imorgon
Citera
2017-12-10, 20:33
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:

Det bästa du kan göra är att inte nämna Stesolid specifikt. Var ärlig. Säg att du har ångest (för det antar jag att du har?) och att du funderar på om det finns något annat alternativ att ta vid behov än just Sobril. Var ödmjuk och låt läkaren fatta beslutet. Du kan lite försiktigt ställa frågan om det kanske inte är så att en lågdos av någon annan bensodiazepin skulle fungera bättre. Här kommer troligtvis en motfråga om du har testat någon annan bensodiazepin. Jag kan inte säga vad du ska svara där. Men jag skulle tro att sannolikheten är stor att läkaren föreslår en högre dos Sobril innan någonting annat kommer på tal.

Du behöver även vara ärlig mot dig själv, med tanke på din historik som missbrukare. Varför vill du hellre ha en lågdos Stesolid än Sobril? Då har du trots allt erfarenhet av bensodiazepiner, om du kan göra den bedömningen. 2 mg är en sådan låg dos att den ångestdämpande effekten bör vara obefintlig och därför är risken stor att du tar högre doser än ordinerat för att uppnå någon form av ångestdämpande effekt - den här börjar komma vid 5 mg (grovt generaliserat), men blir som mest tydlig vid 10 mg (förutsatt att du inte har någon tolerans/korstolerans).
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-12-10 kl. 20:36.
Citera
2017-12-10, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Det bästa du kan göra är att inte nämna Stesolid specifikt. Var ärlig. Säg att du har ångest (för det antar jag att du har?) och att du funderar på om det finns något annat alternativ att ta vid behov än just Sobril. Var ödmjuk och låt läkaren fatta beslutet. Du kan lite försiktigt ställa frågan om det kanske inte är så att en lågdos av någon annan bensodiazepin skulle fungera bättre. Här kommer troligtvis en motfråga om du har testat någon annan bensodiazepin. Jag kan inte säga vad du ska svara där. Men jag skulle tro att sannolikheten är stor att läkaren föreslår en högre dos Sobril innan någonting annat kommer på tal.

Du behöver även vara ärlig mot dig själv, med tanke på din historik som missbrukare. Varför vill du hellre ha en lågdos Stesolid än Sobril? Då har du trots allt erfarenhet av bensodiazepiner, om du kan göra den bedömningen. 2 mg är en sådan låg dos att den ångestdämpande effekten bör vara obefintlig och därför är risken stor att du tar högre doser än ordinerat för att uppnå någon form av ångestdämpande effekt - den här börjar komma vid 5 mg (grovt generaliserat), men blir som mest tydlig vid 10 mg (förutsatt att du inte har någon tolerans/korstolerans).

Tack! Inte missbrukat benz någonsin mer opiat/thc hållet. Har dock för mig att jag testat stess och att det hjälpte mycket bättre mot ångesten. Fattar inte riktigt varför folk missbrukar benz
Citera
2017-12-11, 00:33
Medlem
BDnrjs avatar
Hur får man benzo utskrivet hos läkaren?

* Nämn inte att du testat droger tidigare.
* Säg att du får sån stark ångest ibland att du känner för att skada dig själv.
* Låtsas att du inte riktigt vet vad benzo är för något.
* De kommer antagligen ge dig atarax först, vilket är en antihistamin med svagt lugnande effekt, acceptera det och var tålmodig. Ring läkaren och säg att du har extrem ångest och att atarax inte fungerar. Eller ta det vid nästa möte.

Good luck!
Citera
2017-12-12, 00:01
Medlem
Citat:

Nån som tror det funkar? Ska träffa läkaren imorgon. Säga att 2 mg stesolid gav bättre och snabbare ångestlindring samt att det känns bättre att ta 1 tablett än 3?
Citera
2017-12-12, 00:55
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Nån som tror det funkar? Ska träffa läkaren imorgon. Säga att 2 mg stesolid gav bättre och snabbare ångestlindring samt att det känns bättre att ta 1 tablett än 3?

Det verkar vara ett lotto hur sådant kan gå, men för några år sedan ville jag och min läkare att jag skulle prova ta 5 mg Sobril istället för 15 mg Sobril vid behov eftersom jag hade lite mindre ångest en period.

Men det gjorde som ingen effekt när jag väl fick ångest, blev att jag ändå behövde 15 mg så givetvis tog jag tre tabletter istället. Sedan sa jag till min läkare att jag nästan kände mig som en missbrukare då hehe, hon bara skrattade och sa "ja det förstår jag", då fick jag 15 mg igen, har det fortfarande vid behov.

Men som sagt, det där ska du bara ta som det individuella fall det är. Sedan var det inget byte av substans heller bara dos, men lycka till dock!

Edit: Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att nämna specifika läkemedel jag inte tidigare haft på recept, man vet aldrig hur läkaren reagerar.
Senast redigerad av Neofyten 2017-12-12 kl. 01:10.
Citera
2017-12-12, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Det verkar vara ett lotto hur sådant kan gå, men för några år sedan ville jag och min läkare att jag skulle prova ta 5 mg Sobril istället för 15 mg Sobril vid behov eftersom jag hade lite mindre ångest en period.

Men det gjorde som ingen effekt när jag väl fick ångest, blev att jag ändå behövde 15 mg så givetvis tog jag tre tabletter istället. Sedan sa jag till min läkare att jag nästan kände mig som en missbrukare då hehe, hon bara skrattade och sa "ja det förstår jag", då fick jag 15 mg igen, har det fortfarande vid behov.

Men som sagt, det där ska du bara ta som det individuella fall det är. Sedan var det inget byte av substans heller bara dos, men lycka till dock!

Edit: Personligen skulle jag vara väldigt försiktig med att nämna specifika läkemedel jag inte tidigare haft på recept, man vet aldrig hur läkaren reagerar.

Tack! Får se vad hen säger imorgon, tror jag nämner det. Hen vet om att jag gillade och äta tramadol och röka holk förut 😂
Citera
2017-12-12, 20:51
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Tack! Får se vad hen säger imorgon, tror jag nämner det. Hen vet om att jag gillade och äta tramadol och röka holk förut 😂

Hur gick det, om jag får fråga?
Citera
2017-12-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Hur gick det, om jag får fråga?

Missade läkarbesöket, kunde inte somna på hela natten sömnproblem deluxe, ska ringa imorgon bitti å se om jag kan få akut tid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in