Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-12, 20:58
  #913
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drugsarebadd
Missade läkarbesöket, kunde inte somna på hela natten sömnproblem deluxe, ska ringa imorgon bitti å se om jag kan få akut tid

Ah trist, lycka till med medicineringen!
Citera
2017-12-12, 21:07
  #914
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neofyten
Ah trist, lycka till med medicineringen!

Tack så mycket
Citera
2018-01-09, 16:13
  #915
Medlem
Få läkaren att skriva ut mer än 7,5mg imovane per natt?

Kan man få läkaren att skriva ut mer än 7,5 imovane per natt? Typ 15 mg?

Har nu 7,5.. Vad bör jag säga ? Att jag inte längre sover på bara en, att jag vill höja dosen? Att jag vaknar mitt i natten?

Rädd för att han tar bort imovanen helt om jag får de till att låta som att den är meningslös.
Säger jag att den inte verkar lika bra som innan kanske han tänker att de inte är nån ide att höja för då får man ju höja och höja så fort toleransen ökat.

Faan jag vet inte hur jag ska lägga fram det utan att han bara tror jag vill ha högre dos bara för att..
Citera
2018-01-09, 16:17
  #916
Medlem
Kan jag säga att jag haft 15mg utskrivet förut och det funkat bra?
Citera
2018-01-09, 17:17
  #917
Medlem
Enklaste sättet att få det utskrivet på är genom att inte vela ha det, jag brukade känna till en handfull med människor som hade benzo på recept men inte åt det. Oftast bipolära tjejer som inte visste att man kunde berusa sig på det. Jag har skiten på recept och det började med 1x 25 pack Stesolid i månaden och efter att jag bad om att få ha andra icke-narkotikaklassade preparat vid sidan av för att inte behöva ha det lika mycket blev det på bara två månader till 1 pack varannan vecka och därifrån har det ändrats till att jag kan förnya receptet varje vecka. Idag hämtar jag ut vid nödfall, dvs nästan aldrig. Har haft samma karta i tre månader nu då benzo faktiskt är riktigt äckligt. Imovane på recept också, hade 10 pack 7.5mg utskrivet var 10e dag och sedan ville jag ändra det till 5mg för att jag kände att det inte behövdes så hög dos, fick då ett 30 pack 5mg och efter någon månad bad jag om ett 10 pack 5mg istället av skäl att det blev enkelt att man tog en trotts att det kanske inte behövdes då det fanns i överflöd. Efter ett år fungerade inte 5mg riktigt bra längre så bad om 7.5 så fick ett 30 pack igen med den dosen + Ett uttag på 2x 10 pack 5mg som låg o väntade på apoteket.

Summerat: Det du inte vill ha får du. Gå med på allt läkaren vill testa samtidigt som du påpekar att du vill ha något vid behov. Ni som är pundare och försöker att få det utskrivet för att knarka förstör för människor med riktiga problem med ångest då det är sånt som gör läkarna suspekta på allihopa. Det var många gånger man blev riktigt sur över att behöva dö i sin ångest medan man såg knarkare knapra på sina receptbelagda läkemedel o punda på saker ifrån gatan samtidigt.



Citat:
Ursprungligen postat av fruktsallad12
Kan man få läkaren att skriva ut mer än 7,5 imovane per natt? Typ 15 mg?

Dom skulle nog byta ut det mot Stilnoct alt behålla samma dos imovane och lägga till Theralen eller något liknande. Det sistnämnda är väldigt bra.

Citat:
Ursprungligen postat av fruktsallad12
Kan jag säga att jag haft 15mg utskrivet förut och det funkat bra?

Dom kan se dina tidigare recept och jag tror inte att någon haft 15mg utskrivet tidigare, inte ens elefanter dels för att dom inte finns. fungerar inte 7.5mg så fungerar inte 15, 22.5 eller 30mg heller. (Vilket jag misstänker att du också vet då du förmodligen också har testat 2-3x tabletter någon gång när inte en har fungerat)
__________________
Senast redigerad av Tanakh 2018-01-09 kl. 17:40.
Citera
2018-01-09, 18:39
  #918
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fruktsallad12
Kan man få läkaren att skriva ut mer än 7,5 imovane per natt? Typ 15 mg?

Har nu 7,5.. Vad bör jag säga ? Att jag inte längre sover på bara en, att jag vill höja dosen? Att jag vaknar mitt i natten?

Rädd för att han tar bort imovanen helt om jag får de till att låta som att den är meningslös.
Säger jag att den inte verkar lika bra som innan kanske han tänker att de inte är nån ide att höja för då får man ju höja och höja så fort toleransen ökat.

Faan jag vet inte hur jag ska lägga fram det utan att han bara tror jag vill ha högre dos bara för att..

Ja, du kan ju alltid fråga. Jag själv har haft Zolpidem och samma dos under typ 10 år. Helt ärligt, har jag inte vågat fråga läkaren å höja just för samma anledning som du, så kanske läkaren säger: "Ja nu byter medicin helt å hållet", det är just det jag varit rädd för.
Men, fråga kan du ju göra. Och säg då direkt från början att du vill behålla Imovane som sömnmedicin, men typ att "du undrar om det skulle testa en kort period att höja dosen" och upprepa, "bara en kort period, jag lovar", så hoppas han är snäll och höjer en period. Gör han det, så är det kanonbra, för då får läkaren ett helvete sen att sänka till 1 tablett - d.v.s höjer han dosen, så kan du räkna med att du kommer att ha den dosen han höjer till en bra tid framöver.
Citera
2018-01-09, 20:28
  #919
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OsamaBinLaden
Vill endast få Sobril utskrivet det ska väl inte vara så svårt?
Har du fått Lergigan? Anledningen till att jag frågar är att dels för att Lergigan i min mening är bättre än Sobril men även att Lergigan brukar vara det sista läkemedlet innan man får bensodiazepiner (om man verkligen behöver benso enligt psykiatrin).
Citera
2018-01-09, 20:38
  #920
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IYI
Hej har telefontid med läkaren imorgon. Han ska sänka iktorivilen från 3mg till 2, samt min gabapentin till noll. Har 30 oxazepam x 3 om dagen vid behov eller 1 mg temesta sen till natten imovane. Nu vill jag ha något som fungerar vid behov men vad ska jag säga och vad ska jag fråga efter. OBS han vägrar att skriva ut xanor
Jag hade frågat om jag kunde ta bort Sobrilen och ta Temesta som behovsmedicin.
Citera
2018-01-09, 23:03
  #921
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Har du fått Lergigan? Anledningen till att jag frågar är att dels för att Lergigan i min mening är bättre än Sobril men även att Lergigan brukar vara det sista läkemedlet innan man får bensodiazepiner (om man verkligen behöver benso enligt psykiatrin).

Håller inte med dig alls. Lergigan var nog den allra första medicinen jag fick ut, innan theralen, atarax, propavan, äckliga SSRIs osv. Och jag har efter att ha gått igenom ca 25 olika läkemedel fått diverse benso utskrivet. Mitt tips är nog att bara vara brutalt ärlig och förklara sakligt varför man behöver dom. Nu när jag trappat ut allt efter ett beroende och det dessutom framkommit att jag knaprat på sidan av är jag dock tveksam till om jag någonsin kommer få det, någon som har erfarenheter av att lyckas få benso efter att man trappat ut ett beroende + att vården misstänker en för missbruk? Numer känns det nästan som att jag går in till läkaren på bokade tider och säger "hej" varpå de svarar "jag kommer inte skriva ut någon benso idag"...
Citera
2018-01-10, 10:29
  #922
Avstängd
DEPRESSIVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Håller inte med dig alls. Lergigan var nog den allra första medicinen jag fick ut, innan theralen, atarax, propavan, äckliga SSRIs osv. Och jag har efter att ha gått igenom ca 25 olika läkemedel fått diverse benso utskrivet. Mitt tips är nog att bara vara brutalt ärlig och förklara sakligt varför man behöver dom. Nu när jag trappat ut allt efter ett beroende och det dessutom framkommit att jag knaprat på sidan av är jag dock tveksam till om jag någonsin kommer få det, någon som har erfarenheter av att lyckas få benso efter att man trappat ut ett beroende + att vården misstänker en för missbruk? Numer känns det nästan som att jag går in till läkaren på bokade tider och säger "hej" varpå de svarar "jag kommer inte skriva ut någon benso idag"...
Nä det är olika såklart, men innan jag fick bensodiazepiner fick jag testa de vanliga mot ångest; Theralen, Atarax, Lergigan och för sömn; Theralen, Atarax, Nozinan, Propavan, Melatonin, Lergigan. Sedan fick jag riktiga mediciner även om Lergigan faktiskt fungerar för mig.

Ja jag har missbruksstämpel men får benso utan problem, även om jag träffar en annan läkare (t.ex vid inläggning eller så). Dock är jag i väldigt stort behov av benso och de fattade psyk efter mitt andra självmordsförsök eller så..

Jag håller med, man bör vara riktigt ärlig om hur svår ångest(eller sömn)problematik man har, men aldrig svara ja på om man tar några droger eller mediciner man inte har på recept. Att vara nykterist (alkohol) gillar också läkare att man är.
__________________
Senast redigerad av DEPRESSIV 2018-01-10 kl. 10:32.
Citera
2018-01-10, 11:40
  #923
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DEPRESSIV
Nä det är olika såklart, men innan jag fick bensodiazepiner fick jag testa de vanliga mot ångest; Theralen, Atarax, Lergigan och för sömn; Theralen, Atarax, Nozinan, Propavan, Melatonin, Lergigan. Sedan fick jag riktiga mediciner även om Lergigan faktiskt fungerar för mig.

Ja jag har missbruksstämpel men får benso utan problem, även om jag träffar en annan läkare (t.ex vid inläggning eller så). Dock är jag i väldigt stort behov av benso och de fattade psyk efter mitt andra självmordsförsök eller så..

Jag håller med, man bör vara riktigt ärlig om hur svår ångest(eller sömn)problematik man har, men aldrig svara ja på om man tar några droger eller mediciner man inte har på recept. Att vara nykterist (alkohol) gillar också läkare att man är.

Måste ändå hålla med om att lergigan är den bästa av de dåliga mediciner, så för er som inte får ut benso skulle jag ofta rekommendera lergigan!

Tror det är ganska olika från stad till stad? I norrköping skriver många inte ut bensodiazepiner oavsett omständigheterna, vid ett tillfälle (när jag iofs hade både xanor, ikto och imovane) sökte jag akutpsyk då jag inte sovit på över en vecka och lätt psykotiska effekter började komma (ljudhallisar och såg skuggor osv) men dom svarade bara att det inte var någon fara och skickade hem mig och sa att jag skulle ta någon extra mirtazapin.. Två dagar senare (fortfarande ingen sömn) besökte jag psykakuten i sthlm och dom skrev direkt ut 10mg nitrazepam, så antar att söka hjälpen i rätt stad spelar också väldigt stor roll när det gäller att få bensodiazepiner!
Citera
2018-01-10, 16:49
  #924
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av host.
Måste ändå hålla med om att lergigan är den bästa av de dåliga mediciner, så för er som inte får ut benso skulle jag ofta rekommendera lergigan!

Tror det är ganska olika från stad till stad? I norrköping skriver många inte ut bensodiazepiner oavsett omständigheterna, vid ett tillfälle (när jag iofs hade både xanor, ikto och imovane) sökte jag akutpsyk då jag inte sovit på över en vecka och lätt psykotiska effekter började komma (ljudhallisar och såg skuggor osv) men dom svarade bara att det inte var någon fara och skickade hem mig och sa att jag skulle ta någon extra mirtazapin.. Två dagar senare (fortfarande ingen sömn) besökte jag psykakuten i sthlm och dom skrev direkt ut 10mg nitrazepam, så antar att söka hjälpen i rätt stad spelar också väldigt stor roll när det gäller att få bensodiazepiner!

Jag är helt säker att det beror på vilken läkare man träffar! Manlig läkare över 45 har inga problem att skriva ut fick 300stes o 200imo i somras och kvinnliga unga läkare saknar pondus och rädd för socialstyrelsen så dom skriver bara sporadiskt ut!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback