2017-12-12, 04:55
  #14869
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Dom här jättestora, jättebilliga lägenheterna, var finns dom? Har du några adresser? Är det nåt du läst på Flashback? Facebook?

Instämmer och frågar mig samma sak. Jag vill gärna ha större boende för en rimlig hyra.
Citera
2017-12-12, 05:45
  #14870
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja allmännyttan bygger en del men jag har inte sett så mycket av det du efterfrågar: ”billiga hyresrätter”.



Hyresrätt är jättebra om man bor kortare än 5 år, men på längre sikt är det extremt ofördelaktigt.

mmm men du borde veta att det bara är 70-80 k av dessa som aktivt söker hyresrätter. Resten har det mer som en framtida ”option” i hopp om att få den där billiga hyresrätten lagom till pensionen, så man kan casha hem. Eller kanske en extra etta i stan, om man får besök?! Problemet är bara att de billiga hyresrätterna inte kommer att räcka till alla.

Nybyggda hyresrätter står inte direkt utan intressenter , till skillnad från BRmarknaden som har uppenbara problem. Det handlar i vissa fall om minuter efter att möjlighten att boka kommit ut på nätet så är det fulltecknat. Trenden går mot fler HR, färre BR.
https://www.sabo.se/hyresratten-gar-om-bostadsratten/
Citat från ingressen: "I år byggs det fler hyresrätter än bostadsrätter, enligt Boverkets senaste prognos. Och nästa år beräknas nyproduktionen av bostadsrätter vända nedåt, medan antalet nya hyresrätter fortsätter att öka."

Hyresrätter är ju vad marknaden skrikit efter i decennier men för byggbolagen har BR varit mer lönsamt. Ja tills nu då.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-12 kl. 05:57.
Citera
2017-12-12, 07:20
  #14871
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Dom här jättestora, jättebilliga lägenheterna, var finns dom? Har du några adresser? Är det nåt du läst på Flashback? Facebook?

Tja hela centrala Göteborg, Stoxkholm och Malmö tex. Jag känner ett tiotal personer som bor i HR i Stockholm lååååångt under marknadspris.

Alla nationalekonomer som forskar i frågan säger samma sak.

Billigt är det så länge priset är långt under marknadshyra. I Stockholms innerstad går en etta på 35kvm i andra hand för 15k i mån. En tvåa på 60 kvm HR kostar runt 6000. Det är jävligt billigt.
Citera
2017-12-12, 07:40
  #14872
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Tja hela centrala Göteborg, Stoxkholm och Malmö tex. Jag känner ett tiotal personer som bor i HR i Stockholm lååååångt under marknadspris.

Alla nationalekonomer som forskar i frågan säger samma sak.

Billigt är det så länge priset är långt under marknadshyra. I Stockholms innerstad går en etta på 35kvm i andra hand för 15k i mån. En tvåa på 60 kvm HR kostar runt 6000. Det är jävligt billigt.

Alla nationalekonomer minsann. Du har alltså inga specifika adresser? Om hela centrala Stockhom består av jättestora, jättebilliga lägenheter borde du enkelt kunna hitta några av dessa. Länka då uppgifter om dessa.
Så andrahandsmarknaden motsvarar marknadspris? Varför inte använda Grand Hotel som referens när du ändå håller på.

Nej en etta går inte på 15k i månaden, långt ifrån. Medianhyran för andrahand i innerstan för ettor ligger långt lägre än så.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-12 kl. 07:48.
Citera
2017-12-12, 07:54
  #14873
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Alla nationalekonomer minsann. Du har alltså inga specifika adresser? Om hela centrala Stockhom består av jättestora, jättebilliga lägenheter borde du enkelt kunna hitta några av dessa. Länka då uppgifter om dessa.
Så andrahandsmarknaden motsvarar marknadspris? Varför inte använda Grand Hotel som referens när du ändå håller på.

Nej en etta går inte på 15k i månaden, långt ifrån. Det finns säkert sådana exempel men medianhyran för andrahand i innerstan ligger långt lägre än så.

Jag känner flera som idag hyr ettor runt 35kvm för 15k i m0naden i andra hand. Det är marknadspriset för ANDRAHANDS lägenheter. Väldigt många lägger en sådan lägenhet för 10-11 och kräver sedan en extra svart peng på mellanskillnaden för att slippa skatt. Typiska effekter på en korrupt och dysfunktionell prisreglerad marknadm Om marknadshyra infördes skulle det inte kosta så mycket eftersom beståndet kraftigt skulle öka.

Gå in på lägenhetsbyte.se själv o kolla. Tittar nu på en tvåa på Söder på 65kvm, 7000 i mån. En etta på söder på 50kvm 3900 i mån. En 3.5 rummare på i Vasastan på 80 kvm 8600 i mån.En trea till på 90kvm 9400. Asbilligt. Skulle säga att marknadspriset skulle ligga på minst det dubbla på dessa adresser. Klart som fan att folk sittr och trycker på dessa. Även många som har det mycket gott ställt ska av någon anledning ha privilegiet att åtnjuta.denna enorma subvention på andras bekostnad.
__________________
Senast redigerad av flanders 2017-12-12 kl. 08:00.
Citera
2017-12-12, 08:11
  #14874
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Jag känner flera som idag hyr ettor runt 35kvm för 15k i m0naden i andra hand. Det är marknadspriset för ANDRAHANDS lägenheter. Väldigt många lägger en sådan lägenhet för 10-11 och kräver sedan en extra svart peng på mellanskillnaden för att slippa skatt. Typiska effekter på en korrupt och dysfunktionell prisreglerad marknadm Om marknadshyra infördes skulle det inte kosta så mycket eftersom beståndet kraftigt skulle öka.

Gå in på lägenhetsbyte.se själv o kolla. Tittar nu på en tvåa på Söder på 65kvm, 7000 i mån. En etta på söder på 50kvm 3900 i mån. En 3.5 rummare på i Vasastan på 80 kvm 8600 i mån.En trea till på 90kvm 9400. Asbilligt. Skulle säga att marknadspriset skulle ligga på minst det dubbla på dessa adresser. Klart som fan att folk sittr och trycker på dessa. Även många som har det mycket gott ställt ska av någon anledning ha privilegiet att åtnjuta.denna enorma subvention på andras bekostnad.

Nej det är inte marknadspriset för andrahand. I Vasastan är medianpriset för ettor i andrahand 11.150, på Södermalm 10.914. För övrigt kostar en etta i andrahand i Huddinge 6300/mån. Som sagt länka till några av dessa orimligt billiga lägenheter så får vi väl se. Du kan ju inte bara titta på kvadratmeter fattar du väl. Hur är standarden? Har stambyte gjorts? finns hiss? nära till kollektivtrafik? parkeringsmöjligheter? Detta med marknadspris verkar svårt. Att hyran i Sverige sätts efter en förhandling mellan värden och hyresgästen (du vet, så som löner sätts) verkar oerhört svårt för nyliberaltomtarna att förstå. Dessa tomtar verkar tro att staten har regler för hur en hyra ska sättas och att det finns ett tak för hur hög den kan vara.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-12 kl. 08:20.
Citera
2017-12-12, 08:24
  #14875
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej det är inte marknadspriset för andrahand. I Vasastan är medianpriset för ettor i andrahand 11.150, på Södermalm 10.914. För övrigt kostar en etta i andrahand i Huddinge 6300/mån. Som sagt länka till några av dessa orimligt billiga lägenheter så får vi väl se. Du kan ju inte bara titta på kvadratmeter fattar du väl. Hur är standarden? Har stambyte gjorts? finns hiss? nära till kollektivtrafik? parkeringsmöjligheter? Detta med marknadspris verkar svårt. Att hyran i Sverige sätts efter en förhandling mellan värden och hyresgästen (du vet, så som löner sätts) verkar oerhört svårt för nyliberaltomtarna att förstå. Dessa tomtar verkar tro att staten har regler för hur en hyra ska sättas och att det finns ett tak för hur hög den kan vara.

Standarden är ganska genomsnittlig skulle jag aäga för en HR. Men det är egntligen oväsentligt. Nära till kollektivtrafik har alla i innerstan. Vi snackar ju inte dusch i källaren eller mögelskador i hela lgh här. Oavsett så är de priser jag listade orimligt billiga.

Men för all del. Om du nu tror att dessa lgh har en marknadsmässig prissättning borde du vara mer än villig att införa marknadshyror imorgon.
Citera
2017-12-12, 08:40
  #14876
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Nej det är inte marknadspriset för andrahand. I Vasastan är medianpriset för ettor i andrahand 11.150, på Södermalm 10.914. För övrigt kostar en etta i andrahand i Huddinge 6300/mån. Som sagt länka till några av dessa orimligt billiga lägenheter så får vi väl se. Du kan ju inte bara titta på kvadratmeter fattar du väl. Hur är standarden? Har stambyte gjorts? finns hiss? nära till kollektivtrafik? parkeringsmöjligheter? Detta med marknadspris verkar svårt. Att hyran i Sverige sätts efter en förhandling mellan värden och hyresgästen (du vet, så som löner sätts) verkar oerhört svårt för nyliberaltomtarna att förstå. Dessa tomtar verkar tro att staten har regler för hur en hyra ska sättas och att det finns ett tak för hur hög den kan vara.

Ta denna tex;

https://www.lagenhetsbyte.se/Bytes/841708/1

6900 i mån. 78kvm. Hörnlägenhet, stor fin terass utsikt Hagaparken, hiss, fräscht kök, nyrenoverat badrum, stort ljust vardagsrum.

Folk skulle stå i KÖ att hyra denna paradvåning för 20 000 i mån. Men istället ska andra som med all sannolikhet skulle ha råd att att betala 20k sitta med ett statlig privilegie och betala kraftigt underpris. Vad är rationalen???
Citera
2017-12-12, 08:42
  #14877
Medlem
[quote=flanders|62585474]Standarden är ganska genomsnittlig skulle jag aäga för en HR. Men det är egntligen oväsentligt. Nära till kollektivtrafik har alla i innerstan. Vi snackar ju inte dusch i källaren eller mögelskador i hela lgh här. Oavsett så är de priser jag listade orimligt billiga.

Men för all del. Om du nu tror att dessa lgh har en marknadsmässig prissättning borde du vara mer än villig att införa marknadshyror imorgon.[/QU

Införa marknadshyror? Hur ska detta genomföras exakt? Vem bestämmer hyrorna idag tror du? En centralkommitte? Du kanske förespråkar att allas hyreskontrakt ska rivas och så på något magiskt sätt börjar vi om på noll och marknaden hamnar i balans. Om du tycker Sveriges bostadsmarknad är reglerad, titta på New York. Då talar jag bara om hyrorna. Sen tillkommer regleringar om byggande, markanvänding och uthyrning som är fantastiskt snåriga. Nyliberaler borde se sig om i världen lite mer.
Citera
2017-12-12, 08:44
  #14878
Avslutad
[quote=Alpoxen|62585546]
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Standarden är ganska genomsnittlig skulle jag aäga för en HR. Men det är egntligen oväsentligt. Nära till kollektivtrafik har alla i innerstan. Vi snackar ju inte dusch i källaren eller mögelskador i hela lgh här. Oavsett så är de priser jag listade orimligt billiga.

Men för all del. Om du nu tror att dessa lgh har en marknadsmässig prissättning borde du vara mer än villig att införa marknadshyror imorgon.[/QU

Införa marknadshyror? Hur ska detta genomföras exakt? Vem bestämmer hyrorna idag tror du? En centralkommitte? Du kanske förespråkar att allas hyreskontrakt ska rivas och så på något magiskt sätt börjar vi om på noll och marknaden hamnar i balans. Om du tycker Sveriges bostadsmarknad är reglerad, titta på New York. Då talar jag bara om hyrorna. Sen tillkommer regleringar om byggande, markanvänding och uthyrning som är fantastiskt snåriga. Nyliberaler borde se sig om i världen lite mer.


Nej. Alla får bo kvar som de har det men vid varje ny flytt så får värden sätta pris efter vad folk är beredda att betala. Så fungerar alla andra marknader och det finns ingen anöedning att detta skall undantas.
Citera
2017-12-12, 08:52
  #14879
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ta denna tex;

https://www.lagenhetsbyte.se/Bytes/841708/1

6900 i mån. 78kvm. Hörnlägenhet, stor fin terass utsikt Hagaparken, hiss, fräscht kök, nyrenoverat badrum, stort ljust vardagsrum.

Folk skulle stå i KÖ att hyra denna paradvåning för 20 000 i mån. Men istället ska andra som med all sannolikhet skulle ha råd att att betala 20k sitta med ett statlig privilegie och betala kraftigt underpris. Vad är rationalen???

Om någon är beredd att betala mer är helt irrelevant, eller vill du skrota besittningsskyddet?
Statligt priviegium? Ett kontrakt är ett kontrakt. Båda parter har skrivit på det. Var kommer staten in? Speciellt i detta fallet då resten av huset är Bostadsrätter. Den hyrs alltså av en BRF, om du tycker dom satt hyran för lågt är det din rätt att tycka det. För övrigt saknar jag vissa uppgifter, t. ex byggnadsår men framför allt 'Stambytt år/senast'.
Citera
2017-12-12, 08:55
  #14880
Medlem
[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Vilka alla andra marknader? Inte alla andra bostadsmarknader i alla fall. Men Sverige kanske ska bli extremast i världen på bostadsmarknaden, precis som vi redan är på skolmarknaden.
__________________
Senast redigerad av Alpoxen 2017-12-12 kl. 08:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in