Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-12-10, 16:48
  #1
Medlem
swapjaos avatar
I min lägenhet har jag låtit bygga in sovalkoven med en vägg/dörr så att detta istället blir ett sovrum med möjlighet att stänga till, nackdelen är dock att ventilationen blir dålig eftersom rummet inte längre delar ventilation med vardagsrummet där det finns både fönster och utluft.
Rummet är alltså i ett av de inre hörnen i vardagsrummet utan några fönster.

Ventilationskille som jag diskuterade lösningen med innan byggnationen tyckte att det bästa var att vid ena väggen mot vardagsrummet sätta ett ventilationsgaller nere vid golvet (markerat som Y i figuren nedan). För att redan på den andra innerväggen sätta mekanisk utluft med en tyg av badrumsfläkt på utsidan av rummet som drar ut luften ur rummet (markerat som X, väggen här består även av inbygd garderob ca 60 djup). Lösningen är alltså att själva fläkten sitter i rummet utanför och att luft dras genom ett rör ovanför/i garderoben som går in i sovrummet uppe vid taket.

Med denna lösning menade de att luften kommer dras ut vid taket vid X och därför tvingas in genom ventilationsgallret vid golvet Y och allså går luftströmmen genom sovrummet. Materialet som de ansåg var lämpligt är don URH 100 som monteras i sovrummet och en fläkt Klimat K7 monteras i garderob samt ett utblåsgaller monteras i rummet utanför.
....____________________
X l ...............................l
...l ...............................l
...l ...............................l
...l ...............................l
...l ...............................l
...../ .............................l
.../_____________________l
.................................Y

Är det någon som har erfarenhet av liknande ventilationsupplägg i rum utan fönster eller annan ursprunglig ventilation och har en kvalificerad åsikt om upplägget eller materialvalen? Alla tips uppskattas dock men det får gärna framgå om de är kvalificerade eller snarare personliga gissningar
Jag funderar på att göra detta själv eftersom jag då kan se till att alla hål och galler hamnar precis där jag vill, och jag gillar inte att firman tar mer än dubbla priset för just materialet än på första bästa e-handel. Finns det andra sätt som går att isolera på för att möjligtvis minska ljudet från fläkten ännu mer? eller mer lämpliga fläktval? Det faktum att fläkten hamnar i rummet utanför ska göra att ljudet i sovrummet blir minimalt om något som jag förstår det.
__________________
Senast redigerad av swapjao 2017-12-10 kl. 16:56.
Citera
2017-12-10, 16:54
  #2
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ljuddämpare till kanalfläkt, på insuget kan du dessutom sätta ett enkelt filter så blir du av med lite damm i sovrummet.
https://www.luftbutiken.se/143-ljuddampare
Citera
2017-12-10, 18:43
  #3
Medlem
Skulle provat utan fläkt först och se om det duger.
Citera
2017-12-10, 20:59
  #4
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ljuddämpare till kanalfläkt, på insuget kan du dessutom sätta ett enkelt filter så blir du av med lite damm i sovrummet.
https://www.luftbutiken.se/143-ljuddampare
Bra tips med filtret! Ska se till att fixa det.

Angående ljuddämparen, är det någon speciell typ som är bättre? de som verkar sättas i röret ser ju lätta ut att jobba med. De rören som är ljuddämpare verkar ju inte kapningsbara som vanliga rör? Hur går man det att passa exakt om man behöver ett visst antal cm långt rör? Eller köper man det största som "får plats" och kör ett par cm på slutet utan ljuddämpning?

Citat:
Ursprungligen postat av KebabBorje
Skulle provat utan fläkt först och se om det duger.
Redan om man är i rummet en kort stund så blir det riktigt varmt. Men det är klart det finns en chans att luften rör sig av sig själv iomed att den varma luften pressas ut i hålet vid taket. Men det kommer sluta med att någon typ av mekanik behövs för att skapa ett tillräckligt flöde
Citera
2017-12-11, 08:22
  #5
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Bra tips med filtret! Ska se till att fixa det.

Angående ljuddämparen, är det någon speciell typ som är bättre? de som verkar sättas i röret ser ju lätta ut att jobba med. De rören som är ljuddämpare verkar ju inte kapningsbara som vanliga rör? Hur går man det att passa exakt om man behöver ett visst antal cm långt rör? Eller köper man det största som "får plats" och kör ett par cm på slutet utan ljuddämpning?


Redan om man är i rummet en kort stund så blir det riktigt varmt. Men det är klart det finns en chans att luften rör sig av sig själv iomed att den varma luften pressas ut i hålet vid taket. Men det kommer sluta med att någon typ av mekanik behövs för att skapa ett tillräckligt flöde
Jag har den typen av stålrör med stålmantel och tycker det funkar ok, väljer delar som passar och fyller ut med rör där det behövs.
Citera
2017-12-11, 11:08
  #6
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Ursäkta att detta inte alls har med din egentliga frågeställning att göra men min reflektion är ändå följande:

Kommer det finnas ett behov att ha dörren stängd när du vistas i sovrummet? Jag tänker som så att du känner för att ha ett "dolt" sovrum när du vistas utanför men nattetid finns kanske inte behovet av denna avskildhet.

Jag tar bara upp detta eftersom jag själv är extremt känslig för fläktljud så den lösningen vore min egen sista utväg.
Vill bara väcka tanken...
Citera
2017-12-11, 21:35
  #7
Medlem
OldFashioneds avatar
Känns rätt meningslöst att dra in luft från vardagsrummet till sovrummet. Antingen tar du in frisk luft utifrån, eller så låter du det vara. Du genererar knappast tillräckligt med värme för att en liten sketen paxfläkt skulle göra någon skillnad.

Jag har jobbat med ventilation alldeles för länge.
Citera
2017-12-11, 22:13
  #8
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Känns rätt meningslöst att dra in luft från vardagsrummet till sovrummet. Antingen tar du in frisk luft utifrån, eller så låter du det vara. Du genererar knappast tillräckligt med värme för att en liten sketen paxfläkt skulle göra någon skillnad.

Jag har jobbat med ventilation alldeles för länge.
Ja, du har nog det....Det är ju inte värme som är det största problemet utan luftkvaliteten. Vi förbrukar ju som bekant syre och producerar koldioxid och vattenånga.

Utan ventilation kommer alltså syrehalten i rummet att sjunka och halterna av koldioxid och vattenånga att stiga. Det gör att vi känner oss mindre utsövda och dåsiga trots tillräckligt många timmars sömn. Olika personer har olika känslighet för detta, men en sak är säker - jag skulle inte inreda en sluten sovalkov utan någon form av ventilationslösning.
Citera
2017-12-12, 06:25
  #9
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Ja, du har nog det....Det är ju inte värme som är det största problemet utan luftkvaliteten. Vi förbrukar ju som bekant syre och producerar koldioxid och vattenånga.

Utan ventilation kommer alltså syrehalten i rummet att sjunka och halterna av koldioxid och vattenånga att stiga. Det gör att vi känner oss mindre utsövda och dåsiga trots tillräckligt många timmars sömn. Olika personer har olika känslighet för detta, men en sak är säker - jag skulle inte inreda en sluten sovalkov utan någon form av ventilationslösning.

Jo tack, men en person som ligger knappast och spenderar hela dagen i en stängd sovalkov. Otätheter kommer det att finnas oavsett och den marginellt högre temperaturen i sovalkoven kommer att skapa ett visst luftombyte. Det är inte en hermetisk förslutning vi pratar om här. Jag hade åtminstone testat innan jag köpte fläkt och ljudfälla.
Citera
2017-12-12, 07:10
  #10
Medlem
Du skulle kanske fundera på supertysta datorfläktar eller en yttepytteliten AC till det lilla sovrummet rummet. Är "ritningen" från sidan eller uppifrån? Är den från sidan kan det vara risk att luften bara går från insug till utblås. Ventilation kan vara knepigt. Det kräver mycket datorkraft för att simulera hur lite luft rör sig från ett rum till ett annat.
Citera
2017-12-14, 17:36
  #11
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jo tack, men en person som ligger knappast och spenderar hela dagen i en stängd sovalkov. Otätheter kommer det att finnas oavsett och den marginellt högre temperaturen i sovalkoven kommer att skapa ett visst luftombyte. Det är inte en hermetisk förslutning vi pratar om här. Jag hade åtminstone testat innan jag köpte fläkt och ljudfälla.
Nu utgick jag ifrån att man sover i en sovalkov och att det är nattsömnens längd som vi har att förhålla oss till....
Citera
2017-12-14, 19:56
  #12
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Nu utgick jag ifrån att man sover i en sovalkov och att det är nattsömnens längd som vi har att förhålla oss till....

Det står dig fritt att beräkna luftkvalitetsförsämringen av 8h sömn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback