Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-15, 20:11
  #13
Medlem
hanumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det står dig fritt att beräkna luftkvalitetsförsämringen av 8h sömn.
Ja, eller så gör trådskaparen det själv. Eller låter bli.
Citera
2017-12-16, 10:17
  #14
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Ursäkta att detta inte alls har med din egentliga frågeställning att göra men min reflektion är ändå följande:

Kommer det finnas ett behov att ha dörren stängd när du vistas i sovrummet? Jag tänker som så att du känner för att ha ett "dolt" sovrum när du vistas utanför men nattetid finns kanske inte behovet av denna avskildhet.

Jag tar bara upp detta eftersom jag själv är extremt känslig för fläktljud så den lösningen vore min egen sista utväg.
Vill bara väcka tanken...
Ja det är väl personlig preferens, jag sover ofta med tvn på året runt och fläkt sommarhalvåret, så är inte så ljudkänslig

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Känns rätt meningslöst att dra in luft från vardagsrummet till sovrummet. Antingen tar du in frisk luft utifrån, eller så låter du det vara. Du genererar knappast tillräckligt med värme för att en liten sketen paxfläkt skulle göra någon skillnad.

Jag har jobbat med ventilation alldeles för länge.
Jo men det är faktiskt väldigt bra ventilation i vardagsrummet, två fönsterventiler och en stor vanlig väggventil och sedan är det bra utsug till huset. Och sovrummet värms upp väldigt snabbt om man är där inne nu (utan att ha provsovit) så jag tror det behövs, är rätt känslig för värme när jag ska sova.

Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Ja, du har nog det....Det är ju inte värme som är det största problemet utan luftkvaliteten. Vi förbrukar ju som bekant syre och producerar koldioxid och vattenånga.

Utan ventilation kommer alltså syrehalten i rummet att sjunka och halterna av koldioxid och vattenånga att stiga. Det gör att vi känner oss mindre utsövda och dåsiga trots tillräckligt många timmars sömn. Olika personer har olika känslighet för detta, men en sak är säker - jag skulle inte inreda en sluten sovalkov utan någon form av ventilationslösning.

Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Jo tack, men en person som ligger knappast och spenderar hela dagen i en stängd sovalkov. Otätheter kommer det att finnas oavsett och den marginellt högre temperaturen i sovalkoven kommer att skapa ett visst luftombyte. Det är inte en hermetisk förslutning vi pratar om här. Jag hade åtminstone testat innan jag köpte fläkt och ljudfälla.
Det ser eventuellt ut rent timing-mässigt som att jag kommer börja med att bara skapa inluftsventilen innan jag provar att sova där, så eventuellt kanske jag skiter i utluften med fläkten om det inte behövs, men tror det kommer behövas.

Citat:
Ursprungligen postat av Oscar111
Du skulle kanske fundera på supertysta datorfläktar eller en yttepytteliten AC till det lilla sovrummet rummet. Är "ritningen" från sidan eller uppifrån? Är den från sidan kan det vara risk att luften bara går från insug till utblås. Ventilation kan vara knepigt. Det kräver mycket datorkraft för att simulera hur lite luft rör sig från ett rum till ett annat.
Hehe ja, jag är inte superkänslig för ljud, mer orolig för temperaturen i sovrummet och om fläkten är för svag. Med det sagt vill jag givetvis göra allt för att minimera ljudet vid den lösningen som till slut väljs Ritningen är uppifrån, luftflödet blir alltså diagonalt genom rummet och från golv till tak
Citera
2017-12-16, 11:37
  #15
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Jo men det är faktiskt väldigt bra ventilation i vardagsrummet, två fönsterventiler och en stor vanlig väggventil och sedan är det bra utsug till huset. Och sovrummet värms upp väldigt snabbt om man är där inne nu (utan att ha provsovit) så jag tror det behövs, är rätt känslig för värme när jag ska sova.

Du kommer inte att kyla någonting med redan uppvärmd luft från vardagsrummet. Även med en badrumsfläkt a 15-30 l/s så blir kyleffekten obefintlig. Vill du ha det svalt så strunta i ventilationslösningen och ställ in en portabel AC som får kyla ner rummet innan du går och lägger dig.
Citera
2017-12-16, 17:59
  #16
Moderator
Tystnads avatar
Bästa lösningen hade varit sätta in en tilluftventil Fresh 80 typ.

Samt sätta en Ventil i dörrens nerkant , då suger centralfläkten via befintlig frånluftdon i vardagsrummet ut luft från ditt "sovrum"

Fast problemet är att få bostadsrättens styrelse gå med på att du gör detta ingrepp i husfasaden.

Annars är det kanalfläkt för ventilation genom rum som du efterfrågar, Fresh har sådana med kolla deras hemsida.

Räcker det inte slopa dörren till sovalkoven och ha typ "fisknätsgardin" eller liknande (kommer inte på vad dom heter nu) istället.
Citera
2017-12-17, 10:13
  #17
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du kommer inte att kyla någonting med redan uppvärmd luft från vardagsrummet. Även med en badrumsfläkt a 15-30 l/s så blir kyleffekten obefintlig. Vill du ha det svalt så strunta i ventilationslösningen och ställ in en portabel AC som får kyla ner rummet innan du går och lägger dig.
Ärligt talat så har du ingen aning om vad du snackar om OldFashioned. Men jag har skitit i dina råd förut och det har fungerat hur bra som helst. Så du kan gärna lämna tråden för att gnälla i någon annan tråd om att bara att agera som en standard utbränd-alkoholist-hantverkare är värt och man ska inte försöka göra någon ny smart lösning, man ska bygga som på 90-talet...

Det är inte samma temperatur i vardagsrummet och sovrummet. Men det verkar du inte kunna få in i din skalle. Man får väl endast vara glad att man inte anlitat dig för att göra något arbete.
Citera
2017-12-17, 10:16
  #18
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Bästa lösningen hade varit sätta in en tilluftventil Fresh 80 typ.

Samt sätta en Ventil i dörrens nerkant , då suger centralfläkten via befintlig frånluftdon i vardagsrummet ut luft från ditt "sovrum"

Fast problemet är att få bostadsrättens styrelse gå med på att du gör detta ingrepp i husfasaden.

Annars är det kanalfläkt för ventilation genom rum som du efterfrågar, Fresh har sådana med kolla deras hemsida.

Räcker det inte slopa dörren till sovalkoven och ha typ "fisknätsgardin" eller liknande (kommer inte på vad dom heter nu) istället.

Nej eftersom det inte kommer in någon luft till sovrummet så drar centralfläkten luft från vardagsrummet och den tilluftsventil som finns där utan att passera sovrummet speciellt mycket. Jag hade önskat att luftflödet tog en omväg förbi sovrummet men det är tydligen inte så det funkar även om man har öppen dörr eller någon typ av ventil i dörren.

Och ja, precis som du säger så hade det bästa varit att ha en friskluftsventil med en kanal hela vägen till sovrummet, men det är inte jag villig att göra eftersom det är riskabelt, krångligt och kräver ett rör genom hela lägenheten.
Citera
2017-12-18, 06:03
  #19
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Ärligt talat så har du ingen aning om vad du snackar om OldFashioned. Men jag har skitit i dina råd förut och det har fungerat hur bra som helst. Så du kan gärna lämna tråden för att gnälla i någon annan tråd om att bara att agera som en standard utbränd-alkoholist-hantverkare är värt och man ska inte försöka göra någon ny smart lösning, man ska bygga som på 90-talet...

Det är inte samma temperatur i vardagsrummet och sovrummet. Men det verkar du inte kunna få in i din skalle. Man får väl endast vara glad att man inte anlitat dig för att göra något arbete.

Det står dig fritt att lyssna på vem du vill, men du förstår uppenbarligen inte problemet i att försöka kyla ett rum som är ett par grader över 20 med luft som redan är runt 20 grader och borde vara glad över att någon påpekar detta, i och med att detta är något som du inte behärskar.

För all del, sätt dit en fläkt om du vill, men om problemet är att det är FÖR VARMT så är inte det rätt lösning. Gör vad fan du vill, men att kalla det för "smart lösning" gör det inte mindre idiotiskt. Det finns en anledning till att man:

1) har friskluftsintag i vistelserum
2) sällan kyler med tilluft
3) använder sig av kylmaskiner i dess olika former

Tur att världen har dig som kan komma med nya smarta lösningar, men börja med ett område som du har ett grepp om

Jag arbetar för övrigt inte mot privatpersoner, sånt lämnar jag till folk med tillräckligt tålamod att hantera folk som tror sig ha hittar en "smart lösning" på ett gammalt problem.

Edit: jaha, det var du som skulle bygga in ditt köksfönster också.
__________________
Senast redigerad av OldFashioned 2017-12-18 kl. 06:11.
Citera
2017-12-19, 23:27
  #20
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Det står dig fritt att lyssna på vem du vill, men du förstår uppenbarligen inte problemet i att försöka kyla ett rum som är ett par grader över 20 med luft som redan är runt 20 grader och borde vara glad över att någon påpekar detta, i och med att detta är något som du inte behärskar.

För all del, sätt dit en fläkt om du vill, men om problemet är att det är FÖR VARMT så är inte det rätt lösning. Gör vad fan du vill, men att kalla det för "smart lösning" gör det inte mindre idiotiskt. Det finns en anledning till att man:

1) har friskluftsintag i vistelserum
2) sällan kyler med tilluft
3) använder sig av kylmaskiner i dess olika former

Tur att världen har dig som kan komma med nya smarta lösningar, men börja med ett område som du har ett grepp om

Jag arbetar för övrigt inte mot privatpersoner, sånt lämnar jag till folk med tillräckligt tålamod att hantera folk som tror sig ha hittar en "smart lösning" på ett gammalt problem.

Edit: jaha, det var du som skulle bygga in ditt köksfönster också.

Det enda du gör är att förenkla alla problem som det passar dig för situationen och låtsas som att du vet vad du snackar om. Jag föreslår att fortsätter jobba med ett monotont jobb mot företag och gör samma sak dag ut och dag in tills du går i pension, för ingenting som inte är standard nu kan på något sätt medföra fördelar eller hur? Om du inte kan se fördelar med att skapa ventilation i ett litet rum som saknar ventilation så förstår jag inte varför du sysslar med det. Men ärligt talat bryr jag mig inte så länge jag slipper ha med dig att göra så vänligen förklara inte.
Citera
2017-12-19, 23:29
  #21
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Ljuddämpare till kanalfläkt, på insuget kan du dessutom sätta ett enkelt filter så blir du av med lite damm i sovrummet.
https://www.luftbutiken.se/143-ljuddampare
Vet du om det går att köpa motsvarande produkter i butik för privatpersoner? såhär kring jultider känns det risky att beställa online, framförallt från en sån liten sida med oberäkneliga leveranstider. 2-10 arbetsdagar om det inte behöver beställas från lev lixom.
Citera
2017-12-19, 23:37
  #22
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Vet du om det går att köpa motsvarande produkter i butik för privatpersoner? såhär kring jultider känns det risky att beställa online, framförallt från en sån liten sida med oberäkneliga leveranstider. 2-10 arbetsdagar om det inte behöver beställas från lev lixom.
tycker byggvaruhus som hornbach borde ha sånt men inget jag kollat på.
Citera
2017-12-20, 06:23
  #23
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Det enda du gör är att förenkla alla problem som det passar dig för situationen och låtsas som att du vet vad du snackar om. Jag föreslår att fortsätter jobba med ett monotont jobb mot företag och gör samma sak dag ut och dag in tills du går i pension, för ingenting som inte är standard nu kan på något sätt medföra fördelar eller hur? Om du inte kan se fördelar med att skapa ventilation i ett litet rum som saknar ventilation så förstår jag inte varför du sysslar med det. Men ärligt talat bryr jag mig inte så länge jag slipper ha med dig att göra så vänligen förklara inte.

Du beklagar dig inte över dålig luftkvalitet, du beklagar dig över värme. Du löser inte ett värmeproblem med luft från det redan varma vardagsrummet. Ska du kyla med ventilation behöver luften som du blåser in i rummet vara markant svalare än luften som redan finns i rummet.

Det är tråkigt om du inte bryr dig med tanke på att du efterfrågade synpunkter. Gå och köp din fläkt, din ljudfälla och ditt filter och ha det så roligt.
Citera
2018-03-01, 19:36
  #24
Medlem
swapjaos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du beklagar dig inte över dålig luftkvalitet, du beklagar dig över värme. Du löser inte ett värmeproblem med luft från det redan varma vardagsrummet. Ska du kyla med ventilation behöver luften som du blåser in i rummet vara markant svalare än luften som redan finns i rummet.

Det är tråkigt om du inte bryr dig med tanke på att du efterfrågade synpunkter. Gå och köp din fläkt, din ljudfälla och ditt filter och ha det så roligt.

Har haft den i två månader nu och det funkar hur bra som helst för värmen. Som vilken logisk person som helst hade kunnat förutse dras sval luft från det välventilerade vardagsrummet in i sovrummet medans den varmaste luften vid taket dras ut ur sovrummet.

Faktiskt rätt härligt att du har fel hela tiden, bara statistiskt borde du ju ha rätt någon gång men ännu har det inte skett. Uppenbarligen blir det ljud från fläkten men eftersom denna sitter utanför sovrummet är det försumbart enligt mig när man ska vara i sovrummet och styrs enkelt genom knapp i sovrummet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback