2017-12-11, 17:42
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FinskSvartskalle
Jävlar. Nu när du nämner det tror fan jag också att det var Butch bakom det !!!
Klar kandidat nummer ett asså.
Utöver det jag skrev så ska man komma ihåg att Butch alltid visar ett hat och förakt mot Tony. Lägg därtill att Tony vid ett par tillfällen hånat Butch, hotat honom med revolver samtidigt som han misshandlat Coco framför ögonen på Butch. Butch har all anledning att inte respektera vapenvilan med NJ och allt att vinna att bryta den.
Citat:
Men Patsy har då inget emot det och på nåt sätt kanske han har hjälpt till.
Tonys dotter ska gifta sig med hans son, Patsy tjänade bra och var nöjd. Visst var han ledsen och arg för mordet på sin bror men gick antagligen vidare efter tid hade förflutit. Med tanke på att NYs hitmens faktiskt försökte skjuta Patsy i ett bakhåll mot Patsy och Silvio så lär knappast Patsy ha varit med att sedan konspirera med NY för att fimpa Tony.

Om någon av NJ-familjen kan tänkas ha förrått Tony är det möjligen Paulie. Han hade goda band till NY genom sitt rykte och sitt missnöje med Tony och försökte vid ett tillfälle byta familj. Inget mordförsök skedde heller mot Paulie. Jag tror ändå inte att Paulie förrådde Tony.

Butch och NY behövde ingen förrädare inom NJ-familjen. Planen var hela tiden att fimpa av ledarskiktet i NJ och sedan göra affärer med de som var kvar.
Citat:
Men i verkligheten har väl NJ-mobben fått va ifred, emot betalning, förstås.
Jag har i allafall inte läst om att NY skulle ha tagit över NJ.
Verklighetens NJ-familj hade goda band med NY-familj men NY såg ner på dem. Verklighetens NJ-familj var mycket mindre framgångsrika, tjänade mycket mindre pengar osv.
Citat:
Det där med Sofia Milos trosor,,,,,man har vart i Brasilien o blivit van att tjejerna har minimala trosor, så dom blå såg stora ut i mina ögon. Lol.
Hehe...hon är sjukt het så hon kan bära vad hon vill. Men antar att hon är mamma till flera barn och i realiteten leder hon maffiafamiljen som Tony & co besöker på Sicilien varför hon naturligtvis inte klär sig som en brasiliansk beachvolleybollspelerska.
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag har tidigare påpekat samma sak angående Tony Blundetto. Inte en enda gång ifrågasätter någon hans död. Visserligen så hittade ju Phil Leotardo kroppen efter att Tony S hade skjutit Tony B, så Phil kan ha gjort sig av med kroppen. Men oavsett vad - efter att Tony satte det där hagelgevärsskottet i ansiktet på honom och ringer upp Phil Leotardo, så nämns aldrig hans namn igen.
Kan heller inte minnas att han nämns vid namn. Däremot refereras han och händelserna ibland. Tony säger till Johnny Sacks "I paid enough, I paid a lot" syftandes på det som antagligen även Johnny Sacks fattade, att Tony fimpade sin egen favoritkusin. Även vid möten med NY åsyftades händelserna, det är ju därför som Phil Leotardo hatar NJ och särskilt Tony.
Citat:
"Brainless the second", tror jag att Tony kallade honom vid ett tillfälle. Jag vet inte om jag skulle kalla honom insiktsfull; han tror att han säger smarta saker, men för normalintelligenta personer framstår det mesta som han säger som rätt så korkat.
Var otroligt naivt av honom att tro att han kan sitta på toppen av en av de fem familjerna i NY utan att vara på plats, särskilt när en majoritet av capos vill ha bort honom och ha Johnny Sacks istället. Var ju bara två-tre capos som ville ha "Brainless The Second", varav en var Rusty Millio (spelad av den kände smörsångaren Frankie Valli).
Citat:
Ursprungligen postat av Gregory.House
Blir inte Tony Soprano vänner förbannade av att han pratar jävligt mycket med FBI agenten Harrison?
Han är boss och kan göra som han vill när det gäller sådant. Om Tony jobbar för FBI så är alla ändå tvärkörda och Tony själv också eftersom FBI aldrig skulle låta honom slippa straff för att prata. FBIs strategi är att försöka få ledarna bakom lås och bom. Och Tonys öppna kommunikation med Harrison sker först efter att Harrison bytt avdelning till att syssla med antiterrorism istället. Det finns en scen där Tony ber Harrison dra åt helvete när Harrison vill ha information om två potentiella terrorister och Harrison säger då "Vi är båda amerikaner och vill att våra barn är säkra". Och det håller Tony med om vilket inte är så konstigt. Även om amerikansk-italienska maffian värderar det italienska väldigt högt så strävar de ändå efter att försöka vara integrerade i det amerikanska samhället, kanske främst av självbevarelsedrift, de vill framstå som respektabla och det gör de genom att delta i samhällslivet. Det framkommer flera gånger att de (Tonys gäng) engagerar sig i välgörenhet. Sådant försöker ju även ibland kriminella MC-gäng som tex Hells Angels på med i Sverige och i USA är det ännu vanligare. Tony har även stor nytta av Harrison, det är ju Harrison som ger Tony ungefärlig plats för var Phil Leotardo gömmer sig. Allt det här fattar Tonys närmaste i gänget men det är också tydligt i vissa scener att de inte är så sociala med Harrison och hans kollega som Tony är.
Citera
2017-12-11, 23:52
Medlem
stukas avatar
Läst hela skiten här nu och ska påbörja min sjunde, åttonde-whatever koll på serien.

Min favoritscen; Tony lurar Paulie att han ska degraderas för att han snott åt sig av Tonys mallomars.

Tony avslöjar att han skämtar, och handen på Paulies axel är fan Sopranos raktigenom.
Citera
2017-12-12, 21:31
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Kan heller inte minnas att han nämns vid namn. Däremot refereras han och händelserna ibland. Tony säger till Johnny Sacks "I paid enough, I paid a lot" syftandes på det som antagligen även Johnny Sacks fattade, att Tony fimpade sin egen favoritkusin. Även vid möten med NY åsyftades händelserna, det är ju därför som Phil Leotardo hatar NJ och särskilt Tony.

Var otroligt naivt av honom att tro att han kan sitta på toppen av en av de fem familjerna i NY utan att vara på plats, särskilt när en majoritet av capos vill ha bort honom och ha Johnny Sacks istället. Var ju bara två-tre capos som ville ha "Brainless The Second", varav en var Rusty Millio (spelad av den kände smörsångaren Frankie Valli).

Ja, vi har ju bland annat scenen där Little Carmine ska medla mellan Tony och Phil Leotardo och de är precis på väg att komma till en fredlig lösning när "Brainless the second" säger någonting i stil med: "Your brother Billy, whatever happened there" och Phil får ett utbrott och då nämner han Tony B. Efteråt säger Tony någonting i stil med: "Why would you possibly bring that up?" till Little Carmine.

På tal om Rusty Millio så gillar jag Phil Leotardos öknamn på honom (på grund av hans längd): "The mayor of munchkinland".
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-12-12 kl. 22:17.
Citera
2017-12-12, 22:20
Avslutad
Citat:
Ja, vi har ju bland annat scenen där Little Carmine ska medla mellan Tony och Phil Leotardo och de är precis på att komma till en fredlig lösning när "Brainless the second" säger någonting i stil med: "Your brother Billy, whatever happened there" och Phil får ett utbrott och då nämner han Tony B. Efteråt säger Tony någonting i stil med: "Why would you possibly bring that up?" till Little Carmine.

På tal om Rusty Millio så gillar jag Phil Leotardos öknamn på honom (på grund av hans längd): "The mayor of munchkinland".

Little Carmine var mer diplomatisk än de andra, och inte med samma gangstermentalitet. Jag får intrycket av att han mest var med i maffian för att han föddes in i det, inte dit han skulle sökt sig om det inte var för det faktumet. Tony, som också var född in i det, hade en helt annan inställning och kärlek för det livet.
Citera
2017-12-13, 15:53
Medlem
piper55s avatar
Tony har verkligen ingen lätt uppgift i att hålla styr på sin familj. Då ena hälften är FBI informants och andra hälften antingen ser ner på honom som ledare och ständigt testar honom eller har en egen personlig agenda. Vilka i familjen har/hade han som han verkligen kunde lita på? Jag skulle nog påstå att, Bobby Baccalieri, Patsy efter att han kommit över sin brors död. Gigi Cestone, Benny Fazio och kanske Larry och Alley boy Barese är dom enda.
Citera
2017-12-14, 15:33
Medlem
FinskSvartskalles avatar
[quote=Fnissturken|62580037]Utöver det jag skrev så ska man komma ihåg att Butch alltid visar ett hat och förakt mot Tony. Lägg därtill att Tony vid ett par tillfällen hånat Butch, hotat honom med revolver samtidigt som han misshandlat Coco framför ögonen på Butch. Butch har all anledning att inte respektera vapenvilan med NJ och allt att vinna att bryta den.
Tonys dotter ska gifta sig med hans son, Patsy tjänade bra och var nöjd. Visst var han ledsen och arg för mordet på sin bror men gick antagligen vidare efter tid hade förflutit. Med tanke på att NYs hitmens faktiskt försökte skjuta Patsy i ett bakhåll mot Patsy och Silvio så lär knappast Patsy ha varit med att sedan konspirera med NY för att fimpa Tony.
-Sant igen. MEN..det finns ju såna som har ställt sig på angriparens sida. Lorraine försökte ju det trots att Phil och Joey Peeps ( hahaha) och dom andra goombasen attackerade dom i baren som hon höll på att utpressa.
Lika har hänt i MC-världen. Det vågar jag inte yttra mej alltför mycket om, men jag har läst att gäng som vart på gång att gå med i en stor organisation har skjutit rivaler, för att visa organisationen att dom kan.....och när dessa rivaler fattat hela grejen så har dom bett om att få gå med i angripargänget. Hoppas det gick att förstå vad jag menade.

Butch och NY behövde ingen förrädare inom NJ-familjen. Planen var hela tiden att fimpa av ledarskiktet i NJ och sedan göra affärer med de som var kvar.
Verklighetens NJ-familj hade goda band med NY-familj men NY såg ner på dem. Verklighetens NJ-familj var mycket mindre framgångsrika, tjänade mycket mindre pengar osv.
- Med andra ord fanns det ändå sjukt mycket pengar i NJ eftersom NY ville ta över
Undrar om .....om Tony hade svalt sin stolthet när Coco tafsade på Meadow, hade han fått leva och fortsätta med sin verksamhet?...Lol..jag tror fan det, asså. Där ser man va mycket skada stolthet kan göra. Paulie däremot var expert på att kyssa röv och han kunde svälja stolthet när det krävdes. Kanske därför han klarade sej.

Hehe...hon är sjukt het så hon kan bära vad hon vill. Men antar att hon är mamma till flera barn och i realiteten leder hon maffiafamiljen som Tony & co besöker på Sicilien varför hon naturligtvis inte klär sig som en brasiliansk beachvolleybollspelerska. -Alright, men hon är en megalomanisk jävla satmara i allafall, haha. Undrar vad som hände med grabben som smällde smällare när hon, Furio, Don Vittorio, dom andra spaggarna plus Tony och Paulie kommit ut från restaurangen med dom keffa toaletterna som Paulie vart äcklad av. (Jag måste till hotellet och lägga en jättekabel. Lol)

Men är killen som är med Meadow på fikstället, när Coco kommer och kladdar, verkligen Patsys son??
Det är väl han som är den senaste pojkvännen i hela serien?
Citera
2017-12-14, 18:13
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piper55
Tony har verkligen ingen lätt uppgift i att hålla styr på sin familj. Då ena hälften är FBI informants och andra hälften antingen ser ner på honom som ledare och ständigt testar honom eller har en egen personlig agenda. Vilka i familjen har/hade han som han verkligen kunde lita på? Jag skulle nog påstå att, Bobby Baccalieri, Patsy efter att han kommit över sin brors död. Gigi Cestone, Benny Fazio och kanske Larry och Alley boy Barese är dom enda.

Ja, att Tony är omgiven av opålitliga människor är han nog stundtals medveten om i serien. Förutom alla tjallare (Jimmy Altieri, Pussy Bonpensiero, Ray Curto, m.fl.), så har han ju Christopher, som är en ständig källa till oro. Han är i princip konstant oberäknelig från första säsongen (då han ständigt går emot Tony - och Uncle Jr - genom att kapa Comley-lastbilarna) till sin död i s. 6. Ändå lägger Tony väldigt mycket förtroende till honom och ser honom till och med som familjens framtid. Jag tror att Tony var extremt lättad över att bli av med honom. När hans missbruk uppdagas i s. 4, så påpekar ju Junior Soprano någonting i stil med "Vem vet vad han kommer att säga om FBI får sina händer på honom i det här tillståndet?" D v s att han relativt lätt skulle kunna bryta ihop och tjalla om han befann sig i FBI:s förvar i ett påverkat och/eller abstinent tillstånd. Jag har kommit med längre utläggningar om Tonys inställning till Christophers död tidigare, så jag går inte in på det här.

Men jag håller med dig. Bobby Baccala, Patsy (trots att många andra påstår motsatsen), Paulie och Silvio är några personer som jag tror var 100% trogna Tony.
Citera
2017-12-15, 08:50
Medlem
piper55s avatar
Citat:
Ja, att Tony är omgiven av opålitliga människor är han nog stundtals medveten om i serien. Förutom alla tjallare (Jimmy Altieri, Pussy Bonpensiero, Ray Curto, m.fl.), så har han ju Christopher, som är en ständig källa till oro. Han är i princip konstant oberäknelig från första säsongen (då han ständigt går emot Tony - och Uncle Jr - genom att kapa Comley-lastbilarna) till sin död i s. 6. Ändå lägger Tony väldigt mycket förtroende till honom och ser honom till och med som familjens framtid. Jag tror att Tony var extremt lättad över att bli av med honom. När hans missbruk uppdagas i s. 4, så påpekar ju Junior Soprano någonting i stil med "Vem vet vad han kommer att säga om FBI får sina händer på honom i det här tillståndet?" D v s att han relativt lätt skulle kunna bryta ihop och tjalla om han befann sig i FBI:s förvar i ett påverkat och/eller abstinent tillstånd. Jag har kommit med längre utläggningar om Tonys inställning till Christophers död tidigare, så jag går inte in på det här.

Men jag håller med dig. Bobby Baccala, Patsy (trots att många andra påstår motsatsen), Paulie och Silvio är några personer som jag tror var 100% trogna Tony.

Ang tjallare är det helt bekräftat att Carlo skulle vittna? kan inte New York eller polisen kommit åt honom för mordet på den tjocka snubben i the bing? eller att han är mia av andra orsaker. Synd om han var en informer jag gillade hans karaktär.

Helt klart är Christopher Tonys största blunder, och han fick på tok för många chanser. Tony var på tok för känslomässig och satte släktbandet före familjen när det gällde honom. Tror faktiskt att Christopher hade haft bättre disciplin om han inte avancerat så fort, Samt till en början jobbat i ett av dom andra crewen i Dimeo familjen.

En annan sak jag funderat på försvann Dimeo familjens intressen och inflytande nere i Florida när Jackie Aprile dog? Om inte så funderar jag bara varför Tony inte bara skickade tillbaka Ralphie och till Florida när han gjorde Gigi till Capo, då hade nog en hel del myteri och annat jävulskap minskat i Apriles Crew.

Ang Paulie så var han lojal mot Tony lite när det passade men det är rätt uppenbart att han kände sig åsidosatt och var väldigt besviken över Christophers snabba avancering samt Furio ankomst och förtroende. Hans skvaller till New York och Johnny Sack berodde nog mer på att han var naiv än olojal. Det ställde till mycket bekymmer, men jag håller Paulie som en favorit karaktär så det var ändå skönt att han inte blev mördad.
Citera
2017-12-15, 09:06
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ang tjallare är det helt bekräftat att Carlo skulle vittna? kan inte New York eller polisen kommit åt honom för mordet på den tjocka snubben i the bing? eller att han är mia av andra orsaker. Synd om han var en informer jag gillade hans karaktär.

Jag har framlagt alternativa förklaringar till slutscenen tidigare i den här tråden och som många vet så tolkar jag inte den på samma sätt som andra. Men om man ska se till vad som sägs och tro på det så säger Tony rakt ut vid 2.06: "It's Carlo. He's gonna testify." https://www.youtube.com/watch?v=rnT7nYbCSvM

Citat:
Helt klart är Christopher Tonys största blunder, och han fick på tok för många chanser. Tony var på tok för känslomässig och satte släktbandet före familjen när det gällde honom. Tror faktiskt att Christopher hade haft bättre disciplin om han inte avancerat så fort, Samt till en början jobbat i ett av dom andra crewen i Dimeo familjen.

Ja, i s. 1 så framgår det ju att det är Livia som pushar Uncle Junior till att döda Brendan Filone, men enbart skrämma Christopher genom en skenavrättning. Detta eftersom hon vet vilken nära relation Christopher har till Tony. Om Christopher hade varit som Brendan, bara en random ung hetlevrad wannabe-gangster utan några släktband till Tony, så tror jag att även Chris hade blivit dödad redan i s. 1.

Citat:
Ang Paulie så var han lojal mot Tony lite när det passade men det är rätt uppenbart att han kände sig åsidosatt och var väldigt besviken över Christophers snabba avancering samt Furio ankomst och förtroende. Hans skvaller till New York och Johnny Sack berodde nog mer på att han var naiv än olojal. Det ställde till mycket bekymmer, men jag håller Paulie som en favorit karaktär så det var ändå skönt att han inte blev mördad.

Ja, nu när du säger det så finns det många exempel på när Paulies förtroende sviktade och han tvivlade ofta på vilken relation han själv hade till Tony. Det var väl anledningen till att Johnny Sack kunde få honom att öppna upp sig och mjölka honom på information.
Citera
2017-12-15, 10:02
Medlem
piper55s avatar
Citat:
Jag har framlagt alternativa förklaringar till slutscenen tidigare i den här tråden och som många vet så tolkar jag inte den på samma sätt som andra. Men om man ska se till vad som sägs och tro på det så säger Tony rakt ut vid 2.06: "It's Carlo. He's gonna testify." https://www.youtube.com/watch?v=rnT7nYbCSvM

Det enda vi vet är att Advokaten fått reda på att någon gjort en deal med FBI, vem det är får vi aldrig veta. sen att mycket lutar åt Carlo men så behöver fallet inte vara. Jag har följt tråden lite sporadiskt bara så du får gärna länka till dina alternativa förklaringar på slutscenen är intresserad av att läsa.

Citat:
Ja, i s. 1 så framgår det ju att det är Livia som pushar Uncle Junior till att döda Brendan Filone, men enbart skrämma Christopher genom en skenavrättning. Detta eftersom hon vet vilken nära relation Christopher har till Tony. Om Christopher hade varit som Brendan, bara en random ung hetlevrad wannabe-gangster utan några släktband till Tony, så tror jag att även Chris hade blivit dödad redan i s. 1. .

Båda hade garanterat blivit avrättade om dom bara var utomstående associates. Mycket av konflikten mellan Junior och Tony hade kunnat undvikas i tidigt skede om Tony låtit Christopher gå över till Juniors Crew och skolats där som föreslogs. är övertygad att Christopher skulle varit mer disciplinerad där, Sen skulle dom gjort Junior till officiell boss efter Jackies död och inte bara som en puppet. Junior skulle gjort Tony till underboss istället för Beppy Sasso och en neutral Consigliere kanske Larry Barese eller Robert Baccalieri Sr. Men det hade väl tagit ifrån mycket av dramatiken i serien om familjen höll ihop.
Citera
2017-12-15, 15:49
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Det enda vi vet är att Advokaten fått reda på att någon gjort en deal med FBI, vem det är får vi aldrig veta. sen att mycket lutar åt Carlo men så behöver fallet inte vara. Jag har följt tråden lite sporadiskt bara så du får gärna länka till dina alternativa förklaringar på slutscenen är intresserad av att läsa.

Här är ett exempel där jag citerar mig själv och följer upp på min förklaring/analys av slutscenen i tre inlägg. (FB) Diskussioner om The Sopranos. Men jag har utan tvekan skrivit mer om det. De flesta i tråden verkar inte hålla med mig.
Citera
2017-12-16, 13:55
Medlem
ragingcows avatar
Nån mer än mig som tycker att Gerry Torcianos röst är väldigt lik Christophers? https://youtu.be/CKoH6KNmlus?t=25
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in