Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag tvekar mellan att hoppas på att han är frisk och kan dömas till ett långt fängelsestraff och på att hoppas att han bedöms som sjuk och istället överlämnas till vård inom rättspsykiatrin.
Bedöms han som sjuk och överlämnas till vård så minskar hans motivation för att överklaga, och då besparas Tovas familj ytterligare rättsprocesser. Däremot bli inlåsningstiden då osäker -- den kan bli alltför kort eller mycket lång.
Bedöms han som frisk och kan dömas till fängelse så väntar minst en förhandling till - den i Hovrätten, för om straffet blir så kort att han känner sig nöjd så kommer åklagaren överklaga -- blir straffet långt kommer han att överklaga.
Kan faktiskt inte se att han skulle kunna bedömas som sjuk. Han verkar dum i huvudet men annars frisk
som vem som helst. Dålig självkänsla räknas inte som diagnos, inte kontrollbehov heller. Han har mig
veterligen inte hävdat att han hört röster som uppmanat honom att misshandla Tova.
Nej, Billy kommer att få skaka galler i många år framöver. Kan jag i princip slå vad om.