Jag vill inte köpa att alla bara för att de inte tillhör jehovas vittnen och tror som de automatisk kommer dö. Jag överlämnar dömande åt jehova gud och jag tror att sk världsmänniskor kan skonas i harmageddon om jehova gud läser deras hjärta som gott.
Hur kan en människa annars dödas för evigt i harmageddon av jehova som är en väldigt fin person bara för att dennna inte kände till "sanningen" eller var mogen för att ta ett beslut.
Däremot tror jag att chansen är större att människor som rättar sig efter bibelns normer och verkligen är jehovas vän har en större chans för överlevnad än t ex "Conny Kofot" som livnär sig på inbrott och stjäl från oskyldigt folk eller "Terrorist Mohammed" som dödar oskylidga människor(blodskuld).
Därför att chansen är större att man håller sig lojal mot Jehova vid harmageddon om man är på hans sida innan harmageddon än om man gör massa ont och helt plötsligt ska omvända sig.
Men jag håller med ttsp om att alla kommer ha en chans i harmageddon oavsett vad man gjort att ställning för jehova annars får man inte överleva, just för att man vet då vem gud är och det finns ingen ursäkt att göra motsatsen för då syndar man mot helig ande Markus: 3:29
Så då vill du ge katolikerna och tanterna i frälsis en chans. Det är generöst och vänligt.....men inte vad Jv lär. Akta dig för att styras av önsketänkande.
Om man inte tror att JV har Sanningen tror man naturligtvis inte heller att Gud har ett dugg med JV att göra.
Varför skulle man vara skyldig en destruktiv sekt något alls?
fast det är väl det om man ens passar som vittne, är att man också är övertygad om att jehovas vittnen är den organisation gud använder.
Är du ett exvittne kalten?
Så då vill du ge katolikerna och tanterna i frälsis en chans. Det är generöst och vänligt.....men inte vad Jv lär. Akta dig för att styras av önsketänkande.
Jag har väldigt svårt att förlika mig med något annat. Om jag kan tycka att vissa människor som inte är vittnen inte är värdiga evig tillintentgörelse för att jag tycker de är goda människor, så borde gud kunna bedöma det också om han ser att de har ett gott hjärta(han som t o m läser hjärtan, dvs den inre människan). Visst de som håller sig till bibelns normer och har en relation med gud och vill göra hans vilja så finns det skriftenligt löfte om räddning, om gud bedömer, att det passar in på en själv(för det kan just bara gud avgöra).
Jag har väldigt svårt att förlika mig med något annat. Om jag kan tycka att vissa människor som inte är vittnen inte är värdiga evig tillintentgörelse för att jag tycker de är goda människor, så borde gud kunna bedöma det också om han ser att de har ett gott hjärta(han som t o m läser hjärtan, dvs den inre människan). Visst de som håller sig till bibelns normer och har en relation med gud och vill göra hans vilja så finns det skriftenligt löfte om räddning, om gud bedömer, att det passar in på en själv(för det kan just bara gud avgöra).
Om Gud finns så skulle han sannolikt resonera som du. Men......hör med dina församlingspolare om detta. Du kan förresten höra om det ens är Ok att gå på en gudstjänst eller andakt i en kyrka.
Om Gud finns så skulle han sannolikt resonera som du. Men......hör med dina församlingspolare om detta. Du kan förresten höra om det ens är Ok att gå på en gudstjänst eller andakt i en kyrka.
Egentligen vet du svaret.
Ja det är ok om det är ett bröllop eller begravning om man inte är med i nån tillbedjan, men icke ett annat trossamfund för annan tillbedjan. Det skulle nog ses som avfall.
Fast de säger ju vittnena på deras tal på mötena + står i litteraturen att det bara är ju tillbedjare till jehova gud som får överleva harmageddon, men jag tänker med att det borde vara tillbedjare till gud som grupp som får överleva och de tillbedjare som är godkända av honom får överleva baserat på deras hjärteinställning. Men att andra människor kan överleva också om de har ett gott hjärta. Men jag tycker dock vittnena borde betona det mer på mötena och i litteraturen om det verkligen är så som ttsp säger.
Jag har inte sagt att kristna förbjuds i bibeln att bära skägg, utan att jv struntar i förbudet mot att raka sig som återfinns i 3 mos. Det var ingen lögn utan är tvärtom sant. Förbudet gavs till israel, men eftersom jv anser att förbudet mot att tatuera sig fortfarande gäller, borde ju även förbudet mot att raka sig gälla. Det är också sant att "förbudet" (som gäller bröder som håller tal på sammankomst samt bröder som ska bli förordnade som äldste) kom 1974 och baseras på en artikel i vakna där man länkar skägg till hippierörelsen.. Regeln kallas ofta "förbud" eftersom det genom åren fungerat som ett sådant. Jag kan berätta om ett antal bröder som tvingats raka bort sitt skägg, varav en som var kraftigt harmynt och grät medan han rakade bort det skägg som dolde hans ärr, men du godtar ju inga sådana vittnesmål.
När jag bad om skriftstället som förbjuder kristna från att raka sig svarade du med 3 Moseboken 19:27. Du har dessutom helt klart hävdat att Jehovas vittnen förbjöd män från att bära skägg 1974. Se vår konversation om detta inom nedanstående [spoiler]-taggar:
Citat:
Ursprungligen postat av avfallit
Jag vet också att bland jv gäller principen att sålänge ingen annan information publiceras i ett visst ämne, gäller det som står skrivet sist. Så i struktionerna från 1974 om att bröder inte får ha skägg eftersom man inte vill bli förväxlade med hippierörelsen (tvärtemot förbudet mot att raka sig i bibeln) känns ju lite förlegat nu.
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Framlägg källa för Jehovas vittnens förbud mot att bära skägg. Bidra även med skriftstället ur Bibeln som förbjuder kristna att raka sig.
Citat:
Förbudet mot att bära skägg kom i tryck 1974 och finns såleded inte på jvs hemsida. 3 mos 19:27 innehåller ett förbud mot att raka sig.
Citat:
Hur vet du isåfall att det är Jehovas vittnens senaste anvisning om att bära skägg om du bara har deras hemsida att tillgå, där det påstådda förbudet från 1974 mot att bära skägg inte ens nämns?
Citat:
Oavsett gällde förbudet israeliterna och inte kristna. Att den mosaiska lagen inte fortsatte att gälla för kristna visas bland annat genom att kraven för omskärelse och slaktoffer upphörde.
Citat:
Ge mig ett exempel på nyare anvisningar då. Hittar du inga, gäller de gamla från 1974. Enligt jv var förbudet i Mosaiska lagen ett direkt förbud mot att slätraka sig, för att israels män skulle till utseendet särskilja sig från män ur hednafolken runtomkring där slätrakning skulle vara vanligt.
Citat:
Börja med att framlägga belägg för att Jehovas vittnen förbjöd män från att att bära skägg 1974.
Citat:
om du letar reda på tidskrifterna från 74 hittardu det där.
Citat:
Jag vet visst vad du menar om Mose lag, men vittnena plockar godtyckligt delar ur den iallafall. Mitt exempel med skägg var medvetet valt, jag var övertygad om att du skulle hugga på det. Min följdfråga till dig blir då: Om nu förbudet mot att raka sig inte gäller längre, eftersom den mosaiska lagen inte gäller kristna, varför hävdar då jv att förbudet mot tatueringar som du finner två verser längre ner (3 Mos 19:28) fortfarande gäller?
Citat:
Stöd påståendet först med belägg.
Citat:
läs själv.
Sök oå jw.org eller läs i äldsteboken.
Citat:
Jag har inte längre någon ork eller lust att både leta reda på om du talar sanning och besvara dig.
Dessutom vet jag, i och med att jag har gått igenom Vakttornet och Vakna! från 1974, att det däri inte finns något förbud mot skägg. I Vakna! 1974 finns det inte heller något förbud mot skägg om man vill bli äldste eller hålla tal på sammankomst. Försök gärna att motbevisa mig om du tror att jag har fel.
Kan du förresten stödja ditt påstående om att Jehovas vittnen förbjuder tatueringar och att de menar att förbudet i 3 Moseboken 16:28 fortfarande gäller?
Citat:
Du läser ju inte ens vad han skriver. I din iver att leta fel och vara allmänt jobbig missade du att han skrev att de döms under den stora vedermödan, inte Harmageddon. Om du tycker dig veta tillräckligt för att hålla på och mästra folk om vad jv lär borde du känna till den skillnaden som faktiskt är fundamental i jvs lära. Återigen gör du dig löjlig.
Innesluten skrev att man döms vid slutet av den stora vedermödan. Kriget vid Harmageddon är den stora vedermödans kulmen och det bryter ut under slutet av den. Men det kan vara så att Innesluten inte har uppfattat det som att kriget vid Harmageddon är en del av den stora vedermödan.
Citat:
Ursprungligen postat av Cattan
Det finns nog bara ett sätt för XGP att få svar på sina funderingar, nämligen att studera med jv och tillbringa tid med dem. Rimligen finns det massa oskrivna regler som medlemmarna förväntas följa. Här i forumet får vi chansen att ta del av många människors erfarenheter av en lång tid som medlemmar i jv. Mycket intressant men väljer man att inte tro på saker, trots flertalet vittnesmål, så blir ju sån information värdelös.
Jag har bett om belägg för påståenden om Jehovas vittnens regler och trosläror. Berättelserna intresserar mig inte eftersom de lika gärna kan vara rena rama hopkok eller söndervinklad smörja.
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Du har inte funnit någonting. Du har en förutfattad uppfattning om vad "domens dag" betyder, och det är viktigare för dig att du får rätt än att du får veta hur det ligger till. Du tror att du är kritisk och analytisk, men i själva verket är du bara ett offer för utpräglad konfirmationsbias.
Det nämns inte någonstans i Insikt i Skrifterna om att människorna döms i kriget vid Harmageddon. (Insikt i Skrifterna, band 1 s. 908-909) Som sagt framgår det att kriget vid Harmageddon rör sig om ett krig där Guds motståndare förgörs. Artikeln på deras hemsida som behandlar ämnet talar också enbart om ett krig:
Harmageddon är det slutliga kriget mellan Gud och de politiska makterna på jorden. De här regeringarna och deras anhängare motarbetar Gud redan nu genom att vägra att underordna sig hans styre. (Psalm 2:2) Striden vid Harmageddon kommer att innebära slutet för människors styre. (Daniel 2:44) (https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/striden-vid-harmageddon/)
Sökmotorn gör en uppskattning. Vill du se hur många resultat den sökmotorn ger bläddrar du till sista resultatsidan. Då får du att "tusenårsriket" ger 77 resultat och "domens dag" 62 resultat. Men jag sökte som sagt efter "tusenårsriket" och "domens dag" på Watchtower Online Library. "Tusenårsriket" ger 77 resultat och "domens dag" 81 resultat. Med ditt val av sökmotor ger "tusenårsriket" 26 500 resultat och "domens dag" 29 500 resultat. För skojs skull gjorde jag sökningen på engelska på samma sökmotor. "Millennial kingdom" ger 203 000 resultat, "millennial reign" 161 000, "judgment day" 486 000 och "day of judgment" ger hela 11 400 000 resultat.
Tack. Jehovas vittnen tror alltså att människorna döms under den stora vedermödan. Här är ytterligare belägg:
Jordens invånare döms. Jesus kommer att döma mänskligheten och ”skilja människor från varandra, alldeles som en herde skiljer fåren från getterna”. (Matteus 25:31–33) Vilken dom en människa får baseras på om han har gett sitt stöd åt Jesus ”bröder”, som ska regera med honom i himlen. (Matteus 25:34–46) (https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/stora-vederm%C3%B6dan/)
Ja exakt, och dessa onda vet att Gud existerar och vet vem han är och vad han kräver. Ändå hädar dom Gud och vill inte underordna sig. Så alla människor får chansen att få bevis för att Gud existerar, och därefter ta ställning för eller emot.
Låt oss säga att människorna under den stora vedermödan delas upp i får och getter, där getterna ska utplånas för evigt i kriget vid Harmageddon. Består getterna enbart av människor som aktivt motarbetar Gud? Eller består de också av människor som är neutrala eller inte vill leva efter Guds vilja? I Uppenbarelseboken står det klart att det rör sig om aktiva motståndare till Gud eftersom det står att de har "utgjutit heliga mäns och profeters blod".
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jag hittar just nu inget som kombinerar "utan återvändo har valt sida" och Harmageddon. Men dessa artiklar talar om oförlåtlig synd, alltså synd mot den heliga anden:
Det här är alltså det ultimata avfallet, där man inte kan komma tillbaka till goda gärningar, att man har förhärdat sitt hjärta så pass mycket att man inte vill underordna sig Gud längre, oavsett vad. Satan har drabbats av detta, han vet exakt vem Gud är och vad han kräver, ändå väljer han det onda.
När Gud beslutade sig om floden, så var människorna "alltigenom onda"
"Herren såg att ondskan på jorden var stor; människornas uppsåt och tankar var alltid och alltigenom onda." (1 Mose 6:5 Bibel2000)
Människorna dödades av Gud på grund av att dom hade blivit så onda att dom inte kunde/ville omvända sig till det goda. Och detta kommer att gälla även i Harmageddon, där Gud kommer att döma onda människor till evig död, och goda människor överlevnad till en ny ordning, tusenårsriket.
Trots att Paulus förföljde och dödade kristna blev han upplyst av Jesus och omvände. Men hade de som dog i översvämningen kunskap om Gud och hans vilja på samma sätt som Paulus fick? Eller utplånades de för att Gud ville bli av med ondskan i sig?
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Fast det står:"då skall alla jordens stammar höja klagorop, och man skall få se Människosonen komma"
"alla jordens stammar" innebär alla människor på jorden. Alla människor på jorden kommer att få se ett tydligt tecken på människosonen, för dom "höjer klagorop". Och alla människor på jorden kommer t.o.m. få "se Människosonen komma"(i.o.f.s symboliskt eftersom Jesus inte kan synas från alla vinklar på jorden), så jag tycker det är tydligt att denna demonstration gäller för alla människor på jorden, och det finns ingen annan mening med det förutom att göra människor medvetna att Gud existerar och nu är det sista chansen att underordna sig honom.
Jag vet att vi har diskuterat detta passage tidigare. Det kan vara så att alla förstår att det är Jesus som anländer. Det jag hänger upp mig på är att passagen är i direkt anknytning till det som står i Matteusevangeliet 24:1-2 och 24:15-16. Där står det att Jerusalem ska falla och att efter en viss händelse "måste de som bor i Judeen fly till bergen". Jesus ankomst äger rum strax efter att Jerusalem fallit. Vid hans ankomst samlar han ihop de utvalda. Sedan ställer han sig på sin tron och dömer människorna genom att dela upp dem i "får" och "getter".
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Det händer då och då att ett JV hoppar in i diskussionen om ämnet, men påstår sig vara en utomstående person som är lite måttligt intresserad av ämnet.
Kännetecknande är att de ivrigt angriper vartenda kommatecken som skrivs av de som kritiserar sekten.
De avslöjas i regel förr eller senare när de visar sig vara mycket väl förtrogna med innebörden i den uppsjö av de speciella ord och fraser som ingen utan erfarenhet av JV kan förväntas förstå.
En del spelar rollen lite bättre än andra.
Har du belägg för att Jehovas vittnen då och då infiltrerar tråden som icke troende? Logiskt sett bör ett Jehovas vittne ha mindre att vinna på att låtsas vara någon annan än vad en motståndare har på att låtsas vara ett Jehovas vittne. Min inläggshistorik visar hursomhelst att jag debatterar mot bägge parter. Men vem vet, det kanske jag bara gör för att undgå att bli stämplad som vurmare för Jehovas vittnen?
När jag bad om skriftstället som förbjuder kristna från att raka sig svarade du med 3 Moseboken 19:27. Du har dessutom helt klart hävdat att Jehovas vittnen förbjöd män från att bära skägg 1974. Se vår konversation om detta inom nedanstående [spoiler]-taggar:
Dessutom vet jag, i och med att jag har gått igenom Vakttornet och Vakna! från 1974, att det däri inte finns något förbud mot skägg. I Vakna! 1974 finns det inte heller något förbud mot skägg om man vill bli äldste eller hålla tal på sammankomst. Försök gärna att motbevisa mig om du tror att jag har fel.
Kan du förresten stödja ditt påstående om att Jehovas vittnen förbjuder tatueringar och att de menar att förbudet i 3 Moseboken 16:28 fortfarande gäller?
Innesluten skrev att man döms vid slutet av den stora vedermödan. Kriget vid Harmageddon är den stora vedermödans kulmen och det bryter ut under slutet av den. Men det kan vara så att Innesluten inte har uppfattat det som att kriget vid Harmageddon är en del av den stora vedermödan.
Jag har bett om belägg för påståenden om Jehovas vittnens regler och trosläror. Berättelserna intresserar mig inte eftersom de lika gärna kan vara rena rama hopkok eller söndervinklad smörja.
Det nämns inte någonstans i Insikt i Skrifterna om att människorna döms i kriget vid Harmageddon. (Insikt i Skrifterna, band 1 s. 908-909) Som sagt framgår det att kriget vid Harmageddon rör sig om ett krig där Guds motståndare förgörs. Artikeln på deras hemsida som behandlar ämnet talar också enbart om ett krig:
Harmageddon är det slutliga kriget mellan Gud och de politiska makterna på jorden. De här regeringarna och deras anhängare motarbetar Gud redan nu genom att vägra att underordna sig hans styre. (Psalm 2:2) Striden vid Harmageddon kommer att innebära slutet för människors styre. (Daniel 2:44) (https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/striden-vid-harmageddon/)
Sökmotorn gör en uppskattning. Vill du se hur många resultat den sökmotorn ger bläddrar du till sista resultatsidan. Då får du att "tusenårsriket" ger 77 resultat och "domens dag" 62 resultat. Men jag sökte som sagt efter "tusenårsriket" och "domens dag" på Watchtower Online Library. "Tusenårsriket" ger 77 resultat och "domens dag" 81 resultat. Med ditt val av sökmotor ger "tusenårsriket" 26 500 resultat och "domens dag" 29 500 resultat. För skojs skull gjorde jag sökningen på engelska på samma sökmotor. "Millennial kingdom" ger 203 000 resultat, "millennial reign" 161 000, "judgment day" 486 000 och "day of judgment" ger hela 11 400 000 resultat.
Tack. Jehovas vittnen tror alltså att människorna döms under den stora vedermödan. Här är ytterligare belägg:
Jordens invånare döms. Jesus kommer att döma mänskligheten och ”skilja människor från varandra, alldeles som en herde skiljer fåren från getterna”. (Matteus 25:31–33) Vilken dom en människa får baseras på om han har gett sitt stöd åt Jesus ”bröder”, som ska regera med honom i himlen. (Matteus 25:34–46) (https://www.jw.org/sv/bibelns-praktiska-v%C3%A4rde/fr%C3%A5gor/stora-vederm%C3%B6dan/)
Eftersom jag efter att ha lämnat församlingen inte längre har tillgång till vare sig min äldstebok med alla anteckningar, pärmen med brev till äldstekretsarna eller ens watchtower library, kan jag inte gå dig till mötes. Dessutom har du redan tidigare avslutat vår diskussion vilket jag egentligen tycker är bra. Dina hårklyverier imponerar inte på mig.
Här har du en sammanställning med belägg i skäggfrågan.
Det nämns inte någonstans i Insikt i Skrifterna om att människorna döms i kriget vid Harmageddon.
Jag bryr mig inte om att du i någon viss fråga inte har läst tillräckligt för att veta vad Jehovas vittnen tror på. Det jag vänder mig mot är att du hittar en artikel som talar om en del av ett händelseförlopp, och på grundval av det, utan att känna till hela bilden, uttrycker dig som om den information du har fått i tråden är felaktig.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Innesluten
Efter kriget vid Harmageddon börjar tusenårsriket, som i sällsynta fall också kallas "domens dag".
Du insinuerade att mitt påstående, att Jehovas vittnen använder begreppet tusenårsriket för perioden efter Harmageddon, och bara i sällsynta fall begreppet "domens dag" om samma period, var felaktigt.
Varför länkar du då in sökmotorresultat av dessa begrepp över hela webben? Vad har det att göra med hur ofta Jehovas vittnen använder begreppen?
Att "domens dag" ändå förekommer frekevent på Watchtower online library är ju för att uttrycket till exempel finns i Bibeln. Uttrycket används också ibland lite slarvigt för att tala om dömandet före Harmageddon. Begreppet tusenårsriket däremot används aldrig till något annat än att beskriva perioden efter Harmageddon.
Att man tar upp att det är en tidsperiod av okänd längd är lite historiskt betingat. Jehovas vittnen trodde tidigare att det avgjordes om någon var ett får eller en get när Jehovas vittnen besökte dem i predikoarbetet. Men denna förståelse har alltså ändrats, sen 1995 med vissa mindre efterföljande justeringar, till den du själv länkade in.
Citat:
Består getterna enbart av människor som aktivt motarbetar Gud? Eller består de också av människor som är neutrala eller inte vill leva efter Guds vilja?
Vi förstår att mannen ”som var klädd i linnekläder” representerar kvarlevan av de smorda kristna. Genom arbetet med att predika och göra lärjungar sätter den smorda klassen ett symboliskt märke på dem som blir en del av Kristi ”andra får”. (Joh. 10:16) Vad är märket för något? Det är beviset för att dessa får är överlämnade, döpta lärjungar till Jesus Kristus och att de har tagit på sig den Kristuslika nya personligheten, något som är lika tydligt som om de hade haft ett märke på pannan. (Ef. 4:20–24) Dessa fårlika blir en hjord tillsammans med de smorda kristna och bistår dem i deras viktiga arbete med att sätta ett märke på ytterligare andra. (Upp. 22:17)
Stycke 15 i samma artikel säger:
Citat:
Vilken upptrappning kan vi räkna med när det gäller predikoarbetet? Belägringen av Jeriko, som omtalas i Josuas bok, ger oss en uppfattning om det. Vi minns kanske att israeliterna, strax innan Gud förstörde Jeriko, fick anvisningar om att marschera runt staden en gång om dagen i sex dagar. Men på sjunde dagen skulle deras aktivitet öka märkbart. Jehova sade till Josua: ”På sjunde dagen skall ni marschera runt staden sju gånger, och prästerna skall blåsa i hornen. Och när de låter bagghornet ljuda, ... skall allt folket höja ett väldigt härskri; och stadens mur skall störta samman.” (Jos. 6:2–5) Det är möjligt att vårt arbete med att predika på liknande sätt kommer att intensifieras. När den nuvarande världsordningen tillintetgörs kommer vi utan tvivel att ha sett det största vittnesbördet om Guds namn och kungarike i hela mänsklighetens historia.
Det handlar alltså inte om dömandet under tusenårsriket, utan före Harmageddon. Och du måste alltså få märket för att räknas som ett får.
typ att gud skulle inte godkänna mig om jag falsk utger mig för att tro som jehovas vittnens fast jag ej gör det? Man ska ju vara ärlig helt klart, sträva efter det tycker jag. Han kanske borde fundera på om han i stället kan stilla sina tvivel så att hans tro kan återuppstå.
Vad blir 2+2? Förmodligen säger du att det blir 4.
Men tänk om någon påstår att det är 5. Och sen bestraffar dig för att du vägrar acceptera att 2+2=5.
Skulle du vilja vara kvar i ett sånt system?
Jag kan inte tänka mig att stödja något system som bestraffar sina medlemmar för att de påpekar att vissa saker som lärs ut som absolut sanning helt enkelt inte stämmer. Det spelar ingen roll om det är Nordkorea, Sovjetunionen, Scientologer, nynazister, motorcykelgäng, Mormoner, Moonies, Jehovas vittnen, Hare Krishna, Herbalife eller Charles Manson.
Om en person eller grupp påstår sig ha den absoluta sanningen, den enda rätten att avgöra vad som är verkligt, och bestraffar dem som inte accepterar den verklighetsbilden, vill jag inte vara med.
Om en person eller grupp påstår sig ha den absoluta sanningen, den enda rätten att avgöra vad som är verkligt, och bestraffar dem som inte accepterar den verklighetsbilden, vill jag inte vara med.
Erkänn, du är bara sur för att det finns regler för vuxna och har i egenskap av duktig svensk spelat demokratikortet.
"För jag ska väl också få bestämma över andra"?