Citat:
Ursprungligen postat av
cramptastic
Någon som har lite koll på "motivationsdelen" när man söker till pilotutbildningen? Krävs det att man har velat bli pilot sedan 3 års ålder, varit flygvapenungdom och har en pappa som är flygofficer för att man ska framstå som intresserad?
Nej, det krävs inte. Däremot krävs det att du nu har ett intresse och visar det genom engagemang och vissa kunskaper om vad tjänsten innebär och hur du når dit. Att komma dit och inte ha en aning om vad jobbet går ut på och varför du sökt är inte bra.
Citat:
Ursprungligen postat av
bowlingJohan
Hej, jag har fått reda på att jag ska mönstra, men har inte fått min kallelse än. Det får man ca 2 månader innan det är dags. Är det till min nackdel att jag fyller år sent och därmed mönstrar senare? Eftersom att de börjar fylla upp utbildnings-platserna direkt så är jag orolig över att det inte ska finnas några platser kvar på de befattningarna som jag är intresserad av.
Mitt mål är att bli amfibieskyttesoldat. Kan även tänka mig skyttesoldat eller spaningssoldat. Är det fortfarande möjligt eller finns det andra utbildningar tillgängliga för mig som inte fanns tillgängliga för de som mönstrade tidigare?
Svårt att säga. Gör ditt bästa på testerna och sen ser du när du kommer till mönstringsförättaren. Borde finnas någon plats inom dom kategorierna. Ifall amfibiesoldat är ditt mål så kan du söka anställning där efter din grundutbildning även om den varit på annat förband.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dimak
Jag är nu ca 10 kg från mitt mål 77 kg , ifrån 130 hösten 2015, Vad är det man behöver träna mest för GMU för er som har gjort det (Förstår allt) men vad är det främsta man ska tänka på (förutom allt) ?
Samt att jag har haft det tufft i skolan alla åren, var arbetslös i kanske 2,5 år innan jag började på en folkhögskola, och pluggade upp gymnasie i 3 år, (kanske 3,5 är inte klar än) ska man ta med detta när man prata med psykiatrikern?
Bra jobbat, snart är du i mål! :-) Hos psykologen kommer ni prata om vad du gjort senaste åren och då kommer ni säkert komma in på den biten. Om du pluggar med framgång eller jobbar innan mönstring så kommer det underlätta då du visar att du presterar i vardagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
KulManglarn
Själv så är jag prel intagen till Skyttesoldat på P7!

Kul! När rycker du in?
Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenKnug
Nu har man tagit studieuppehåll från universitetet för att rycka in nu om några månader, fasiken vad kul det ska bli!
Härligt! Militärtjänst är något man bör ha provat på. Övertygad om att du inte kommer ångra dig.