2017-11-21, 23:39
Medlem
Om psykologen frågar en om man dricker alkohol, ska man svara ärligt, ja eller kan det dra ner ens betyg? Och om hon/han frågar om jag druckit alkohol innan jag fyllt 18 då jag fyllde för några veckor sen, ska jag vara ärlig där med? Hur gjorde ni andra? Tack på förhand!
Citera
2017-11-22, 01:01
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Om psykologen frågar en om man dricker alkohol, ska man svara ärligt, ja eller kan det dra ner ens betyg? Och om hon/han frågar om jag druckit alkohol innan jag fyllt 18 då jag fyllde för några veckor sen, ska jag vara ärlig där med? Hur gjorde ni andra? Tack på förhand!

Svara ärligt. Nästan alla dricker ju i den åldern så inget konstigt.
Citera
2017-11-23, 17:49
Medlem
En fråga:

Om man inte hade så bra betyg i gymnasiet, men tillräckligt för GMU, vad säger man till psykologen om han frågar?
Citera
2017-11-24, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aynokem
En fråga:

Om man inte hade så bra betyg i gymnasiet, men tillräckligt för GMU, vad säger man till psykologen om han frågar?
Vem säger att psykologen är en han? Här i Sverige säger vi – hen!
Citera
2017-11-24, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aynokem
En fråga:

Hej,

Vad innebär "inte så bra betyg"?
Har du fullständigt slutbetyg från gymnasiet?

Oavsett vad, så får du förklara för psykologen varför dina betyg är i den graden dem är. Var det bara så att du var slapp och inte orkade sköta de uppgifter du fick eller var det så att du tränade elitidrott på den nivån så att skolarbeten blev lidande?

Självfallet väger de olika svaren olika vid en utvärdering hos psykologen.

Du bör självklart vara ärlig vid ett svar om frågan kommer upp hos psykologen men försök att vända din anledning till betygsgraden till något positivt!

Hoppas det hjälpte lite!

lycka till!
Citera
2017-11-27, 18:58
Medlem
Någon som har lite koll på "motivationsdelen" när man söker till pilotutbildningen? Krävs det att man har velat bli pilot sedan 3 års ålder, varit flygvapenungdom och har en pappa som är flygofficer för att man ska framstå som intresserad?
Citera
2017-12-02, 23:01
Medlem
Dimaks avatar
Jag är nu ca 10 kg från mitt mål 77 kg , ifrån 130 hösten 2015, Vad är det man behöver träna mest för GMU för er som har gjort det (Förstår allt) men vad är det främsta man ska tänka på (förutom allt) ?

Samt att jag har haft det tufft i skolan alla åren, var arbetslös i kanske 2,5 år innan jag började på en folkhögskola, och pluggade upp gymnasie i 3 år, (kanske 3,5 är inte klar än) ska man ta med detta när man prata med psykiatrikern?
Senast redigerad av Dimak 2017-12-02 kl. 23:28.
Citera
2017-12-04, 09:15
Medlem
Hej, jag har fått reda på att jag ska mönstra, men har inte fått min kallelse än. Det får man ca 2 månader innan det är dags. Är det till min nackdel att jag fyller år sent och därmed mönstrar senare? Eftersom att de börjar fylla upp utbildnings-platserna direkt så är jag orolig över att det inte ska finnas några platser kvar på de befattningarna som jag är intresserad av.

Mitt mål är att bli amfibieskyttesoldat. Kan även tänka mig skyttesoldat eller spaningssoldat. Är det fortfarande möjligt eller finns det andra utbildningar tillgängliga för mig som inte fanns tillgängliga för de som mönstrade tidigare?
Citera
2017-12-06, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Jag är nu ca 10 kg från mitt mål 77 kg , ifrån 130 hösten 2015, Vad är det man behöver träna mest för GMU för er som har gjort det (Förstår allt) men vad är det främsta man ska tänka på (förutom allt) ?

Samt att jag har haft det tufft i skolan alla åren, var arbetslös i kanske 2,5 år innan jag började på en folkhögskola, och pluggade upp gymnasie i 3 år, (kanske 3,5 är inte klar än) ska man ta med detta när man prata med psykiatrikern?

Det du behöver träna mest på är att vänja dig och dina fötter vid att gå långt med belastning. Jag tränade mycket gym och liknande innan GMU men det har jag inte haft jättemycket nytta utav. Jag har tappat ca 10 kg från 181cm 84kg muskulös till runt 73kg mer "lean". Har tappat rätt mycket fett ,men även muskler. BÖRJA I TID MED ATT GÅ. Det tar tid att vänja leder och ledband vid belastningen. Jag själv, tillsammans med många andra, fick knäproblem.
Citera
2017-12-06, 16:43
Medlem
Dimaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Det du behöver träna mest på är att vänja dig och dina fötter vid att gå långt med belastning. Jag tränade mycket gym och liknande innan GMU men det har jag inte haft jättemycket nytta utav. Jag har tappat ca 10 kg från 181cm 84kg muskulös till runt 73kg mer "lean". Har tappat rätt mycket fett ,men även muskler. BÖRJA I TID MED ATT GÅ. Det tar tid att vänja leder och ledband vid belastningen. Jag själv, tillsammans med många andra, fick knäproblem.
Tack, Precis kommit hem från gymmet, skall börja lägga in massa sand och stenar i en väska och börja gå 5km i början sen öka varje vecka, Tack så mycket.
Citera
2017-12-07, 13:19
Medlem
Citat:
Tack, Precis kommit hem från gymmet, skall börja lägga in massa sand och stenar i en väska och börja gå 5km i början sen öka varje vecka, Tack så mycket.

Det låter bra. Börja med låg vikt. Runt 5-10kg extra. Maxvikten man bär under GMU (för oss) var runt 25-30kg. Så avsluta där någonstans. Då gick vi under "Aldrig ge upp" cirka 12-15mil på 6 dagar med den belastningen. Det var slitsamt måste jag säga.
Citera
2017-12-09, 17:27
Medlem
Citat:
Jag är nu ca 10 kg från mitt mål 77 kg , ifrån 130 hösten 2015, Vad är det man behöver träna mest för GMU för er som har gjort det (Förstår allt) men vad är det främsta man ska tänka på (förutom allt)?
Som redan sagt så fötter, och att vänja kroppen att gå med tyngd under en längre period. Sedan är bålstyrka det som är viktigast. Sedan vänjer sig kroppen snabbt med den ständiga belastningen. Mage, ryggen. Allt det får du genom marschträning.

Jag var ganska vältränad när jag ryckte in då jag tränade orientering, men skulle inte kalla mig direkt stark. Var en av dem som hade bäst kondition, men låg på nedre halvan av gruppen rent styrkemässigt. Första två veckorna upplevde jag att det var tungt, men efter det så gick det lättare och lättare. Nu var jag iofs tvungen att bryta för att jag fick problem med hörseln efter två månader, men efter en månad så upplevde jag inte vikten som så tung.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in