2017-12-10, 13:30
  #61
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Det borde du själv förstå om du nu vet vad ordet "oskälig" betyder. En "oskälig" löneskillnad är en löneskillnad som inte har en rättvis förklaring.
Medlingsinstitutet håller i de där rapporterna sen 15 år.
De säger inte oskälig.
Citat:
Fel igen. Googla själv.
Nu är det ju du som påstår något, kan du inte se att det är din uppgift att styrka/bevisa det du påstår så föreslår jag att du läser mer och skriver mindre.

Googla själv är kanske det sämsta svaret man kan ge.
Citera
2017-12-10, 15:08
  #62
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Det borde du själv förstå om du nu vet vad ordet "oskälig" betyder. En "oskälig" löneskillnad är en löneskillnad som inte har en rättvis förklaring.

Då är det väl upp till dig att bevisa att den oförklarade lilla löneskillnaden " inte har en rättvis förklaring " , eller hur ?
Saxat från https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor :

Citat:
Medlingsinstitutet skriver att det inte går att visa att den oförklarade löneskillnaden beror på kön utan den kan även bero på andra faktorer som inte kan observeras i statistik, exempelvis "meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har"

Citat:
En viktig förklaring till löneskillnaden mellan män och kvinnor är att män i genomsnitt arbetar betydligt fler timmar än kvinnor
Citera
2017-12-10, 16:37
  #63
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Det är ett tecken på att den styrande teorin som politiker använder innebär ett förtryck, den styrande teorin i Sverige är just genusteorin och feminism.

Om teorin nedvärderar ett kön så fungerar det som förtryck mot det könet.

Och det brukar vara över 70 % män som tar livet av sig på detta sätt , skulle inte förvåna mig om det är fler i Sverige.

Okej. Det du skriver är i det närmaste obegripligt. I det fall du inte förmår förklara din tes med bättre precision kommer jag inte att bemöta den.
__________________
Senast redigerad av TheRotter 2017-12-10 kl. 16:40.
Citera
2017-12-10, 18:09
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Okej. Det du skriver är i det närmaste obegripligt. I det fall du inte förmår förklara din tes med bättre precision kommer jag inte att bemöta den.


Det är inte så svårt:

1. Vi har en feministisk genusvetenskaplig ideologi som styr Sverige politiskt.

2. Vi har en uppåtgående trend med personer som tar livet av sig med droger.


Jag tror att det finns ett samband eftersom länder som inte använder genusteori och feminism har mindre dödsfall. T,ex Portugal har bara 6% av Sveriges dödsfall i drogrelaterade överdoser.
Citera
2017-12-10, 18:50
  #65
Medlem
Divinations avatar
Mitt tips till TS är att titta på ”Hjernevask” och sen byta inriktning. Det snällaste jag kan säga om genustrams är att det är anti-vetenskapligt utifrån popperiansk ansats. Och då är jag snäll. Vill man vara elak kan det påvisas att genusfeminismen utgör en neokommunistisk strategi för att bryta ned och fördumma så många som möjligt.
Citera
2017-12-10, 19:57
  #66
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Mitt tips till TS är att titta på ”Hjernevask” och sen byta inriktning. Det snällaste jag kan säga om genustrams är att det är anti-vetenskapligt utifrån popperiansk ansats. Och då är jag snäll. Vill man vara elak kan det påvisas att genusfeminismen utgör en neokommunistisk strategi för att bryta ned och fördumma så många som möjligt.

Nu är det ju knappast så att råder konsensus i fråga om man bör eller inte bör följa denna "popperianska ansats". Den konkurrerar som du säkert vet med andra sätt att se på och förstå vetenskap.

Du menar att det kan "påvisas" att "genusfeminismen utgör en neokommunistisk strategi för att bryta ned och fördumma så många som möjligt". Vad hade den gode Popper sagt om det uttalandet?
Citera
2017-12-10, 20:02
  #67
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Det är inte så svårt:

1. Vi har en feministisk genusvetenskaplig ideologi som styr Sverige politiskt.

2. Vi har en uppåtgående trend med personer som tar livet av sig med droger.


Jag tror att det finns ett samband eftersom länder som inte använder genusteori och feminism har mindre dödsfall. T,ex Portugal har bara 6% av Sveriges dödsfall i drogrelaterade överdoser.

Skriv en avhandling. Jobbar du med några konkurrerande förklaringsmodeller?
Citera
2017-12-10, 20:08
  #68
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Då är det väl upp till dig att bevisa att den oförklarade lilla löneskillnaden " inte har en rättvis förklaring " , eller hur ?

Nej. Det har visats i studie efter studie att kvinnligt kön korrelerar med lägre lön. Att hitta ett kausalt samband är inte nödvändigt. Ungefär som med lungcancer och rökning. Forskare har visat att det finns en korrelation mellan rökning och lungcancer, men exakt varför rökning orsakar lungcancer vet man inte. Modern forskning kanske äntligen visat att det finns ett kausalt samband, men för 30 år sedan "visste" man att rökning orsakar cancer även om kausaliteten inte var känd.

Citat:
exempelvis "meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har"

Tja.. det är inte så arbetslivet fungerar. Det är inte de med mest meriter, kompetens eller motivation som tjänar mest utan det är andra egenskaper som drar upp lönen.
Citera
2017-12-10, 20:24
  #69
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Nu är det ju knappast så att råder konsensus i fråga om man bör eller inte bör följa denna "popperianska ansats". Den konkurrerar som du säkert vet med andra sätt att se på och förstå vetenskap.

Du menar att det kan "påvisas" att "genusfeminismen utgör en neokommunistisk strategi för att bryta ned och fördumma så många som möjligt". Vad hade den gode Popper sagt om det uttalandet?


Som väl är behövs inget ”konsensus” för att slå fast vad som är vetenskapligt och inte. Att som genusfeminismen föra fram icke-falsifierbara hypoteser eller hypoteser som falsifierats genom biologiska fakta blir aldrig vetenskap.

När du tittat på ”Hjernevask” kan du läsa lite om marxistiska Frankfurtskolan. Genusfeminismen utgör en av agendorna för att demoralisera och fördumma människor. Demoraliserade och fördummade människor är lättare att kontrollera.
Citera
2017-12-10, 20:26
  #70
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Nej. Det har visats i studie efter studie att kvinnligt kön korrelerar med lägre lön. Att hitta ett kausalt samband är inte nödvändigt. Ungefär som med lungcancer och rökning. Forskare har visat att det finns en korrelation mellan rökning och lungcancer, men exakt varför rökning orsakar lungcancer vet man inte. Modern forskning kanske äntligen visat att det finns ett kausalt samband, men för 30 år sedan "visste" man att rökning orsakar cancer även om kausaliteten inte var känd.
Hoppsan....
Citat:
En viktig förklaring till löneskillnaden mellan män och kvinnor är att män i genomsnitt arbetar betydligt fler timmar än kvinnor
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Tja.. det är inte så arbetslivet fungerar. Det är inte de med mest meriter, kompetens eller motivation som tjänar mest utan det är andra egenskaper som drar upp lönen.
Produktivitet kanske ?
Citat:
Högskoleverket gjorde 2011 en omfattande statistiska analys av samtliga kvinnor (15 710) och män (29 005) som doktorerat mellan 1980 och 2007 för att utröna om det fanns några könsskillnader i avancemang. Deras slutsats: "...totalt sett små eller inga könsskillnader". De konstaterar för övrigt också att män generellt är mer produktiva än kvinnor
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor
Citera
2017-12-10, 21:18
  #71
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Divination
Som väl är behövs inget ”konsensus” för att slå fast vad som är vetenskapligt och inte. Att som genusfeminismen föra fram icke-falsifierbara hypoteser eller hypoteser som falsifierats genom biologiska fakta blir aldrig vetenskap.

När du tittat på ”Hjernevask” kan du läsa lite om marxistiska Frankfurtskolan. Genusfeminismen utgör en av agendorna för att demoralisera och fördumma människor. Demoraliserade och fördummade människor är lättare att kontrollera.

1. Möjligen är du dåligt insatt i hur samhällsvetenskap och humaniora fungerar, men någon popperiansk ingång till vetenskap har man generellt inte. Så din kritik bör inte riktas mot enbart genusvetenskap när den icke-popperianska synen på vetenskap är såpass etablerad.

2. Jag har koll på Frankfurtskolan.

2. Vad är genusfeminismen? Vad menas med att den är en "agenda"? Vilka är de andra "agendorna"? Vem eller vilka är det som driver denna agenda? Varför? Och många andra frågor angående dina luftiga pastejer.
Citera
2017-12-10, 21:50
  #72
Medlem
Divinations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
1. Möjligen är du dåligt insatt i hur samhällsvetenskap och humaniora fungerar, men någon popperiansk ingång till vetenskap har man generellt inte. Så din kritik bör inte riktas mot enbart genusvetenskap när den icke-popperianska synen på vetenskap är såpass etablerad.

2. Jag har koll på Frankfurtskolan.

2. Vad är genusfeminismen? Vad menas med att den är en "agenda"? Vilka är de andra "agendorna"? Vem eller vilka är det som driver denna agenda? Varför? Och många andra frågor angående dina luftiga pastejer.


Humaniora rent generellt och i synnerhet sociologin och dess grenar dit genusfeminismen hör är för det mesta ovetenskapliga. Men nu handlar ju tråden om genusfeminism.

Ifall du har koll på Frankfurtskolan så borde du inte behöva ställa de där frågorna. ”Kritisk teori” och ”normkritik” känner du säkert till. Förutom feminismen så ingår HBTQ och mångkultur i agendor som Frankfurtskolan lanserat. Lenin blev imponerad av Bela Kuns spridande av dekadens i Ungern och tog därför efter Kominternkongressen i Moskva 1922 initiativ till mötet vid Marx-Engelsinstitutet senare det året där beslutet att bilda Frankfurtskolan togs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in