2017-12-09, 23:56
  #49
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Synen på verkligheten som bestående av olika "strata" (fysiska, kemiska, biologiska, psykologiska, sociala) med egna kausala krafter som inte kan reduceras till någon annan nivå är en vetenskapsteoretisk position som inte har så mycket med genusvetenskapen specifikt att göra.


Steg ett är ju att hålla isär begrepp, steg två att skriva begripliga meningar på korrekt svenska. Annars kan man påstå vad som helst och det går inte att motbevisa

Jag gör ett försök att rätta till svenskan:

Citat:
Synen på verkligheten som vore den bestående av olika fenomen(förstår inte din användning av ordet strata* här) (fysiska, kemiska, biologiska, psykologiska, sociala) med egna kausala krafter, vilka inte kan reduceras till någon annan nivå, är en vetenskapsteoretisk position, som inte har så mycket med genusvetenskapen specifikt att göra.

Du skriver alltså här att ni inte befattar er med befintligt kunskapsläge utan får göra lite som ni vill.

Dessutom har du fel, vetenskap ser inte världen eller krafter på en slutgiltig nivå, vetenskap tränger hela tiden djupare, och blir därmed mer specifik. Samtidigt blir man mer och mer medveten om komplexiteten.
Ta synen på de fyra elementen jord luft vatten eld - som blev det periodiska systemet, som blev atomer som blev strängteori.

Det verkar som er disciplin basseras på okunskap och måste jag säga brister i förmågan att förstå koncept, och att man därför hittar på en enklare syn på världen, ungefär lite tillbaka till jord, luft, vatten och eld.

Om vi tar mitt eget fält psykologi så har man väl gått från att tro på demoner, till teorier, till substanser till att vara nere på synapsnivå. Man är oerhört medveten om hur komplext det är, och talar inte ens om absoluta kausala krafter. Kunskapsläget idag om tex bi-polär är att åtta gener i samverkan med miljön med stor prediktion ökar sannolikheten för att individen får bi-polär sjukdom, men man är medveten om hur få gener man identifierar och all seriös vetenskap är när som helst beredd att ompröva och revidera kunskapsläget. Man är medveten om hur lite man vet.

Det är en satans massa projicerande från ert håll, som jag bara sett hos alternativmedicinare gentemot läkarvetenskapen tidigare. Man demoniserar något som man inte har mental kapacitet att kognitivt omfatta. Det du skriver kan liknas vid att påstå att man sysslar inte med fysik, man sysslar med esoterism, men kallar det fysisk vetenskap.

Alltså folk kan inte rå för att de är svagbegåvade eller har psykologiska problem, men fan för universitetsvärlden som horar ut sina lokaler.

Citat:
*Stratifierat urval = stratified sample

Alla individer i den population man vill kunna uttala sig om delas in i tänkta grupper (strata). Exempelvis kan det vara åldersgrupper och/eller könstillhörighet. Ur varje grupp dras sedan ett slumpmässigt obundet urval. Är andelen individer som väljs i varje grupp lika stor som gruppens andel i bakomliggande populationen kallas det för proportionellt stratifierat urval. Om det däremot även finns behov av att kunna redovisa resultat separat från varje strata kan man ibland låta andelen individer som tas ur de olika grupperna skilja sig från gruppernas representation i populationen. Antalet grupper (strata) bör inte överstiga 6 (Aczel 1999).
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2017-12-10 kl. 00:31.
Citera
2017-12-10, 00:14
  #50
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag noterar att du inte håller dig till ämnet för diskussionen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
2. Din åsikt (läs förutsägelse) angående den (formella) genusvetenskapliga kunskapens framtida legitimitet är noterad.

Här låter det mer som härskarteknik än vetenskap :S

Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag tolkar det som att din kritik riktas mot social (och psykologisk) forskning över huvud taget. Något förenklat eftersom den negligerar biologin.
Vad har du för källor?
På vilket vis negligerar neuroscience biologin?
Det är ju biokemisk fysiologi.


Citat:
Social forskning, och därmed även genusvetenskap, negligerar mycket riktigt det du beskriver som genetiska och hormonella aspekter för att förklara mänskligt handlande, social förändring etc etc. Även om stor del av social forskning vilar (explicit eller implicit) på någon slags förståelse av natur/mänsklig natur.

Du verkar bara ha en vag kunskap om det mesta.
Sociologi studerar människan som gruppvarelse.
Socialpsykologi studerar individen i en grupp

Citat:
Vidare är själva distinktionen mellan natur och kultur vetenskapligt svårhanterligt. Detta eftersom det är svårt att metodologiskt lösa problemet med vad som är vad. Var det ena börjar och det andra slutar.
Det är ju därför som seriös forskning sysslar med att bena ut saker i dess beståndsdelar och inte söker svar som du skrev. Man söker bena ut. Därför kommer ju flera spännande discipliner som genantroplogi eller vad det heter (skymtade förbi i förbifarten)

Citat:
Men ser inte hur vi på något enkelt sätta ska kunna skilja exempelvis sociala fenomen från biologiska när vi undersöker dom i ett social sammanhang. Hur bör denna forskning bedrivas bättre anser du?
All forskning bedrivs bättre genom att förbättra metoden

Bold, man har så länge jag kan minnas vetat att fenomen inte är antingen eller utan att biologi och miljö samverkar. Tvillingstudier där individerna är uppvuxna i olika miljö är ju ett utmärkt tillfälle att ta reda på mer inom det området.
Citera
2017-12-10, 01:06
  #51
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Inte helt oväntat att du inte har någon aning om vad ordet "oskälig" betyder...
Jodå, mycket väl.
Relevansen för ordet i det här sammanhanget däremot får du nog utveckla på egen hand.

Ingen normal människa använder sig av det uttrycket i de här sammanhangen nämligen. Å andra sidan, du har nog valt din avatar alldeles själv också.
Citera
2017-12-10, 01:20
  #52
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1

Du verkar bara ha en vag kunskap om det mesta.
Sociologi studerar människan som gruppvarelse.
Socialpsykologi studerar individen i en grupp

Det är ju därför som seriös forskning sysslar med att bena ut saker i dess beståndsdelar och inte söker svar som du skrev.
Tack Gertrud1 och välkommen tillbaka!
Som professionellt verksam tänkte jag precis att du kunde vara lämplig att besvara TheRotters frågor.

När man kommer från en pseudevetenskap och inte själv inser skillnaden på forskning där man låter svaren utforma tesen i stället för att utgå från en bestämd tes och sen försöka utforma frågan, så att den stöder teorin.
Man utgår i genus"vetenskapen" utifrån patriarkatteorin som den allenarådande sanningen och sen bygger man upp en hel värld av klasser och hierarkier (normer) under denna "struktur", som vilket massivt halmbygge som helst och kallar det för vetenskap.

Förr använde man uttrycket charlataner för den sortens vetenskapsmän alternativt satte dem på hispan.
Nu har vi flyttat in dårhusen på universiteten och högskolorna och jag är inte säker på att det är en bra idé.
Citera
2017-12-10, 08:08
  #53
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1


Vad har du för källor?
På vilket vis negligerar neuroscience biologin?
Det är ju biokemisk fysiologi.


Du verkar bara ha en vag kunskap om det mesta.
Sociologi studerar människan som gruppvarelse.
Socialpsykologi studerar individen i en grupp



1. I citatet refererar jag till åsikten hos personen jag svarar. Jag sammanfattar dennes position/ståndpunkt för att bemöta den.

2. Kanon. Men hur folk (exempelvis sociologer) väljer att definiera sociologi är ganska olika. Bland annat brukar antropologin definieras exakt som du gjorde.
__________________
Senast redigerad av TheRotter 2017-12-10 kl. 08:27.
Citera
2017-12-10, 08:16
  #54
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Tack Gertrud1 och välkommen tillbaka!
Som professionellt verksam tänkte jag precis att du kunde vara lämplig att besvara TheRotters frågor.

När man kommer från en pseudevetenskap och inte själv inser skillnaden på forskning där man låter svaren utforma tesen i stället för att utgå från en bestämd tes och sen försöka utforma frågan, så att den stöder teorin.
Man utgår i genus"vetenskapen" utifrån patriarkatteorin som den allenarådande sanningen och sen bygger man upp en hel värld av klasser och hierarkier (normer) under denna "struktur", som vilket massivt halmbygge som helst och kallar det för vetenskap.

Förr använde man uttrycket charlataner för den sortens vetenskapsmän alternativt satte dem på hispan.
Nu har vi flyttat in dårhusen på universiteten och högskolorna och jag är inte säker på att det är en bra idé.

1. Vilken syn på vetenskapande stödjer du dig på? Att svaren ska "utforma tesen", vad betyder ens det? Om jag tillåter mig tolka dig så verkar det som att du förespråkar grounded theory och naiv realism. Är det så?

2. Du skriver också att man inom genusvetenskapen utgår "utifrån patriarkatteorin". Vad menar du med "patriarkatteorin"?
Citera
2017-12-10, 08:26
  #55
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gertrud1
Steg ett är ju att hålla isär begrepp, steg två att skriva begripliga meningar på korrekt svenska. Annars kan man påstå vad som helst och det går inte att motbevisa

Jag gör ett försök att rätta till svenskan:

Du skriver alltså här att ni inte befattar er med befintligt kunskapsläge utan får göra lite som ni vill.

Dessutom har du fel, vetenskap ser inte världen eller krafter på en slutgiltig nivå, vetenskap tränger hela tiden djupare, och blir därmed mer specifik. Samtidigt blir man mer och mer medveten om komplexiteten.


1. Begreppet "strata" kan inte bytas ut till "fenomen". Strata syftar på att verkligheten är stratifierad.
Den är även differentierad och där hade ändringen till att det handlar om "olika fenomen" passat bättre.

"Att verkligheten är stratifierad innebär att vissa mekanismer är mer grundläggande (och uppstod
oftast tidigare) än, och är förutsättningar för andra som befinner sig i högre strata. Fysikens
mekanismer existerade före kemins i universums historia, och kemins före biologins, sociologins,
etc. Det avgörande med denna syn är att varje stratum har sina egna unika mekanismer som är
rotade i, men som inte kan reduceras till, underliggande strata.
"

2. Var någonstans hävdar jag att vetenskapen ser världen på en "slutgiltig nivå"? Vad skulle det ens betyda att se världen på en slutgiltig nivå?
Citera
2017-12-10, 10:37
  #56
Medlem
Hur kommer det sig att Sverige som är det mest feministiska landet har näst mest drogrelaterade dödsfall i Europa.

Är det inte ett tecken på att vi lever under ett mentalt förtryck i detta land ?

https://www.statista.com/chart/10320/drug-deaths-in-europe/
Citera
2017-12-10, 12:00
  #57
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prepper
Hur kommer det sig att Sverige som är det mest feministiska landet har näst mest drogrelaterade dödsfall i Europa.

Är det inte ett tecken på att vi lever under ett mentalt förtryck i detta land ?

https://www.statista.com/chart/10320/drug-deaths-in-europe/

Vad är ett tecken på vad och vad har det med feministisk teori och genusvetenskap att göra?
Citera
2017-12-10, 12:06
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Vad är ett tecken på vad och vad har det med feministisk teori och genusvetenskap att göra?


Det är ett tecken på att den styrande teorin som politiker använder innebär ett förtryck, den styrande teorin i Sverige är just genusteorin och feminism.

Om teorin nedvärderar ett kön så fungerar det som förtryck mot det könet.

Och det brukar vara över 70 % män som tar livet av sig på detta sätt , skulle inte förvåna mig om det är fler i Sverige.
Citera
2017-12-10, 12:46
  #59
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jodå, mycket väl.
Relevansen för ordet i det här sammanhanget däremot får du nog utveckla på egen hand.

Det borde du själv förstå om du nu vet vad ordet "oskälig" betyder. En "oskälig" löneskillnad är en löneskillnad som inte har en rättvis förklaring.

Citat:
Ingen normal människa använder sig av det uttrycket i de här sammanhangen nämligen.

Fel igen. Googla själv.
Citera
2017-12-10, 13:23
  #60
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
1. Vilken syn på vetenskapande stödjer du dig på? Att svaren ska "utforma tesen", vad betyder ens det? Om jag tillåter mig tolka dig så verkar det som att du förespråkar grounded theory och naiv realism. Är det så?

2. Du skriver också att man inom genusvetenskapen utgår "utifrån patriarkatteorin". Vad menar du med "patriarkatteorin"?
Jag skrev inte ens till dig och dina frågor besvarar mycket väl varför.
Om detta är svårt för dig, så kan du ta en titt på vad Wikipedia har att säga om kunskap:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kunskap

Likadant gäller för patriarkatteorin.
Varför ber du mig googla fram skit åt dig?
Vet du inte hur internet.com fungerar?
Citat:
Patriarkat av grekiskans πατριάρχης (patriarkhēs, "fadersvälde") är ett samhällssystem där män har den primära makten och de flesta ledande positioner inom politiska, ekonomiska, religiösa, sociala, och finansiella institutioner domineras av män

Denna grundförutsättning är falsk tills motsatsen bevisats och kan därför inte utgöra bas för seriös forskning. Den blir inte mer sann för att varje namnbyte på den i grunden Marxistiska idén, som gått via Frankfurtskolan tillkommer när den förra varianten av samma lögn avslöjats. Idag kallas det strukturer och normer.
Ber du någon peka ut en sån där struktur så får du höra en invecklat formulerad halmdocka av mumbojumbo, som mycket väl hade kunnat leda åt vilket håll som helst.

Okej, hjärtat?

Men du ska få en chans och jag ska göra det enkelt för dig och hålla mig riktigt nära något du kan förhålla dig till.

Vad är det för rättigheter män har som kvinnor saknar?
__________________
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-12-10 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in