Citat:
Synen på verkligheten som bestående av olika "strata" (fysiska, kemiska, biologiska, psykologiska, sociala) med egna kausala krafter som inte kan reduceras till någon annan nivå är en vetenskapsteoretisk position som inte har så mycket med genusvetenskapen specifikt att göra.
Steg ett är ju att hålla isär begrepp, steg två att skriva begripliga meningar på korrekt svenska. Annars kan man påstå vad som helst och det går inte att motbevisa
Jag gör ett försök att rätta till svenskan:
Citat:
Synen på verkligheten som vore den bestående av olika fenomen(förstår inte din användning av ordet strata* här) (fysiska, kemiska, biologiska, psykologiska, sociala) med egna kausala krafter, vilka inte kan reduceras till någon annan nivå, är en vetenskapsteoretisk position, som inte har så mycket med genusvetenskapen specifikt att göra.
Du skriver alltså här att ni inte befattar er med befintligt kunskapsläge utan får göra lite som ni vill.
Dessutom har du fel, vetenskap ser inte världen eller krafter på en slutgiltig nivå, vetenskap tränger hela tiden djupare, och blir därmed mer specifik. Samtidigt blir man mer och mer medveten om komplexiteten.
Ta synen på de fyra elementen jord luft vatten eld - som blev det periodiska systemet, som blev atomer som blev strängteori.
Det verkar som er disciplin basseras på okunskap och måste jag säga brister i förmågan att förstå koncept, och att man därför hittar på en enklare syn på världen, ungefär lite tillbaka till jord, luft, vatten och eld.
Om vi tar mitt eget fält psykologi så har man väl gått från att tro på demoner, till teorier, till substanser till att vara nere på synapsnivå. Man är oerhört medveten om hur komplext det är, och talar inte ens om absoluta kausala krafter. Kunskapsläget idag om tex bi-polär är att åtta gener i samverkan med miljön med stor prediktion ökar sannolikheten för att individen får bi-polär sjukdom, men man är medveten om hur få gener man identifierar och all seriös vetenskap är när som helst beredd att ompröva och revidera kunskapsläget. Man är medveten om hur lite man vet.
Det är en satans massa projicerande från ert håll, som jag bara sett hos alternativmedicinare gentemot läkarvetenskapen tidigare. Man demoniserar något som man inte har mental kapacitet att kognitivt omfatta. Det du skriver kan liknas vid att påstå att man sysslar inte med fysik, man sysslar med esoterism, men kallar det fysisk vetenskap.
Alltså folk kan inte rå för att de är svagbegåvade eller har psykologiska problem, men fan för universitetsvärlden som horar ut sina lokaler.
Citat:
*Stratifierat urval = stratified sample
Alla individer i den population man vill kunna uttala sig om delas in i tänkta grupper (strata). Exempelvis kan det vara åldersgrupper och/eller könstillhörighet. Ur varje grupp dras sedan ett slumpmässigt obundet urval. Är andelen individer som väljs i varje grupp lika stor som gruppens andel i bakomliggande populationen kallas det för proportionellt stratifierat urval. Om det däremot även finns behov av att kunna redovisa resultat separat från varje strata kan man ibland låta andelen individer som tas ur de olika grupperna skilja sig från gruppernas representation i populationen. Antalet grupper (strata) bör inte överstiga 6 (Aczel 1999).
Alla individer i den population man vill kunna uttala sig om delas in i tänkta grupper (strata). Exempelvis kan det vara åldersgrupper och/eller könstillhörighet. Ur varje grupp dras sedan ett slumpmässigt obundet urval. Är andelen individer som väljs i varje grupp lika stor som gruppens andel i bakomliggande populationen kallas det för proportionellt stratifierat urval. Om det däremot även finns behov av att kunna redovisa resultat separat från varje strata kan man ibland låta andelen individer som tas ur de olika grupperna skilja sig från gruppernas representation i populationen. Antalet grupper (strata) bör inte överstiga 6 (Aczel 1999).
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2017-12-10 kl. 00:31.
Senast redigerad av Gertrud1 2017-12-10 kl. 00:31.