2017-12-10, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Tack, men jag känner till den betalningsfria perioden och är tämligen säker på att jag redan har använt mig av den för några år sedan. Då antar jag att jag kommer att få inbetalningsblanketter under sommaren. Inget större problem, dock, då det inte handlar om några särskilt stora summor.

Är du kvartalsbetalare är ju inbetalningsdatumen lagda så att folk som ska forsätta studera inte får inbetalningskort ”i onödan”. Så nej, du bör inte behöva betala under sommaruppehållet.
Citera
2017-12-10, 14:25
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Är du kvartalsbetalare är ju inbetalningsdatumen lagda så att folk som ska forsätta studera inte får inbetalningskort ”i onödan”. Så nej, du bör inte behöva betala under sommaruppehållet.

Betalar inte per kvartal utan varje månad. Men det är en icke-fråga nu när jag har haft tid att tänka över det, då det i värsta fall blir en relativt låg summa (600-700 kr) under sommaruppehållet. Tack för svar.
Citera
2017-12-10, 14:26
Medlem
Citat:
Betalar inte per kvartal utan varje månad. Men det är en icke-fråga nu när jag har haft tid att tänka över det, då det i värsta fall blir en relativt låg summa (600-700 kr) under sommaruppehållet. Tack för svar.

Du kan ju alltid ändra tillbaka till kvartal annars
Citera
2017-12-10, 21:40
Medlem
Citat:
Okej.

Jag använder mig av den här tråden för att se om någon har input att ge.

Jag läser ett masterprogram på fyra terminer. Jag har snart klarat första terminen med godkänt eller högre i alla moment och har ansökt om studiemedel (fullt lån+bidrag) för termin 1+2, vilket jag har fått beviljat.

Sommaruppehållet nästa sommar är på ca 2 månader. Kommer det börja trilla in inbetalningsblanketter på mitt lån under den här korta perioden eller slipper jag sannolikt det eftersom jag i god tid ansöker om studiemedel för termin 3+4, som jag redan är antagen till?
Om jag minns rätt så kommer du inte få blanketter då CSN fortfarande ser att du är antagen och fortfarande läser programmet. Det är när dom får reda på om du har slutat med programmet så kommer de skicka blanketter. Annars hade ju alla som pluggar program få inbetalningsblanketter under varje sommar.
Citera
2017-12-13, 15:44
Medlem
teamflashhs avatar
Vet ni hur CSN förhåller sig till kapitalförsäljningar? Fonddepå med 30% skatt, över CSN fribelopp. Detta skall dock återinvesteras till ISK och kommer därför ej att flyttas till sparkontot. Har full studielån.
Citera
2017-12-17, 03:43
Medlem
ta-kus avatar
Ta alla/majoriteten HP som krävs för CSN på en termin?

Hej,

jag får lån + bidrag från CSN, det krävs 37,5hp/år för att jag ska få detta. Jag har en funktionsnedsättning och det blev knas med mediciner, så p.g.a. detta har mina studier lidit. Jag kommer förmodligen ta 15hp denna terminen, går det bra med CSN om man tar 15hp en termin och resten på nästa?

Är medveten om att man kan få dispens för funktionsnedsättning, men vill undvik det.
Citera
2017-12-17, 03:48
Medlem
Geordis avatar
Ja, det är okej såvida du har blivit beviljad studiestöd för hela året. 37,5 hp gäller det första året sen är det 45 hp som gäller (eller 75% avklarat av studietakten du läser). Det spelar ingen roll när du klarar dina poäng bara att du måste klara viss procentsats av poängen du har fått studiemedel för innan du kan bli beviljad mer studiemedel. Du kan alltså klara kravet i början av nästa HT och få studiestöd igen.
Citera
2017-12-17, 03:49
Medlem
ta-kus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geordi
Ja, det är okej såvida du har blivit beviljad studiestöd för hela året. 37,5 hp gäller det första året sen är det 45 hp som gäller (eller 75% avklarat av studietakten du läser). Det spelar ingen större roll när du klarar dina poäng bara du klarar en viss procentsats av poängen du har blivit beviljad studiemedel. Du kan alltså klara kravet i början av nästa HT och få studiestöd igen.

Tack så mycket!
Citera
2017-12-17, 04:05
Medlem
Geordis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ta-ku
Tack så mycket!
Ingen orsak.

Kan vara värt att tillägga att det spelar ingen roll vilka poäng du klarar. CSN bryr sig endast om att du klarar av ett visst antal poäng. Andra poäng som du inte sökt studiemedel för men som du plockat efter att du beviljats studiemedel räknas in i totalpoängen så att säga. Lycka till med studierna!
Citera
2017-12-17, 08:50
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Tråd infogad.

/Mod.
Citera
2017-12-20, 19:27
Medlem
Hej, jag fick en varning från min mentor förra året. Idag, sa han att han ska skicka det vidare till CSN. Ska jag få en ytterligare varning från CSN för att förbättra mig eller drar de pengar direkt ?
Tack.
Citera
2017-12-24, 11:57
Medlem
lighten-ups avatar
Läste en nyhet där man uppmärksammade fenomenet att vissa universitetsstudenter tar gymnasiekurser för att få mer i studiemedel: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6848459

I artikeln framgår det att kurser i datakörkort kan vara ett alternativ för denna CSN-strategi. Är det någon annan som har andra tips på enkla kurser som kan fungera lika bra? Nån som t.o.m. vet några grundskolekurser för detta?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in