2018-03-09, 18:39
Medlem
Frågar åt en kompis.

För de som pluggar utomlands får runt 12.400 kr i månaden i studiemedel.

Men denna termin så läser han 75% så borde få runt 9300 kr i månaden.

Men han får bara runt 4500 kr i månaden? De säger att han fått för mycket betalt innan i 1-2 månader och därför reduceras hans studiemedel? Så han får 4500 kr i månaden istället för 9300 kr i månaden,terminen ut? Det kan inte stämma? Vet att CSN tar fel beslut ofta. Oftare än vad man tror.

Han fick 100% studiemedel i 2 månader när han hade rätt till 75%. Så han ska lämna tillbaka runt 6000 kr men de kommer ta mycket mycket mer. Över 25 000 kr,med tanke på att han kommer att få 4500 kr istället för 9300 kr i månaden,terminen ut.

Vad ska man ska göra i denna sits?
Citera
2018-03-12, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
Frågar åt en kompis.

För de som pluggar utomlands får runt 12.400 kr i månaden i studiemedel.

Men denna termin så läser han 75% så borde få runt 9300 kr i månaden.

Men han får bara runt 4500 kr i månaden? De säger att han fått för mycket betalt innan i 1-2 månader och därför reduceras hans studiemedel? Så han får 4500 kr i månaden istället för 9300 kr i månaden,terminen ut? Det kan inte stämma? Vet att CSN tar fel beslut ofta. Oftare än vad man tror.

Han fick 100% studiemedel i 2 månader när han hade rätt till 75%. Så han ska lämna tillbaka runt 6000 kr men de kommer ta mycket mycket mer. Över 25 000 kr,med tanke på att han kommer att få 4500 kr istället för 9300 kr i månaden,terminen ut.

Vad ska man ska göra i denna sits?

Löst sig nu.
Citera
2018-03-16, 02:42
Medlem
Fråga angående CSN

Hej, har kikat lite i trådarna angående CSN och hittar inte riktigt svar på min fråga. Jag går nu min andra termin på universitet/högskola och har uppnått första års gränsen på 37hp.

Kan jag i nuläget bara softa och få studiebidraget tills slutet av terminen även om jag inte går dit och pluggar/skriver några fler tentor? Är jävligt trött på plugget och kommer byta program nästa termin och känner ingen mening med att fortsätta kämpa kvar denna terminen. MEN bidraget är ju schysst då jag inte börjar jobba förrän i maj och skulle gärna få in några tusingar från CSN i två/tre månader till. Fungerar det eller blir det onödig huvudvärk om man gör så?
Citera
2018-03-16, 06:02
Medlem
Necriss avatar
Klart du kan göra så, och det fungerar denna terminen. Nästa gång du ansöker om pengar måste du dock ha klarat mer än hälften av de poäng du fick bidrag för förra omgången.

Beroende på dina kursers storlek kan du alltså bli utan pengar tills du klarat det du vill skita i.
Citera
2018-03-16, 07:31
Medlem
nihilverums avatar
Trådar sammanfogade.

/Moderator
Citera
2018-03-16, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Klart du kan göra så, och det fungerar denna terminen. Nästa gång du ansöker om pengar måste du dock ha klarat mer än hälften av de poäng du fick bidrag för förra omgången.

Beroende på dina kursers storlek kan du alltså bli utan pengar tills du klarat det du vill skita i.

Jag förstår inte riktigt. Alltså jag har klarat 37 av 60 som är minimum för första året annars är det 45. Kommer jag fortfarande få problem vid nästa ansökan alltså till hösten trots att jag klarat av det som anges? Kan ju förstås inte ringa till CSN och fråga om jag kan mjölka dem på pengar i tre månader därför jag behöver ett svar här.
Citera
2018-03-16, 21:24
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zino.Davidoff
Jag förstår inte riktigt. Alltså jag har klarat 37 av 60 som är minimum för första året annars är det 45. Kommer jag fortfarande få problem vid nästa ansökan alltså till hösten trots att jag klarat av det som anges? Kan ju förstås inte ringa till CSN och fråga om jag kan mjölka dem på pengar i tre månader därför jag behöver ett svar här.
Om du har klarat minimum, och du är säker på att det är minimum, så kan man skita i resten ja.

Visa program har "spärrkurser" som måste vara klarade för att gå vidare in på vissa år. Se till att kursen inte är en sådan.
Citera
2018-03-18, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Om du har klarat minimum, och du är säker på att det är minimum, så kan man skita i resten ja.

Visa program har "spärrkurser" som måste vara klarade för att gå vidare in på vissa år. Se till att kursen inte är en sådan.

En fråga. Heltid motsvarar 60 poäng.

Låt oss säga man läser 45 poäng på ett år. låt oss säga år 2 på högskolan.

Är det 75% av dessa man måste klara av för att få studiemedel år 3 sen? Alltså 34 poäng av 45 poäng under år 2 som måste vara avklarade för att man ska få studiemedel år 3 på högskolan?

Hoppas det inte blev alltför krångligt nu.
Citera
2018-03-18, 03:09
Medlem
Hej!

Jag är i en liten knepigsits och behöver lite hjälp.
Jag läste på högskolan från 2015/2016 där jag hade 60hp, var reggad på några sommarkurser med.
Jag undar nu när jag ska söka CSN igen efter mitt uppehåll och behöver 29.5 hp till för att få CSN till höst på min nya utbildning.

1. Kan jag använda komvux kurser som tillägg för de HP jag behöver få in? t.ex läsa 200 poäng komvux kurser som är 15 hp, och samtidigt läsa in en vanlig högskole kurs?
2. Kan jag söka till sommarkurser och använda de HP där eller måste de vara från de kurserna jag läste då?

MVH
Citera
2018-03-18, 06:01
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahurath
... behöver 29.5 hp till för att få CSN till höst på min nya utbildning.
Klarade du bara 7,5 hp?
Citat:
2. Kan jag söka till sommarkurser och använda de HP där eller måste de vara från de kurserna jag läste då?
Det måste inte vara från kurserna du läste då.
Citera
2018-03-18, 08:35
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetaBeta
En fråga. Heltid motsvarar 60 poäng.

Låt oss säga man läser 45 poäng på ett år. låt oss säga år 2 på högskolan.

Är det 75% av dessa man måste klara av för att få studiemedel år 3 sen? Alltså 34 poäng av 45 poäng under år 2 som måste vara avklarade för att man ska få studiemedel år 3 på högskolan?

Hoppas det inte blev alltför krångligt nu.
Nu minns jag inte om det är 75 av poängen man måste klara eller ej, men låt säga att det är det.

Nej, det är inte de två åren som är viktiga. CSN tar beslut baserat på resultatet av förra beslutet. Ansökte du sist för en termin och har 75% av poängen för den terminen så uppfyller du kraven i nästa ansökning, oavsett om den är för en eller två terminer. Ansökte du sist för två terminer så är det 75% av poängen under de två terminerna du måste ha klarat för att bli godkänd i nästa ansökan.
Citera
2018-03-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Klarade du bara 7,5 hp?

Det måste inte vara från kurserna du läste då.

8+7.5 hp har jag klarat, är mitt andra år. Okej funkar det även med komvux kurser?
Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in