2017-12-08, 18:49
  #25
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag tänker inte utveckla Jesper Ahlins kritik mot Ivar Arpi. Jag delar dock hans syn på att den snäva definitionen av vetenskap är förfelad. Vad beträffar ohederlighet finns det relativt mycket att anmärka på Ivar Arpis sätt att hantera hela den här diskussionen. För att nämna något: Den begreppsliga sammanblandning av genusforskning, genusvetenskap, nationella sekretariatet för genusforskning och jämställdhetsintegrering. Men ska vi diskutera det här vidare krävs konkretion av frågeställning.

Din andra fråga som handlar om "Peer Review- rapporterna" förstår jag inte riktigt. Vad menar du? Vad exakt är specifikt för Sverige?
Jag tolkar din kritik av som "jag vet inte, men han säger emot vår sekt, så jag deltar i kritiken".

PGA orsaker!

Det finns ingen begreppslig sammanblandning av begreppen du nämner.
Här har vi helgarderat med begrepp. MSM lever på det, liksom kultureliten och svenska universitet har mellan 3 och 500 miljoner extra varje år för att de låter denna "forskning" hållas och fortgå. Vår nuvarande regering har inga alternativ än att utlysa sig som det feministiska alternativet om de vill sitta kvar. SD som vore ett avsevärt bättre val redan i sin egenskap som enda opposition är mansdominerat, så de har ingen chans.

Vi är ensamma om den totala sektmentalitet i hela världen just nu, vilket även metoos utbredning är ett klart bevis på.

Detta är från google:
https://trends.google.com/trends/explore?q=Metoo

Notera vart nästa land befinner sig på listan.

Det du behöver är "det röda pillret" som låter dig se världen runt omkring som den verkligen är.
__________________
Senast redigerad av Pansarvecket 2017-12-08 kl. 18:52.
Citera
2017-12-08, 19:01
  #26
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
2. Genusforskning skiljer sig inte nämnvärt från annan forskning här. Vad beträffar samhällsnytta tänker jag inte argumentera i allmänhet för just genusvetenskapens "värde" eller någonting liknande. Det intresserar mig inte här. Kunskap skulle bli mitt mycket enkla svar.

Kunskap om genusvetenskap som företeelse, eller och det den försöker förmedla?
Om svaret är det sistnämnda, hur kan filosofiska idéer och PK-teorier klassas som kunskap ?

Min åsikt äro att om några få år kommer en examen i genusvetenskap att betraktas på samma nivå som en examen i astrologi fån G. Emini's online-universitet.
Citera
2017-12-08, 21:13
  #27
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Jag tolkar din kritik av som "jag vet inte, men han säger emot vår sekt, så jag deltar i kritiken".

PGA orsaker!

Det finns ingen begreppslig sammanblandning av begreppen du nämner.
Här har vi helgarderat med begrepp. MSM lever på det, liksom kultureliten och svenska universitet har mellan 3 och 500 miljoner extra varje år för att de låter denna "forskning" hållas och fortgå. Vår nuvarande regering har inga alternativ än att utlysa sig som det feministiska alternativet om de vill sitta kvar. SD som vore ett avsevärt bättre val redan i sin egenskap som enda opposition är mansdominerat, så de har ingen chans.

Vi är ensamma om den totala sektmentalitet i hela världen just nu, vilket även metoos utbredning är ett klart bevis på.

Detta är från google:
https://trends.google.com/trends/explore?q=Metoo

Notera vart nästa land befinner sig på listan.

Det du behöver är "det röda pillret" som låter dig se världen runt omkring som den verkligen är.

Jag noterar att du inte håller dig till ämnet för diskussionen.
Citera
2017-12-08, 21:17
  #28
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
Kunskap om genusvetenskap som företeelse, eller och det den försöker förmedla?
Om svaret är det sistnämnda, hur kan filosofiska idéer och PK-teorier klassas som kunskap ?

Min åsikt äro att om några få år kommer en examen i genusvetenskap att betraktas på samma nivå som en examen i astrologi fån G. Emini's online-universitet.

1. Kunskap om genus och genusrelationer, om vi håller det enkelt och kort.

Kunskap om genusvetenskap eller genusteori skulle vara metadata och metateori. Det är något annat.

2. Din åsikt (läs förutsägelse) angående den (formella) genusvetenskapliga kunskapens framtida legitimitet är noterad.
__________________
Senast redigerad av TheRotter 2017-12-08 kl. 21:23.
Citera
2017-12-09, 12:08
  #29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Jag (man) studerar Genusvetenskap vid ett av universiteten i Sverige.

Mitt primära syfte är att avstyra eventuella missförstånd, nyansera hisnande generaliseringar och utveckla mitt eget tänkande i dessa ämnen.


För det första. Är det intressant att du är man? Trodde kön inte spelade någon roll.
Kan du ge exempel på de missförstånd och hissnande generaliseringar som du upplever?
Eftersom det var syftet så vore väl det på sin plats?
Då har vi något att utgå ifrån.
Citera
2017-12-09, 12:26
  #30
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
För det första. Är det intressant att du är man? Trodde kön inte spelade någon roll.
Kan du ge exempel på de missförstånd och hissnande generaliseringar som du upplever?
Eftersom det var syftet så vore väl det på sin plats?
Då har vi något att utgå ifrån.
Har man ett patologiskt behov av att dygdsignallera så förvånar det mig inte att man tar sitt internaliserade självhat hela vägen till källan.
Antingen tippar man över och blir knäpp, eller så tar man till slut livet av sig efter en evighet i friendzone. #Lucas Hertzman
Citera
2017-12-09, 12:46
  #31
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Det skulle verkligen vara roligt att få uppleva något av det fetade från en genusvetare eller feminist.

Trots många år på Flashback och flera besök på UMU har jag bara stött på svammel och verklighetsförnekande flummeri på den kanten ......

Om du nu tycker det, varför inte anta utmaningen?

(FB) Tråden där vi diskuterar genusvetenskapens vetenskaplighet

Du och en massa andra flashbackskribenter är övertygade om att det är bara skit, men ni vågar inte försöka visa att er ståndpunkt är korrekt.

Citat:
Ett exempel är den vanliga myten om att kvinnor får sämre lön för samma arbete , en feministisk myt som debunkats fler gånger än jag orkar räkna med.

Debunkats? Vilken jävla bunke?

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

Även om vi utgår från de snällaste siffrorna och sluter oss till att de oskäliga löneskillnaderna "bara" är 3 %, så är det 3 % för mycket. Eller hur?
Citera
2017-12-09, 14:33
  #32
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intheloop
För det första. Är det intressant att du är man? Trodde kön inte spelade någon roll.
Kan du ge exempel på de missförstånd och hissnande generaliseringar som du upplever?
Eftersom det var syftet så vore väl det på sin plats?
Då har vi något att utgå ifrån.

Eftersom det är relativt få män som läser genusvetenskap samt att feministisk teori främst är ett teoribygge av och för kvinnor. Dessutom är det du som skriver att kön inte spelar någon roll. Inte jag.

Eftersom det är en frågetråd så utgår jag från frågor, helst någorlunda preciserade.
Citera
2017-12-09, 14:55
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Men nu till det centrala. Precis som sociologi inte primärt ställer frågor och söker svar i biologin menar genusvetare att det sociala eller kulturella har egna kausala och emergenta krafter som kan studeras och förstås relativt skilt från biologiska och psykologiska dimensioner av verkligheten. Den kritik man riktar mot genusvetenskap på denna punkt bör isåfall också riktas mot discipliner så som sociologi, psykologi, statsvetenskap, nationalekonomi etc.

Om vi med "biologi" avser ex. genetiskt och i förläggningen hormonellt inflytande på ex. beteende, intressen etc. anser du att "forskningsfältet" som sådant är införstådd med att man i princip inte kan dra några som helst slutsatser kring dessa sociala och kulturella samband du nämner ovan, utan att ha kontrollera för genetisk påverkan?

Om vi ex. försöker förstå varför fler pojkar ex. är intresserade av att leka hårdhänt och bygga med klossar och flickor med dockor etc. och teoretiserar att detta beror på ex. uppfostran, förebilder, kvinno- och mansroller etc. utan att kontrollera för genetik så kan vi aldrig svara på hur stor den här effekten är.

Detta är mycket riktigt även en kritik av sociologin och psykologin, både dessa forskningsområden genomgår en stor replikeringskris (mycket beror på att forskningsfältet kraftigt lutar vänster plus undermåliga statistiska metoder) och att många av förklaringsmodellerna inte kontrollerat för genetisk påverkan ex. visade sig att växa upp i fattiga områden nästan inte har någon som helst inverkan på om barn begår brott eller inte. Samma att föräldrar/dagispersonal skulle ha stor inverkan på sina barns intressen/personlighet/kognitiva förmåga, i verkligheten visade sig att det var i princip noll.
Citera
2017-12-09, 16:07
  #34
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Om du nu tycker det, varför inte anta utmaningen?

(FB) Tråden där vi diskuterar genusvetenskapens vetenskaplighet

Du och en massa andra flashbackskribenter är övertygade om att det är bara skit, men ni vågar inte försöka visa att er ståndpunkt är korrekt.
Jag har läst tråden .
Jag och många andra har gjort inlägg som inga genusförespråkare har lyckats att motbevisa .

Du kan ju börja med att försöka bemöta kritiken i "Hjernevask" på ett sakligt sätt .
Den serien visar med all tydlighet skillnaden mellan fakta och " jag tycker det ska vara så "

Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Debunkats? Vilken jävla bunke?
Hur var det med allmänbildningen lilla du ?

https://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/debunk

Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

Även om vi utgår från de snällaste siffrorna och sluter oss till att de oskäliga löneskillnaderna "bara" är 3 %, så är det 3 % för mycket. Eller hur?
Hur vore det om du läste det igenom du länkade till ?

Citat:
Eftersom det inte går att kontrollera alla lönepåverkande faktorer i statistiska modeller så går det inte att använda dessa för att svara på om det oförklarade lönegapet beror på direkt lönediskriminering

Citat:
U.S Bureau of Labor Statistics fann i början av 1980-talet att män och kvinnor som hade samma titel och samma typ och omfattning av ansvar uppbar samma ersättning.

Citat:
En longitudinell studie av ingenjörer från den här tiden fann att bland män och kvinnor som började samtidigt, arbetade i jämförbara tjänster, med liknande erfarenhet, träning, sjukfrånvaro och familjesituation fanns inga signifikativa skillnader i lön

Jag förstår att det känns bittert om man är en lågavlönad ensamstående flerbarnsmor med osäker anställning som butiksbiträde men det är dina egna val som satt dig i din ekonomiska situation , inte ditt kön eller något mytologiskt Patriarkat ......
Citera
2017-12-09, 16:35
  #35
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Om vi med "biologi" avser ex. genetiskt och i förläggningen hormonellt inflytande på ex. beteende, intressen etc. anser du att "forskningsfältet" som sådant är införstådd med att man i princip inte kan dra några som helst slutsatser kring dessa sociala och kulturella samband du nämner ovan, utan att ha kontrollera för genetisk påverkan?

Om vi ex. försöker förstå varför fler pojkar ex. är intresserade av att leka hårdhänt och bygga med klossar och flickor med dockor etc. och teoretiserar att detta beror på ex. uppfostran, förebilder, kvinno- och mansroller etc. utan att kontrollera för genetik så kan vi aldrig svara på hur stor den här effekten är.

Detta är mycket riktigt även en kritik av sociologin och psykologin, både dessa forskningsområden genomgår en stor replikeringskris (mycket beror på att forskningsfältet kraftigt lutar vänster plus undermåliga statistiska metoder) och att många av förklaringsmodellerna inte kontrollerat för genetisk påverkan ex. visade sig att växa upp i fattiga områden nästan inte har någon som helst inverkan på om barn begår brott eller inte. Samma att föräldrar/dagispersonal skulle ha stor inverkan på sina barns intressen/personlighet/kognitiva förmåga, i verkligheten visade sig att det var i princip noll.

Jag tolkar det som att din kritik riktas mot social (och psykologisk) forskning över huvud taget. Något förenklat eftersom den negligerar biologin. Jag hade uppskattat om du stärkte dina påståenden (vilka jag inte betvivlar) med källor där samma slutsatser dras som du lägger fram. Som det är nu är det svårt att skilja mellan vilken forskning som gjort, vad den kommit fram till, och vilka slutsatser du drar av denna forskning. Det hade gjort det lättare för mig att förhålla mig till frågan. De exempel du ger. Jag vet över huvud taget inte hur den forskningen (som är social) bedrivits.

Social forskning, och därmed även genusvetenskap, negligerar mycket riktigt det du beskriver som genetiska och hormonella aspekter för att förklara mänskligt handlande, social förändring etc etc. Även om stor del av social forskning vilar (explicit eller implicit) på någon slags förståelse av natur/mänsklig natur. Vad som är viktigt därmed är att vara noga med vilka svar man tänker sig kunna svara på inom det vetenskapliga fältet. Mycket forskning inom humaniora handlar därför heller inte att "förklara" utan om att "förstå". Vidare är själva distinktionen mellan natur och kultur vetenskapligt svårhanterligt. Detta eftersom det är svårt att metodologiskt lösa problemet med vad som är vad. Var det ena börjar och det andra slutar.

Sedan är det inte svårare än att forskning ibland måste revideras. Det görs ju också. Men ser inte hur vi på något enkelt sätta ska kunna skilja exempelvis sociala fenomen från biologiska när vi undersöker dom i ett social sammanhang. Hur bör denna forskning bedrivas bättre anser du?
__________________
Senast redigerad av TheRotter 2017-12-09 kl. 16:37.
Citera
2017-12-09, 16:37
  #36
Medlem
Pansarveckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Även om vi utgår från de snällaste siffrorna och sluter oss till att de oskäliga löneskillnaderna "bara" är 3 %, så är det 3 % för mycket. Eller hur?
Nej, det är för lite, med tanke på att procenten män jobbar mer är högre. I snitt 4,6h mer per vecka. Det är för lite med tanke på vilka som faktiskt gör de tunga och farliga jobben och det är åt helvete för lite med tanke på hur många män respektive kvinnor som faktiskt dör och skadas på jobbet.

Rimligen borde risktillägget vara på minst 50%, så 3 är definitivt i underkant.

Men du, kan du säga varför kvinnor valt jobben med lägre löner då?

Är det inte så att de fått välja själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in