2017-12-09, 16:43
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Här utvecklar jag dessa tankar och bifogar även källor Länk. Du får gärna komma med synpunkter ur ett genusvetenskapligt perspektiv på det jag skriver där.

Citat:
Social forskning, och därmed även genusvetenskap, negligerar mycket riktigt det du beskriver som genetiska och hormonella aspekter för att förklara mänskligt handlande, social förändring etc etc.
Tack, här visar du tecken på både självinsikt och intellektuellt hederlighet. Det bådar gott för en seriös diskussion.
Citera
2017-12-09, 16:58
  #38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Oantastlig
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
Social forskning, och därmed även genusvetenskap, negligerar mycket riktigt det du beskriver som genetiska och hormonella aspekter för att förklara mänskligt handlande, social förändring etc etc.
Tack, här visar du tecken på både självinsikt och intellektuellt hederlighet. Det bådar gott för en seriös diskussion.

Du är rätt generös där. Jag skulle snarare säga att det handfäst belägger vilken pajasdisciplin "genusvetenskap" är. Detta innebär tex mycket riktigt att Simone de Beauvoirs storslagna "Det andra könet" inte är ett arbete inom "genusvetenskapen", utan istället ett filosofiskt verk. Som bekant tar hon nämligen även biologin i akt i detta verk, liksom psykoanalysen, den historiska materialismen och lite andra teoribildningar. Trots det är de Beauvoir som tänkare helt överlägsen alla de epigoner som kommit efter henne. Aldrig att hon gått med på att det hon ägnade sig åt var "social forskning".

Inom humanioran existerar i strikt mening inget som man kan kalla "genusvetenskap"; istället finns ett sofistikerat tänkande om sex och könsroller, som emellertid ryms inom de större disciplinerna filosofi, litteratur- och konstvetenskap, idéhistoria osv.

"Genusvetenskapen" som TS tycks vilja lobba för är i bästa fall enbart en undergren av sociologin, och i värsta en politisk lobbyverksamhet.
Citera
2017-12-09, 17:30
  #39
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Du är rätt generös där. Jag skulle snarare säga att det handfäst belägger vilken pajasdisciplin "genusvetenskap" är. Detta innebär tex mycket riktigt att Simone de Beauvoirs storslagna "Det andra könet" inte är ett arbete inom "genusvetenskapen", utan istället ett filosofiskt verk. Som bekant tar hon nämligen även biologin i akt i detta verk, liksom psykoanalysen, den historiska materialismen och lite andra teoribildningar. Trots det är de Beauvoir som tänkare helt överlägsen alla de epigoner som kommit efter henne. Aldrig att hon gått med på att det hon ägnade sig åt var "social forskning".

Inom humanioran existerar i strikt mening inget som man kan kalla "genusvetenskap"; istället finns ett sofistikerat tänkande om sex och könsroller, som emellertid ryms inom de större disciplinerna filosofi, litteratur- och konstvetenskap, idéhistoria osv.

"Genusvetenskapen" som TS tycks vilja lobba för är i bästa fall enbart en undergren av sociologin, och i värsta en politisk lobbyverksamhet.

Självklart kan inte "Det andra könet" ses som ett arbete "inom genusvetenskapen". Men inte bara av skälen du nämner. Ganska få texter man läser inom den genusvetenskapliga utbildningen är avgränsat "genusvetenskapliga". De mest frekvent lästa teoretikerna på min utbildning är inte "genusvetere". Judith Butler, Nancy Fraser, Raewyn Connell, Fanny Ambjörnsson och Lena Gemzöe exempelvis.

Precis som man inom sociologin även läser idéhistoriska, statsvetenskapliga, filosofiska och nationalekonomiska texter och teorier.


Det som gör det hela lite knepigt är ju att det är ganska svårt att säga vad genusvetenskap är och inte är. Eftersom det är en tvärvetenskap så är det egentligen bättre att betrakta det som en samling teoretiska/metodologiska perspektiv rörande kön och sexualitet. Även om genusvetenskapen i Sverige idag är ett eget akademiskt ämne är forskningen som bedrivs antingen filosofisk, sociologisk, litteraturvetenskaplig, historisk, idéhistorisk osv osv.
Citera
2017-12-09, 17:36
  #40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter

Av dessa skäl borde också "genusvetenskapen " läggas ner och ersättas av "sex studies", där man inte tillåts ignorera biologin eller andra solida vetenskaper. Jag har aldrig sett något av värde som kommit från "genusvetenskapen", trots att andra humanistiska discipliner är högst levande. Du har slösat bort din tid, tyvärr. Hoppas du haft tid att läsa lite andra ämnen också som du kan ha användning av för att förstå den verklighet vi lever i.

Tilläggas kan att det ibland kommer tänkvärda texter med en feministisk, eller kanske snarare "feministisk", infallsvinkel på konst, litteratur, filosofi och allmänna kulturyttringar. Dessa kommer dock alla från sina egna discipliner, och inte från "genusvetenskapen". En "genusvetare" saknar exempelvis fullständigt kompetensen att analysera eller utvärdera en konstyttring. På samma sätt som den ende som har legitim kompetens att skriva någon slags "kvinnohistoria" är en historiker, och inte -- igen -- en "genusvetare". Det enda "genusvetare" verkar ha kompetens för är mer "teoribildning" inom dunderfältet -- wait for it -- "genusvetenskap". Därav den ofta noterade intellektuella solipsismen.
__________________
Senast redigerad av fryskyl 2017-12-09 kl. 17:43.
Citera
2017-12-09, 18:06
  #41
Medlem
TheRotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Av dessa skäl borde också "genusvetenskapen " läggas ner och ersättas av "sex studies", där man inte tillåts ignorera biologin eller andra solida vetenskaper. Jag har aldrig sett något av värde som kommit från "genusvetenskapen", trots att andra humanistiska discipliner är högst levande. Du har slösat bort din tid, tyvärr. Hoppas du haft tid att läsa lite andra ämnen också som du kan ha användning av för att förstå den verklighet vi lever i.

Tilläggas kan att det ibland kommer tänkvärda texter med en feministisk, eller kanske snarare "feministisk", infallsvinkel på konst, litteratur, filosofi och allmänna kulturyttringar. Dessa kommer dock alla från sina egna discipliner, och inte från "genusvetenskapen". En "genusvetare" saknar exempelvis fullständigt kompetensen att analysera eller utvärdera en konstyttring. På samma sätt som den ende som har legitim kompetens att skriva någon slags "kvinnohistoria" är en historiker, och inte -- igen -- en "genusvetare". Det enda "genusvetare" verkar ha kompetens för är mer "teoribildning" inom dunderfältet -- wait for it -- "genusvetenskap". Därav den ofta noterade intellektuella solipsismen.


I vilken mån en genusvetare fullständigt saknar metodologiska och teoretiska verktyg för att undersöka konst (eller vad annat som helst) är en empirisk fråga. Det har förmodligen att göra med vilka kurser studenten har läst vid sidan av de genusvetenskapliga studierna.

Du har nog helt rätt i att den intressantaste feministiska-eller-genusforskningen bedrivs inom andra ämnen än just genusvetenskap. Det är inget konstigt med det. Ganska få har genusvetenskap som sitt huvudämne. Genusvetenskap är liten. Den tilldelas relativt lite resurser. Det är ett smalt ämne vilket har betydelse för akademiska karriärmöjligheter yrkesval.

Men du har rätt i att tyngdpunkten inom genusvetenskapen ligger på teoribildning. Det har att göra med dess tvärvetenskapliga position.
__________________
Senast redigerad av TheRotter 2017-12-09 kl. 18:12.
Citera
2017-12-09, 19:28
  #42
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Jag har läst tråden .
Jag och många andra har gjort inlägg som inga genusförespråkare har lyckats att motbevisa.

Jahopp? Det frågan gäller är om genusvetenskap är trams eller inte. Varken du eller någon annan har visat att så är fallet.

Citat:
Du kan ju börja med att försöka bemöta kritiken i "Hjernevask" på ett sakligt sätt .

Nej. Men du kan berätta vilka argument du tycker jag ska bemöta. Hittils har inte ett enda som bevisar genusvetenskapens tramsighet framlagts.

Citat:
Hur vore det om du läste det igenom du länkade till ?

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor Svart på vitt står det att flera studier har funnit oskäliga löneskillnader mellan män och kvinnor. Är verkligheten taskig för dig?
Citera
2017-12-09, 19:30
  #43
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pansarvecket
Nej, det är för lite, med tanke på att procenten män jobbar mer är högre. I snitt 4,6h mer per vecka. Det är för lite med tanke på vilka som faktiskt gör de tunga och farliga jobben och det är åt helvete för lite med tanke på hur många män respektive kvinnor som faktiskt dör och skadas på jobbet.

Inte helt oväntat att du inte har någon aning om vad ordet "oskälig" betyder...
Citera
2017-12-09, 20:22
  #44
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor Svart på vitt står det att flera studier har funnit oskäliga löneskillnader mellan män och kvinnor. Är verkligheten taskig för dig?

Din "oskäliga löneskillnad" verkar ha gått obemärkt förbi JämO ,Svenskt Näringsliv , Arbetsgivarverket
och Medlingsinstitutet .
Vilken tur att du finns när alla dessa aktörer har missat något så uppenbart .

Saxat från studien du länkar till :
Citat:
I en stor svensk översiktsstudie, där över en miljon löntagares löner mellan 1970 och 1990 granskades, konstaterade författarna att "Resultaten visar att kvinnor och män som arbetar på likartad befattning och samma arbetsplats har mycket liten skillnad i lön. Kvinnor och män har olika lön framförallt därför att de arbetar på olika befattningar. Kvinnor arbetar på låglönebefattningar och låglönearbetsplatser och män på höglönebefattningar och höglönearbetsplatser", vidare konstaterar de att "Våra forskningsresultat är helt i överensstämmelse med det många forskare redan anat: direkt lönediskriminering är inte längre ett problem. Det vi har gjort är att dokumentera att så är fallet."[42] Detta resultat ligger också helt i linje med vad exempelvis JämO, Arbetsgivarverket, Svenskt Näringslivs och Medlingsinstitutet funnit

Vidare står detta :
Citat:
En individ kan uppleva att han eller hon har diskriminerats utan att så är fallet.

Citat:
I linje med detta får Diskrimineringsombudsmannen (DO) in få anmälningar kring lönediskriminering och sedan 1995 har ingen lett till fällande dom
Citera
2017-12-09, 20:51
  #45
Medlem
teasardigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
Din "oskäliga löneskillnad" verkar ha gått obemärkt förbi JämO ,Svenskt Näringsliv , Arbetsgivarverket och Medlingsinstitutet .

Inte alls. Såhär står det i Medlingsinstitutets rapport från 2015:

Citat:
När kvinnors och mäns löner år 2015 jämförs har kvinnor i genomsnitt 87,5 procent av mäns lön. Löneskillnaden mellan män och kvinnor är alltså 12,5 procent.

http://www.mi.se/files/PDF-er/att_bestalla/loneskillnader/skillnaden15.pdf

Och

Citat:
Med hjälp av så kallad standardvägning går det att ta hänsyn till skillnader i yrke, sektor, utbildning, ålder och arbetstid. Efter en sådan vägning återstår en oförklarad löneskillnad på 4,6 procent.

Så nej, inget har gått Medlingsinstitutet förbi. Inte heller går denna oskäliga löneskillnad JämO, Svenskt Näringsliv , eller Arbetsgivarverket förbi vilket du lätt kan se om du läser den tabell som Wikipedia sammanställt: https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

Notera att i studien som Wikipedia länkat till (inte jag) skrivs det "mycket liten skillnad i lön." Alltså inte att löneskillnaden inte existerar utan att den är mycket liten. Jag tvivlar starkt på att du förstår skillnaden.
Citera
2017-12-09, 21:36
  #46
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teasardig
Inte alls. Såhär står det i Medlingsinstitutets rapport från 2015:



Och



Så nej, inget har gått Medlingsinstitutet förbi. Inte heller går denna oskäliga löneskillnad JämO, Svenskt Näringsliv , eller Arbetsgivarverket förbi vilket du lätt kan se om du läser den tabell som Wikipedia sammanställt: https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6neskillnader_mellan_m%C3%A4n_och_kvinnor

Notera att i studien som Wikipedia länkat till (inte jag) skrivs det "mycket liten skillnad i lön." Alltså inte att löneskillnaden inte existerar utan att den är mycket liten. Jag tvivlar starkt på att du förstår skillnaden.

Tar standardvägningen hänsyn till skillnader i arbetslivserfarenhet , produktivitet och ansvar också ?
Om inte så är de värden som den frambringar tämligen värdelösa ....

Eftersom ingen av dessa instutitioner kunnat belägga att denna mycket lilla löneskillnad haft något som helst att göra med diskriminering så är du ute i ogjort väder när du kallar den för oskälig , eller hur ?

Oförklarad hade varit mer överensstämmande med sanningen

För att citera ur den wikilänk du så snällt gav mig :

Citat:
Medlingsinstitutet skriver att det inte går att visa att den oförklarade löneskillnaden beror på kön utan den kan även bero på andra faktorer som inte kan observeras i statistik, exempelvis "meriter, kompetens, motivation och andra egenskaper som anställda eller arbetssökande har"
Game set och match .

Hittade också en annan godbit som motbevisar myten om patriarkala strukturer och glastak inom den akademiska världen :

Citat:
Högskoleverket gjorde 2011 en omfattande statistiska analys av samtliga kvinnor (15 710) och män (29 005) som doktorerat mellan 1980 och 2007 för att utröna om det fanns några könsskillnader i avancemang. Deras slutsats: "...totalt sett små eller inga könsskillnader".
De konstaterar för övrigt också att män generellt är mer produktiva än kvinnor.
Citera
2017-12-09, 23:23
  #47
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
1. Jag känner till hur diskussionen fördes när genusvetenskapen etablerades och fick sitt namn i Sverige. Såväl "genus" som "vetenskap" fungerar legitimerande eftersom både termer tas som tämligen neutrala. Inom den tidigare mer spretiga genusvetenskapliga fältet fanns det vid tiden alternativa förslag med variantioner/kombinationer av kön/genus/kvinno/feministiska/jämställdhet-/vetenskap/studier/forskning.

För att svara på hur jag förhåller mig till att man använder ett ord som vetenskap när det kommer till genusforskning behöver jag dels diskutera 1) vad som kännetecknar en vetenskap och 2) vad som skiljer genusvetenskap från andra akademiska discipliner med suffixet "vetenskap".

För att besvara 1) kan jag referera till filosofen Jesper Ahlins (https://jesperahlin.com/2017/11/12/ar-genusvetenskap-vetenskap/) diskussion om vad som kännetecknar en vetenskap. När man frågar sig om det rimliga i att sätta vetenskap bakom "genus" undrar jag vad alternativet skulle vara och vilket problem det skulle lösa? Det är inte mig emot att kalla det för "genusstudier" men jag undrar över kritikens egen syn på vetenskap. Du verkar vilka skilda det som betraktas som "vetenskap" från ämnen som "i många delar handlar om åskådning och åsikter". Då undrar vilka ämnen som begreppet "vetenskap" kan reserveras för? Hur som helst är det en intressant diskussion.

Vidare är ju genusvetenskap främst att betrakta som ett tvärvetenskapligt perspektiv. Genusvetenskap är "i sig" inte särskilt mycket. Därmed borde också "vetenskap" variera med vilka ämne man studerar utifrån ett genusvetenskapligt perspektiv.


2. Jag hade möjligen kunnat använda begreppet "teoritradition". För mig är det mest en fråga om semantik.

Jag tycker att det är tragiskt att postmodernismen helt har förstört allt vad kunskapstradition heter.

Jag går sällan i affekt men bold gör mig helt förtvivlad över din aningslöshet och graden av indoktrinering

En korrekt ställd fråga från din sida borde vara, vad krävs för att något skall betecknas som en vetenskap från vetenskaplig sida. Världen handlar inte om tyckande och det går inte lika bra med Selleri.

Jag citerar mig själv angående diskussionen med genusprofessor i opinion häromdagen.

Citat:
Jag kan inte kommentera på Ivar Arpis vägg angående genusproffessorn. Klistrar in det jag skrev på twitter. "Gert Trudy‏
@Gertrud1Winning

Synd att du inte fick mer tid att utveckla att hennes kvasiforskning tar avstamp i ideologi, vetenskap är ett förutsättningslöst sanningssökande. Genusstudier handlar om att söka bekräftelse på åsikter. Det har inte på Universitetet att göra, Det är religiös fanatism forts...

Som Jordan säger, den här religionen skapar en plattform för psykiskt störda individer som inte kan föra ett stringent resonemang. Den intellektuella nivån var så låg att man inte står ut att se skiten. Hon är för lågbegåvad för att kunna skilja på kunskap och "sanning" forts...

Det finns ingen vetenskaplig sanning, det finns ett kunskapsläge som givetvis revideras om ny kunskap förs fram. Men kunskap bygger på objektivt mätbara resultat som inte kan falsifieras. Jag får fan hjärnblödning på postmodernismen.

Understruket
Alternativet är att översätta engelska korrekt och kalla det genusstudier. Det skulle lösa problemet att inte utge sig för att vara något man inte är.

Du skriver
Citat:
"Såväl "genus" som "vetenskap" fungerar legitimerande eftersom både termer tas som tämligen neutrala."
Exakt man använder ett ord för att ge legitimitet åt sin verksamhet, på samma sätt som kvacksalvare använder vetenskapliga termer för att verka seriösa. Problemet är att de som är skolade i vetenskaplig forskningsmetodik ser var ni failar.

Vetenskaplig forskning måste följa vissa regler för att anses trovärdig - reliable
och giltig - validity. All seriös forskning granskas utifrån dessa kriterier för att bedömma om rapporten är tillförlitlig. Vidare så tror man inte på något förrän hundratals rapporter pekar åt samma håll, och man misslyckats med att motbevisa sin tes. Det är alltså höga krav för att något skall kallas vetenskap. Genusstudier kommer inte i närheten. Det man sysslar med kan inte mätas på ett sådant sätt att det visar på vare sig korrelation och än mindre kausalitet, man kan inte kontrollera variabler så att man är säker på att man mäter det man mäter. Man har ingen som helst koll på parametrar.

Huvudproblemet i forskning är att resultaten så lätt färgas av bias - det vill säga förutfattad mening, den kan ofta vara omedveten. Forskningen försöker därför vara så neutral och förutsättningslös den bara kan för att eliminera bias.

Vad genusstudier gör är att istället utgå från en förutfattad mening och söka bekräftelse på den. Detta kallas konfirmeringsbias och gör resultatet av det man håller på med lika värdefullt ur vetenskapshänseende som edets toapapper.

Det är skandal att du inte vet om det här.
__________________
Senast redigerad av Gertrud1 2017-12-10 kl. 00:20.
Citera
2017-12-09, 23:42
  #48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRotter
I vilken mån en genusvetare fullständigt saknar metodologiska och teoretiska verktyg för att undersöka konst (eller vad annat som helst) är en empirisk fråga. Det har förmodligen att göra med vilka kurser studenten har läst vid sidan av de genusvetenskapliga studierna.

Du har nog helt rätt i att den intressantaste feministiska-eller-genusforskningen bedrivs inom andra ämnen än just genusvetenskap. Det är inget konstigt med det. Ganska få har genusvetenskap som sitt huvudämne. Genusvetenskap är liten. Den tilldelas relativt lite resurser. Det är ett smalt ämne vilket har betydelse för akademiska karriärmöjligheter yrkesval.

Men du har rätt i att tyngdpunkten inom genusvetenskapen ligger på teoribildning. Det har att göra med dess tvärvetenskapliga position.

Att du använder ordet vetenskap är en styggels

https://www.youtube.com/watch?v=BVfI1wat2y8&t=1s

1. Ni börjar inte med en fråga, ni börjar med ett svar- du erkänner det själv - teoribildning
2. ni testar inte er tes utan letar bevis på dess giltighet, trovärdig vetenskap försöker motbevisa tesen. Misslyckas man har man vunnit kunskap
3. Ni har ingen vetenskaplig metod alls av vad jag har sett. Ni testar inte om det finns andra svar än de ni vill ha. Ni plockar inte isär svaren i dess olika komponenter, ni håller inte isär begrepp, ni går p vad som känns bra.
4. Observation är det minst tillförlitliga sättet att nå kunskap. I och med att man inte är medveten om falluckorna för konfirmeringsbias så kliver man rakt i dem. Man har också noll koll på det jag skrev om förut hur man skapar hör reability och validity på sina "experiment"
5 En korrekt analys kan bara åstadkommas med tillförlitliga data där man har riggat sitt experiment för att säkerställa att man inte råkar mäta något annat än man tänkt. Ni tar för givet att ni mäter det ni tror er mäta och inget annat, och analyserar efter konfirmeringsbias.
5. En Conclusion ger förslag till tolkning och är medveten om bristerna och fallgroparna i försöket Ni tror att ni får ett "svar" som är "sant"

Ja tokprofessorn använde ordet sant. Det visar hur oseriös hon och genusstudierna är.

Vore du nu vetenskaplig så skulle du bevisa mig fel.



Varför denna upprördhet från min sida - jo en vetenskapsman eller kvinna ger sig åt vetenskapen, släpper sitt ego, och är i vetenskapens tjänst.
Feministen försöker att under skenet av att vara vetenskaplig använda data i ideologins tjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in