2017-12-10, 11:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Precis, varför skulle KW ha fattat misstankar om Madsen när författaren och vännen Djursing inte anat något oråd? I intervju 14 aug lät det så här:
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/vannen-om-madsen-hoppas-det-ar-ett-missforstand
"Han har sunt förnuft och det finns ingen anledning för mig att spekulera i om han har gjort dessa saker för han är en genomtänkt person med grundläggande kärnvärden".
Ja, dessa ord känns nu lite obehagliga. Om man tänker att Djursing kände Madsen ganska väl och beskriver honom på det här sättet även fast han anar vad som kan ha hänt, men hoppas på ett "missförstånd" - då är det ganska enkelt att förstå att en "ytlig bekantskap" som KW inte anade oråd.

Som kvinna ska man ALLTID ana oråd. Hur charmig och vältalig mannen än är. (Särskilt då...)

Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag vill bara nämna att när detta ord "manipulativ" har nämnts i andra mordtrådar har jag varje gång blivit helt häpen när jag har läst FUP, eftersom jag inte ha sett något bevis på det. Det är därför jag är skeptisk till det även i detta fall.

Jag kan inte fantisera om hur en gammal gubbe som ätit dansk vitlökssalami till lunch och glömt borsta tänderna skulle lyckas övertala en ung, vacker, ovanligt begåvad och extremt välutbildad karriärkvinna att krypa in i en plåtburk tillsammans med honom - ensam. OM hon nu själv inte tyckte att det var en bra idé från början.

Och varför skulle hon tycka det?

Att påstå att det inte fanns plats ombord (i tornet) låter som ett svepskäl. Det har ju även innan funnits fler personer ombord.

Jag får inte ihop det.

Salamin och tänderna var ju Ottos påhitt... och jag uppfattar inte K som särskilt begåvad, sorry. M VAR manipulativ, du får kolla på hans reklam-videos på Youtube. Han har LÄRT sig hur han ska vara förtroendeingivande och charmig. På samma sätt som skådespelare, försäljare och predikanter ofta gör. När det är någon utomstående som har filmat honom, i vardagen, utan att han är inställd på att spela en roll, så är han annorlunda. Slappare i hållningen, konstigare i ansiktsuttrycken, ryckigare i rörelsemönstret, mer aspig. Gör olämpliga saker som att "ge fingret" och göra pruttljud (ja han gjorde det i filmen "Amateurs in Space"). Vi måste alla lära oss av det här - att bli mer försiktiga, skapa en större bild av en person innan vi lägger våra liv, eller våra barns, eller vår husförsäljning - i deras händer.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Vad gäller den mycket känsliga frågan, som skapat trådkaos, varningar mm., är den om ett "skuldbeläggande" av offret, en ung kvinna, KW, vill jag också lägga ett par rader.

För min del, försöker jag skilja på det som hänt, det förfärligt tragiska, och en mer generell analys av beteenden och händelser som till slut landade i detta fatala utfall.

Jag tycker det är intressant att försöka förstå, hur detta kan hända, och då blir man tvungen att lyfta på stenar, naturligtvis blir det mer känslosamt att lyfta på stenar från den drabbade. Gör det mig till en känslokall typ, om jag försöker förstå helheten, genom att försöka genomlysa också offrets positioner i det som blev en fatal händelse?

Ingen kunskap och ev. lärdom får tillbaka KW i livet. Men, om vi kan lära oss något, kanske bara lite, om hur det kunde hända, kanske det kan leda till att liknande situationer inte uppstår mellan två människor. Det är min drivkraft, vad är din?

För min del anser jag att just den egenskapen, att reflektera och kunna lära sig, alltid har varit mänsklighetens framgångsrecept, och en orsak att vi är den totaldominanta arten på planeten jorden. Dock är vi fortfarande mindre än ett sandkorn i alla världshaven tillsammans, i ett större perspektiv, universum.

Håller med, men jag tror du talar för döva öron i det stora hela tyvärr.

Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Och, ja, vi är i stort överens, men jag saknar pusselbitarna från eftermiddagen, pojkvännens och väninnornas versioner.

I det andra fetade, är jag mer trygg, en psykopat ( vilket är en trolig beskrivning av PM) är en mycket skicklig manipulatör, det konstiga är möjligtvis att inte den närmaste omgivningen formulerade det, inklusive Djursing. Men det är nog vanligt i samhället, de flesta som stöter på psykopater, väljer att "passa", att inte fronta, en galning!! Jag tycker det är mänskligt.

Djursing tjänade ju stora pengar på M - förutom boken så följde han ju honom genom tidskriften Ingeniören, där han arbetade som reporter, i många år. Han kunde inte göra sig hur osams som helst med M - det hade varit att döda guldkalven. Men jag gissar att den omarbetade versionen av boken som han arbetar med nu, och där han kan skriva vad som helst eftersom M sitter i fängelse och inte kan hämnas, kommer att ta upp mycket mer av "det mörka universum" som Djursing NU påstår att han såg hos M...

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är du ironisk?

Om inte, vad är ett pervo enligt dig, och i vilken aspekt och utsträcknig utgör detta ett hot mot någon?

Alla som besöker de där klubbarna är där frivilligt och bestämmer själva hur långt de vill gå. Inga våldtäkter sker.

Madsens fru hade så vitt jag förstått gått med på att ha ett öppet förhållande, så även där fanns medgivande.

Och din slutsats idag är alltså att Kim Wall får skylla sig själv för att hon blev torterad till döds?

Men sluta nu. Att människor går utanför det normala ÄR ett varningstecken, och att de i en viss miljö är tvungna att hålla sig inom vissa ramar för att överhuvudtaget få vara där, där det för tillfället är deras enda möjlighet att få uppleva delar av vad de fantiserar om, betyder inte att de kommer att hålla sig inom samma ramar när de befinner sig ensamma med ett offer i sitt eget lilla Kungarike... Man måste TÄNKA lite, annars klarar man sig inte här i världen.
Senast redigerad av Merwinna 2017-12-10 kl. 11:40.
Citera
2017-12-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I veckan som kommer så ska ju den RPU som Madsen genomgår vara klar, nu vet jag inte vad som är brukligt i Danmark men jag hoppas att så mycket som möjligt kommer fram om vad läkarna anser om hans mentala status.

Hur pass skev i huvudet är Madsen är ju den stora frågan, jag tror ju att han inte är så pass illa däran att han döms till vård men man vet ju inte.

Ja det blir spännande om man kommer säga något nu i veckan eller om vi får vänta till rättegången?
Enligt "VEJLEDNING MENTALERKLÆRINGER" http://www.krim.dk/undersider/straffesager/straffeproces/809-vejledning-mentalundersoegelser.pdf är det:

Normalt er det kun erklæringens konklusion, der
fremlægges (dokumenteres) i retten, men det kan ikke
udelukkes at, også andre dele af erklæringen dokumenteres.

Lägger in vad som står under "konklusion" i spoiler då det är mycket text:
2.14 Konklusion

Nu vet jag inte om PM har möjlighet/rätt att begära stängda dörrar när detta läses upp, inte hittat något sådant men så kan det vara.

Här finns mycket bra information och länkar ang vad som gäller (för journalister) i rättssaker. T ex aktsinsikt, namn- och referatförbud, stängda dörrar etc. http://retgodtatvide.dk/wp-content/themes/number-one/images/RetGodtatVide.pdf
Citera
2017-12-10, 11:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men sluta nu. Att människor går utanför det normala ÄR ett varningstecken, och att de i en viss miljö är tvungna att hålla sig inom vissa ramar för att överhuvudtaget få vara där, där det för tillfället är deras enda möjlighet att få uppleva delar av vad de fantiserar om, betyder inte att de kommer att hålla sig inom samma ramar när de befinner sig ensamma med ett offer i sitt eget lilla Kungarike... Man måste TÄNKA lite, annars klarar man sig inte här i världen.

Sluta själv. Okej om ditt liv styrs av hederstänk och fördomar, men de tokerierna ska fan inte bli till trådsanningar här.

Visa riktiga underbyggda källor till människor med de intressena utgör ett större hot än en person som saknar dem. Eller släpp dina känsloargument.
Citera
2017-12-10, 11:53
Medlem
Citat:
Som kvinna ska man ALLTID ana oråd. Hur charmig och vältalig mannen än är. (Särskilt då...)

Salamin och tänderna var ju Ottos påhitt... och jag uppfattar inte K som särskilt begåvad, sorry. M VAR manipulativ, du får kolla på hans reklam-videos på Youtube. Han har LÄRT sig hur han ska vara förtroendeingivande och charmig. På samma sätt som skådespelare, försäljare och predikanter ofta gör. När det är någon utomstående som har filmat honom, i vardagen, utan att han är inställd på att spela en roll, så är han annorlunda. Slappare i hållningen, konstigare i ansiktsuttrycken, ryckigare i rörelsemönstret, mer aspig. Gör olämpliga saker som att "ge fingret" och göra pruttljud (ja han gjorde det i filmen "Amateurs in Space"). Vi måste alla lära oss av det här - att bli mer försiktiga, skapa en större bild av en person innan vi lägger våra liv, eller våra barns, eller vår husförsäljning - i deras händer.

Håller med, men jag tror du talar för döva öron i det stora hela tyvärr.

Djursing tjänade ju stora pengar på M - förutom boken så följde han ju honom genom tidskriften Ingeniören, där han arbetade som reporter, i många år. Han kunde inte göra sig hur osams som helst med M - det hade varit att döda guldkalven. Men jag gissar att den omarbetade versionen av boken som han arbetar med nu, och där han kan skriva vad som helst eftersom M sitter i fängelse och inte kan hämnas, kommer att ta upp mycket mer av "det mörka universum" som Djursing NU påstår att han såg hos M...

Jo, jag förstod det. Men OM man nu beskriver huvudpersonerna i denna drama på det sättet - som varandras motpoler - då blir det ju obegripligt för läsaren att förstå hur i helskuta salamigubben lyckades överhuvudtaget väcka Kims intresse. Om det inte var ren pietá..

Men samtidigt vet vi ju att Kim - lika väl som Djursing - ville tjäna pengar på salamigubben. Så hon kanske inte avböjde av den anledningen? Men samtidigt - vem vill åka ensam med salamigubben för endast någon tusenlapp?

Du har tidigare hävdat att salamigubben pratar flytande engelska. På de videofilmer som finns på nätet finns det inget bevis för det. Snarare tvärtom.

Det är detta jag menar när jag påstår att Madsen inte är särskilt manipulativ. Hans lögner efter att han blev anhållen tyder också på att han inte är duktig på att hitta på trovärdiga storysar. Den ena sämre än den andre ("sjöbegravning".. jo, man tackar..)
Citera
2017-12-10, 12:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jo, jag förstod det. Men OM man nu beskriver huvudpersonerna i denna drama på det sättet - som varandras motpoler - då blir det ju obegripligt för läsaren att förstå hur i helskuta salamigubben lyckades överhuvudtaget väcka Kims intresse. Om det inte var ren pietá..

Men samtidigt vet vi ju att Kim - lika väl som Djursing - ville tjäna pengar på salamigubben. Så hon kanske inte avböjde av den anledningen? Men samtidigt - vem vill åka ensam med salamigubben för endast någon tusenlapp?

Du har tidigare hävdat att salamigubben pratar flytande engelska. På de videofilmer som finns på nätet finns det inget bevis för det. Snarare tvärtom.

Det är detta jag menar när jag påstår att Madsen inte är särskilt manipulativ. Hans lögner efter att han blev anhållen tyder också på att han inte är duktig på att hitta på trovärdiga storysar. Den ena sämre än den andre ("sjöbegravning".. jo, man tackar..)

Fast de VAR ju inte varandras motpoler. Det är bara feministerna här i tråden (och släkt och vänner av uppenbara skäl) som försöker höja upp K till något hon inte var, och som försöker förneka hur positivt intryck M kunde göra när han satte den sidan till. Tysken uttryckte det som att "they were both Alphas", fast DET håller jag inte riktigt med om. De var båda lite under Alpha, skulle jag säga. Men jämbördiga attraktionsmässigt.

Visst talar M flytande och perfekt amerikansk engelska. Lyssna här t.ex. - jag hör inte ett enda feluttalat ljud, och inte en tillstymmelse till dansk brytning. Vilka fel hör du?

https://www.youtube.com/watch?v=ZCQZAD4T10Y

Situationen då han tagits av polisen misstänkt för ett så fasansfullt brott, var extrem tror jag. Skulle varit extrem för vem som helst. Man är nog inte i sitt esse då, hur bra man än är på att ljuga och manipulera annars.
Citera
2017-12-10, 12:56
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
...

I stort är jag enig med dig i avseendet att vi måste tänka när vi ger oss i kast med medmänniskor. Är ganska krass i min bedömning av medberoende, misshandlade som återgår till GM och naiva personer i allmänhet.
Jag ser dock idag inte något som kan lastas BO. Vi vet inte allt men jag gissar att hon ansåg sig ha flera livbojar; i sitt uppdrag, sin pojkvän och övriga vittnen vid avfärd.

Förutom de avvikelser Madsen tidigare har visat är han också mån om sin offentliga person. Och möter man honom och ger honom en till kanal för hans person att synas och höras och han istället väljer att använda personens kropp för egna makabra lustar tycks inte ens vara en rimlig variabel. Han bör möta fler kvinnor än personer som vill skriva om honom.
Citera
2017-12-10, 13:35
Medlem
De som tror att mer info kommer i samband med åtal, kommer att bli besvikna.

I Danmark släpps inte FUP före rättegången, delar av den kan släppas när straff är utmätt, amen.....
Citera
2017-12-10, 13:38
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ja det blir spännande om man kommer säga något nu i veckan eller om vi får vänta till rättegången?
Enligt "VEJLEDNING MENTALERKLÆRINGER" http://www.krim.dk/undersider/straffesager/straffeproces/809-vejledning-mentalundersoegelser.pdf är det:

Normalt er det kun erklæringens konklusion, der
fremlægges (dokumenteres) i retten, men det kan ikke
udelukkes at, også andre dele af erklæringen dokumenteres.

Lägger in vad som står under "konklusion" i spoiler då det är mycket text:
2.14 Konklusion

Nu vet jag inte om PM har möjlighet/rätt att begära stängda dörrar när detta läses upp, inte hittat något sådant men så kan det vara.

Här finns mycket bra information och länkar ang vad som gäller (för journalister) i rättssaker. T ex aktsinsikt, namn- och referatförbud, stängda dörrar etc. http://retgodtatvide.dk/wp-content/themes/number-one/images/RetGodtatVide.pdf

Vi är ju inte så lite bortskämda med vår offentlighetsprincip så mitt hopp är ju att de i Danmark som bevakar fallet har möjlighet att få ut lite material som kan ge oss lite upplysning om hur RPU har utfallit.

Vi får helt enkelt avvakta och se, det verkar ju som om mer material sipprar ut på ett annat sätt än i Sverige, men som sagt, tror inte att han blir "kryssad" som vi säger här i Sverige utan han kommer att bedömas tillräckligt frisk för att få ett fängelsestraff.
Citera
2017-12-10, 13:41
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja. Det är ett evigt trollande i den här tråden och visst, det var kanske förhastat av mig att benämna de där stollerierna som trådsanning.

Man kan, däremot, misstänka att KW var personligen bekant med Madsen, om uppgiften att hon (och/eller pojkvännen) var bosatta i anslutning till den kajplats där ubåten var förtöjd.

Frågan om Wall och Madsen hadde träffats förut är faktiskt mycket interessant. Jag har hela tiden haft en känsla att det finns en "x factor" i denna saken.Något som kan venda upp och ner på hela skiten. Detta är ju redan från början en kriminalgåta där fakta övergår fiction.
Citera
2017-12-10, 13:51
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Andemeningen var att folk bör hålla sig till reglerna. Eller är det ett självändamål att tråden låses på nytt?

Ni kan leka psykologiska experter hur mycket ni vill, något svar på varför KW åkte ensam med PM kommer ni inte verka fram ändå.

Fast det vet vi ju inte. Pojkvännen och vännerna som vinkade av de båda är crucial här, de kan berätta hur K betedde sig inför M, och om det var något "spel" mellan de två eller om de bara talade rent professionellt med varandra. K kan även ha anförtrott andra vänner något, t.ex. över telefon eller SMS före avfärden. Hon verkade ju väldigt barnslig i sina väninnekontakter, så har hon blivit förtjust i M, så har det mycket troligt gått iväg några ljuva bikter om det till väninnorna...

Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Frågan om Wall och Madsen hadde träffats förut är faktiskt mycket interessant. Jag har hela tiden haft en känsla att det finns en "x factor" i denna saken.Något som kan venda upp och ner på hela skiten. Detta är ju redan från början en kriminalgåta där fakta övergår fiction.

Ja, jag har också hela tiden haft en känsla av att det fattas en pusselbit. Det vi fått veta, bara det vi fått veta, går ju inte att sätta ihop till ett möjligt scenario.
Citera
2017-12-10, 14:37
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Fast det vet vi ju inte. Pojkvännen och vännerna som vinkade av de båda är crucial här, de kan berätta hur K betedde sig inför M, och om det var något "spel" mellan de två eller om de bara talade rent professionellt med varandra. K kan även ha anförtrott andra vänner något, t.ex. över telefon eller SMS före avfärden. Hon verkade ju väldigt barnslig i sina väninnekontakter, så har hon blivit förtjust i M, så har det mycket troligt gått iväg några ljuva bikter om det till väninnorna...

Ja, jag har också hela tiden haft en känsla av att det fattas en pusselbit. Det vi fått veta, bara det vi fått veta, går ju inte att sätta ihop till ett möjligt scenario.

Exakt vad är det som får dig att tro att det fanns någon erotisk laddning gentemot Madsen från Kim? Är det inte vanligare att folk i ett förhållande (dessutom ett ganska nytt) inte går igång på en medelålders gubbe med knackig ekonomi? Det är ju liksom inte heller första gången Kim möter udda filurer så jag tror inte hon är så jävla lättimponerad som du verkar vara.

Men om det fanns en erotisk spänning mellan dem varför skulle då Madsen stycke henne? Då hade de väl pippat på skutan och sen hade det varit bra med det. Han får ju ändå inte ta hennes liv efteråt och stycka kroppen...eller?
Citera
2017-12-10, 14:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Då är det bettre dom stenger av dig, så vi slipper ditt tjat om att stenga tråden.

Ja, och det är ju frivilligt att läsa här.

Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Exakt vad är det som får dig att tro att det fanns någon erotisk laddning gentemot Madsen från Kim? Är det inte vanligare att folk i ett förhållande (dessutom ett ganska nytt) inte går igång på en medelålders gubbe med knackig ekonomi? Det är ju liksom inte heller första gången Kim möter udda filurer så jag tror inte hon är så jävla lättimponerad som du verkar vara.

Men om det fanns en erotisk spänning mellan dem varför skulle då Madsen stycke henne? Då hade de väl pippat på skutan och sen hade det varit bra med det. Han får ju ändå inte ta hennes liv efteråt och stycka kroppen...eller?

Men vad du tjatar om hans ekonomi. Han var ju inte fattig på det sättet som en socialbidragstagare eller sjukpensionär är fattig - han var fattig för att han la varje krona han kom över på sina projekt. Stor skillnad. Det första är oattraktivt, det senare behöver inte vara det.

Otrohet är väldigt vanligt i de sekulariserade länderna, och mig veterligen tillhörde K inte någon sekt eller kyrka heller.

Nej, naturligtvis inte. Men M verkar ju tyvärr ha haft böjningar utöver vanligt sex. Följer man med en sådan man, så kan man inte vara säker på att det slutar med vad man själv önskar. Vad som triggade igång att det gick så illa som det gjorde, vet vi ju inte. RPU:n kan ge en ledtråd, kanske..?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in