2017-10-20, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Första journalisten i väst som går och blir mördad av sitt intervjuobjekt skulle jag kunna tänka
mig att det kan vara. Tveklöst i vart fall att det är det första kända sexualsadistiska
mordet som utspelat sig ombord på en ubåt. Lär väl inte upprepas heller så det torde vara
både första och sista gången det händer i en sån miljö.

Kom förresten på Leif GW med att göra en blunder häromkvällen i sitt program.
Han påstod nämligen att Madsen skulle ha byggt Nautilus själv (cirka 4:49)
vilket ju verkligen inte är med sanningen överensstämmande.
https://www.svtplay.se/video/15509829/veckans-brott/veckans-brott-sasong-15-avsnitt-1
Det har ju ingenting med själva mordhistorien att göra på något vis men det är lite
olyckligt ändå för det riskerar att sprida uppfattningen bland mindre insatta kring dansken
och hans historia med raketer och ubåtar att han just gjort allt jobbet alldeles själv med
farkosten ifråga utan hjälp av några medarbetare. Vad hade han fått ihop utan dessa?
Inte så mycket som en konservburk antagligen.

Sedan undrar man förstås när dansken tycker att han har varit tyst och osamarbetsvillig
länge nog. Han kan ju inte fortsätta i evighet att trotsigt tiga. På något måste han ju
försöka bemöta det som nu föreligger: en styckad kropp utsatt för ett bestialiskt knivvåld
i underlivet.
Komma dragandes än en gång med att han absolut inte haft befattning med annat än en
hel kropp vilken han låtit sänka i havets djup har han ju ingenting för.
Nä, han måste åstadkomma något annat. Introducera en tredje person i storyn, det är nog
vad han funderar på att göra. Någon som lyckats gömma sig ombord utan hans vetskap
och plötsligt bara störtat fram under ubåtsturen, slagit ner honom och attackerat den
kvinnliga gästen. Tortyrmördat och styckat henne och när han vaknade upp till slut
till blodbadet med en död Kim Wall så hade den maskerade inkräktaren varnat honom
för att tjalla på honom. Gjorde han det så skulle Madsens fru också dödas.
Och alla hans andra anhöriga. Alla skulle tas död på om inte Madsen knep käft om
vad som hänt. Efter dessa hot lämnade mördaren farkosten. Hoppade i havet och simmade
mot Skåne till. I en svart gummidräkt och med en snorkel.
"Så det är därför jag inte vågat berätta hur det verkligen ligger till med allt".
"Men nu vet ni. Och nu när ni vet kan ni släppa mig fri så jag får fortsätta med mitt."
"Jag ska skjuta upp mig i rymden var det bestämt och så ska också ske".

Jo, en tredje person måste Madsen nödvändigtvis lansera.
Annars återstår honom bara en sak.
Att berätta sanningen. Men den skyr han nog som pesten.

Nja, det finns faktiskt ett annat alternativ, men det är att skära mer i KW.....

Han skulle kunna hävda (minst) två saker till, där han skyller på KW:

- KW fick spel, när de kom under vattenytan, försökte öppna lucka i tornet t.ex., han var tvingad att dra ner henne, annars skulle båten tagit in vatten, om både hade dött.

- KW "utmanade" honom sexuellt på något vis, och deras lekar gick över styr.

Båda förklaringarna är naturligtvis ganska osannolika, MEN så länge inte dödsorsaken är fastlagd, har PM spelutrymme för olika scenarier. Och, han får svårt att passa in en skada, som lett till döden. Alla knivstick kan dock hänföras till griftefrid, så även styckningen, i dessa fall.
Citera
2017-10-20, 23:42
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Nja jag tror dock inte som ”Trollet” att man bara på en individs gångstil kan avgöra om en person är psykopat (eller har adhd eller bara har väldigt ont om tid) eller ej ;-)

Som ”Bertrand Russell så klokt uttryckte det
-”Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.”
"Bara på en individs gångstil". Haha, PM kanske har gjort lite mer än gått konstigt.. 😉
Citera
2017-10-20, 23:43
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Hm. Vad mer skulle behövas för diagnosen, tror du?
Ett rättspsykiatriskt utlåtande av något slag lär ge en hint iallafall. Jag undrar om en psykopat kan dölja det faktum att han faktiskt är en psykopat? Kan en frisk människa lura en psykiatriker att han är psykopat?
Citera
2017-10-20, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har också läst det. Han flyttade hemifrån och besökte honom sparsamt som du säger. Efter pappans dött lät han sälja hela huset på auktion inkl inventarier om jag förstått rätt, bortsett från något verktyg han ville behålla.

Vi måste läst samma artikel, om det inte var ett utdrag från Djursings bok.

Jag tror inte det var från Djursings bok, men vem vet ...ja jag kommer också ihåg att han bara ville ha verktyg. Ja han sålde huset och köpte nog saker till raketer o annat. Konstigt att han inte blev stoppad tidigare, när han sprängde ute o nån kunnat blivit skadad.
Citera
2017-10-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Det du skriver om mammans personlighet, vet du detta eller är det fria fantasier? I så fall går du lite långt när du drar vissa slutsatser. Det var väl inte olika pappor till alla barn och även om det var det så har det väl inget alls med låg självkänsla att göra?
Och det var inget i KWs personlighet som triggade honom eller rött hår, glöm det.

Hej TaxenSixten.
Fakta här kommer från en låst artikel i Aftonbladet plus. Så jag kan tyvärr inte kopiera texten samt lägga ut den. Artikeln i sin tur bygger på Djursings biografi om Raket-Madsen. (Biografin finns nu i nytryck och går att beställa på nätet.) Dåligt att jag missade att påpeka detta.

Självklart behöver inte en kvinna vara osjälvständig för att ha barn med flera olika fäder.
PMs föräldrar skilde sig när han var 6 år. + 9 månaders graviditet och hur långt förhållande före dess är okänt.
Så gissningsvis minst ca 8 år. I min värld är en kvinna osjälvständig som inte lämnar en man som misshandlar hennes barn psykiskt samt fysiskt med bälte och klädhängare.
Enligt PM betedde sig Pappan som en koncentrations lägervakt mot hans bröder.
En självständig kvinna med gott självförtroende hade naturligtvis skyddat sina barn genom att lämna en sådan sadistisk barnplågare. Men eftersom PMs far hade en väldigt primitiv kvinnosyn så bröt han kanske även ner PMs mor psykiskt.
Framförallt om hon redan hade dålig självkänsla.

I plusartikeln står det bara att “ Bröderna hade andra pappor” i flertal alltså.
Eftersom de ser ut att vara nära i ålder så verkar det som att PMs mamma gått från det ena förhållandet till det andra.
På 70-talet i Danmark var det väldigt fattigt. Så det var kanske PMs mammas sätt att lösa försörjningen, att hela tiden ha en karl i sitt liv.(?)

Det finns hur många tänkbara motiv som helst. Utgick här från den klassiska sexual sadistiska mördarens motiv, nämligen modershat. Jag tror inte att det var ett planerat mord (med tanke på PMs dåliga nödlösningar samt improvisationer).
Däremot ett överilat mord. Att något hos KW triggade igång PM. Precis som Leif GW sa, så vill ju inte PM åka fast
(och bli avslöjad som sexualsadistisk mördare). Så att mörda KW,en känd journalist som han blivit sedd med av otaliga vittnen och som dessutom hade en pojkvän som skulle möta henne på utsatt tid (kl 22.00 vid Halvandet) var ju helt vansinnigt korkat. Såvida PM inte ville åka fast. Skulle vara intressant att läsa vad andra tror om detta.

PS. Precis som du,tycker jag att det är viktigt att ta ansvar genom att skriva; Jag tror,funderar,spekulerar osv.
Men då blir man anklagad för att skriva "personligt" samt att använda tråden som "sin personliga chatt". En annan skribent tyckte att det såg tråkigt ut att börja varje mening med "Jag"osv.
Men jag kan inte finna att jag gör några egna påståenden här. Utom de fakta som kommer från Djursings biografi.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-20 kl. 23:53.
Citera
2017-10-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Jag reagerade på att Dansken benämde mordet för olycka.... När han i samma mening säger att Madsen var sjukligt intresserad av död och sex. Den jäveln lever verkligen i förnekelse... Förolämpande att han ens benämner Kims död som en olycka.

OBS!!!! Detta citat har jag inte skrivit, stycket i mitten är inte mitt, något är fel, jag har anmält det.

Men jag kan gärna svara på din synpunkt.

Risken enligt mig, är att PM kommer att skylla på KW i rättegången, på ett eller annat sätt, se vidaretidigare kommentar från mig. ( om det fungerar igen!?)
Citera
2017-10-20, 23:50
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Jag reagerade på att Dansken benämde mordet för olycka.... När han i samma mening säger att Madsen var sjukligt intresserad av död och sex. Den jäveln lever verkligen i förnekelse... Förolämpande att han ens benämner Kims död som en olycka.

Danskan.
Det var en hon=hun.

(FB) Svenska Kim Wall hittad död sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
Citera
2017-10-20, 23:54
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
OBS!!!! Detta citat har jag inte skrivit, stycket i mitten är inte mitt, något är fel, jag har anmält det.

Men jag kan gärna svara på din synpunkt.

Risken enligt mig, är att PM kommer att skylla på KW i rättegången, på ett eller annat sätt, se vidaretidigare kommentar från mig. ( om det fungerar igen!?)
Haha, det här är också helt fel citat och helt fel inlägg... Något stämmer inte, trodde bara att folk var dryga, sorry 😃
Citera
2017-10-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Hm. Vad mer skulle behövas för diagnosen, tror du?

För min del är han psykopat , men sjävklart kan han även ha flera diagnoser ...inget ovanligt alls .
Citera
2017-10-20, 23:58
Medlem
Citat:
Ett rättspsykiatriskt utlåtande av något slag lär ge en hint iallafall. Jag undrar om en psykopat kan dölja det faktum att han faktiskt är en psykopat? Kan en frisk människa lura en psykiatriker att han är psykopat?

Mitt svar är Nej på båda frågorna.

Visserligen utgår jag från Sverige, men finns ingen anledning att tro att Danmark skulle vara mindre skickliga.
Citera
2017-10-21, 00:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Nja, det finns faktiskt ett annat alternativ, men det är att skära mer i KW.....

Han skulle kunna hävda (minst) två saker till, där han skyller på KW:

- KW fick spel, när de kom under vattenytan, försökte öppna lucka i tornet t.ex., han var tvingad att dra ner henne, annars skulle båten tagit in vatten, om både hade dött.

- KW "utmanade" honom sexuellt på något vis, och deras lekar gick över styr.

Båda förklaringarna är naturligtvis ganska osannolika, MEN så länge inte dödsorsaken är fastlagd, har PM spelutrymme för olika scenarier. Och, han får svårt att passa in en skada, som lett till döden. Alla knivstick kan dock hänföras till griftefrid, så även styckningen, i dessa fall.

Återigen visar sig din totala okunskap vad gäller grundläggande fysik. Nej, det kan han inte hävda, inte så länge han inte ska försöka övertyga domstolen att han inte har minsta lilla förståelse för hur hans ubåt fungerar och saknar de enklaste kunskaper i fysik.

Inte heller det andra kan han hävda. Du undviker själv den springande punkten, dödsorsaken, som PM i så fall måste känna till och kunna förmedla, vilken sedan kan kontrolleras. Han skall därtill komma upp med en förklaring som inte i alla fall renderar honom mord/dråp (som alltså är samma sak i Danmark) eller grovt vållande, för då sitter han där bakom lås och bom lika länge i alla fall.
Det kommer inte bli enkelt, särskilt eftersom det enligt obduktionen inte förekommit någon sexuell aktivitet.

Så nej, dina långsökta idéer funkar inte ens i teorin.

Tredje mannen varianten är väl den som kan väcka flest oklarheter, eftersom det aldrig kommer att gå att bevisa någon sådan persons existens, men heller aldrig personens icke-existens, annat än i det fullständigt orimliga eftersom det inte finns ett enda spår av en sådan person någonstans. Inte på KW, inte på PM, inte i ubåten, inte på några övervakningskameror, inte från några vittnen. Så, nej, utan minsta shred of evidence för en sådan persons existens. Så kommer inte det att fungera. Notera att domstolen inte trodde på historien om den kinesiska maffian i LC fallet heller. Och det är väl lika bra att då påpeka med en gång, att i det i det fallet inte gick att fastställa att MA ens befann sig i närheten av LC då hon avled, ej heller kunde man avgöra när hon avled eller var hon befann sig när hon avled. Man har mycker, väldigt mycket, mer på PM än vad man hade på MA. Så ur det perspektivet går fallen inte att jämföra. Men just vad gäller en påhittad historia om tredje part, visar fallet LC att en sådan story inte funkar utan att den låter det minsta trovärdig och eller kan bekräftas i någon enda del.
Senast redigerad av trngw 2017-10-21 kl. 00:12.
Citera
2017-10-21, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Hej TaxenSixten.
Fakta här kommer från en låst artikel i Aftonbladet plus. Så jag kan tyvärr inte kopiera texten samt lägga ut den. Artikeln i sin tur bygger på Djursings biografi om Raket-Madsen. (Biografin finns nu i nytryck och går att beställa på nätet.) Dåligt att jag missade att påpeka detta.

Självklart behöver inte en kvinna vara osjälvständig för att ha barn med flera olika fäder.
PMs föräldrar skilde sig när han var 6 år. + 9 månaders graviditet och hur långt förhållande före dess är okänt.
Så gissningsvis minst ca 8 år. I min värld är en kvinna osjälvständig som inte lämnar en man som misshandlar hennes barn psykiskt samt fysiskt med bälte och klädhängare.
Enligt PM betedde sig Pappan som en koncentrations lägervakt mot hans bröder.
En självständig kvinna med gott självförtroende hade naturligtvis skyddat sina barn genom att lämna en sådan sadistisk barnplågare. Men eftersom PMs far hade en väldigt primitiv kvinnosyn så bröt han kanske även ner PMs mor psykiskt.
Framförallt om hon redan hade dålig självkänsla.

I plusartikeln står det bara att “ Bröderna hade andra pappor” i flertal alltså.
Eftersom de ser ut att vara nära i ålder så verkar det som att PMs mamma gått från det ena förhållandet till det andra.
På 70-talet i Danmark var det väldigt fattigt. Så det var kanske PMs mammas sätt att lösa försörjningen, att hela tiden ha en karl i sitt liv.(?)

Det finns hur många tänkbara motiv som helst. Utgick här från den klassiska sexual sadistiska mördarens motiv, nämligen modershat. Jag tror inte att det var ett planerat mord (med tanke på PMs dåliga nödlösningar samt improvisationer).
Däremot ett överilat mord. Att något hos KW triggade igång PM. Precis som Leif GW sa, så vill ju inte PM åka fast
(och bli avslöjad som sexualsadistisk mördare). Så att mörda KW,en känd journalist som han blivit sedd med av otaliga vittnen och som dessutom hade en pojkvän som skulle möta henne på utsatt tid (kl 22.00 vid Halvandet) var ju helt vansinnigt korkat. Såvida PM inte ville åka fast. Skulle vara intressant att läsa vad andra tror om detta.

PS. Precis som du,tycker jag att det är viktigt att ta ansvar genom att skriva; Jag tror,funderar,spekulerar osv.
Men då blir man anklagad för att skriva "personligt" samt att använda tråden som "sin personliga chatt". En annan skribent tyckte att det såg tråkigt ut att börja varje mening med "Jag"osv.
Men jag kan inte finna att jag gör några egna påståenden här. Utom de fakta som kommer från Djursings biografi.
Nu förstår jag vad du menar ..om nån man slog mina barn, så hade han fått hitta ut genom dörren på en gång. Kanske han klarade av att vara god tills hon fick PM o sen blev det värre...men om det är så, är tex 6 år alldeles för lång tid. Hoppas de andra 2 bröderna mår bra..det är ju bara en bror som verkar ha kontakt med PM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in