Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-12-04, 18:10
  #49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Jag har inget trefas uttag utan ett vanligt uttag som jag fått höra bör kopplas 400v grejer till. Tänkte själv att det var lite underligt. Fan vet jag liksom. Jag måste ha 230v då?

Ett vanligt vägguttag har aldrig 400V.

Har det det ändå är det en hemmamicklare av värsta sorten som varit i farten.

Ta dit en elektriker!
Citera
2017-12-05, 02:28
  #50
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Oåtkomligt för barn eller inte kan väl kvitta, då det är 230 V mellan fas och jord både i enfas- och tvåfasuttag (samt förstås även trefas) så är det inte farligare att exempelvis pilla in en ståltråd i ett tvåfasuttag. Däremot kan det bli farligt oavsett om man är barn eller vuxen om man har likadana uttag där det är antingen 230 eller 400 V mellan uttagets hål.

Du säger "nästan likadan", jag antar att uttaget för 400 V ändå är utformat så en vanlig enfas stickkontakt inte går att sätta i uttaget. Har du någon bild?

Kollar man här https://www.bygghemma.se/hus-och-byg...-721973-721982 och väljer spänning 230 V så står det Stickpropp - Ja men väljer man 400 V så står det Stickpropp - Nej.

Nu är det ju inget som hindrar en rent fysiskt att man sätter vilken stickkontakt som helst på elementet men det ter sig lite onödigt att ansluta en sådan grej med stickkontakt, den ska ju sitta där på samma ställe i åratal tänker jag.



Hur som, det viktiga är att det inte får finnas några uttag där en vanlig enfas stickkontakt passar där det är 400 V i uttaget, då kommer man att bränna apparaten i bästa fall.

Stickproppen är kvadratisk 32 * 24 mm.
Uttaget har en djup brunn så det går inte att sätta in någon av de vanliga stickpropparna utan att modifiera dem.

Det är för övrigt gamla grejor, sent 80-tal och därmed gjorda för 380V.
__________________
Senast redigerad av KiselMupp 2017-12-05 kl. 02:47.
Citera
2017-12-05, 12:12
  #51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Stickproppen är kvadratisk 32 * 24 mm.
Uttaget har en djup brunn så det går inte att sätta in någon av de vanliga stickpropparna utan att modifiera dem.

Det är för övrigt gamla grejor, sent 80-tal och därmed gjorda för 380V.
Aha, det var ju bra. Det hade ju varit vansinnigt om det var ett likadant uttag som för enfas, även om det hade varit placerat bakom elementet men då är det alltså en specialare.
Citera
2017-12-07, 09:44
  #52
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filthyfrank
Trefas, vanligtvis 380V eller 400V. Tre faser, en nolla och en jord. Jordat uttag har du om du har metallspröt klockan 12 och klockan sex i själva uttaget. Har du inga "metallspröt" i uttaget r det ojordat uttag.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Ett vanligt vägguttag har aldrig 400V.

Har det det ändå är det en hemmamicklare av värsta sorten som varit i farten.

Ta dit en elektriker!
Tack för konkreta svar. 👍
Citera
2017-12-07, 09:52
  #53
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har läst din tråd nu, och DU ska absolut inte leka vidare på egen hand med denna sak, för du har ju inte en enda susning så det kan bli rent livsfarligt för dig eller för andra om du nån gång flyttar.


Du kan ju liksom inte ens förklara saken så det blir helt förståeligt för oss, så hur fan ska du kunna fixa detta själv genom att läsa i en tråd på ett forum?.
Läs vad jag skriver. Det handlar om en radiator med stickpropp. Varför så osympatisk?

Vad tror du f.ö denna del av forumet är till för om inte även att ställa frågor om det man inte kan. Samt skapa intressanta diskussioner. 😎
__________________
Senast redigerad av ETringhem 2017-12-07 kl. 09:57.
Citera
2017-12-07, 09:56
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Läs vad jag skriver. Det handlar om en radiator med stickpropp. Varför så osympatisk?

Vad tror du f.ö denna del av forumet är till för om inte även att ställa frågor om det man inte kan. 😎


Ja visst är jag jäkligt osympatisk som tänker på DIN och andras säkerhet....

När folk frågar om saker de inte kan eller förstår sig på, och efter en rad i lägg ändå inte lyckats förklara saken så att det framgår vad de egentligen menar, då kan det bli farligt om personen sen ska försöka fixa på egen hand för även med exakta förklaringar så finns risken att de ändå inte förstått helt och fullt.
Citera
2017-12-07, 10:01
  #55
Medlem
ETringhems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Ja visst är jag jäkligt osympatisk som tänker på DIN och andras säkerhet....

När folk frågar om saker de inte kan eller förstår sig på, och efter en rad i lägg ändå inte lyckats förklara saken så att det framgår vad de egentligen menar, då kan det bli farligt om personen sen ska försöka fixa på egen hand för även med exakta förklaringar så finns risken att de ändå inte förstått helt och fullt.
Vissa förstod uppenbarligen eftersom de gav mig raka svar. Men tack iaf för din omtanke. 😉
Citera
2017-12-07, 10:05
  #56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ETringhem
Vissa förstod uppenbarligen eftersom de gav mig raka svar. Men tack iaf för din omtanke. 😉

Man kan nog tycka du har en väl frikostig tolkning på den saken då jag kan se bortåt 20 inlägg i tråden efter ditt första, och fortfarande verkar de flesta undra vad du egentligen menar, och vad du vill göra.
Citera
2017-12-07, 11:46
  #57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan nog tycka du har en väl frikostig tolkning på den saken då jag kan se bortåt 20 inlägg i tråden efter ditt första, och fortfarande verkar de flesta undra vad du egentligen menar, och vad du vill göra.
Jag håller med fullständigt. Trådstartarens beskrivning av situationen har genomgående varit otydlig och det är inte för att jag har svårt att fatta elgrejer.
Citera
2017-12-09, 01:14
  #58
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Isf har förra gjort en fuling och fulkopplat vägguttagen för att mata ut 400v för elementens skull, inte alls bra.
Inte så jätteovanlig lösning för att mata 400V radiatorer.
Citera
2017-12-09, 06:22
  #59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte så jätteovanlig lösning för att mata 400V radiatorer.

Helt sjuk lösning. Tänk om nån ovetandes kommer dit och sätter i nya TVn eller datorn...

Det är ju mer jobb att sätta in ett nytt uttag än att bara ansluta radiatorn fast med kabel - så även om man är lat, så är det en dålig ursäkt. Vill man nu ha en flyttbar radiator så finns det ju gott om 230 V modeller.

I övrigt håller jag med. Svårt att fatta var TS egentligen menar.
Citera
2017-12-09, 08:44
  #60
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte så jätteovanlig lösning för att mata 400V radiatorer.

Inte ovanlig?

Totalt galen idiotlösning som jag under snart 40 år aldrig sett utan bara hört som skröna.

230V - uttag i dosa bredvid radiator.
400V - anslutning i dosa bakom radiator.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback