Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2017-12-09, 08:46
  #61
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filthyfrank
Trefas, vanligtvis 380V eller 400V.

Eller???

380V till 1988.
400V från 1988.

Det finns inget "eller".
Citera
2017-12-09, 13:26
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Inte så jätteovanlig lösning för att mata 400V radiatorer.

Aldrig varit med om det, inte jobbat mer än 13år men om det är vanligt kan man tycka jag borde sett något vid detta lag
Citera
2017-12-09, 20:27
  #63
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Inte ovanlig?

Totalt galen idiotlösning som jag under snart 40 år aldrig sett utan bara hört som skröna.

230V - uttag i dosa bredvid radiator.
400V - anslutning i dosa bakom radiator.

Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Aldrig varit med om det, inte jobbat mer än 13år men om det är vanligt kan man tycka jag borde sett något vid detta lag
Är med i några grupper på facebook om elinstallationer av olika slag och det dyker upp ett par tre gånger i månaden i regel äldre hus.
Citera
2017-12-09, 20:39
  #64
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ett stycke 400V uttag.
http://i67.tinypic.com/5l5eae.jpg
Citera
2017-12-09, 20:59
  #65
Medlem
Har det varit 400 V tidigare så finns det framdraget. En stickpropp får inte kopplas till 400 V.
Du måste anlitaen riktig elektriker som gör en fast installation av de nya elementen och ser till att du har 230 V i stickuttaget.
Citera
2017-12-10, 20:57
  #66
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Är med i några grupper på facebook om elinstallationer av olika slag och det dyker upp ett par tre gånger i månaden i regel äldre hus.


Har aldrig sett det heller under mina år i elbranchen.
Om det är äldre hus är det nog husägaren själv som mot bättre vetande gjort så.
Kan ju ursprungligen funnits en "dosa" bak det ursprungliga elementen.
Förr var dom flesta el-element försedda med en stålram med en metalldosa som man anslöt matningen på ,själva elementet kunde "svängas" ut från ramen för att montera den på väggen, men själva ramen/metalldosan och elementet var en enhet, och om man skrotade den så hänger ju bara trådarna från matningen kvar.
Har märkt att "gör det självare" har svårt med fasta installationer, dom föredrar stickproppar och uttag.....
Citera
2017-12-11, 19:38
  #67
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Förmodligen är det oftast så ja, skumma lösningar finns det gott om i äldre hus igår såg jag en kabel som någon hade spikat fast...spik rätt igenom kabeln

värsta jag sett var en dåre som monterat ytterbelysning på balkongen och använt vanlig lamp sladd som han spikat med svart nubb (sådana som skomakare använde förr och spikade fast ny sula) rätt igenom sladden på lämpliga ställen, merparten av nubben var strömförande när man provade med glimmejsel......
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback